Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar w wyścigowej formie

Nowa broń Peugeota do walki w Le Mans pomyślnie przeszła proces rozwojowy i jest gotowa do wyścigu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 maja 2022
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Zespół Peugeot Sport jest gotowy do startów w przyszłorocznych wyścigach długodystansowych - ujawniono pełną specyfikację modelu 9X8 Le Mans Hypercar, który będzie rywalizował z Toyotą, Ferrari, LamborghiniPorsche w World Endurance Car Championship. Nowa wyścigówka, której oficjalna prezentacja odbędzie się 10 lipca na torze Monza, obarczona jest ciężarem wielkich oczekiwań. Celem Peugeota jest czwarte w historii zwycięstwo w Le Mans, a w tak wyrównanej stawce nie będzie to proste.

Dzięki nowym regulacjom możliwy jest kontrowersyjny wygląd bolidu Peugeota pozbawiony tylnego skrzydła. Konstruktorom udało się uzyskać docelowy docisk bez potrzeby jego posiadania, co powinno pomóc uzyskiwać większe prędkości na długich prostych toru Circuit de la Sarthe. Siła docisku jest wytwarzana na górnej powierzchni paneli nadwozia 9X8, a inżynierowie potwierdzają, że balans aerodynamiczny można regulować za pomocą urządzeń wbudowanych w samą karoserię.

Zespół Peugeot Sport
14

Regulamin techniczny pozwolił także na nieco bardziej swobodne nawiązania stylistyczne do drogowych modeli Peugeota, co widać w oświetleniu i kształcie niektórych paneli. Dla uzyskania większej rozpoznawalności w nocy Peugeot dołożył starań, by z przodu odwzorować potrójne, pionowe światła typu LED, czyli motyw dobrze znany z aktualnej gamy drogowych modeli Peugeot.

Pod wysoką płetwą aerodynamiczną znajduje się typowo wyścigowy silnik V6 o pojemności 2.6 l z podwójnym turbodoładowaniem, którego kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni. Jest zamontowany wzdłużnie za kabiną kierowcy tworząc układ tylno-centralny. Moc tej jednostki wynosi 680 KM i jest przekazywana na tylne koła poprzez siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną. Decyzja o opracowaniu nowego silnika V6 została podjęta ze względu na potrzebę uzyskania idealnego kompromisu pomiędzy mocą, kompaktowością i masą, która wynosi 165 kg. Początkowo zakładany był układ z jedną turbiną, ale pokrzyżowały go założenia dotyczące idealnego rozkładu masy. Silnik ten stworzono tylko do motorsportu i nie ma najmniejszych szans na jego produkcję w jakimkolwiek samochodzie drogowym.

Peugeot 9X8 jest hybrydą, więc posiada również drugi silnik umieszczony z przodu, który napędza przednie koła i dopełnia układ znany pod nazwą handlową HYBRID4. Motor ten ma 200 kW (272 KM) i razem z silnikiem spalinowym mógłby stworzyć napęd daleko przewyższający mocą limit klasowy wynoszący 500 kW (680 KM). Po to jest jednak limit, by go przestrzegać, więc podczas jazdy sumaryczna moc hybrydy nie przekracza wymaganych przez regulamin 500 kW.

Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny

Reklama

Aby to osiągnąć Peugeot Sport opracował zmyślne sterowanie jednostką spalinową, aby podczas maksymalnej pracy silnika elektrycznego silnik V6 miał moc ograniczoną do zaledwie 408 KM. W ogóle proporcje obciążenia obu silników stale się zmieniają w zależności od aktualnego udziału w napędzie silnika elektrycznego. Zgodnie z regulaminem klasy Hypercar przedni silnik elektryczny nie może być włączony przy prędkościach poniżej 75 mph (120 km/h), więc wtedy w użytku będzie pełna moc silnika spalinowego. Gdy samochód przekracza 120 km/h i do akcji wkracza silnik elektryczny, V6 ma odcinaną moc w taki sposób, by nigdy nie przekroczyć systemowych 680 KM. Jeśli np. w baterii nie ma już energii do zasilania przedniego motoru, benzynowy silnik “odzyskuje” pełnię możliwości.

Wnętrze Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar
14

Ten złożony system zarządzania silnikiem będzie monitorowany i kontrolowany automatycznie przez elektroniczny moduł samochodu, a telemetria będzie automatycznie przekazywana do sędziów wyścigowych, aby nikt nie naruszał przepisów. Zespół baterii stworzono wspólnie z wieloletnim partnerem sportowym Peugeota - firmą Total, która udzielała także konsultacji w sprawie rozwoju poszczególnych części silnika spalinowego i wszelkich substancji smarnych do jego obsługi.

