Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Już od kilku lat Alpine A110 jest mocnym graczem w segmencie samochodów sportowych. Trudne początki nie przeszkodziły temu modelowi stać się punktem odniesienia w kwestii prowadzenia, na co składa się głównie lekkość, zwinność i satysfakcjonująca płynność podczas jazdy.

W tym roku, cztery lata po debiucie, Alpine przeprowadziło subtelny lifting w zakresie kosmetyki nadwozia i technologii zarówno w modelu bazowym, jak i w A110S. Przy okazji do gamy dołączyła trzecia wersja - A110 GT, która łączy mocniejszą wersję silnika “S” z bardziej miękkimi nastawami zawieszenia z wersji podstawowej.

Podstawowe wartości Alpine pozostały niezmienne - cały samochód zaprojektowano z obsesyjną dbałością o niską masę własną. Można tu też poczuć typowo francuskie podejście do układu jezdnego, dzięki któremu samochód jest jednocześnie ostry i wystarczająco elastyczny. Próżno szukać na rynku drugiego takiego auta - Alpine zaproponowało coś innego, odmiennego i nie mniej ekscytującego niż najbardziej oczywiste propozycje w tym segmencie np. Porsche 718 Cayman.

AlpineA110GT sylwetka
26

Podobnie jak najtańsze warianty wspomnianego Porsche, Alpine napędzane jest jednostką czterocylindrową. Silnik 1.8 z turbodoładowaniem nie wygląda na papierze jak kandydat do napędzania tak egzotycznego auta, ale w samochodzie ważącym trochę ponad 1100 kg, w którym zastosowano ciasne zestopniowanie przełożeń, pozwala na uzyskanie imponującej szybkości.

Najbardziej niezwykły jest jednak sposób poruszania się Alpine po drodze. Podczas gdy wielu rywali próbuje podporządkować sobie nawierzchnię, A110 sunie po niej spokojnie, nawiązując z nią współpracę. Ostry układ kierowniczy i centralnie umieszczony silnik zapewniają prawdziwą zwinność i przyczepność. Biorąc pod uwagę miękkość zawieszenia zaskakujące jest jak bardzo Alpine daje się kontrolować... ale tylko do pewnego momentu.

Śmiało można wybaczyć Alpine te kilka małych niedociągnięć, bo ten samochód po prostu genialnie wygląda. Jest dość mały, subtelnie narysowany i okraszony odpowiednio wyważoną dawką stylu retro. Za te pieniądze będzie ciężko znaleźć drugi samochód, który wygląda, jeździ i wywiera podobne wrażenie jak A110.

Alpine A110S z przodu
26

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Reklama

Ceny Alpine A110 w ostatnim czasie zauważalnie urosły, choć nie na tyle, żeby odstawać od konkurencji. Obecnie podstawowa odmiana zaczyna się od 270 tys. zł, podczas gdy Porsche 718 Cayman bez dodatków kosztuje równe 260 tys. zł. Wystarczy jednak dodać do niego dwusprzęgłową skrzynię biegów za ponad 14 tys. zł, żeby przeskoczyć A110.

Mocniejsze wersje A110 S i GT są oczywiście droższe, bo kosztują odpowiednio 321 900 zł lub 319 900 zł. Ich odpowiednikiem w gamie Caymana jest wersja S, która jednak kosztuje już znacząco więcej, bo minimum 349 tys. zł. Na niekorzyść Porsche działa fakt, że nadal nie ma on automatycznej skrzyni na pokładzie, a jego cena nie zawiera żadnych opcji. Ich koszt odpowiednio podniesie ostateczny rachunek, podczas gdy do Alpine nie da się już zamówić zbyt wielu dodatków.

Pomijając cennik i oceniając Porsche w kategoriach samochodu sportowego ma on jednak istotną przewagę nad Alpine. Kontrowersyjnym punktem Caymana jest jego czterocylindrowy silnik typu bokser, na pewno mniej żywiołowy w reakcjach niż 1.8 turbo w A110. Porsche ma za to więcej mocy i bardziej dopracowane przekładnie, niezależnie czy mowa o PDK czy o standardowej skrzyni ręcznej. Pod względem osiągów Porsche ze swoim nowym silnikiem jest o krok przed Alpine.

Jeśli nie masz nic przeciwko bardziej niekonwencjonalnym coupe to propozycją może być też BMW M240i w cenie od 254 900 zł. Cztery miejsca w środku i sylwetka bardziej przypominająca dawne dwudrzwiowe sedany tworzą ciekawy miks, który stanowi szczyt oferty serii 2 do czasu pojawienia się M2. M240i daleko do ostrości i zwinności Alpine czy Porsche, nie jest tak lekki i ma napęd na wszystkie koła. Są jednak dziedziny, w których BMW rozkłada A110 na łopatki np. użyteczność na co dzień. Jak już jesteśmy przy użyteczności to szybkie hatchbacki z najwyższej półki jak Mercedes A45 S, Audi RS3 czy Golf R z dobrym wyposażeniem również będą kosztować mniej więcej tyle, ile Alpine życzy sobie za podstawowe A110.

AlpineA110GT w ruchu
26

To nie znaczy, że Alpine w jakiejkolwiek wersji jest ubogie. Każdy nabywca A110 na dobry początek może cieszyć się dedykowanym tylko dla tego auta aluminiowym podwoziem z podwójnymi wahaczami przy każdym kole, ale firma zdaje sobie sprawę, że wszystkich interesują głównie gadżety. Nawet w zwykłym A110 jest pełne oświetlenie LED, 17-calowe alufelgi, lekkie fotele sportowe Sabelt, tryby jazdy i system infotainment z 7-calowym ekranem dotykowym. GT wnosi do auta większe hamulce i sportowy układ wydechowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania, tapicerkę skórzaną, 18-calowe koła, regulację foteli w sześciu kierunkach i audio Focal. Najdroższa wersja S ma z kolei wnętrze wykończone tkaniną podobną do alcantary i sztywniejsze zawieszenie.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022