Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczny Lotus Type 135 to przyszły następca spalinowej Emiry

W 2027 roku Lotus na dobre pożegna się z silnikami ICE i zastąpi coupe Emira modelem elektrycznym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 lutego 2024
Lotus Type 135 teaser
1

W najnowszym komunikacie Lotus potwierdził, że pierwszy elektryczny samochód sportowy tej marki, znany aktualnie jako Type 135, będzie zbudowany i wyprodukowany w Hethel. Już za kilka lat model ten zastąpi Emirę, ostatni w pełni spalinowy model Lotusa.

Po zakończeniu fuzji o wartości około 5,5 mld USD z L Catterton Asia Acquisition pod koniec 2023 r., Lotus Technology przygotowuje się do debiutu na giełdzie NASDAQ, co ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 roku. Przed tym wydarzeniem dyrektor handlowy, Mike Johnstone, nakreślił krótko- i długoterminowe plany produktowe Lotusa, które będą obejmować wyłącznie samochody elektryczne budowane na dwóch kontynentach - w Chinach i Europie.

W tym momencie Lotus Emira posiada albo wysłużone silniki V6 Toyoty, albo 2-litrowe silniki czterocylindrowe turbo kupowane od AMG, choć modele z tym drugim motorem na razie notują kilkumiesięczne opóźnienie w dostawach. Samochód jest produkowany w Centrum Produkcyjnym Chapmana w Hethel, w którym od 2017 roku Geely Group, właściciel 51% akcji Lotusa, poczyniło inwestycje na sumę ponad 500 mln funtów.

W tym momencie wiemy już, że Emira jest ostatnim Lotusem z silnikiem tłokowym, a bezpośrednio po niej na tę samą halę produkcyjną wjedzie Type 135. To samochód sportowy z napędem elektrycznym, którego debiut powinien nastąpić w 2025 roku, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 2027.

Do 2028 roku Lotus chce sprzedawać 150 000 aut rocznie. Będą to głównie SUV-y, ale i samochody typowo sportowe.

Spekulowana cena Type 135 ma wynosić około 70 000 funtów (355 tys. zł) i będzie to czwarty model tej marki z napędem bateryjnym. Jeszcze w tym roku poznamy nowego średniej wielkości SUV-a, który w 2026 dołączy do gamy obok GT Emeya i flagowego SUV-a Eletre. Ten ostatni model odpowiada za większość z 19 tysięcy zamówień jakie do września 2023 zebrali dealerzy Lotusa, a pierwsze egzemplarze już są dostarczane do klientów. Produkcja Emeyi ruszy pełną parą jeszcze w tym roku.

Reklama

Podobnie jak Eletre i Emeya, nowy SUV Type 134 (konkurent BMW iX3) będzie powstawał w zakładzie Lotus Technology w Wuhan. Tymczasem Type 135, następca Emiry, dołączy do hipersamochodu Evija pod brandem Lotus Cars w fabryce w Hethel, Norfolk. Procesem rozwojowym Type 135 będzie kierował zespół brytyjskich specjalistów, ale dużą rolę w całym procesie będą miały także centra R&D marki Lotus Technology w Niemczech i Chinach.

Jeśli mowa o rozwoju, cały czas czekamy na halo-cara Evija. Samochód ma być ukończony w tym roku, a dostawy do klientów powinny się rozpocząć na przełomie 2024/2025. Planowana produkcja ma wynosić 130 sztuk.

Lotus pod wodzą Chińczyków chce sprzedawać około 150 tysięcy samochodów do roku 2028, z czego większość ma być produkowana w fabryce w Wuhan. Zaledwie około 5000 samochodów rocznie będzie produkowanych w macierzystej fabryce w Norfolk. Częścią ekspansji ma być pozyskanie 320 nowych punktów sprzedażowych na całym świecie, na co marka dała sobie równo 12 miesięcy.

Jako Evo mamy nadzieję wkrótce wskoczyć za kierownicę nowych modeli Lotusa - EletreEmeya - aby z pierwszej ręki przekazać Czytelnikom jak ambicje właścicieli marki przekładają się na ich produkty.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Cupra Formentor / Cupra Leon lifting
Cupra
Cupra zaszalała: Formentor i Leon mają więcej mocy i tryb Drift

Popularne modele Cupry - Formentor i Leon - przeszły rozszerzony lifting designu, wnętrza i napędu.

30 kwietnia 2024
Bentley Bentayga Apex Edition SUV
Bentley / Bentayga
Bentley Bentayga Apex Edition - uważaj na dziury!

Limitowany do 20 sztuk Bentley Bentayga Apex Edition dostał w standardzie 22-calowe karbonowe felgi.

30 kwietnia 2024
2024 Porsche Macan Electric test
Porsche / Macan
Nowe Porsche Macan Electric - czy to nadal najlepszy SUV dla kierowcy?

Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.

29 kwietnia 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024