Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
23
Ocena Evo
Cena:
od 331 900 zł
doskonałe podwozie i prowadzenie; lekkość; chętnie wkręcający się silnik
nie błyszczy aż tak jak wersja bazowa lub GT; wysoka cena jak za tak mały i niepraktyczny wóz

Alpine A110 należy do czołówki najważniejszych samochodów sportowych ubiegłej dekady. Francuski producent pokazał, że w samochodach o takich aspiracjach nie musi chodzić o ogromną moc, walkę o ułamki sekund na torze, twarde jak skała zawieszenie ani gargantuiczną masę własną.

Do tej pory bardzo polubiliśmy się z Alpine ze względu na jego unikalne doznania podczas jazdy, ale od początku zauważyliśmy pole do poprawy. Chodziło przede wszystkim o brak stabilności w określonych sytuacjach oraz o lepsze zestrojenie układu kierowniczego.

Odpowiedzią na te uwagi ma być model A110S wyposażony w twardsze nastawy zawieszenia, bardziej torowe usposobienie i przede wszystkim większą moc z turbodoładowanego 1.8-litrowego silnika. Zmiany być może naprawią wszystkie wady dotychczasowego A110, ale mogą być też zatrzeć ten urzekający charakter podstawowej wersji.

2023 Alpine A110S - prawy tył dynamiczne
23

Zmiany w napędzie są minimalne, ale przyniosły mocno odczuwalny efekt. Przede wszystkim zwiększono ciśnienie doładowania o 0,4 bara, co przełożyło się na dodatkowe 48 KM, dlatego A110S ma 300 KM zamiast 252 KM. Moment obrotowy wzrósł do 340 Nm w zakresie 2400-6000 obr./min.

Większa moc i moment sprawiają, że Alpine nabrało wigoru i z większym entuzjazmem wkręca się na wysokie obroty. Poza tym jest po prostu szybsze, bo osiąga 100 km/h w 4,2 s. Wzrosła też prędkość maksymalna wynosząca 260 km/h (275 km/h z opcjonalnym pakietem Aero). Według producenta samochód gotowy do jazdy waży jedyne 1140 kg, ale masa może spaść do 1109 kg jeśli wybierzesz karbonowy dach i kute felgi aluminiowe.

A110 S nie straciło nic z jakości tłumienia mimo znacznie sztywniejszego zawieszenia.

W kabinie pojawiło się więcej stylowego zamszu i pomarańczowych akcentów, a standardem wersji S są takie elementy jak większe hamulce i sportowy wydech, za które w słabszych odmianach trzeba dopłacać. Jednak tym co naprawdę wyróżnia A110S jest na nowo ustawione zawieszenie. Stabilizatory są tutaj grubsze o całe 100% w stosunku do tych w podstawowym A110, a sprężyny o 50% twardsze. Amortyzatory przekonstruowano, aby pasowały do nowych nastawów. Auto stoi niżej o 4 mm, a na felgach ma szersze opony (215 mm z przodu, 245 mm z tyłu) Michelin Pilot Sport 4 o składzie mieszanki opracowanym z myślą o modelu S.

2023 Alpine A110S - kabina
23

W 2021 roku "S" dostał kolejne ważne zmiany odróżniające go wizualnie od standardowego A110, w tym karbonowe dodatki aerodynamiczne jak przedni spoiler pod zderzakiem i tylne skrzydło. Na liście opcji klienci mogą wybrać także agresywniejsze opony Michelin Cup 2.

Alpine podkreśla, że w samej filozofii nie zaszła żadna istotna zmiana. Standardowe A110, które uwielbiamy, nadal jest oferowane obok twardszej wersji S, a modelem pośrednim jest A110 GT, w którym połączono zawieszenie w bardziej miękkim ustawieniu z napędem A110S. Tutaj skupimy się na tym ostatnim, czyli domyślnym wyborem dla klientów preferujących więcej stabilności i opanowania przy wysokich prędkościach, oraz tych którzy zamierzają używać auta na drodze i na torze.

W tym modelu Alpine możesz poczuć prawdziwą więź z samochodem.

