Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR Supra - lepsza niż Porsche 718 Cayman?

GR Supra ma zwolenników i przeciwników, ale na krytykę odpowiada charyzmą i właściwościami jezdnymi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 maja 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Toyota Supra GR w ruchu
34
Ocena Evo
Cena:
od: 226 900 zł
zwinność i dopracowane jednostki napędowe
słaba komunikacja na linii kierowca-samochód; brak czucia i zadziorności; konkurenci potrafią wycisnąć więcej

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne

Do wyboru dwie jednostki BMW - R4 i R6. Pod koniec 2022 roku do oferty wersji 3.0 dołączy skrzynia manualna. Toyota Supra debiutowała z sześciocylindrowym silnikiem 3.0 twin-scroll turbo, ale od tamtego momentu producent zdołał rozszerzyć gamę tego modelu o wariant czterocylindrowy. Wkrótce dołączy też opcjonalna, manualna przekładnia dla topowej wersji, bo do tej pory wszystkie Supry oferowane są tylko z automatem. Przy tworzeniu tego modelu Toyota nawiązała współpracę z BMW, więc Supra jest produkowana w Europie, a konkretnie w austriackiej fabryce Magna Steyr. W tej sytuacji nie może dziwić fakt, że obie jednostki napędowe dostarcza BMW.

Czterocylindrowy, rzędowy silnik to świetnie znane i popularne B48 - turbodoładowana jednostka spotykana w bardzo szerokim zakresie w modelach BMW, a nawet w paru Morganach. Moc nie jest zbyt imponująca - 258 KM przy 5000 obr./min. (ten sam silnik wyciąga 308 KM w niektórych modelach BMW). Bardziej imponuje moment obrotowy 400 Nm dostępny od 1550 do 4000 obr./min. Już z tych danych można wywnioskować, że ten silnik raczej nie jest z natury dostosowany do pracy w typowym samochodzie sportowym. Ma mnóstwo momentu obrotowego w pierwszej połowie zakresu, a potem krzywa momentu leci w dół, więc przeciąganie go do czerwonego pola przy 6500 obrotów to daremny trud.

Większy silnik 3.0 to także bardzo rozpowszechniona jednostka o kodzie B58. Występuje zarówno w małych modelach (seria 3 i Z4), jak i w dużych (seria 8), a także w Morganie Plus Six.

Toyota Supra GR pod maską
34

W Suprze większa jednostka osiąga 340 KM między 5000, a 6500 obr./min. i 500 Nm od 1600 do 4500 obr./min. Wersja na USA ma większą moc wynoszącą 388 KM, ale w Internecie z łatwością natkniecie się na informacje, że europejska Supra jest po prostu niedoszacowana i faktycznie ma trochę więcej mocy. W silniku zastosowano zmienne fazy rozrządu i zmienny czas otwarcia zaworów, bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę typu twin-scroll.

Skrzynia automatyczna ma 8 przełożeń. Tak, to słynny ZF obecny w połowie nowych samochodów na rynku, a w Suprze obsługiwany przeprojektowanym drążkiem. Dopiero pod koniec 2022 roku Toyota wprowadzi na rynek manualną przekładnię 6-biegową (tylko do 3.0), która z kilku powodów jest interesującą opcją. Po pierwsze zwiększy to czynnik zaangażowania w jazdę, a po drugie nowa skrzynia stanowi kolejny istotny wkład Gazoo Racing w rozwój Supry. Toyota mimo współpracy z BMW nie zdecydowała się wziąć od nich byle jakiej skrzyni pasującej do tego silnika, zamiast tego opracowano ją od nowa. Manual od GR będzie skrzynią stworzoną z myślą o sportowych wrażeniach z jazdy, dedykowaną do Supry.

Reklama

I chociaż Supra faktycznie powstała we współpracy z BMW i wiele jej komponentów pochodzi z Niemiec, to całym procesem rozwojowym tego projektu kierowali Japończycy, co tłumaczy krótki rozstaw osi i duży rozstaw kół zarówno w Suprze jak i w Z4. Tego typu układ jezdny stoi w sprzeczności z ewolucyjnym postępem BMW w ostatnich latach.

Toyota Supra GR z tyłu
34

Według Toyoty obaj producenci inaczej podeszli do kwestii układu jezdnego, w którym wspólne są tylko podstawowe założenia - kolumny MacPherson z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu i układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Szczegółowe dostrajanie auta każdy producent wykonał na własną modłę. Supra wykorzystuje koła w rozmiarze 18 lub 19 cali z oponami 255/35 z przodu i 275/35 z tyłu. Opony to dostarczane przez Michelina Pilot Super Sport - model starszy, ale bardziej agresywny niż najnowsze Pilot Sport 5. Amortyzatory adaptacyjne można zamówić do obu wersji silnikowych, ale wraz z modernizacją pod koniec 2022 roku ich kalibracja także ulegnie zmianie.

Toyota GR Supra to dość mały samochód, ale współdzielenie tak wielu elementów z większymi BMW sprawia, że jej masa wcale nie jest taka niska. Czterocylindrowe modele ważą co najmniej 1395 kg, a sześciocylindrowe jeszcze 100 kg więcej. Zapowiadana wersja manualna będzie trochę lżejsza - Toyota podaje dokładnie 38,6 kg różnicy względem automatu. Wynika to nie tylko z konstrukcji skrzyni, ale także z licznych niewielkich zmian jakie szykowane są na końcówkę tego roku.

Osiągi i czas 0-100
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024