Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Osiągi i czas 0-100

Filozofia lekkości i krótkie przełożenia w parze z mocnym silnikiem dają imponujące sprinty, a poza tym A110 jeździ gładko i posłusznie. Moc 252 KM320 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy masie 1103 kg w modelu bazowym dają bardzo przyzwoity wynik 4,5 s od 0 do 100 km/h. Dla kontekstu powiem, że najsłabszy Cayman (choć z PDK) wykonuje ten sprint o 0,4 s wolniej.

Gdy podstawowe Alpine było pierwszy raz u nas na testach zdołaliśmy zmierzyć mu czas 0-100 4,6 s. Nieźle, biorąc po uwagę dwójkę ludzi na pokładzie i niemal pełny zbiornik paliwa. Jednakże najbardziej imponują tutaj sprinty wykonywane przy średnich prędkościach. Elastyczność silnika jest znakomita, a odpowiedź na gaz natychmiastowa za sprawą niewyczuwalnej turbodziury i ciasno zestopniowanej skrzyni.

Wersja S ma zauważalnie większą moc równą 300 KM, więc przyspiesza jeszcze lepiej - w 4,2 s do 100 km/h. W tej wersji można osiągnąć nawet 275 km/h, bo z opcjonalnym pakietem aero dostaje się podniesienie limitera do właśnie takiej prędkości.

AlpineA110S na tle gór
26
Reklama

Wyprzedzanie wolniejszych kierowców na jednopasmowych drogach to łatwizna - Alpine po prostu odlatuje do przodu przy każdym bardziej zdecydowanym dotknięciu pedału gazu. W prawdziwym ruchu ulicznym A110 jest prawdopodobnie szybsze niż ktokolwiek mógłby oczekiwać, a jego tempo na prostych odcinkach jest po prostu zdumiewające. Brak nadwagi i żywiołowy silnik pełen momentu obrotowego czynią z A110 maszynę czułą na operowanie gazem, a kierowca jest w stanie kontrolować wszystko odmierzając prawą stopą dokładnie takie dawki momentu, jakie zaplanował.

Zmiany biegów mogłyby być szybsze, ale skrzynia na tyle dobrze sobie radzi, że w trybie Sport wskazówka obrotomierza rzadko dobija do limitera, chyba że właśnie tego oczekujesz. Jeśli chcesz zredukować przy zbyt wysokich obrotach skrzynia naturalnie na to nie pozwoli, ale przy przyspieszeniach nie przeskakuje automatycznie na wyższy bieg po dobiciu do końca skali - to pozostaje w zakresie obowiązków kierowcy. Opcjonalny, aktywny układ wydechowy to opcja, którą sami byśmy zamówili. Z pewnością dodaje jeszcze gram dramaturgii do całego charakteru Alpine, bo pomrukuje gniewnie nawet na jałowych obrotach i generuje spore strzały przy schodzeniu z obrotów. Generalnie ścieżka dźwiękowa A110 jest znacznie przyjemniejsza dla ucha niż ta, którą generuje silnik typu bokser w Porsche.

Małe wymiary zewnętrzne i opływowy kształt coupe oznaczają, że Alpine jest w stanie dobić do wysokich prędkości maksymalnych. Zazwyczaj jest to ograniczone elektronicznie 250 km/h, ale w wersji S można dokupić przesunięcie limitera na 275 km/h. Dopiero w tych rejonach prędkości niska masa i lekki układ kierowniczy obracają się przeciwko A110, które wydaje się bardziej nerwowe w prowadzeniu niż stabilne jak skała Porsche Cayman.

Prowadzenie i tłumienie
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025