Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan GTS Sport Turismo - genialnie jeździ, nie tylko “jak na elektryka”

Porsche Taycan GTS to najlepszy samochód elektryczny na rynku, zarówno jako limuzyna jak i Sport Turismo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
38
Ocena Evo
Cena:
od 578 000 zł
niesamowite osiągi; świetny do szybkiej jazdy; wyczuwalna preferencja tyłu w napędzie
nadal sporo waży; nadal zdany na łaskę publicznych stacji ładowania

Większość z nas wie o co chodzi w linii GTS od Porsche: skupienie na jak najlepszej dynamice jazdy, ale nie poprzez czystą moc, bo sporo jej brakuje do najmocniejszych odmian; unikalna stylistyka, ale nie ordynarnie, a jedynie subtelne zmiany w detalach i bogate wyposażenie w atrakcyjnej cenie, albo w konfiguracji, której inaczej kupić nie można. Kilka z najlepszych modeli Porsche jakimi jeździliśmy należy właśnie do tej rodziny np. 911 997.2 Carrera GTS. Teraz takie same nowości zawitały w elektrycznym Taycanie.

To dość zaskakujący fakt, ale Taycan sprzedaje się rewelacyjnie i jest jednym z najchętniej wybieranych Porsche w ujęciu globalnym. Odmiana GTS plasuje się w gamie powyżej 4S, a poniżej Turbo (S), a najprostszym sposobem zauważenia tej pozycji w gamie są same liczby. 4S ma od 530 do 571 KM, Turbo i Turbo S odpowiednio 680 i 761 KM. GTS ma 598 KM, ale bardziej interesujące jest to jak ta moc jest przekazywana na koła. Ta odmiana ma dużo mocniejszy silnik na tylnej osi, a słabszy na przodzie. To oznacza, że zza kierownicy czuje się go mocno w stylu tylnonapędowym, o wiele bardziej niż w Turbo czy Turbo S. To ma duże znaczenie dla sposobu prowadzenia Taycana GTS.

Inżynierowie Porsche uważają odmiany Turbo S swoich aut za pożeraczy Autobahnów, ale to wersje GTS są tymi, które najbardziej ich ekscytują. W przypadku Taycana ta wersja ma jeszcze jedną zaletę - zasięg największy w gamie, bo aż 505 km w trybie mieszanym. Warto zauważyć jedną rzecz - wraz z premierą Taycana GTS weszło nowe oprogramowanie operacyjne napędu dla całej gamy tego modelu, ale pozostałe wersje nie mają jeszcze homologacji na ten typ oprogramowania, stąd właśnie GTS ma w tej chwili największy zasięg. Po aktualizacji software’u w innych wersjach zostanie zdetronizowany, ale w tym momencie 505 km to najbardziej okazały wynik wśród wszystkich wersji.

S21_5442_fine
38

Jeśli chodzi o zawieszenie to GTS ma o 20% sztywniejsze stabilizatory, a trzykomorowe miechy pneumatycznych kolumn działają na wszystkich komorach tylko w trybie Normal. Po włączeniu trybu Sport i Sport Plus używana jest tylko jedna komora w odróżnieniu od wersji 4S. Opcjonalnie samochód może mieć PDCC, czyli aktywne stabilizatory oraz skrętną tylną oś dostosowaną do tej wersji. My do testów dostaliśmy samochody wyposażone w obie te opcje. Po tych zmianach Taycan zdecydowanie ostrzej reaguje na ruchy kierownicy. Nie bez znaczenia są nowe felgi 21 cali o nazwie “RS Spyder”, których cały zestaw jest lżejszy niż 21-calowe felgi “Mission E”. Zamawiając “Spydery” dostaniecie bardziej sportową oponę niż w przypadku bazowych kół 20-calowych, gdzie opony są nastawione bardziej na niskie opory toczenia.

Nie jest trudno rozpoznać GTS-a na ulicy, bo wszystkie mają dedykowany bodykit i mnóstwo czarnych dodatków Sport Design. Wewnątrz większość tapicerki do podobny do alcantary Race-tex od Porsche, a ponad głowami rozciąga się panoramiczny dach, który można zaciemnić jednym przyciskiem.

W kabinie mocno czuć powiązania ze spalinowymi samochodami GT i z pewnością wygląda tak samo z zewnątrz, ale czy GTS rzeczywiście zapewnia dodatkową rozrywkę kierowcy w porównaniu do droższych Taycanów? W kwestii osiągów na pewno nie będziesz czuł, że jedziesz czymś ze średniej półki. Może i jest tu “tylko” 598 KM, ale to wystarcza do przyspieszenia 0-100 w 3,7 s, i jak zawsze w przypadku EV, ogromny moment obrotowy jest więcej niż wystarczający, aby skompresować wnętrzności w bardzo nieprzyjemny, chociaż ekscytujący sposób.

