Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR86 będzie dostępna w Europie tylko przez dwa lata

Jeśli chcesz kupić GR86 musisz działać szybko - Toyota zapowiedziała, że w Europie ten model szybko zniknie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 grudnia 2021
Toyota GR86
1

Toyota potwierdziła, że nowa GR86 będzie dostępna w Europie tylko przez dwa lata modelowe od momentu debiutu w 2022 r. Tak krótki rynkowy byt podyktowany jest w dużej mierze restrykcyjną normą spalin Euro 7, ale także zmniejszającą się tolerancją na emisje w przekroju całej gamy modelowej. Nowe przepisy w tym zakresie będą obowiązywać od 2025 r. 

Jedną z kluczowych przyczyn problemu z homologacją na Europę jest nieopłacalność procesu przerabiania napędów spalinowych pod dyktando specyficznych wymagań UE. Bez filtrów cząstek stałych oraz specjalnie opracowanych przełożeń w skrzyni biegów, które uwzględniają europejski cykl emisji, bardzo trudno jest spełnić obecne wymagania co do czystości spalin.

Europa jest na tyle małym rynkiem, że dostosowanie takiego GR86, który w gruncie rzeczy jest aktualizacją 10-letniej GT86, wygeneruje koszty i kompromisy podważające sens całego przedsięwzięcia, więc Toyota nie ma zamiaru tego robić.

Podobny problem jest z innymi japońskimi samochodami sportowymi, których głównym celem jest zdobycie rynku amerykańskiego i azjatyckiego. Za przykłady mogą posłużyć nowy Nissan 400Z oraz Subaru WRX - producenci nie będą się nawet starać o europejską homologację.

Reklama

Biorąc pod uwagę trudność tych zagadnień nie dziwi decyzja podjęta przez Toyotę. Nam nasuwa się w związku z tym pytanie - co innego można umieścić pod maską GR86, by dać szansę temu modelowi na naszym rynku? Specyficzne dla tego auta podwozie opracowane przez Subaru, w którym przednia część pasuje typowo pod silniki bokser, trudno będzie coś takiego dopasować. Przypomnijmy, że jedyni producenci na świecie, którzy obecnie produkują boksery to Porsche i właśnie Subaru.

To znacząco ogranicza dostępne opcje, albo w ogóle je skreśla, bo przecież nawet Subaru nie produkuje już na Europę napędów czysto benzynowych. Rodzi się kolejne pytanie - co chcielibyśmy zobaczyć pod maską GR86? Może dwa silniki 3-cylindrowe z Yarisa GR połączone wspólnym wałem? A może wznowienie krótkiej współpracy rozwojowej pomiędzy Subaru i Porsche w celu zamontowania 4-litrowego silnika z Boxstera GTS, albo nawet zastosowanie instalacji paliwowej do spalania wodoru? To wszystko tylko pomysły szyte grubymi nićmi, bo nic nie możemy w tej kwestii pomóc.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Alpine Alpenglow supersamochód
Alpine / Alpenglow
Alpine pracuje nad supersamochodem z silnikiem zasilanym wodorem

Władze Alpine sugerują, że ich nowy flagowy supersamochód może być zasilany wodorem.

8 października 2024
Ferrari 288 GTO Pirelli Cinturato
Pirelli
Pirelli wyprodukuje nowe opony pasujące do Ferrari 288 GTO

Dostępność opon do Ferrari 288 GTO to problem, który Pirelli chce rozwiązać modelem P7 Cinturato.

8 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Hyundai Ioniq 6 N spyshot
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być odpowiedzią na Teslę Model 3 Performance

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

6 października 2024
Mercedes-AMG CLE63 V8 spyshot
Mercedes / AMG CLE63
Nadchodzi nowy Mercedes-AMG CLE63 z (prawie) potwierdzonym V8

Wraz z premierą Mercedesa-AMG CLE63 zakończymy spekulacje na temat źródła jego napędu.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024