Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan GTS Sport Turismo - genialnie jeździ, nie tylko “jak na elektryka”

Porsche Taycan GTS to najlepszy samochód elektryczny na rynku, zarówno jako limuzyna jak i Sport Turismo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
38
Ocena Evo
Cena:
od 578 000 zł
niesamowite osiągi; świetny do szybkiej jazdy; wyczuwalna preferencja tyłu w napędzie
nadal sporo waży; nadal zdany na łaskę publicznych stacji ładowania

Większość z nas wie o co chodzi w linii GTS od Porsche: skupienie na jak najlepszej dynamice jazdy, ale nie poprzez czystą moc, bo sporo jej brakuje do najmocniejszych odmian; unikalna stylistyka, ale nie ordynarnie, a jedynie subtelne zmiany w detalach i bogate wyposażenie w atrakcyjnej cenie, albo w konfiguracji, której inaczej kupić nie można. Kilka z najlepszych modeli Porsche jakimi jeździliśmy należy właśnie do tej rodziny np. 911 997.2 Carrera GTS. Teraz takie same nowości zawitały w elektrycznym Taycanie.

To dość zaskakujący fakt, ale Taycan sprzedaje się rewelacyjnie i jest jednym z najchętniej wybieranych Porsche w ujęciu globalnym. Odmiana GTS plasuje się w gamie powyżej 4S, a poniżej Turbo (S), a najprostszym sposobem zauważenia tej pozycji w gamie są same liczby. 4S ma od 530 do 571 KM, Turbo i Turbo S odpowiednio 680 i 761 KM. GTS ma 598 KM, ale bardziej interesujące jest to jak ta moc jest przekazywana na koła. Ta odmiana ma dużo mocniejszy silnik na tylnej osi, a słabszy na przodzie. To oznacza, że zza kierownicy czuje się go mocno w stylu tylnonapędowym, o wiele bardziej niż w Turbo czy Turbo S. To ma duże znaczenie dla sposobu prowadzenia Taycana GTS.

Inżynierowie Porsche uważają odmiany Turbo S swoich aut za pożeraczy Autobahnów, ale to wersje GTS są tymi, które najbardziej ich ekscytują. W przypadku Taycana ta wersja ma jeszcze jedną zaletę - zasięg największy w gamie, bo aż 505 km w trybie mieszanym. Warto zauważyć jedną rzecz - wraz z premierą Taycana GTS weszło nowe oprogramowanie operacyjne napędu dla całej gamy tego modelu, ale pozostałe wersje nie mają jeszcze homologacji na ten typ oprogramowania, stąd właśnie GTS ma w tej chwili największy zasięg. Po aktualizacji software’u w innych wersjach zostanie zdetronizowany, ale w tym momencie 505 km to najbardziej okazały wynik wśród wszystkich wersji.

S21_5442_fine
38

Jeśli chodzi o zawieszenie to GTS ma o 20% sztywniejsze stabilizatory, a trzykomorowe miechy pneumatycznych kolumn działają na wszystkich komorach tylko w trybie Normal. Po włączeniu trybu Sport i Sport Plus używana jest tylko jedna komora w odróżnieniu od wersji 4S. Opcjonalnie samochód może mieć PDCC, czyli aktywne stabilizatory oraz skrętną tylną oś dostosowaną do tej wersji. My do testów dostaliśmy samochody wyposażone w obie te opcje. Po tych zmianach Taycan zdecydowanie ostrzej reaguje na ruchy kierownicy. Nie bez znaczenia są nowe felgi 21 cali o nazwie “RS Spyder”, których cały zestaw jest lżejszy niż 21-calowe felgi “Mission E”. Zamawiając “Spydery” dostaniecie bardziej sportową oponę niż w przypadku bazowych kół 20-calowych, gdzie opony są nastawione bardziej na niskie opory toczenia.

Nie jest trudno rozpoznać GTS-a na ulicy, bo wszystkie mają dedykowany bodykit i mnóstwo czarnych dodatków Sport Design. Wewnątrz większość tapicerki do podobny do alcantary Race-tex od Porsche, a ponad głowami rozciąga się panoramiczny dach, który można zaciemnić jednym przyciskiem.

W kabinie mocno czuć powiązania ze spalinowymi samochodami GT i z pewnością wygląda tak samo z zewnątrz, ale czy GTS rzeczywiście zapewnia dodatkową rozrywkę kierowcy w porównaniu do droższych Taycanów? W kwestii osiągów na pewno nie będziesz czuł, że jedziesz czymś ze średniej półki. Może i jest tu “tylko” 598 KM, ale to wystarcza do przyspieszenia 0-100 w 3,7 s, i jak zawsze w przypadku EV, ogromny moment obrotowy jest więcej niż wystarczający, aby skompresować wnętrzności w bardzo nieprzyjemny, chociaż ekscytujący sposób.

