Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar w wyścigowej formie

Nowa broń Peugeota do walki w Le Mans pomyślnie przeszła proces rozwojowy i jest gotowa do wyścigu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 maja 2022
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Zespół Peugeot Sport jest gotowy do startów w przyszłorocznych wyścigach długodystansowych - ujawniono pełną specyfikację modelu 9X8 Le Mans Hypercar, który będzie rywalizował z Toyotą, Ferrari, LamborghiniPorsche w World Endurance Car Championship. Nowa wyścigówka, której oficjalna prezentacja odbędzie się 10 lipca na torze Monza, obarczona jest ciężarem wielkich oczekiwań. Celem Peugeota jest czwarte w historii zwycięstwo w Le Mans, a w tak wyrównanej stawce nie będzie to proste.

Dzięki nowym regulacjom możliwy jest kontrowersyjny wygląd bolidu Peugeota pozbawiony tylnego skrzydła. Konstruktorom udało się uzyskać docelowy docisk bez potrzeby jego posiadania, co powinno pomóc uzyskiwać większe prędkości na długich prostych toru Circuit de la Sarthe. Siła docisku jest wytwarzana na górnej powierzchni paneli nadwozia 9X8, a inżynierowie potwierdzają, że balans aerodynamiczny można regulować za pomocą urządzeń wbudowanych w samą karoserię.

Zespół Peugeot Sport
14

Regulamin techniczny pozwolił także na nieco bardziej swobodne nawiązania stylistyczne do drogowych modeli Peugeota, co widać w oświetleniu i kształcie niektórych paneli. Dla uzyskania większej rozpoznawalności w nocy Peugeot dołożył starań, by z przodu odwzorować potrójne, pionowe światła typu LED, czyli motyw dobrze znany z aktualnej gamy drogowych modeli Peugeot.

Pod wysoką płetwą aerodynamiczną znajduje się typowo wyścigowy silnik V6 o pojemności 2.6 l z podwójnym turbodoładowaniem, którego kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni. Jest zamontowany wzdłużnie za kabiną kierowcy tworząc układ tylno-centralny. Moc tej jednostki wynosi 680 KM i jest przekazywana na tylne koła poprzez siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną. Decyzja o opracowaniu nowego silnika V6 została podjęta ze względu na potrzebę uzyskania idealnego kompromisu pomiędzy mocą, kompaktowością i masą, która wynosi 165 kg. Początkowo zakładany był układ z jedną turbiną, ale pokrzyżowały go założenia dotyczące idealnego rozkładu masy. Silnik ten stworzono tylko do motorsportu i nie ma najmniejszych szans na jego produkcję w jakimkolwiek samochodzie drogowym.

Peugeot 9X8 jest hybrydą, więc posiada również drugi silnik umieszczony z przodu, który napędza przednie koła i dopełnia układ znany pod nazwą handlową HYBRID4. Motor ten ma 200 kW (272 KM) i razem z silnikiem spalinowym mógłby stworzyć napęd daleko przewyższający mocą limit klasowy wynoszący 500 kW (680 KM). Po to jest jednak limit, by go przestrzegać, więc podczas jazdy sumaryczna moc hybrydy nie przekracza wymaganych przez regulamin 500 kW.

Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny

Reklama

Aby to osiągnąć Peugeot Sport opracował zmyślne sterowanie jednostką spalinową, aby podczas maksymalnej pracy silnika elektrycznego silnik V6 miał moc ograniczoną do zaledwie 408 KM. W ogóle proporcje obciążenia obu silników stale się zmieniają w zależności od aktualnego udziału w napędzie silnika elektrycznego. Zgodnie z regulaminem klasy Hypercar przedni silnik elektryczny nie może być włączony przy prędkościach poniżej 75 mph (120 km/h), więc wtedy w użytku będzie pełna moc silnika spalinowego. Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny, V6 ma odcinaną moc w taki sposób, by nigdy nie przekroczyć systemowych 680 KM. Jeśli np. w baterii nie ma już energii do zasilania przedniego motoru, benzynowy silnik “odzyskuje” pełnię możliwości.

Wnętrze Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Ten złożony system zarządzania silnikiem będzie monitorowany i kontrolowany automatycznie przez elektroniczny moduł samochodu, a telemetria będzie automatycznie przekazywana do sędziów wyścigowych, aby nikt nie naruszał przepisów. Zespół baterii stworzono wspólnie z wieloletnim partnerem sportowym Peugeota - firmą Total, która udzielała także konsultacji w sprawie rozwoju poszczególnych części silnika spalinowego i wszelkich substancji smarnych do jego obsługi.

Hamulce bolidu są sterowane elektronicznie i podobnie jak w F1 i klasie wyścigowej LMP1, wykorzystują zarówno hamowanie odzyskowe jak i tradycyjny układ ścierny. Poziom rekuperacji energii będzie możliwy do ustawienia przez kierowcę w trakcie jazdy. Przejście na intensywną hybrydyzację napędu pozwala producentom badać możliwości wdrażania nowych technologii do samochodów drogowych. Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny Peugeot, powiedział: "Peugeot Sport zmienia swoją tożsamość i wprowadza na rynek swoją markę zelektryfikowanych pojazdów o wysokich osiągach - Peugeot Sport Engineered z pierwszym modelem 508: 360 koni mechanicznych, napęd na 4 koła i 46g C02 na kilometr. Ten program wytrzymałościowy pozwala nam w pełni zintegrować się z przemianą energii".

Opublikowane przez Peugeota zdjęcia pokazują jasno, że wnętrze bolidu znacząco różni się od jakichkolwiek samochodów drogowych, ale firma zdradza, że pewne rozwiązania w kabinie inspirowane są systemem i-Cockpit, który nawet w warunkach wyścigowych poprawia ergonomię i intuicyjność obsługi przyrządów przez kierowcę.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024