Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR Supra - lepsza niż Porsche 718 Cayman?

GR Supra ma zwolenników i przeciwników, ale na krytykę odpowiada charyzmą i właściwościami jezdnymi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 maja 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Toyota Supra GR w ruchu
34
Ocena Evo
Cena:
od: 226 900 zł
zwinność i dopracowane jednostki napędowe
słaba komunikacja na linii kierowca-samochód; brak czucia i zadziorności; konkurenci potrafią wycisnąć więcej

Uczciwie przyznam, że gdy w 2019 roku Toyota zaprezentowała nowy model - GR Supra - wszyscy skupiliśmy się na historycznym znaczeniu drugiego członu tej nazwy, nie na literkach GR. Trzy lata i dwa modele GR później jesteśmy już pewni, że krytykowanie tego modelu ze względu na rodzinne konotacje z dawnymi GT Toyoty minęły, a pozostała czysta fascynacja tym dwumiejscowym coupe. Mam wrażenie, że dopiero pozbawiona ciężaru gatunkowego GR Supra ma szansą pokazać cały swój potencjał.

Wkrótce po premierze w 2019 roku do wersji 3.0 turbo dołączyła słabsza i znacznie tańsza odmiana z silnikiem 2.0 turbo, a już wkrótce do GR Supry trafi manualna skrzynia biegów. Wprowadzenie nowej przekładni jest pretekstem do subtelnej modernizacji ustawień podwozia wszystkich odmian Supry, ale teraz skupmy się na cztero- i sześciocylindrowych wariantach sparowanych z automatem. W czasach, gdy na rynku raczej ubywa prawdziwych samochodów sportowych, propozycja Toyoty wydaje nam się coraz bardziej interesująca.

Nasza ogólna ocena końcowa wynosząca 4 gwiazdki już powinna sugerować, że auto jest dobre, albo nawet ponadprzeciętne, ale nie oferuje niczego naprawdę wyjątkowego w swojej kategorii. Niestety Supra nie jest obdarzona takim talentem jak Porsche 718 Cayman GTS 4.0 z jego genialnym silnikiem i napędem, nie posiada zwinności równej Alpine A110 ani balansu świetnej młodszej siostry - Toyoty GR86. Mimo to nadal mamy mnóstwo powodów do wyróżnienia sportowej Toyoty na tle rywali.

Toyota Supra GR na tle starego domu
34

Ceny, wyposażenie i konkurencja

W ofercie Supry nie znajdziecie zróżnicowanych poziomów wyposażenia - są dwa warianty silnikowe, do których dobiera się opcje, a najtańsza możliwa GR Supra wyceniona jest na 226 900 zł. To wyraźnie wyższa kwota niż podstawowa GR86 kosztująca minimum 175 900 zł, ale ten dystans niweluje się jeśli wybierzesz najbogatszą wersję. Wtedy mniejsze GR86 potrafi kosztować ponad 200 tys. zł. Wersja z silnikiem sześciocylindrowym to zupełnie inna półka. Do naturalnej różnicy w cenie dochodzi wyższa akcyza, więc topowy wariant sportowej Toyoty kosztuje co najmniej 334 900 zł. W rynkowej stawce Supra plasuje się więc pomiędzy Alpine A110 (270-320 tys. zł), a Caymanem GTS 4.0 (od 420 tys. zł). Właściwie mocą i ceną najmocniejsza Supra bardziej odpowiada Porsche w wersji S (349 tys. zł; 350 KM).

Jak już wspomniałem na początku, Toyota za chwilę wprowadzi na rynek udoskonaloną wersję Supry. Zmiany mają się skupić na zniwelowaniu tendencji do nerwowego reagowania auta podczas szybkiej jazdy poprzez usztywnienie stabilizatorów, wprowadzenie nowego oprogramowania systemów stabilizacji toru jazdy, przeprogramowanie adaptacyjnych amortyzatorów i zmiany w tylnym dyferencjale. Zmiany te wejdą wraz z pojawieniem się manualnej skrzyni dla Supry 3.0. Wariant ten będzie też wyróżniał się nowymi, 19-calowymi felgami z kutego aluminium.

Reklama

Każda GR Supra ma na wyposażeniu reflektory LED, pakiet systemów bezpieczeństwa, tempomat adaptacyjny i 8,8-calowy ekran multimedialny. W opcji wersji 2.0 jest pakiet Sport, którego częścią są ulepszone hamulce z czerwonymi zaciskami, adaptacyjne amortyzatory,  mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i aluminiowe pedały. Cena tej opcji to równe 10 000 zł. Model 3.0 dodatkowo wyposażono w 19-calowe felgi, system stereo JBL, wyświetlacz head-up i bezprzewodową ładowarkę do smartfonów.

Toyota Supra GR z góry na drodze
34

Podstawowa barwa lakieru, która nie wymaga dopłaty to niemetaliczny Lightning Yellow, a drugi z podstawowych kolorów to Prominence Red w cenie 4000 zł. W tej samej cenie Toyota oferuje jeszcze cztery kolory metaliczne - biały, czarny i dwa szare. Kto chce bardziej wyraziste barwy musi poczekać na wspomnianą aktualizację oferty. Wraz z nią Toyota wprowadzi też opcjonalną, beżową tapicerkę. Jaśniejsza kolorystyka foteli i deski może nie do końca pasuje do sportowego auta, ale świat nie kończy się na czarnym. Dobrze jest mieć jakiś wybór.

Jeśli chodzi o najbliższą konkurencję trzeba znów przywołać Porsche 718 Cayman GTS 4.0 oraz Alpine A110. Oba te auta stanowią czołówkę segmentu sportowych coupe, ale też oba zbliżają się do końca rynkowej kariery, a ich następcy będą już mieli napęd elektryczny.

Z bardziej niszowych propozycji Lotus oferuje model Emira z silnikiem 2.0 lub 3.5 V6, choć to także ostatni model Lotusa napędzany tradycyjnym paliwem. Już wkrótce, gdy BMW postawi krzyżyk na Z4, a Audi na TT, okaże się, że Supra pozostała jedynym coupe w swoim rodzaju. Oczywiście jest jeszcze Nissan z modelem 400Z, ale jego nie zobaczymy w oficjalnej sprzedaży w Europie.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024