Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Lotus Emira i4 - ostatni taki Lotus

Emira z 4-cylindrowym motorem AMG to ostatni klasyczny, spalinowy samochód sportowy marki Lotus.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
Lotus Emira i4 test
14
Ocena Evo
Cena:
od około 434 000 zł
najbardziej uniwersalny Lotus; świetna jazda; duże możliwości dynamiczne
dźwięk czterocylindrowego motoru; wysoka cena

Oto ostatni nowy, całkowicie spalinowy samochód sportowy od Lotusa. Ostatni przedstawiciel linii, która zaczęła się od modelu Seven, światową sławę zyskała modelem Elan, na srebrny ekran wjechała z Espritem, by wkroczyć w nową erę za sprawą Elise. Zakończeniem tego wszystkiego ma być czterocylindrowa Emira z silnikiem zapożyczonym z AMG.

Samochód ten od początku był rozwijany pod kątem V6 Toyoty i właśnie tego motoru. To turbodoładowana, dwulitrowa jednostka Mercedesa-AMG A45, którą zamontowano w centralnej części Emiry. Aby ją pomieścić Lotus musiał wprowadzić stosowne modyfikacje w konstrukcję nośną auta od słupka B w tył. Obejmują one między innymi nową, lżejszą o 12 kg, aluminiową ramę pomocniczą, dodatkowe wzmocnienia, inne mocowania, wahacze, koła i elektronikę sterującą.

W AMG A45 S ten niepozorny motor osiąga dokładnie 421 KM, co czyni go najmocniejszym seryjnie produkowanym czterocylindrowym silnikiem na świecie. W Lotusie jego moc ograniczono do 365 KM i 430 Nm, więc z jednego litra osiąga 182 KM, a stosunek mocy do masy wynosi 252 KM/tonę. Emira i4 przyspiesza do 100 km/h w 4,3 s i osiąga 290 km/h. Nie ma się więc czego wstydzić.

Lotus Emira i4 otrzymał dwulitrowy silnik AMG, ale z własnym oprogramowaniem i odmienną charakterystyką.

8-stopniowa skrzynia dwusprzęgłowa (manual zarezerwowano tylko dla V6), podobnie jak silnik, ma oprogramowanie zmodyfikowane przez AMG specjalnie dla Lotusa. Zmniejszona moc i moment obrotowy wymusiły zmianę strategii zmian biegów. Widać to za każdym razem, zarówno podczas zmian w górę, jak i w dół, w trybie Auto jak i podczas agresywnej jazdy w trybie Track.

Lotus Emira i4 tył
14

Układ napędowy jako całość ma dokładnie takie uderzenie jakie sobie wyobrażacie patrząc na liczby. Emira rusza z miejsca z ogromną energią, która jeszcze rośnie w miarę wchodzenia na obroty, a silnik dostarcza mnóstwo momentu w całym zakresie roboczym. To zaskakujące w silniku turbodoładowanym, ale nie chodzi tylko o potężny moment obrotowy. Zachowanie silnika w górnym zakresie daje jasno znać, że ma także sporo mocy ulokowanej blisko czerwonego pola.

O ile nie możemy się przyczepić do osiągów, tak silnik ten nie należy do szczególnie charyzmatycznych w dziedzinie akustyki. Prawdę mówiąc jest dość “szorstki” i dopiero w trybie Sport lub Track basowa nuta z wydechu skutecznie maskuje jego mechaniczne dźwięki.

Najsłabszym elementem całego układu napędowego Emiry okazuje się dźwięk turbodoładowanego silnika.

Obecność elektronicznie sterowanego dyferencjału przy tylnej osi jest kolejnym atutem wersji czterocylindrowej na tle V6. Lotus wspólnie z Boschem stworzyli elektronikę sterującą w taki sposób, aby Emira zachowywała się na drodze jak prawdziwy Lotus, ale nie była zbyt wymagająca dla kierowców nie mających jeszcze doświadczenia z autami tej marki. Właśnie dlatego jesteś w stanie niedbale wejść w ciasny dwójkowo-trójkowy zakręt skropiony letnim deszczem, dać pełen gaz i potężną kontrę, a samochód i tak jedzie w pożądanym kierunku bez wyraźnej interwencji systemów stabilizacji. I dlatego, gdy już nabierzesz ogłady i zaczniesz kierować opuszkami palców, system ESC i kontrola trakcji synchronizują się z e-dyferencjałem i pomagają ci pokonywać szybkie łuki jedynie z ledwo dostrzegalnymi korektami.

Lotus Emira i4 silnik
14

Emira dostarcza takiej pewności siebie, że chętnie zaczniesz badać swoje i jej granice. Na drodze możesz bez trudu nabierać pędu i rytmu pokonując przestrzeń w bardzo szybkim tempie bez poczucia zmęczenia. Z kolei na torze możesz cisnąć mocniej, zaufać trakcji i przyczepności, balansować na granicy i obserwować jak sprawnie auto wyrywa do przodu gdy już skierowałeś jego przód we właściwym kierunku.

