Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Odświeżone Alpine A110 nie przestaje błyszczeć w swoim własnym, francuskim stylu.
Czterocylindrowe serce bardzo chętnie wkręca się na obroty, a przy okazji liftingu poprawiła się ostrość reakcji skrzyni biegów. Alpine A110 jest napędzane 1.8-litrowym, czterocylindrowym silnikiem rzędowym z jedną turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim. To ta sama jednostka, którą Renault montuje do Megane RS, ale to nie świadczy o nim źle. W przypadku Alpine moc wynosi 252 KM w podstawowej wersji i 300 KM w S oraz GT. Moment obrotowy jest dość niski z uwagi na wytrzymałość skrzyni biegów - 320 Nm w A110 i 340 Nm w pozostałych wersjach.
Te dane nie wyglądają zbyt imponująco, ale trzeba brać poprawkę, że samochód bardzo mało waży. Wszystkie Alpine to niewielkie, ale bardzo szybkie maszyny, które potrafią pokazać na swoich wirtualnych zegarach naprawdę imponujące liczby.
Skromne pochodzenie nie zmienia faktu, że silnik w Alpine ma więcej charyzmy i lepiej reaguje na polecenia kierowcy niż czterocylindrowy bokser w Porsche Cayman. Ta żywiołowa jednostka bezzwłocznie zabiera się do pracy przy każdym ruchu prawego pedału, a dźwięki dochodzące z wydechu tylko podsycają apetyt kierowcy. Włączenie odpowiedniego trybu (są Normal, Sport i Track) jeszcze dodaje ścieżce dźwiękowej pożądanej głębi, a wydech zaczyna strzelać i charczeć przy schodzeniu z obrotów. Ogólne wrażenia dźwiękowe Alpine są pochodną wymieszania pomruków z wydechu z charakterystycznymi odgłosami z układu dolotowego.
Siedmiobiegowa skrzynia także jest chętna do współpracy, potrafi wykonać porządne kopnięcie w plecy podczas zmiany w górę, ale i tak nie dobija do poziomu charyzmy silnika. Nie ma w niej niczego szczególnie irytującego (zmienia biegi szybko i dość płynnie), ale sam charakter dwusprzęgłówki to nie jest dość wyrazista perspektywa do samochodu sportowego. Szybkie starty od zera są uzyskiwane poprzez poślizg sprzęgła i podobne odczucia występują przy szybkich zmianach biegów, co daje wrażenie, że osiągi są w jakimś stopniu ograniczone. Mimo to, przy zmianach biegów w dół pojawia się przyjemne podbicie obrotów, a skrzynia pozostawiona w trybie Auto nie przysparza problemów. W trybie Sport auto reaguje wystarczająco szybko, zachęcając do jego włączania przy każdej jeździe.
Podstawą konstrukcji Alpine jest lekka, aluminiowa struktura, na którą nałożono aluminiowe panele nadwozia, a to wszystko przekłada się na masę własną auta bez dodatków wynoszącą 1103 kg. Etos lekkości i prostoty zdefiniował niektóre elementy A110. Wahacze z przodu i z tyłu są asymetryczne, zastosowano tu zwyczajne sprężyny śrubowe i pasywne amortyzatory. Konstruktorzy Alpine chcieli uniknąć niepotrzebnych komplikacji, dlatego wszelkie układy adaptacyjne były wykluczone.
Alpine podaje, że rozkład masy wynosi 44% na przód i 56% na tył. Walka o lekkość dotknęła nawet tylne zaciski hamulcowe, które mają zintegrowany hamulec ręczny. W opcji dla podstawowego A110 można dokupić lepszy układ hamulcowy firmowany przez Brembo, a pozostałe wersje mają go w standardzie.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.