Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar w wyścigowej formie

Nowa broń Peugeota do walki w Le Mans pomyślnie przeszła proces rozwojowy i jest gotowa do wyścigu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 maja 2022
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Zespół Peugeot Sport jest gotowy do startów w przyszłorocznych wyścigach długodystansowych - ujawniono pełną specyfikację modelu 9X8 Le Mans Hypercar, który będzie rywalizował z Toyotą, Ferrari, LamborghiniPorsche w World Endurance Car Championship. Nowa wyścigówka, której oficjalna prezentacja odbędzie się 10 lipca na torze Monza, obarczona jest ciężarem wielkich oczekiwań. Celem Peugeota jest czwarte w historii zwycięstwo w Le Mans, a w tak wyrównanej stawce nie będzie to proste.

Dzięki nowym regulacjom możliwy jest kontrowersyjny wygląd bolidu Peugeota pozbawiony tylnego skrzydła. Konstruktorom udało się uzyskać docelowy docisk bez potrzeby jego posiadania, co powinno pomóc uzyskiwać większe prędkości na długich prostych toru Circuit de la Sarthe. Siła docisku jest wytwarzana na górnej powierzchni paneli nadwozia 9X8, a inżynierowie potwierdzają, że balans aerodynamiczny można regulować za pomocą urządzeń wbudowanych w samą karoserię.

Zespół Peugeot Sport
14

Regulamin techniczny pozwolił także na nieco bardziej swobodne nawiązania stylistyczne do drogowych modeli Peugeota, co widać w oświetleniu i kształcie niektórych paneli. Dla uzyskania większej rozpoznawalności w nocy Peugeot dołożył starań, by z przodu odwzorować potrójne, pionowe światła typu LED, czyli motyw dobrze znany z aktualnej gamy drogowych modeli Peugeot.

Pod wysoką płetwą aerodynamiczną znajduje się typowo wyścigowy silnik V6 o pojemności 2.6 l z podwójnym turbodoładowaniem, którego kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni. Jest zamontowany wzdłużnie za kabiną kierowcy tworząc układ tylno-centralny. Moc tej jednostki wynosi 680 KM i jest przekazywana na tylne koła poprzez siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną. Decyzja o opracowaniu nowego silnika V6 została podjęta ze względu na potrzebę uzyskania idealnego kompromisu pomiędzy mocą, kompaktowością i masą, która wynosi 165 kg. Początkowo zakładany był układ z jedną turbiną, ale pokrzyżowały go założenia dotyczące idealnego rozkładu masy. Silnik ten stworzono tylko do motorsportu i nie ma najmniejszych szans na jego produkcję w jakimkolwiek samochodzie drogowym.

Peugeot 9X8 jest hybrydą, więc posiada również drugi silnik umieszczony z przodu, który napędza przednie koła i dopełnia układ znany pod nazwą handlową HYBRID4. Motor ten ma 200 kW (272 KM) i razem z silnikiem spalinowym mógłby stworzyć napęd daleko przewyższający mocą limit klasowy wynoszący 500 kW (680 KM). Po to jest jednak limit, by go przestrzegać, więc podczas jazdy sumaryczna moc hybrydy nie przekracza wymaganych przez regulamin 500 kW.

Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny

Reklama

Aby to osiągnąć Peugeot Sport opracował zmyślne sterowanie jednostką spalinową, aby podczas maksymalnej pracy silnika elektrycznego silnik V6 miał moc ograniczoną do zaledwie 408 KM. W ogóle proporcje obciążenia obu silników stale się zmieniają w zależności od aktualnego udziału w napędzie silnika elektrycznego. Zgodnie z regulaminem klasy Hypercar przedni silnik elektryczny nie może być włączony przy prędkościach poniżej 75 mph (120 km/h), więc wtedy w użytku będzie pełna moc silnika spalinowego. Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny, V6 ma odcinaną moc w taki sposób, by nigdy nie przekroczyć systemowych 680 KM. Jeśli np. w baterii nie ma już energii do zasilania przedniego motoru, benzynowy silnik “odzyskuje” pełnię możliwości.

Wnętrze Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Ten złożony system zarządzania silnikiem będzie monitorowany i kontrolowany automatycznie przez elektroniczny moduł samochodu, a telemetria będzie automatycznie przekazywana do sędziów wyścigowych, aby nikt nie naruszał przepisów. Zespół baterii stworzono wspólnie z wieloletnim partnerem sportowym Peugeota - firmą Total, która udzielała także konsultacji w sprawie rozwoju poszczególnych części silnika spalinowego i wszelkich substancji smarnych do jego obsługi.

Hamulce bolidu są sterowane elektronicznie i podobnie jak w F1 i klasie wyścigowej LMP1, wykorzystują zarówno hamowanie odzyskowe jak i tradycyjny układ ścierny. Poziom rekuperacji energii będzie możliwy do ustawienia przez kierowcę w trakcie jazdy. Przejście na intensywną hybrydyzację napędu pozwala producentom badać możliwości wdrażania nowych technologii do samochodów drogowych. Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny Peugeot, powiedział: "Peugeot Sport zmienia swoją tożsamość i wprowadza na rynek swoją markę zelektryfikowanych pojazdów o wysokich osiągach - Peugeot Sport Engineered z pierwszym modelem 508: 360 koni mechanicznych, napęd na 4 koła i 46g C02 na kilometr. Ten program wytrzymałościowy pozwala nam w pełni zintegrować się z przemianą energii".

Opublikowane przez Peugeota zdjęcia pokazują jasno, że wnętrze bolidu znacząco różni się od jakichkolwiek samochodów drogowych, ale firma zdradza, że pewne rozwiązania w kabinie inspirowane są systemem i-Cockpit, który nawet w warunkach wyścigowych poprawia ergonomię i intuicyjność obsługi przyrządów przez kierowcę.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023