Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR Supra - lepsza niż Porsche 718 Cayman?

GR Supra ma zwolenników i przeciwników, ale na krytykę odpowiada charyzmą i właściwościami jezdnymi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 maja 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Toyota Supra GR w ruchu
34
Ocena Evo
Cena:
od: 226 900 zł
zwinność i dopracowane jednostki napędowe
słaba komunikacja na linii kierowca-samochód; brak czucia i zadziorności; konkurenci potrafią wycisnąć więcej

Uczciwie przyznam, że gdy w 2019 roku Toyota zaprezentowała nowy model - GR Supra - wszyscy skupiliśmy się na historycznym znaczeniu drugiego członu tej nazwy, nie na literkach GR. Trzy lata i dwa modele GR później jesteśmy już pewni, że krytykowanie tego modelu ze względu na rodzinne konotacje z dawnymi GT Toyoty minęły, a pozostała czysta fascynacja tym dwumiejscowym coupe. Mam wrażenie, że dopiero pozbawiona ciężaru gatunkowego GR Supra ma szansą pokazać cały swój potencjał.

Wkrótce po premierze w 2019 roku do wersji 3.0 turbo dołączyła słabsza i znacznie tańsza odmiana z silnikiem 2.0 turbo, a już wkrótce do GR Supry trafi manualna skrzynia biegów. Wprowadzenie nowej przekładni jest pretekstem do subtelnej modernizacji ustawień podwozia wszystkich odmian Supry, ale teraz skupmy się na cztero- i sześciocylindrowych wariantach sparowanych z automatem. W czasach, gdy na rynku raczej ubywa prawdziwych samochodów sportowych, propozycja Toyoty wydaje nam się coraz bardziej interesująca.

Nasza ogólna ocena końcowa wynosząca 4 gwiazdki już powinna sugerować, że auto jest dobre, albo nawet ponadprzeciętne, ale nie oferuje niczego naprawdę wyjątkowego w swojej kategorii. Niestety Supra nie jest obdarzona takim talentem jak Porsche 718 Cayman GTS 4.0 z jego genialnym silnikiem i napędem, nie posiada zwinności równej Alpine A110 ani balansu świetnej młodszej siostry - Toyoty GR86. Mimo to nadal mamy mnóstwo powodów do wyróżnienia sportowej Toyoty na tle rywali.

Toyota Supra GR na tle starego domu
34

Ceny, wyposażenie i konkurencja

W ofercie Supry nie znajdziecie zróżnicowanych poziomów wyposażenia - są dwa warianty silnikowe, do których dobiera się opcje, a najtańsza możliwa GR Supra wyceniona jest na 226 900 zł. To wyraźnie wyższa kwota niż podstawowa GR86 kosztująca minimum 175 900 zł, ale ten dystans niweluje się jeśli wybierzesz najbogatszą wersję. Wtedy mniejsze GR86 potrafi kosztować ponad 200 tys. zł. Wersja z silnikiem sześciocylindrowym to zupełnie inna półka. Do naturalnej różnicy w cenie dochodzi wyższa akcyza, więc topowy wariant sportowej Toyoty kosztuje co najmniej 334 900 zł. W rynkowej stawce Supra plasuje się więc pomiędzy Alpine A110 (270-320 tys. zł), a Caymanem GTS 4.0 (od 420 tys. zł). Właściwie mocą i ceną najmocniejsza Supra bardziej odpowiada Porsche w wersji S (349 tys. zł; 350 KM).

Jak już wspomniałem na początku, Toyota za chwilę wprowadzi na rynek udoskonaloną wersję Supry. Zmiany mają się skupić na zniwelowaniu tendencji do nerwowego reagowania auta podczas szybkiej jazdy poprzez usztywnienie stabilizatorów, wprowadzenie nowego oprogramowania systemów stabilizacji toru jazdy, przeprogramowanie adaptacyjnych amortyzatorów i zmiany w tylnym dyferencjale. Zmiany te wejdą wraz z pojawieniem się manualnej skrzyni dla Supry 3.0. Wariant ten będzie też wyróżniał się nowymi, 19-calowymi felgami z kutego aluminium.

Reklama

Każda GR Supra ma na wyposażeniu reflektory LED, pakiet systemów bezpieczeństwa, tempomat adaptacyjny i 8,8-calowy ekran multimedialny. W opcji wersji 2.0 jest pakiet Sport, którego częścią są ulepszone hamulce z czerwonymi zaciskami, adaptacyjne amortyzatory,  mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i aluminiowe pedały. Cena tej opcji to równe 10 000 zł. Model 3.0 dodatkowo wyposażono w 19-calowe felgi, system stereo JBL, wyświetlacz head-up i bezprzewodową ładowarkę do smartfonów.

Toyota Supra GR z góry na drodze
34

Podstawowa barwa lakieru, która nie wymaga dopłaty to niemetaliczny Lightning Yellow, a drugi z podstawowych kolorów to Prominence Red w cenie 4000 zł. W tej samej cenie Toyota oferuje jeszcze cztery kolory metaliczne - biały, czarny i dwa szare. Kto chce bardziej wyraziste barwy musi poczekać na wspomnianą aktualizację oferty. Wraz z nią Toyota wprowadzi też opcjonalną, beżową tapicerkę. Jaśniejsza kolorystyka foteli i deski może nie do końca pasuje do sportowego auta, ale świat nie kończy się na czarnym. Dobrze jest mieć jakiś wybór.

Jeśli chodzi o najbliższą konkurencję trzeba znów przywołać Porsche 718 Cayman GTS 4.0 oraz Alpine A110. Oba te auta stanowią czołówkę segmentu sportowych coupe, ale też oba zbliżają się do końca rynkowej kariery, a ich następcy będą już mieli napęd elektryczny.

Z bardziej niszowych propozycji Lotus oferuje model Emira z silnikiem 2.0 lub 3.5 V6, choć to także ostatni model Lotusa napędzany tradycyjnym paliwem. Już wkrótce, gdy BMW postawi krzyżyk na Z4, a Audi na TT, okaże się, że Supra pozostała jedynym coupe w swoim rodzaju. Oczywiście jest jeszcze Nissan z modelem 400Z, ale jego nie zobaczymy w oficjalnej sprzedaży w Europie.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022