Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan GTS Sport Turismo - genialnie jeździ, nie tylko “jak na elektryka”

Porsche Taycan GTS to najlepszy samochód elektryczny na rynku, zarówno jako limuzyna jak i Sport Turismo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 grudnia 2021
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
38
Ocena Evo
Cena:
od 578 000 zł
niesamowite osiągi; świetny do szybkiej jazdy; wyczuwalna preferencja tyłu w napędzie
nadal sporo waży; nadal zdany na łaskę publicznych stacji ładowania

Większość z nas wie o co chodzi w linii GTS od Porsche: skupienie na jak najlepszej dynamice jazdy, ale nie poprzez czystą moc, bo sporo jej brakuje do najmocniejszych odmian; unikalna stylistyka, ale nie ordynarnie, a jedynie subtelne zmiany w detalach i bogate wyposażenie w atrakcyjnej cenie, albo w konfiguracji, której inaczej kupić nie można. Kilka z najlepszych modeli Porsche jakimi jeździliśmy należy właśnie do tej rodziny np. 911 997.2 Carrera GTS. Teraz takie same nowości zawitały w elektrycznym Taycanie.

To dość zaskakujący fakt, ale Taycan sprzedaje się rewelacyjnie i jest jednym z najchętniej wybieranych Porsche w ujęciu globalnym. Odmiana GTS plasuje się w gamie powyżej 4S, a poniżej Turbo (S), a najprostszym sposobem zauważenia tej pozycji w gamie są same liczby. 4S ma od 530 do 571 KM, Turbo i Turbo S odpowiednio 680 i 761 KM. GTS ma 598 KM, ale bardziej interesujące jest to jak ta moc jest przekazywana na koła. Ta odmiana ma dużo mocniejszy silnik na tylnej osi, a słabszy na przodzie. To oznacza, że zza kierownicy czuje się go mocno w stylu tylnonapędowym, o wiele bardziej niż w Turbo czy Turbo S. To ma duże znaczenie dla sposobu prowadzenia Taycana GTS.

Inżynierowie Porsche uważają odmiany Turbo S swoich aut za pożeraczy Autobahnów, ale to wersje GTS są tymi, które najbardziej ich ekscytują. W przypadku Taycana ta wersja ma jeszcze jedną zaletę - zasięg największy w gamie, bo aż 505 km w trybie mieszanym. Warto zauważyć jedną rzecz - wraz z premierą Taycana GTS weszło nowe oprogramowanie operacyjne napędu dla całej gamy tego modelu, ale pozostałe wersje nie mają jeszcze homologacji na ten typ oprogramowania, stąd właśnie GTS ma w tej chwili największy zasięg. Po aktualizacji software’u w innych wersjach zostanie zdetronizowany, ale w tym momencie 505 km to najbardziej okazały wynik wśród wszystkich wersji.

S21_5442_fine
38

Jeśli chodzi o zawieszenie to GTS ma o 20% sztywniejsze stabilizatory, a trzykomorowe miechy pneumatycznych kolumn działają na wszystkich komorach tylko w trybie Normal. Po włączeniu trybu Sport i Sport Plus używana jest tylko jedna komora w odróżnieniu od wersji 4S. Opcjonalnie samochód może mieć PDCC, czyli aktywne stabilizatory oraz skrętną tylną oś dostosowaną do tej wersji. My do testów dostaliśmy samochody wyposażone w obie te opcje. Po tych zmianach Taycan zdecydowanie ostrzej reaguje na ruchy kierownicy. Nie bez znaczenia są nowe felgi 21 cali o nazwie “RS Spyder”, których cały zestaw jest lżejszy niż 21-calowe felgi “Mission E”. Zamawiając “Spydery” dostaniecie bardziej sportową oponę niż w przypadku bazowych kół 20-calowych, gdzie opony są nastawione bardziej na niskie opory toczenia.

Nie jest trudno rozpoznać GTS-a na ulicy, bo wszystkie mają dedykowany bodykit i mnóstwo czarnych dodatków Sport Design. Wewnątrz większość tapicerki do podobny do alcantary Race-tex od Porsche, a ponad głowami rozciąga się panoramiczny dach, który można zaciemnić jednym przyciskiem.

W kabinie mocno czuć powiązania ze spalinowymi samochodami GT i z pewnością wygląda tak samo z zewnątrz, ale czy GTS rzeczywiście zapewnia dodatkową rozrywkę kierowcy w porównaniu do droższych Taycanów? W kwestii osiągów na pewno nie będziesz czuł, że jedziesz czymś ze średniej półki. Może i jest tu “tylko” 598 KM, ale to wystarcza do przyspieszenia 0-100 w 3,7 s, i jak zawsze w przypadku EV, ogromny moment obrotowy jest więcej niż wystarczający, aby skompresować wnętrzności w bardzo nieprzyjemny, chociaż ekscytujący sposób.