Nasz samochód testowy wyposażono w sztywniejsze zawieszenie Sport, w którym sprężyny i amortyzatory są o 6-7% sztywniejsze niż w wersji Tour. Na drodze objawia się to sztywnością nietypową dla Lotusa. Ewidentnie w tym modelu poświęcono płynność i łatwość tłumienia znaną z poprzednich Lotusów na rzecz precyzji i przyczepności przy wyższych prędkościach. Nie ma tu elastyczności jak w Alpine A110, ale nie ma też “deski” jak w Porsche Cayman GT4 lub GTS w najbardziej twardych ustawieniach zawieszenia.

Reklama

Jak na Lotusa przystało, najlepszym aspektem Emiry jest rewelacyjne zawieszenie i prowadzenie.

Dopiero na torze zawieszenie Sport pokazuje co naprawdę potrafi. Przechyły nadwozia są na tyle wyraźne, byś czuł jak auto reaguje na działania kierowcy, więc możesz robić wszystko spokojnie i intuicyjnie. Zachowanie auta jest wybitnie neutralne, a każda nad- i podsterowność pojawia się dopiero na wyraźne życzenie kierowcy. Zachowanie hydraulicznego układu kierowniczego (z silnikiem elektrycznym do jego zasilania) było kluczową decyzją w rozwoju samochodu, na którą nalegał Gavin Kershaw - człowiek odpowiedzialny za charakterystykę jazdy każdego modelu Lotusa. Oznaczało to usunięcie elektrycznego wspomagania kierownicy napędzanego przez silnik AMG i dostosowanie układu hydraulicznego z wersji V6.

Lotus Emira i4 wnętrze
14

Im więcej kilometrów spędzisz za kierownicą Emiry, tym bardziej rozumiesz jej naturę. Możesz wtedy ją docenić i cieszyć się jazdą. Są jednak pewne niedociągnięcia. Do ręcznej zmiany biegów służy coś, co bardziej jest przyciskiem niż manetką, a ramiona kierownicy do których są one przymocowane znajdują się trochę za nisko. Fotel też mógłby być lepszy, bo podobnie jak w V6 brakuje dobrego podparcia ramion i bioder; im bardziej wchodzisz w swój rytm, tym bardziej musisz zapierać się o fotel. Opcjonalne sportowe fotele mogłyby rozwiązać ten problem, a wydrukowane w 3D zwyczajne manetki za kierownicą byłyby zbawieniem.

Lotus Emira należy do naprawdę wąskiego segmentu, bo należy do niego jeszcze tylko Alpine A110Porsche Cayman. Trzy samochody i trzy różne charaktery - A110 jest zwinne i ostre, Porsche kontrolowane i przewidywalne, a Emira znajduje się gdzieś idealnie pośrodku.

Ceny i konkurencja

Podczas premiery Lotus wspominał o wyjściowej cenie Emiry na poziomie 60 000 funtów (308 000 zł), ale wersja i4 First Edition rozpoczyna się od 81 500 funtów (434 000 zł). Nie do końca wiemy jak oni chcą zejść z bazową odmianą o ponad 100 tysięcy w dół.

W tej sytuacji Alpine A110 GT wycenione na 329 900 zł wydaje się istną okazją. Samochód ten ma co prawda tylko 300 KM, ale waży około 300 kg mniej niż Lotus, a właściwości jezdne są tak dobre, że na ślepo mógłbym przysiąc, że to dzieło inżynierów z Hethel.

Z kolei Porsche wyceniło swojego Caymana S ze skrzynią PDK na nieco ponad 390 tys. złotych. Jego czterocylindrowy motor generuje 350 KM, a cały samochód waży 1385 kg - 61 kg mniej niż Emira, za to jego silnik brzmi równie źle. Ale tak naprawdę źle. Za niewiele więcej, bo 460 tys. zł Porsche oferuje 400-konnego Caymana GTS 4.0 z PDK, co pokazuje gdzie w rynkowej drabince jest Emira. Po prostu jest to samochód najbliższy prawdziwym supersamochodom, niestety także pod względem ceny.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS x Michelin Pilot Sport S 5
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche GT3 RS na nowych oponach Michelin wyrasta na pogromcę deszczu

W deszczowych warunkach opony Michelin Pilot Sport S 5 dają kierowcy lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

14 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
BMW / M4 CSL
BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

13 lutego 2025
2025 Volkswagen Multivan TDI test
Volkswagen / Multivan
Volkswagen Multivan TDI - stara szkoła wciąż się liczy

Na rynku pojawiają się nowe minivany, ale czołówka pozostaje niezmienna.

12 lutego 2025
Maserati Shamal MA-01 restomod
Restomod
Modena MA-01 to włoska odpowiedź na restomody Porsche 911

Maserati Biturbo/Shamal od Modena Automobili pozwoli ci się wyróżnić wśród licznych restomodów 911.

11 lutego 2025
Audi RS e-tron GT performance test
Audi / e-tron GT
Audi RS e-tron GT performance - kosmiczna moc i co jeszcze?

E-tron GT mimo lat wygląda świetnie. Czy potrzebował więcej mocy?

10 lutego 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT w wersji produkcyjnej na nieoficjalnych zdjęciach

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

10 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025