Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
GR Supra ma zwolenników i przeciwników, ale na krytykę odpowiada charyzmą i właściwościami jezdnymi.
Do wyboru dwie jednostki BMW - R4 i R6. Pod koniec 2022 roku do oferty wersji 3.0 dołączy skrzynia manualna. Toyota Supra debiutowała z sześciocylindrowym silnikiem 3.0 twin-scroll turbo, ale od tamtego momentu producent zdołał rozszerzyć gamę tego modelu o wariant czterocylindrowy. Wkrótce dołączy też opcjonalna, manualna przekładnia dla topowej wersji, bo do tej pory wszystkie Supry oferowane są tylko z automatem. Przy tworzeniu tego modelu Toyota nawiązała współpracę z BMW, więc Supra jest produkowana w Europie, a konkretnie w austriackiej fabryce Magna Steyr. W tej sytuacji nie może dziwić fakt, że obie jednostki napędowe dostarcza BMW.
Czterocylindrowy, rzędowy silnik to świetnie znane i popularne B48 - turbodoładowana jednostka spotykana w bardzo szerokim zakresie w modelach BMW, a nawet w paru Morganach. Moc nie jest zbyt imponująca - 258 KM przy 5000 obr./min. (ten sam silnik wyciąga 308 KM w niektórych modelach BMW). Bardziej imponuje moment obrotowy 400 Nm dostępny od 1550 do 4000 obr./min. Już z tych danych można wywnioskować, że ten silnik raczej nie jest z natury dostosowany do pracy w typowym samochodzie sportowym. Ma mnóstwo momentu obrotowego w pierwszej połowie zakresu, a potem krzywa momentu leci w dół, więc przeciąganie go do czerwonego pola przy 6500 obrotów to daremny trud.
Większy silnik 3.0 to także bardzo rozpowszechniona jednostka o kodzie B58. Występuje zarówno w małych modelach (seria 3 i Z4), jak i w dużych (seria 8), a także w Morganie Plus Six.
W Suprze większa jednostka osiąga 340 KM między 5000, a 6500 obr./min. i 500 Nm od 1600 do 4500 obr./min. Wersja na USA ma większą moc wynoszącą 388 KM, ale w Internecie z łatwością natkniecie się na informacje, że europejska Supra jest po prostu niedoszacowana i faktycznie ma trochę więcej mocy. W silniku zastosowano zmienne fazy rozrządu i zmienny czas otwarcia zaworów, bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę typu twin-scroll.
Skrzynia automatyczna ma 8 przełożeń. Tak, to słynny ZF obecny w połowie nowych samochodów na rynku, a w Suprze obsługiwany przeprojektowanym drążkiem. Dopiero pod koniec 2022 roku Toyota wprowadzi na rynek manualną przekładnię 6-biegową (tylko do 3.0), która z kilku powodów jest interesującą opcją. Po pierwsze zwiększy to czynnik zaangażowania w jazdę, a po drugie nowa skrzynia stanowi kolejny istotny wkład Gazoo Racing w rozwój Supry. Toyota mimo współpracy z BMW nie zdecydowała się wziąć od nich byle jakiej skrzyni pasującej do tego silnika, zamiast tego opracowano ją od nowa. Manual od GR będzie skrzynią stworzoną z myślą o sportowych wrażeniach z jazdy, dedykowaną do Supry.
I chociaż Supra faktycznie powstała we współpracy z BMW i wiele jej komponentów pochodzi z Niemiec, to całym procesem rozwojowym tego projektu kierowali Japończycy, co tłumaczy krótki rozstaw osi i duży rozstaw kół zarówno w Suprze jak i w Z4. Tego typu układ jezdny stoi w sprzeczności z ewolucyjnym postępem BMW w ostatnich latach.
Według Toyoty obaj producenci inaczej podeszli do kwestii układu jezdnego, w którym wspólne są tylko podstawowe założenia - kolumny MacPherson z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu i układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Szczegółowe dostrajanie auta każdy producent wykonał na własną modłę. Supra wykorzystuje koła w rozmiarze 18 lub 19 cali z oponami 255/35 z przodu i 275/35 z tyłu. Opony to dostarczane przez Michelina Pilot Super Sport - model starszy, ale bardziej agresywny niż najnowsze Pilot Sport 5. Amortyzatory adaptacyjne można zamówić do obu wersji silnikowych, ale wraz z modernizacją pod koniec 2022 roku ich kalibracja także ulegnie zmianie.
Toyota GR Supra to dość mały samochód, ale współdzielenie tak wielu elementów z większymi BMW sprawia, że jej masa wcale nie jest taka niska. Czterocylindrowe modele ważą co najmniej 1395 kg, a sześciocylindrowe jeszcze 100 kg więcej. Zapowiadana wersja manualna będzie trochę lżejsza - Toyota podaje dokładnie 38,6 kg różnicy względem automatu. Wynika to nie tylko z konstrukcji skrzyni, ale także z licznych niewielkich zmian jakie szykowane są na końcówkę tego roku.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.
Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.
Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.
Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.
Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.
Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.
Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.
Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.
Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.
Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.
Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.
Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.
W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.
Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.