Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
6

Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) w sezonie 2024 powinny być jeszcze ciekawsze niż przed rokiem. Wielu znanych producentów, w tym Lamborghini, Porsche, BMW i Toyota, będzie rywalizować koło w koło w najsłynniejszych długodystansowych klasykach. Swoje nadzieje na dobre wyniki ma też Peugeot, który z nowym bolidem 9X8 Hypercar będzie starał się wygrać domowy wyścig 24h Le Mans po raz pierwszy od 2009 roku.

O Peugeocie 9X8 po raz pierwszy usłyszeliśmy w 2021 roku. Rewolucyjny bolid generował tak duży efekt przypowierzchniowy, że zrezygnowano w nim z tradycyjnego tylnego skrzydła. W tym roku francuski producent gruntownie zmodernizował 9X8, aby w pełni wykorzystać możliwości jakie dają przepisy klasy Hypercar. Oznacza to powrót do koncepcji tylnego skrzydła, która ma zwiększyć konkurencyjność bolidu.

Nowy Peugeot 9X8 ma lepiej odnaleźć się w realiach zasad wyrównywania osiągów i w ten sposób zbliżyć ekipę do czołówki WEC.

Według dyrektora technicznego Peugeot Sport Oliviera Jansonnie, filozofia aerodynamiczna oryginalnego 9X8 została zbudowana w oparciu o przepisy WEC 2020/2021, ale zmiana przepisów uniemożliwiła maksymalizację jego potencjału w odniesieniu do ograniczeń Balance-of-Performance (zasady wyrównywania osiągów; BoP). "Pomysł polegał na powrocie do koncepcji analogicznej jak w samochodach naszych rywali, tak aby 9X8 był traktowany w równoważny sposób przez BoP. Ściśle mówiąc, nie jest to całkowicie nowy samochód, ponieważ ma to samo podwozie, ale posiada wiele udoskonaleń".

Reklama
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024 tylne skrzydło
6

Po raz pierwszy Peugeot 9X8 będzie miał opony o różnej szerokości - z setupu opon 310 mm przy wszystkich kołach firma przechodzi na 290 mm z przodu i 340 mm z tyłu. Pociągnęło to za sobą całkowitą zmianę rozkładu mas, a 90% paneli nadwozia nowego Peugeota opracowano od nowa, aby poprawić jego balans aerodynamiczny. Obejmuje to montaż tylnego skrzydła, gdzie stare 9X8 polegało bardziej na przepływie powietrza pod nadwoziem, aby spełnić wymagany w WEC stosunek siły docisku do oporu powietrza.

Poza tym 9X8 w specyfikacji 2024 otrzymał wiele usprawnień z zakresu niezawodności i osiągów, co ma umożliwić Francuzom ponowną walkę o czołowe lokaty w najwyższej klasie wyścigów długodystansowych na świecie. Ostatni wielki triumf Peugeota to rok 2009 i zwycięstwo w 24h Le Mans, gdy model 908 HDI został drugim w historii zwycięzcą tego wyścigu napędzanym olejem napędowym. Nowy Peugeot 9X8 zadebiutuje w przyszłym miesiącu podczas wyścigu 6-godzinnego na torze Imola we Włoszech.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024