S21_5634_fine
38

Jak możecie się domyślać, GTS jest nieprzyzwoicie szybki na drodze publicznej. Modele Turbo i Turbo S zapewnią oczywiście mocniejsze kopnięcia w plecy, ale nie ma nic złego w sposobie, w jaki GTS zbiera się do startu. Właściwie można to nazwać zaciekłym wyrywaniem w stronę horyzontu w tak charakterystycznym dla elektryków stylu. Wersja GTS odróżnia się od innych Taycanów specjalnym dźwiękiem generowanym sztucznie, który dla mnie brzmi czasami jak jakieś V10 na niskich obrotach. Do tego dźwięk delikatnie rezonuje jak w Audi S6 C6 i potrafi zmieniać swój ton naśladując zmiany biegów. Może to wyglądać jakbym desperacko próbował znaleźć cząstkę “duszy” w Taycanie, i pewnie jest to prawda, ale to niesamowite jak dźwięk, i to sztuczny, może wpłynąć na całościowe doświadczenie z jazdy, nawet jeśli sprowadza się to do podświadomości.

S21_5482_fine
38

Jak każdy Taycan, Sport Turismo jest wspaniałym samochodem na długie dystanse (pomijając publiczne ładowanie i ograniczenia zasięgu). Płynie spokojnie, kilometr po kilometrze w niemal całkowitej ciszy, a choć zawieszenie jest twardsze niż w innych modelach w gamie, nie dzieje się to kosztem najwyższego komfortu w trybie Normal. Kiedy jednak droga staje się bardziej interesująca, nadchodzi czas, aby przestawić pokrętło na kierownicy na tryb Sport lub nawet Sport Plus, i wtedy GTS naprawdę ożywa.

Reklama

Pojawiają się górskie agrafki. Można raz za razem cisnąć na maksa ceramiczne hamulce Taycana, a one nie dają żadnych znaków osłabienia reakcji ani wydłużenia drogi hamowania. Ostry skręt i już czuję, że GTS jeździ lepiej niż jakikolwiek inny Taycan - gładko, dokładnie i naturalnie. Nie potrafię tego dokładnie wyczuć, ale chyba sterowana tylna oś daje o sobie znać, bo sposób składania się w ciasne zakręty przeczy wielkości i masie Taycana, który nagle wcale nie wydaje się zbyt duży jak na ciasną, górską drogę. Nie przypuszczałem też, że tak dużo momentu obrotowego można uwolnić podczas wychodzenia z zakrętu. Tył daje się delikatnie ustawiać mocą, by utrzymać przód wycelowany w górę drogi, ale rzadko potrzeba nerwowo kontrować kierownicą.

S21_5475_fine
38

Nie ma tu silnych szarpnięć kierownicą, które występują czasami w czteronapędowych samochodach, gdy fizyka chce jak najszybciej wypchnąć samochód z zakrętu. Zamiast tego auto pozostaje płynne i stabilne. Cisnę mocniej, by poczuć jak samochód wreszcie straci grunt pod kołami, zacznie uciekać tyłem, chwiać się, albo robić po prostu cokolwiek, czego nie powinien. Tymczasem przy ciągłym zwiększaniu tempa to ja zaczynam pękać, a nie samochód. Jego to w ogóle nie rusza, podczas gdy ja zaczynam mieć braki w koncentracji. Taycan GTS Sport Turismo jest prawdopodobnie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem, w którym mogę szczerze powiedzieć, że podobała mi się jazda bez żadnych zastrzeżeń i bez dopisków “jak na elektryka”.

S21_5644_fine
38

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 574 tysiące złotych Taycan GTS plasuje się idealnie pomiędzy sąsiednimi modelami w gamie. Po tej pierwszej jeździe mogę powiedzieć, że wśród nich jest zdecydowanie najbardziej samochodem dla kierowcy, niezależnie ile tamte kosztują. Z taką ceną plasuje się poniżej pokrewnego Audi e-tron GT RS, ale jak już wiemy z 6-miesięcznego testu e-trona, Audi ma jednak braki w dynamice. Cena wersji GT RS wynosi minimum 602 900 zł, więc oba auta są całkiem blisko, a o ostatecznej wyższości jednego czy drugiego może zadecydować lista wybranych opcji.

Mercedes-AMG EQS 53 jest jeszcze w drodze do salonów, ale jest większy i sporo mocniejszy, tak samo jak Tesla Model S Plaid i Lucid Air. W tym momencie Audi i Porsche mają monopol na duże, elektryczne sedany o cechach sportowych, a my jesteśmy całkowicie pewni którego z nich byśmy ostatecznie wybrali.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025