Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Alpine A110 - lekkość ciała i lekkość duszy

Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Alpine A110 sylwetka
26
Ocena Evo
Cena:
od 269 900 zł
Zwinny, atrakcyjny, wyrafinowany i wyróżniający się - to wszystko, czego oczekujemy od samochodu sportowego
Opanowanie auta na granicy przyczepności i poza nią może sprawiać problemy

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne.

Czterocylindrowe serce bardzo chętnie wkręca się na obroty, a przy okazji liftingu poprawiła się ostrość reakcji skrzyni biegów. Alpine A110 jest napędzane 1.8-litrowym, czterocylindrowym silnikiem rzędowym z jedną turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim. To ta sama jednostka, którą Renault montuje do Megane RS, ale to nie świadczy o nim źle. W przypadku Alpine moc wynosi 252 KM w podstawowej wersji i 300 KM w S oraz GT. Moment obrotowy jest dość niski z uwagi na wytrzymałość skrzyni biegów - 320 Nm w A110 i 340 Nm w pozostałych wersjach.

AlpineA110S z tyłu
26

Te dane nie wyglądają zbyt imponująco, ale trzeba brać poprawkę, że samochód bardzo mało waży. Wszystkie Alpine to niewielkie, ale bardzo szybkie maszyny, które potrafią pokazać na swoich wirtualnych zegarach naprawdę imponujące liczby.

Skromne pochodzenie nie zmienia faktu, że silnik w Alpine ma więcej charyzmy i lepiej reaguje na polecenia kierowcy niż czterocylindrowy bokser w Porsche Cayman. Ta żywiołowa jednostka bezzwłocznie zabiera się do pracy przy każdym ruchu prawego pedału, a dźwięki dochodzące z wydechu tylko podsycają apetyt kierowcy. Włączenie odpowiedniego trybu (są Normal, Sport i Track) jeszcze dodaje ścieżce dźwiękowej pożądanej głębi, a wydech zaczyna strzelać i charczeć przy schodzeniu z obrotów. Ogólne wrażenia dźwiękowe Alpine są pochodną wymieszania pomruków z wydechu z charakterystycznymi odgłosami z układu dolotowego.

Reklama
Reklama

Siedmiobiegowa skrzynia także jest chętna do współpracy, potrafi wykonać porządne kopnięcie w plecy podczas zmiany w górę, ale i tak nie dobija do poziomu charyzmy silnika. Nie ma w niej niczego szczególnie irytującego (zmienia biegi szybko i dość płynnie), ale sam charakter dwusprzęgłówki to nie jest dość wyrazista perspektywa do samochodu sportowego. Szybkie starty od zera są uzyskiwane poprzez poślizg sprzęgła i podobne odczucia występują przy szybkich zmianach biegów, co daje wrażenie, że osiągi są w jakimś stopniu ograniczone. Mimo to, przy zmianach biegów w dół pojawia się przyjemne podbicie obrotów, a skrzynia pozostawiona w trybie Auto nie przysparza problemów. W trybie Sport auto reaguje wystarczająco szybko, zachęcając do jego włączania przy każdej jeździe.

AlpineA110S na drodze
26

Podstawą konstrukcji Alpine jest lekka, aluminiowa struktura, na którą nałożono aluminiowe panele nadwozia, a to wszystko przekłada się na masę własną auta bez dodatków wynoszącą 1103 kg. Etos lekkości i prostoty zdefiniował niektóre elementy A110. Wahacze z przodu i z tyłu są asymetryczne, zastosowano tu zwyczajne sprężyny śrubowe i pasywne amortyzatory. Konstruktorzy Alpine chcieli uniknąć niepotrzebnych komplikacji, dlatego wszelkie układy adaptacyjne były wykluczone.

Alpine podaje, że rozkład masy wynosi 44% na przód i 56% na tył. Walka o lekkość dotknęła nawet tylne zaciski hamulcowe, które mają zintegrowany hamulec ręczny. W opcji dla podstawowego A110 można dokupić lepszy układ hamulcowy firmowany przez Brembo, a pozostałe wersje mają go w standardzie.

Osiągi i czas 0-100
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025