Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan GTS Sport Turismo - genialnie jeździ, nie tylko “jak na elektryka”

Porsche Taycan GTS to najlepszy samochód elektryczny na rynku, zarówno jako limuzyna jak i Sport Turismo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
38
Ocena Evo
Cena:
od 578 000 zł
niesamowite osiągi; świetny do szybkiej jazdy; wyczuwalna preferencja tyłu w napędzie
nadal sporo waży; nadal zdany na łaskę publicznych stacji ładowania

Większość z nas wie o co chodzi w linii GTS od Porsche: skupienie na jak najlepszej dynamice jazdy, ale nie poprzez czystą moc, bo sporo jej brakuje do najmocniejszych odmian; unikalna stylistyka, ale nie ordynarnie, a jedynie subtelne zmiany w detalach i bogate wyposażenie w atrakcyjnej cenie, albo w konfiguracji, której inaczej kupić nie można. Kilka z najlepszych modeli Porsche jakimi jeździliśmy należy właśnie do tej rodziny np. 911 997.2 Carrera GTS. Teraz takie same nowości zawitały w elektrycznym Taycanie.

To dość zaskakujący fakt, ale Taycan sprzedaje się rewelacyjnie i jest jednym z najchętniej wybieranych Porsche w ujęciu globalnym. Odmiana GTS plasuje się w gamie powyżej 4S, a poniżej Turbo (S), a najprostszym sposobem zauważenia tej pozycji w gamie są same liczby. 4S ma od 530 do 571 KM, Turbo i Turbo S odpowiednio 680 i 761 KM. GTS ma 598 KM, ale bardziej interesujące jest to jak ta moc jest przekazywana na koła. Ta odmiana ma dużo mocniejszy silnik na tylnej osi, a słabszy na przodzie. To oznacza, że zza kierownicy czuje się go mocno w stylu tylnonapędowym, o wiele bardziej niż w Turbo czy Turbo S. To ma duże znaczenie dla sposobu prowadzenia Taycana GTS.

Inżynierowie Porsche uważają odmiany Turbo S swoich aut za pożeraczy Autobahnów, ale to wersje GTS są tymi, które najbardziej ich ekscytują. W przypadku Taycana ta wersja ma jeszcze jedną zaletę - zasięg największy w gamie, bo aż 505 km w trybie mieszanym. Warto zauważyć jedną rzecz - wraz z premierą Taycana GTS weszło nowe oprogramowanie operacyjne napędu dla całej gamy tego modelu, ale pozostałe wersje nie mają jeszcze homologacji na ten typ oprogramowania, stąd właśnie GTS ma w tej chwili największy zasięg. Po aktualizacji software’u w innych wersjach zostanie zdetronizowany, ale w tym momencie 505 km to najbardziej okazały wynik wśród wszystkich wersji.

S21_5442_fine
38

Jeśli chodzi o zawieszenie to GTS ma o 20% sztywniejsze stabilizatory, a trzykomorowe miechy pneumatycznych kolumn działają na wszystkich komorach tylko w trybie Normal. Po włączeniu trybu Sport i Sport Plus używana jest tylko jedna komora w odróżnieniu od wersji 4S. Opcjonalnie samochód może mieć PDCC, czyli aktywne stabilizatory oraz skrętną tylną oś dostosowaną do tej wersji. My do testów dostaliśmy samochody wyposażone w obie te opcje. Po tych zmianach Taycan zdecydowanie ostrzej reaguje na ruchy kierownicy. Nie bez znaczenia są nowe felgi 21 cali o nazwie “RS Spyder”, których cały zestaw jest lżejszy niż 21-calowe felgi “Mission E”. Zamawiając “Spydery” dostaniecie bardziej sportową oponę niż w przypadku bazowych kół 20-calowych, gdzie opony są nastawione bardziej na niskie opory toczenia.

Nie jest trudno rozpoznać GTS-a na ulicy, bo wszystkie mają dedykowany bodykit i mnóstwo czarnych dodatków Sport Design. Wewnątrz większość tapicerki do podobny do alcantary Race-tex od Porsche, a ponad głowami rozciąga się panoramiczny dach, który można zaciemnić jednym przyciskiem.

W kabinie mocno czuć powiązania ze spalinowymi samochodami GT i z pewnością wygląda tak samo z zewnątrz, ale czy GTS rzeczywiście zapewnia dodatkową rozrywkę kierowcy w porównaniu do droższych Taycanów? W kwestii osiągów na pewno nie będziesz czuł, że jedziesz czymś ze średniej półki. Może i jest tu “tylko” 598 KM, ale to wystarcza do przyspieszenia 0-100 w 3,7 s, i jak zawsze w przypadku EV, ogromny moment obrotowy jest więcej niż wystarczający, aby skompresować wnętrzności w bardzo nieprzyjemny, chociaż ekscytujący sposób.

