Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
23
Ocena Evo
Cena:
od 331 900 zł
doskonałe podwozie i prowadzenie; lekkość; chętnie wkręcający się silnik
nie błyszczy aż tak jak wersja bazowa lub GT; wysoka cena jak za tak mały i niepraktyczny wóz

Alpine A110 należy do czołówki najważniejszych samochodów sportowych ubiegłej dekady. Francuski producent pokazał, że w samochodach o takich aspiracjach nie musi chodzić o ogromną moc, walkę o ułamki sekund na torze, twarde jak skała zawieszenie ani gargantuiczną masę własną.

Do tej pory bardzo polubiliśmy się z Alpine ze względu na jego unikalne doznania podczas jazdy, ale od początku zauważyliśmy pole do poprawy. Chodziło przede wszystkim o brak stabilności w określonych sytuacjach oraz o lepsze zestrojenie układu kierowniczego.

Odpowiedzią na te uwagi ma być model A110S wyposażony w twardsze nastawy zawieszenia, bardziej torowe usposobienie i przede wszystkim większą moc z turbodoładowanego 1.8-litrowego silnika. Zmiany być może naprawią wszystkie wady dotychczasowego A110, ale mogą być też zatrzeć ten urzekający charakter podstawowej wersji.

2023 Alpine A110S - prawy tył dynamiczne
23

Zmiany w napędzie są minimalne, ale przyniosły mocno odczuwalny efekt. Przede wszystkim zwiększono ciśnienie doładowania o 0,4 bara, co przełożyło się na dodatkowe 48 KM, dlatego A110S ma 300 KM zamiast 252 KM. Moment obrotowy wzrósł do 340 Nm w zakresie 2400-6000 obr./min.

Większa moc i moment sprawiają, że Alpine nabrało wigoru i z większym entuzjazmem wkręca się na wysokie obroty. Poza tym jest po prostu szybsze, bo osiąga 100 km/h w 4,2 s. Wzrosła też prędkość maksymalna wynosząca 260 km/h (275 km/h z opcjonalnym pakietem Aero). Według producenta samochód gotowy do jazdy waży jedyne 1140 kg, ale masa może spaść do 1109 kg jeśli wybierzesz karbonowy dach i kute felgi aluminiowe.

A110 S nie straciło nic z jakości tłumienia mimo znacznie sztywniejszego zawieszenia.

W kabinie pojawiło się więcej stylowego zamszu i pomarańczowych akcentów, a standardem wersji S są takie elementy jak większe hamulce i sportowy wydech, za które w słabszych odmianach trzeba dopłacać. Jednak tym co naprawdę wyróżnia A110S jest na nowo ustawione zawieszenie. Stabilizatory są tutaj grubsze o całe 100% w stosunku do tych w podstawowym A110, a sprężyny o 50% twardsze. Amortyzatory przekonstruowano, aby pasowały do nowych nastawów. Auto stoi niżej o 4 mm, a na felgach ma szersze opony (215 mm z przodu, 245 mm z tyłu) Michelin Pilot Sport 4 o składzie mieszanki opracowanym z myślą o modelu S.

2023 Alpine A110S - kabina
23

W 2021 roku "S" dostał kolejne ważne zmiany odróżniające go wizualnie od standardowego A110, w tym karbonowe dodatki aerodynamiczne jak przedni spoiler pod zderzakiem i tylne skrzydło. Na liście opcji klienci mogą wybrać także agresywniejsze opony Michelin Cup 2.

Alpine podkreśla, że w samej filozofii nie zaszła żadna istotna zmiana. Standardowe A110, które uwielbiamy, nadal jest oferowane obok twardszej wersji S, a modelem pośrednim jest A110 GT, w którym połączono zawieszenie w bardziej miękkim ustawieniu z napędem A110S. Tutaj skupimy się na tym ostatnim, czyli domyślnym wyborem dla klientów preferujących więcej stabilności i opanowania przy wysokich prędkościach, oraz tych którzy zamierzają używać auta na drodze i na torze.

W tym modelu Alpine możesz poczuć prawdziwą więź z samochodem.