S21_5634_fine
38

Jak możecie się domyślać, GTS jest nieprzyzwoicie szybki na drodze publicznej. Modele Turbo i Turbo S zapewnią oczywiście mocniejsze kopnięcia w plecy, ale nie ma nic złego w sposobie, w jaki GTS zbiera się do startu. Właściwie można to nazwać zaciekłym wyrywaniem w stronę horyzontu w tak charakterystycznym dla elektryków stylu. Wersja GTS odróżnia się od innych Taycanów specjalnym dźwiękiem generowanym sztucznie, który dla mnie brzmi czasami jak jakieś V10 na niskich obrotach. Do tego dźwięk delikatnie rezonuje jak w Audi S6 C6 i potrafi zmieniać swój ton naśladując zmiany biegów. Może to wyglądać jakbym desperacko próbował znaleźć cząstkę “duszy” w Taycanie, i pewnie jest to prawda, ale to niesamowite jak dźwięk, i to sztuczny, może wpłynąć na całościowe doświadczenie z jazdy, nawet jeśli sprowadza się to do podświadomości.

S21_5482_fine
38

Jak każdy Taycan, Sport Turismo jest wspaniałym samochodem na długie dystanse (pomijając publiczne ładowanie i ograniczenia zasięgu). Płynie spokojnie, kilometr po kilometrze w niemal całkowitej ciszy, a choć zawieszenie jest twardsze niż w innych modelach w gamie, nie dzieje się to kosztem najwyższego komfortu w trybie Normal. Kiedy jednak droga staje się bardziej interesująca, nadchodzi czas, aby przestawić pokrętło na kierownicy na tryb Sport lub nawet Sport Plus, i wtedy GTS naprawdę ożywa.

Reklama

Pojawiają się górskie agrafki. Można raz za razem cisnąć na maksa ceramiczne hamulce Taycana, a one nie dają żadnych znaków osłabienia reakcji ani wydłużenia drogi hamowania. Ostry skręt i już czuję, że GTS jeździ lepiej niż jakikolwiek inny Taycan - gładko, dokładnie i naturalnie. Nie potrafię tego dokładnie wyczuć, ale chyba sterowana tylna oś daje o sobie znać, bo sposób składania się w ciasne zakręty przeczy wielkości i masie Taycana, który nagle wcale nie wydaje się zbyt duży jak na ciasną, górską drogę. Nie przypuszczałem też, że tak dużo momentu obrotowego można uwolnić podczas wychodzenia z zakrętu. Tył daje się delikatnie ustawiać mocą, by utrzymać przód wycelowany w górę drogi, ale rzadko potrzeba nerwowo kontrować kierownicą.

S21_5475_fine
38

Nie ma tu silnych szarpnięć kierownicą, które występują czasami w czteronapędowych samochodach, gdy fizyka chce jak najszybciej wypchnąć samochód z zakrętu. Zamiast tego auto pozostaje płynne i stabilne. Cisnę mocniej, by poczuć jak samochód wreszcie straci grunt pod kołami, zacznie uciekać tyłem, chwiać się, albo robić po prostu cokolwiek, czego nie powinien. Tymczasem przy ciągłym zwiększaniu tempa to ja zaczynam pękać, a nie samochód. Jego to w ogóle nie rusza, podczas gdy ja zaczynam mieć braki w koncentracji. Taycan GTS Sport Turismo jest prawdopodobnie pierwszym w pełni elektrycznym samochodem, w którym mogę szczerze powiedzieć, że podobała mi się jazda bez żadnych zastrzeżeń i bez dopisków “jak na elektryka”.

S21_5644_fine
38

Ceny i konkurencja

Wyceniony na minimum 574 tysiące złotych Taycan GTS plasuje się idealnie pomiędzy sąsiednimi modelami w gamie. Po tej pierwszej jeździe mogę powiedzieć, że wśród nich jest zdecydowanie najbardziej samochodem dla kierowcy, niezależnie ile tamte kosztują. Z taką ceną plasuje się poniżej pokrewnego Audi e-tron GT RS, ale jak już wiemy z 6-miesięcznego testu e-trona, Audi ma jednak braki w dynamice. Cena wersji GT RS wynosi minimum 602 900 zł, więc oba auta są całkiem blisko, a o ostatecznej wyższości jednego czy drugiego może zadecydować lista wybranych opcji.

Mercedes-AMG EQS 53 jest jeszcze w drodze do salonów, ale jest większy i sporo mocniejszy, tak samo jak Tesla Model S Plaid i Lucid Air. W tym momencie Audi i Porsche mają monopol na duże, elektryczne sedany o cechach sportowych, a my jesteśmy całkowicie pewni którego z nich byśmy ostatecznie wybrali.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Są pierwsze oficjalne zdjęcia BMW M3 Touring w wersji CS

Czy BMW M3 Touring może być lepsze? Z modyfikacjami wersji CS jest to całkiem prawdopodobne.

27 stycznia 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Genesis szykuje gorącego SUV-a - GV60 Magma zadebiutuje w tym roku

Pierwszy model sportowej submarki Genesis Magma będzie miał około 600 KM i pojawi się w 2025 r.

27 stycznia 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman przyłapane podczas testów

Następca serii 718 coraz bliżej debiutu. Na drogach pojawiły się prototypy elektrycznego Porsche.

27 stycznia 2025
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025