Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
6

Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) w sezonie 2024 powinny być jeszcze ciekawsze niż przed rokiem. Wielu znanych producentów, w tym Lamborghini, Porsche, BMW i Toyota, będzie rywalizować koło w koło w najsłynniejszych długodystansowych klasykach. Swoje nadzieje na dobre wyniki ma też Peugeot, który z nowym bolidem 9X8 Hypercar będzie starał się wygrać domowy wyścig 24h Le Mans po raz pierwszy od 2009 roku.

O Peugeocie 9X8 po raz pierwszy usłyszeliśmy w 2021 roku. Rewolucyjny bolid generował tak duży efekt przypowierzchniowy, że zrezygnowano w nim z tradycyjnego tylnego skrzydła. W tym roku francuski producent gruntownie zmodernizował 9X8, aby w pełni wykorzystać możliwości jakie dają przepisy klasy Hypercar. Oznacza to powrót do koncepcji tylnego skrzydła, która ma zwiększyć konkurencyjność bolidu.

Nowy Peugeot 9X8 ma lepiej odnaleźć się w realiach zasad wyrównywania osiągów i w ten sposób zbliżyć ekipę do czołówki WEC.

Według dyrektora technicznego Peugeot Sport Oliviera Jansonnie, filozofia aerodynamiczna oryginalnego 9X8 została zbudowana w oparciu o przepisy WEC 2020/2021, ale zmiana przepisów uniemożliwiła maksymalizację jego potencjału w odniesieniu do ograniczeń Balance-of-Performance (zasady wyrównywania osiągów; BoP). "Pomysł polegał na powrocie do koncepcji analogicznej jak w samochodach naszych rywali, tak aby 9X8 był traktowany w równoważny sposób przez BoP. Ściśle mówiąc, nie jest to całkowicie nowy samochód, ponieważ ma to samo podwozie, ale posiada wiele udoskonaleń".

Reklama
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024 tylne skrzydło
6

Po raz pierwszy Peugeot 9X8 będzie miał opony o różnej szerokości - z setupu opon 310 mm przy wszystkich kołach firma przechodzi na 290 mm z przodu i 340 mm z tyłu. Pociągnęło to za sobą całkowitą zmianę rozkładu mas, a 90% paneli nadwozia nowego Peugeota opracowano od nowa, aby poprawić jego balans aerodynamiczny. Obejmuje to montaż tylnego skrzydła, gdzie stare 9X8 polegało bardziej na przepływie powietrza pod nadwoziem, aby spełnić wymagany w WEC stosunek siły docisku do oporu powietrza.

Poza tym 9X8 w specyfikacji 2024 otrzymał wiele usprawnień z zakresu niezawodności i osiągów, co ma umożliwić Francuzom ponowną walkę o czołowe lokaty w najwyższej klasie wyścigów długodystansowych na świecie. Ostatni wielki triumf Peugeota to rok 2009 i zwycięstwo w 24h Le Mans, gdy model 908 HDI został drugim w historii zwycięzcą tego wyścigu napędzanym olejem napędowym. Nowy Peugeot 9X8 zadebiutuje w przyszłym miesiącu podczas wyścigu 6-godzinnego na torze Imola we Włoszech.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 Speciale
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025