Od pierwszego przejechanego metra A110S otacza kierowcę ciepłym galijskim uściskiem, angażuje i zachęca do nieco ostrzejszego traktowania, eksperymentowania z balansem masy samochodu i linią zakrętu. Na szczęście szybko się przekonałem, że przeróbka zawieszenia nie wpłynęła znacząco na jakość tłumienia. Samochód nadal wydaje się magicznie unosić nad powierzchnią drogi, a do kierowcy dociera tylko tyle wstrząsów, aby zawsze był najlepiej poinformowany o zachowaniu auta na drodze.

2023 Alpine A110S - przód dół
23

Różnica polega na tym, że teraz kierowca może poczuć o wiele silniejszą więź z autem - układ kierowniczy działa ciężej i z większą precyzją wokół punktu centralnego, a mniejsze przechyły w zakrętach budują pewność co do kierunku, w którym podąża przednia oś. Pokonywanie zakrętów przy wysokich prędkościach odbywa się znacznie bardziej stabilnie niż w standardowym modelu, ale nadal czuć zwinność typową dla Alpine, dzięki której możesz z dużą precyzją korygować trajektorię przy pomocy gazu i hamulca.

Reklama

Wydaje się, że im mocniej traktujesz A110S, tym bardziej mu się to podoba, w czym partycypuje też silnik z werwą wkręcający się pod czerwone pole. Samochód zawsze wydaje się wystarczająco szybki i nawet skrzynia nie daje podstaw do narzekań, choć nie jest tak szybka i dobra jak PDK w Porsche.

2023 Alpine A110S spoiler tylny
23

Na opcjonalnych oponach Cup 2 Alpine wykazuje bezbłędną przyczepność zarówno na tylnej jak i przedniej osi. Przez to jego granica jest przesunięta jeszcze dalej, więc można naprawdę mocno się zabawić, bo nawet przy dużych prędkościach samochód wydaje się przyspawany do nawierzchni drogi.

Z ceną 331 900 zł wariant A110S jest drugim najdroższym modelem po hardkorowym A110R.

Choć zachwycamy się nowym A110S, to nie możemy pominąć faktu, że niektóre cechy standardowego A110 zostały tu lekko zatarte, przez co auto jest trochę bardziej generyczne w prowadzeniu. Z ceną 331 900 zł jest ono także droższe o ponad 50 tysięcy złotych i w pewnym sensie zaczyna wyglądać jak opcja o nieco słabszym stosunku ceny do jakości produktu.

2023 Alpine A110S - profil statyczny
23

Alpine A110S: Ceny i konkurencja

Rywalizacja w tej klasie jest większa niż mogłoby się wydawać. Porsche 718 Cayman jest pierwszym oczywistym wyborem, a najbardziej zbliżona wersja to S z 350-konnym motorem, pakietem Sport Chrono i skrzynią PDK. Tak skonfigurowane Porsche kosztuje 380 tys. złotych bez dalszych opcji, a nawet maksymalnie skonfigurowane A110S to maksymalnie 400 tysięcy. Cayman ma oczywiście większą moc i prestiż, ale osiągi obu modeli są podobne z czasem do 100 km/h na poziomie 4,2 s.

Drugą opcją za podobne pieniądze jest Toyota Supra z silnikiem 3.0 o mocy 340 KM i skrzynią automatyczną (339 900 zł; manual 329 900 zł). Szczególnie biorąc pod uwagę słuszną wielkość i potencjał silnika Supra wygląda na niezwykle atrakcyjnie wycenioną, choć w swojej najmocniejszej wersji nadal mamy kilka uwag do jej zachowania podczas jazdy. Jeszcze lepiej jeździ mniejsza Toyota GR86, ale tu problemem może być dostępność, bo auto będzie w Europie w limitowanych ilościach i tylko przez 2 lata, a chętnych jest bardzo dużo.

Każdy z tych samochodów ma swoje zalety i swoje wady, ale pod względem czystej fizyki jazdy nic nie równa się małemu A110S. Może się okazać, że największą konkurencję dla tego auta stworzy jego brat bliźniak o oznaczeniu GT - ten sam mocny silnik i zawieszenie z finezją wersji podstawowej - to może być optymalny wybór w niezwykle atrakcyjnej gamie Alpine.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025