Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Już od kilku lat Alpine A110 jest mocnym graczem w segmencie samochodów sportowych. Trudne początki nie przeszkodziły temu modelowi stać się punktem odniesienia w kwestii prowadzenia, na co składa się głównie lekkość, zwinność i satysfakcjonująca płynność podczas jazdy.

W tym roku, cztery lata po debiucie, Alpine przeprowadziło subtelny lifting w zakresie kosmetyki nadwozia i technologii zarówno w modelu bazowym, jak i w A110S. Przy okazji do gamy dołączyła trzecia wersja - A110 GT, która łączy mocniejszą wersję silnika “S” z bardziej miękkimi nastawami zawieszenia z wersji podstawowej.

Podstawowe wartości Alpine pozostały niezmienne - cały samochód zaprojektowano z obsesyjną dbałością o niską masę własną. Można tu też poczuć typowo francuskie podejście do układu jezdnego, dzięki któremu samochód jest jednocześnie ostry i wystarczająco elastyczny. Próżno szukać na rynku drugiego takiego auta - Alpine zaproponowało coś innego, odmiennego i nie mniej ekscytującego niż najbardziej oczywiste propozycje w tym segmencie np. Porsche 718 Cayman.

AlpineA110GT sylwetka
26

Podobnie jak najtańsze warianty wspomnianego Porsche, Alpine napędzane jest jednostką czterocylindrową. Silnik 1.8 z turbodoładowaniem nie wygląda na papierze jak kandydat do napędzania tak egzotycznego auta, ale w samochodzie ważącym trochę ponad 1100 kg, w którym zastosowano ciasne zestopniowanie przełożeń, pozwala na uzyskanie imponującej szybkości.

Najbardziej niezwykły jest jednak sposób poruszania się Alpine po drodze. Podczas gdy wielu rywali próbuje podporządkować sobie nawierzchnię, A110 sunie po niej spokojnie, nawiązując z nią współpracę. Ostry układ kierowniczy i centralnie umieszczony silnik zapewniają prawdziwą zwinność i przyczepność. Biorąc pod uwagę miękkość zawieszenia zaskakujące jest jak bardzo Alpine daje się kontrolować... ale tylko do pewnego momentu.

Śmiało można wybaczyć Alpine te kilka małych niedociągnięć, bo ten samochód po prostu genialnie wygląda. Jest dość mały, subtelnie narysowany i okraszony odpowiednio wyważoną dawką stylu retro. Za te pieniądze będzie ciężko znaleźć drugi samochód, który wygląda, jeździ i wywiera podobne wrażenie jak A110.

Alpine A110S z przodu
26

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Reklama
Reklama

Ceny Alpine A110 w ostatnim czasie zauważalnie urosły, choć nie na tyle, żeby odstawać od konkurencji. Obecnie podstawowa odmiana zaczyna się od 270 tys. zł, podczas gdy Porsche 718 Cayman bez dodatków kosztuje równe 260 tys. zł. Wystarczy jednak dodać do niego dwusprzęgłową skrzynię biegów za ponad 14 tys. zł, żeby przeskoczyć A110.

Mocniejsze wersje A110 S i GT są oczywiście droższe, bo kosztują odpowiednio 321 900 zł lub 319 900 zł. Ich odpowiednikiem w gamie Caymana jest wersja S, która jednak kosztuje już znacząco więcej, bo minimum 349 tys. zł. Na niekorzyść Porsche działa fakt, że nadal nie ma on automatycznej skrzyni na pokładzie, a jego cena nie zawiera żadnych opcji. Ich koszt odpowiednio podniesie ostateczny rachunek, podczas gdy do Alpine nie da się już zamówić zbyt wielu dodatków.

Pomijając cennik i oceniając Porsche w kategoriach samochodu sportowego ma on jednak istotną przewagę nad Alpine. Kontrowersyjnym punktem Caymana jest jego czterocylindrowy silnik typu bokser, na pewno mniej żywiołowy w reakcjach niż 1.8 turbo w A110. Porsche ma za to więcej mocy i bardziej dopracowane przekładnie, niezależnie czy mowa o PDK czy o standardowej skrzyni ręcznej. Pod względem osiągów Porsche ze swoim nowym silnikiem jest o krok przed Alpine.

Jeśli nie masz nic przeciwko bardziej niekonwencjonalnym coupe to propozycją może być też BMW M240i w cenie od 254 900 zł. Cztery miejsca w środku i sylwetka bardziej przypominająca dawne dwudrzwiowe sedany tworzą ciekawy miks, który stanowi szczyt oferty serii 2 do czasu pojawienia się M2. M240i daleko do ostrości i zwinności Alpine czy Porsche, nie jest tak lekki i ma napęd na wszystkie koła. Są jednak dziedziny, w których BMW rozkłada A110 na łopatki np. użyteczność na co dzień. Jak już jesteśmy przy użyteczności to szybkie hatchbacki z najwyższej półki jak Mercedes A45 S, Audi RS3 czy Golf R z dobrym wyposażeniem również będą kosztować mniej więcej tyle, ile Alpine życzy sobie za podstawowe A110.

AlpineA110GT w ruchu
26

To nie znaczy, że Alpine w jakiejkolwiek wersji jest ubogie. Każdy nabywca A110 na dobry początek może cieszyć się dedykowanym tylko dla tego auta aluminiowym podwoziem z podwójnymi wahaczami przy każdym kole, ale firma zdaje sobie sprawę, że wszystkich interesują głównie gadżety. Nawet w zwykłym A110 jest pełne oświetlenie LED, 17-calowe alufelgi, lekkie fotele sportowe Sabelt, tryby jazdy i system infotainment z 7-calowym ekranem dotykowym. GT wnosi do auta większe hamulce i sportowy układ wydechowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania, tapicerkę skórzaną, 18-calowe koła, regulację foteli w sześciu kierunkach i audio Focal. Najdroższa wersja S ma z kolei wnętrze wykończone tkaniną podobną do alcantary i sztywniejsze zawieszenie.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025