S21_5634_fine
38

Jak możecie się domyślać, GTS jest nieprzyzwoicie szybki na drodze publicznej. Modele Turbo i Turbo S zapewnią oczywiście mocniejsze kopnięcia w plecy, ale nie ma nic złego w sposobie, w jaki GTS zbiera się do startu. Właściwie można to nazwać zaciekłym wyrywaniem w stronę horyzontu w tak charakterystycznym dla elektryków stylu. Wersja GTS odróżnia się od innych Taycanów specjalnym dźwiękiem generowanym sztucznie, który dla mnie brzmi czasami jak jakieś V10 na niskich obrotach. Do tego dźwięk delikatnie rezonuje jak w Audi S6 C6 i potrafi zmieniać swój ton naśladując zmiany biegów. Może to wyglądać jakbym desperacko próbował znaleźć cząstkę “duszy” w Taycanie, i pewnie jest to prawda, ale to niesamowite jak dźwięk, i to sztuczny, może wpłynąć na całościowe doświadczenie z jazdy, nawet jeśli sprowadza się to do podświadomości.

S21_5482_fine
38

Jak każdy Taycan, Sport Turismo jest wspaniałym samochodem na długie dystanse (pomijając publiczne ładowanie i ograniczenia zasięgu). Płynie spokojnie, kilometr po kilometrze w niemal całkowitej ciszy, a choć zawieszenie jest twardsze niż w innych modelach w gamie, nie dzieje się to kosztem najwyższego komfortu w trybie Normal. Kiedy jednak droga staje się bardziej interesująca, nadchodzi czas, aby przestawić pokrętło na kierownicy na tryb Sport lub nawet Sport Plus, i wtedy GTS naprawdę ożywa.

Reklama

Pojawiają się górskie agrafki. Można raz za razem cisnąć na maksa ceramiczne hamulce Taycana, a one nie dają żadnych znaków osłabienia reakcji ani wydłużenia drogi hamowania. Ostry skręt i już czuję, że GTS jeździ lepiej niż jakikolwiek inny Taycan - gładko, dokładnie i naturalnie. Nie potrafię tego dokładnie wyczuć, ale chyba sterowana tylna oś daje o sobie znać, bo sposób składania się w ciasne zakręty przeczy wielkości i masie Taycana, który nagle wcale nie wydaje się zbyt duży jak na ciasną, górską drogę. Nie przypuszczałem też, że tak dużo momentu obrotowego można uwolnić podczas wychodzenia z zakrętu. Tył daje się delikatnie ustawiać mocą, by utrzymać przód wycelowany w górę drogi, ale rzadko potrzeba nerwowo kontrować kierownicą.

S21_5475_fine
38

Nie ma tu silnych szarpnięć kierownicą, które występują czasami w czteronapędowych samochodach, gdy fizyka chce jak najszybciej wypchnąć samochód z zakrętu. Zamiast tego auto pozostaje płynne i stabilne. Cisnę mocniej, by poczuć jak samochód wreszcie straci grunt pod kołami, zacznie uciekać tyłem, chwiać się, albo robić po prostu cokolwiek, czego nie powinien. Tymczasem przy ciągłym zwiększaniu tempa to ja zaczynam pękać, a nie samochód. Jego to w ogóle nie rusza, podczas gdy ja zaczynam mieć braki w koncentracji. Taycan GTS Sport Turismo jest prawdopodobnie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem, w którym mogę szczerze powiedzieć, że podobała mi się jazda bez żadnych zastrzeżeń i bez dopisków “jak na elektryka”.

S21_5644_fine
38

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 574 tysiące złotych Taycan GTS plasuje się idealnie pomiędzy sąsiednimi modelami w gamie. Po tej pierwszej jeździe mogę powiedzieć, że wśród nich jest zdecydowanie najbardziej samochodem dla kierowcy, niezależnie ile tamte kosztują. Z taką ceną plasuje się poniżej pokrewnego Audi e-tron GT RS, ale jak już wiemy z 6-miesięcznego testu e-trona, Audi ma jednak braki w dynamice. Cena wersji GT RS wynosi minimum 602 900 zł, więc oba auta są całkiem blisko, a o ostatecznej wyższości jednego czy drugiego może zadecydować lista wybranych opcji.

Mercedes-AMG EQS 53 jest jeszcze w drodze do salonów, ale jest większy i sporo mocniejszy, tak samo jak Tesla Model S Plaid i Lucid Air. W tym momencie Audi i Porsche mają monopol na duże, elektryczne sedany o cechach sportowych, a my jesteśmy całkowicie pewni którego z nich byśmy ostatecznie wybrali.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Auta z dużymi silnikami przegląd rynku
Rynek
Najtańsze nowe samochody z dużymi silnikami - przegląd rynku

Okazuje się, że wciąż są na rynku samochody z dużymi motorami, które nie kosztują walizki pieniędzy.

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
BMW / M3
BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

2 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Fastline dla WOŚP
WOŚP
Fastline Racing Academy licytuje dla WOŚP!

Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023