Hamulce bolidu są sterowane elektronicznie i podobnie jak w F1 i klasie wyścigowej LMP1, wykorzystują zarówno hamowanie odzyskowe jak i tradycyjny układ ścierny. Poziom rekuperacji energii będzie możliwy do ustawienia przez kierowcę w trakcie jazdy. Przejście na intensywną hybrydyzację napędu pozwala producentom badać możliwości wdrażania nowych technologii do samochodów drogowych. Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny Peugeot, powiedział: "Peugeot Sport zmienia swoją tożsamość i wprowadza na rynek swoją markę zelektryfikowanych pojazdów o wysokich osiągach - Peugeot Sport Engineered z pierwszym modelem 508: 360 koni mechanicznych, napęd na 4 koła i 46g C02 na kilometr. Ten program wytrzymałościowy pozwala nam w pełni zintegrować się z przemianą energii".

Opublikowane przez Peugeota zdjęcia pokazują jasno, że wnętrze bolidu znacząco różni się od jakichkolwiek samochodów drogowych, ale firma zdradza, że pewne rozwiązania w kabinie inspirowane są systemem i-Cockpit, który nawet w warunkach wyścigowych poprawia ergonomię i intuicyjność obsługi przyrządów przez kierowcę.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti
Ducati
Ducati i Lamborghini razem w imię sztuki Paolo Troilo

Obydwa dzieła "Centauro" i "Minotauro" będzie można obejrzeć w Galleria Cavour do 5 lutego 2024 roku.

5 lutego 2024
2024 Volkswagen Golf GTI Mk8.5 debiut
Volkswagen / Golf
Debiutuje nowy Volkswagen Golf GTI - czy to punkt zwrotny?

Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?

24 stycznia 2024
Alpine A290 spyshot przód
Alpine / A290
Alpine A290 jest już prawie gotowe do debiutu

Hot hatch bazujący na Renault 5 zadebiutuje w tym roku - oto pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej.

19 lutego 2024
Alpine A110S test druk główne
Alpine / A110
Alpine A110S - nostalgiczny OS

Alpine to wszechstronne sportowe auto, ale największe triumfy święciło na odcinkach specjalnych.

19 lutego 2024
2024 Skoda Octavia RS lifting
Skoda / Octavia
Skoda Octavia RS po liftingu wchodzi na rynek

Praktyczniejsza kuzynka Golfa GTI MK8.5 - Octavia RS - dostanie silnik o mocy aż 265 KM.

15 lutego 2024
Porsche 911 992.2 lifting spyshot
Porsche / 911
Nowe Porsche 992.2 na zdjęciach - pierwsze zelektryfikowane 911?

W ramach modernizacji w gamie Porsche 911 prawdopodobnie pojawi się wersja hybrydowa.

14 lutego 2024
2024 Mercedes-AMG A45 S Limited Edition
Mercedes / A45S AMG
Mercedes-AMG A45 S Limited Edition to matowo-zielony hiper-hatchback

A45 S Limited Edition wyróżnia się na tle innych wersji przede wszystkim dodatkami wizualnymi.

14 lutego 2024
Zagato AGTZ współpraca z La Squadra
Zagato
Zagato i La Squadra pracują nad wskrzeszeniem zapomnianego klasyka

Zagato AGTZ Twin Tail to retro gran tourer inspirowany jednym z klasycznych aut z Le Mans.

13 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT3 główne
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT3 celuje w klasowe zwycięstwo w Le Mans

Z nowym Vantage GT3 Aston Martin chce rządzić na torach i wygrać prestiżowy wyścig 24h Le Mans.

12 lutego 2024
Abarth 695 75 Anniversario prezentacja
Abarth / 500
Abarth 695 jeszcze nie odchodzi - poznajcie wersję 75 Anniversario

Po 16 latach ciągłej produkcji hot hatch na bazie Fiata 500 zyskał nową wersję na 75 urodziny marki.

12 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Pagani Huayra R Evo design
Pagani / Huayra
Pagani Huayra R Evo - 900 KM, 9200 obrotów i zero dachu nad głową

Najmocniejsze Pagani w historii ma nadwozie Roadster i jest torowym potworem o mocy 900 KM.

9 lutego 2024
Abarth 600e prezentacja
Abarth / 600e
Debiutuje Abarth 600e - najmocniejszy model w historii marki

Elektryczny crossover 600e ma być modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

9 lutego 2024
Porsche Taycan / EVO #1
Porsche / Taycan
Porsche Taycan - teoria e-względności - Michał Sztorc

Większość teorii na temat aut elektrycznych jest równie względna, jak pojęcia ruchu oraz spoczynku, i w dużej mierze zależy od punktu odniesienia. Jak jest naprawdę?

8 lutego 2024