Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Osiągi i czas 0-100

Filozofia lekkości i krótkie przełożenia w parze z mocnym silnikiem dają imponujące sprinty, a poza tym A110 jeździ gładko i posłusznie. Moc 252 KM320 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy masie 1103 kg w modelu bazowym dają bardzo przyzwoity wynik 4,5 s od 0 do 100 km/h. Dla kontekstu powiem, że najsłabszy Cayman (choć z PDK) wykonuje ten sprint o 0,4 s wolniej.

Gdy podstawowe Alpine było pierwszy raz u nas na testach zdołaliśmy zmierzyć mu czas 0-100 4,6 s. Nieźle, biorąc po uwagę dwójkę ludzi na pokładzie i niemal pełny zbiornik paliwa. Jednakże najbardziej imponują tutaj sprinty wykonywane przy średnich prędkościach. Elastyczność silnika jest znakomita, a odpowiedź na gaz natychmiastowa za sprawą niewyczuwalnej turbodziury i ciasno zestopniowanej skrzyni.

Wersja S ma zauważalnie większą moc równą 300 KM, więc przyspiesza jeszcze lepiej - w 4,2 s do 100 km/h. W tej wersji można osiągnąć nawet 275 km/h, bo z opcjonalnym pakietem aero dostaje się podniesienie limitera do właśnie takiej prędkości.

AlpineA110S na tle gór
26
Reklama

Wyprzedzanie wolniejszych kierowców na jednopasmowych drogach to łatwizna - Alpine po prostu odlatuje do przodu przy każdym bardziej zdecydowanym dotknięciu pedału gazu. W prawdziwym ruchu ulicznym A110 jest prawdopodobnie szybsze niż ktokolwiek mógłby oczekiwać, a jego tempo na prostych odcinkach jest po prostu zdumiewające. Brak nadwagi i żywiołowy silnik pełen momentu obrotowego czynią z A110 maszynę czułą na operowanie gazem, a kierowca jest w stanie kontrolować wszystko odmierzając prawą stopą dokładnie takie dawki momentu, jakie zaplanował.

Zmiany biegów mogłyby być szybsze, ale skrzynia na tyle dobrze sobie radzi, że w trybie Sport wskazówka obrotomierza rzadko dobija do limitera, chyba że właśnie tego oczekujesz. Jeśli chcesz zredukować przy zbyt wysokich obrotach skrzynia naturalnie na to nie pozwoli, ale przy przyspieszeniach nie przeskakuje automatycznie na wyższy bieg po dobiciu do końca skali - to pozostaje w zakresie obowiązków kierowcy. Opcjonalny, aktywny układ wydechowy to opcja, którą sami byśmy zamówili. Z pewnością dodaje jeszcze gram dramaturgii do całego charakteru Alpine, bo pomrukuje gniewnie nawet na jałowych obrotach i generuje spore strzały przy schodzeniu z obrotów. Generalnie ścieżka dźwiękowa A110 jest znacznie przyjemniejsza dla ucha niż ta, którą generuje silnik typu bokser w Porsche.

Małe wymiary zewnętrzne i opływowy kształt coupe oznaczają, że Alpine jest w stanie dobić do wysokich prędkości maksymalnych. Zazwyczaj jest to ograniczone elektronicznie 250 km/h, ale w wersji S można dokupić przesunięcie limitera na 275 km/h. Dopiero w tych rejonach prędkości niska masa i lekki układ kierowniczy obracają się przeciwko A110, które wydaje się bardziej nerwowe w prowadzeniu niż stabilne jak skała Porsche Cayman.

Prowadzenie i tłumienie
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024