Od pierwszego przejechanego metra A110S otacza kierowcę ciepłym galijskim uściskiem, angażuje i zachęca do nieco ostrzejszego traktowania, eksperymentowania z balansem masy samochodu i linią zakrętu. Na szczęście szybko się przekonałem, że przeróbka zawieszenia nie wpłynęła znacząco na jakość tłumienia. Samochód nadal wydaje się magicznie unosić nad powierzchnią drogi, a do kierowcy dociera tylko tyle wstrząsów, aby zawsze był najlepiej poinformowany o zachowaniu auta na drodze.

2023 Alpine A110S - przód dół
23

Różnica polega na tym, że teraz kierowca może poczuć o wiele silniejszą więź z autem - układ kierowniczy działa ciężej i z większą precyzją wokół punktu centralnego, a mniejsze przechyły w zakrętach budują pewność co do kierunku, w którym podąża przednia oś. Pokonywanie zakrętów przy wysokich prędkościach odbywa się znacznie bardziej stabilnie niż w standardowym modelu, ale nadal czuć zwinność typową dla Alpine, dzięki której możesz z dużą precyzją korygować trajektorię przy pomocy gazu i hamulca.

Reklama

Wydaje się, że im mocniej traktujesz A110S, tym bardziej mu się to podoba, w czym partycypuje też silnik z werwą wkręcający się pod czerwone pole. Samochód zawsze wydaje się wystarczająco szybki i nawet skrzynia nie daje podstaw do narzekań, choć nie jest tak szybka i dobra jak PDK w Porsche.

2023 Alpine A110S spoiler tylny
23

Na opcjonalnych oponach Cup 2 Alpine wykazuje bezbłędną przyczepność zarówno na tylnej jak i przedniej osi. Przez to jego granica jest przesunięta jeszcze dalej, więc można naprawdę mocno się zabawić, bo nawet przy dużych prędkościach samochód wydaje się przyspawany do nawierzchni drogi.

Z ceną 331 900 zł wariant A110S jest drugim najdroższym modelem po hardkorowym A110R.

Choć zachwycamy się nowym A110S, to nie możemy pominąć faktu, że niektóre cechy standardowego A110 zostały tu lekko zatarte, przez co auto jest trochę bardziej generyczne w prowadzeniu. Z ceną 331 900 zł jest ono także droższe o ponad 50 tysięcy złotych i w pewnym sensie zaczyna wyglądać jak opcja o nieco słabszym stosunku ceny do jakości produktu.

2023 Alpine A110S - profil statyczny
23

Alpine A110S: Ceny i konkurencja

Rywalizacja w tej klasie jest większa niż mogłoby się wydawać. Porsche 718 Cayman jest pierwszym oczywistym wyborem, a najbardziej zbliżona wersja to S z 350-konnym motorem, pakietem Sport Chrono i skrzynią PDK. Tak skonfigurowane Porsche kosztuje 380 tys. złotych bez dalszych opcji, a nawet maksymalnie skonfigurowane A110S to maksymalnie 400 tysięcy. Cayman ma oczywiście większą moc i prestiż, ale osiągi obu modeli są podobne z czasem do 100 km/h na poziomie 4,2 s.

Drugą opcją za podobne pieniądze jest Toyota Supra z silnikiem 3.0 o mocy 340 KM i skrzynią automatyczną (339 900 zł; manual 329 900 zł). Szczególnie biorąc pod uwagę słuszną wielkość i potencjał silnika Supra wygląda na niezwykle atrakcyjnie wycenioną, choć w swojej najmocniejszej wersji nadal mamy kilka uwag do jej zachowania podczas jazdy. Jeszcze lepiej jeździ mniejsza Toyota GR86, ale tu problemem może być dostępność, bo auto będzie w Europie w limitowanych ilościach i tylko przez 2 lata, a chętnych jest bardzo dużo.

Każdy z tych samochodów ma swoje zalety i swoje wady, ale pod względem czystej fizyki jazdy nic nie równa się małemu A110S. Może się okazać, że największą konkurencję dla tego auta stworzy jego brat bliźniak o oznaczeniu GT - ten sam mocny silnik i zawieszenie z finezją wersji podstawowej - to może być optymalny wybór w niezwykle atrakcyjnej gamie Alpine.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024