S21_5634_fine
38

Jak możecie się domyślać, GTS jest nieprzyzwoicie szybki na drodze publicznej. Modele Turbo i Turbo S zapewnią oczywiście mocniejsze kopnięcia w plecy, ale nie ma nic złego w sposobie, w jaki GTS zbiera się do startu. Właściwie można to nazwać zaciekłym wyrywaniem w stronę horyzontu w tak charakterystycznym dla elektryków stylu. Wersja GTS odróżnia się od innych Taycanów specjalnym dźwiękiem generowanym sztucznie, który dla mnie brzmi czasami jak jakieś V10 na niskich obrotach. Do tego dźwięk delikatnie rezonuje jak w Audi S6 C6 i potrafi zmieniać swój ton naśladując zmiany biegów. Może to wyglądać jakbym desperacko próbował znaleźć cząstkę “duszy” w Taycanie, i pewnie jest to prawda, ale to niesamowite jak dźwięk, i to sztuczny, może wpłynąć na całościowe doświadczenie z jazdy, nawet jeśli sprowadza się to do podświadomości.

S21_5482_fine
38

Jak każdy Taycan, Sport Turismo jest wspaniałym samochodem na długie dystanse (pomijając publiczne ładowanie i ograniczenia zasięgu). Płynie spokojnie, kilometr po kilometrze w niemal całkowitej ciszy, a choć zawieszenie jest twardsze niż w innych modelach w gamie, nie dzieje się to kosztem najwyższego komfortu w trybie Normal. Kiedy jednak droga staje się bardziej interesująca, nadchodzi czas, aby przestawić pokrętło na kierownicy na tryb Sport lub nawet Sport Plus, i wtedy GTS naprawdę ożywa.

Reklama

Pojawiają się górskie agrafki. Można raz za razem cisnąć na maksa ceramiczne hamulce Taycana, a one nie dają żadnych znaków osłabienia reakcji ani wydłużenia drogi hamowania. Ostry skręt i już czuję, że GTS jeździ lepiej niż jakikolwiek inny Taycan - gładko, dokładnie i naturalnie. Nie potrafię tego dokładnie wyczuć, ale chyba sterowana tylna oś daje o sobie znać, bo sposób składania się w ciasne zakręty przeczy wielkości i masie Taycana, który nagle wcale nie wydaje się zbyt duży jak na ciasną, górską drogę. Nie przypuszczałem też, że tak dużo momentu obrotowego można uwolnić podczas wychodzenia z zakrętu. Tył daje się delikatnie ustawiać mocą, by utrzymać przód wycelowany w górę drogi, ale rzadko potrzeba nerwowo kontrować kierownicą.

S21_5475_fine
38

Nie ma tu silnych szarpnięć kierownicą, które występują czasami w czteronapędowych samochodach, gdy fizyka chce jak najszybciej wypchnąć samochód z zakrętu. Zamiast tego auto pozostaje płynne i stabilne. Cisnę mocniej, by poczuć jak samochód wreszcie straci grunt pod kołami, zacznie uciekać tyłem, chwiać się, albo robić po prostu cokolwiek, czego nie powinien. Tymczasem przy ciągłym zwiększaniu tempa to ja zaczynam pękać, a nie samochód. Jego to w ogóle nie rusza, podczas gdy ja zaczynam mieć braki w koncentracji. Taycan GTS Sport Turismo jest prawdopodobnie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem, w którym mogę szczerze powiedzieć, że podobała mi się jazda bez żadnych zastrzeżeń i bez dopisków “jak na elektryka”.

S21_5644_fine
38

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 574 tysiące złotych Taycan GTS plasuje się idealnie pomiędzy sąsiednimi modelami w gamie. Po tej pierwszej jeździe mogę powiedzieć, że wśród nich jest zdecydowanie najbardziej samochodem dla kierowcy, niezależnie ile tamte kosztują. Z taką ceną plasuje się poniżej pokrewnego Audi e-tron GT RS, ale jak już wiemy z 6-miesięcznego testu e-trona, Audi ma jednak braki w dynamice. Cena wersji GT RS wynosi minimum 602 900 zł, więc oba auta są całkiem blisko, a o ostatecznej wyższości jednego czy drugiego może zadecydować lista wybranych opcji.

Mercedes-AMG EQS 53 jest jeszcze w drodze do salonów, ale jest większy i sporo mocniejszy, tak samo jak Tesla Model S Plaid i Lucid Air. W tym momencie Audi i Porsche mają monopol na duże, elektryczne sedany o cechach sportowych, a my jesteśmy całkowicie pewni którego z nich byśmy ostatecznie wybrali.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022