Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Już od kilku lat Alpine A110 jest mocnym graczem w segmencie samochodów sportowych. Trudne początki nie przeszkodziły temu modelowi stać się punktem odniesienia w kwestii prowadzenia, na co składa się głównie lekkość, zwinność i satysfakcjonująca płynność podczas jazdy.

W tym roku, cztery lata po debiucie, Alpine przeprowadziło subtelny lifting w zakresie kosmetyki nadwozia i technologii zarówno w modelu bazowym, jak i w A110S. Przy okazji do gamy dołączyła trzecia wersja - A110 GT, która łączy mocniejszą wersję silnika “S” z bardziej miękkimi nastawami zawieszenia z wersji podstawowej.

Podstawowe wartości Alpine pozostały niezmienne - cały samochód zaprojektowano z obsesyjną dbałością o niską masę własną. Można tu też poczuć typowo francuskie podejście do układu jezdnego, dzięki któremu samochód jest jednocześnie ostry i wystarczająco elastyczny. Próżno szukać na rynku drugiego takiego auta - Alpine zaproponowało coś innego, odmiennego i nie mniej ekscytującego niż najbardziej oczywiste propozycje w tym segmencie np. Porsche 718 Cayman.

AlpineA110GT sylwetka
26

Podobnie jak najtańsze warianty wspomnianego Porsche, Alpine napędzane jest jednostką czterocylindrową. Silnik 1.8 z turbodoładowaniem nie wygląda na papierze jak kandydat do napędzania tak egzotycznego auta, ale w samochodzie ważącym trochę ponad 1100 kg, w którym zastosowano ciasne zestopniowanie przełożeń, pozwala na uzyskanie imponującej szybkości.

Najbardziej niezwykły jest jednak sposób poruszania się Alpine po drodze. Podczas gdy wielu rywali próbuje podporządkować sobie nawierzchnię, A110 sunie po niej spokojnie, nawiązując z nią współpracę. Ostry układ kierowniczy i centralnie umieszczony silnik zapewniają prawdziwą zwinność i przyczepność. Biorąc pod uwagę miękkość zawieszenia zaskakujące jest jak bardzo Alpine daje się kontrolować... ale tylko do pewnego momentu.

Śmiało można wybaczyć Alpine te kilka małych niedociągnięć, bo ten samochód po prostu genialnie wygląda. Jest dość mały, subtelnie narysowany i okraszony odpowiednio wyważoną dawką stylu retro. Za te pieniądze będzie ciężko znaleźć drugi samochód, który wygląda, jeździ i wywiera podobne wrażenie jak A110.

Alpine A110S z przodu
26

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Reklama

Ceny Alpine A110 w ostatnim czasie zauważalnie urosły, choć nie na tyle, żeby odstawać od konkurencji. Obecnie podstawowa odmiana zaczyna się od 270 tys. zł, podczas gdy Porsche 718 Cayman bez dodatków kosztuje równe 260 tys. zł. Wystarczy jednak dodać do niego dwusprzęgłową skrzynię biegów za ponad 14 tys. zł, żeby przeskoczyć A110.

Mocniejsze wersje A110 S i GT są oczywiście droższe, bo kosztują odpowiednio 321 900 zł lub 319 900 zł. Ich odpowiednikiem w gamie Caymana jest wersja S, która jednak kosztuje już znacząco więcej, bo minimum 349 tys. zł. Na niekorzyść Porsche działa fakt, że nadal nie ma on automatycznej skrzyni na pokładzie, a jego cena nie zawiera żadnych opcji. Ich koszt odpowiednio podniesie ostateczny rachunek, podczas gdy do Alpine nie da się już zamówić zbyt wielu dodatków.

Pomijając cennik i oceniając Porsche w kategoriach samochodu sportowego ma on jednak istotną przewagę nad Alpine. Kontrowersyjnym punktem Caymana jest jego czterocylindrowy silnik typu bokser, na pewno mniej żywiołowy w reakcjach niż 1.8 turbo w A110. Porsche ma za to więcej mocy i bardziej dopracowane przekładnie, niezależnie czy mowa o PDK czy o standardowej skrzyni ręcznej. Pod względem osiągów Porsche ze swoim nowym silnikiem jest o krok przed Alpine.

Jeśli nie masz nic przeciwko bardziej niekonwencjonalnym coupe to propozycją może być też BMW M240i w cenie od 254 900 zł. Cztery miejsca w środku i sylwetka bardziej przypominająca dawne dwudrzwiowe sedany tworzą ciekawy miks, który stanowi szczyt oferty serii 2 do czasu pojawienia się M2. M240i daleko do ostrości i zwinności Alpine czy Porsche, nie jest tak lekki i ma napęd na wszystkie koła. Są jednak dziedziny, w których BMW rozkłada A110 na łopatki np. użyteczność na co dzień. Jak już jesteśmy przy użyteczności to szybkie hatchbacki z najwyższej półki jak Mercedes A45 S, Audi RS3 czy Golf R z dobrym wyposażeniem również będą kosztować mniej więcej tyle, ile Alpine życzy sobie za podstawowe A110.

AlpineA110GT w ruchu
26

To nie znaczy, że Alpine w jakiejkolwiek wersji jest ubogie. Każdy nabywca A110 na dobry początek może cieszyć się dedykowanym tylko dla tego auta aluminiowym podwoziem z podwójnymi wahaczami przy każdym kole, ale firma zdaje sobie sprawę, że wszystkich interesują głównie gadżety. Nawet w zwykłym A110 jest pełne oświetlenie LED, 17-calowe alufelgi, lekkie fotele sportowe Sabelt, tryby jazdy i system infotainment z 7-calowym ekranem dotykowym. GT wnosi do auta większe hamulce i sportowy układ wydechowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania, tapicerkę skórzaną, 18-calowe koła, regulację foteli w sześciu kierunkach i audio Focal. Najdroższa wersja S ma z kolei wnętrze wykończone tkaniną podobną do alcantary i sztywniejsze zawieszenie.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023