Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
W 2027 roku Lotus na dobre pożegna się z silnikami ICE i zastąpi coupe Emira modelem elektrycznym.
W najnowszym komunikacie Lotus potwierdził, że pierwszy elektryczny samochód sportowy tej marki, znany aktualnie jako Type 135, będzie zbudowany i wyprodukowany w Hethel. Już za kilka lat model ten zastąpi Emirę, ostatni w pełni spalinowy model Lotusa.
Po zakończeniu fuzji o wartości około 5,5 mld USD z L Catterton Asia Acquisition pod koniec 2023 r., Lotus Technology przygotowuje się do debiutu na giełdzie NASDAQ, co ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 roku. Przed tym wydarzeniem dyrektor handlowy, Mike Johnstone, nakreślił krótko- i długoterminowe plany produktowe Lotusa, które będą obejmować wyłącznie samochody elektryczne budowane na dwóch kontynentach - w Chinach i Europie.
W tym momencie Lotus Emira posiada albo wysłużone silniki V6 Toyoty, albo 2-litrowe silniki czterocylindrowe turbo kupowane od AMG, choć modele z tym drugim motorem na razie notują kilkumiesięczne opóźnienie w dostawach. Samochód jest produkowany w Centrum Produkcyjnym Chapmana w Hethel, w którym od 2017 roku Geely Group, właściciel 51% akcji Lotusa, poczyniło inwestycje na sumę ponad 500 mln funtów.
W tym momencie wiemy już, że Emira jest ostatnim Lotusem z silnikiem tłokowym, a bezpośrednio po niej na tę samą halę produkcyjną wjedzie Type 135. To samochód sportowy z napędem elektrycznym, którego debiut powinien nastąpić w 2025 roku, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 2027.
Spekulowana cena Type 135 ma wynosić około 70 000 funtów (355 tys. zł) i będzie to czwarty model tej marki z napędem bateryjnym. Jeszcze w tym roku poznamy nowego średniej wielkości SUV-a, który w 2026 dołączy do gamy obok GT Emeya i flagowego SUV-a Eletre. Ten ostatni model odpowiada za większość z 19 tysięcy zamówień jakie do września 2023 zebrali dealerzy Lotusa, a pierwsze egzemplarze już są dostarczane do klientów. Produkcja Emeyi ruszy pełną parą jeszcze w tym roku.
Podobnie jak Eletre i Emeya, nowy SUV Type 134 (konkurent BMW iX3) będzie powstawał w zakładzie Lotus Technology w Wuhan. Tymczasem Type 135, następca Emiry, dołączy do hipersamochodu Evija pod brandem Lotus Cars w fabryce w Hethel, Norfolk. Procesem rozwojowym Type 135 będzie kierował zespół brytyjskich specjalistów, ale dużą rolę w całym procesie będą miały także centra R&D marki Lotus Technology w Niemczech i Chinach.
Jeśli mowa o rozwoju, cały czas czekamy na halo-cara Evija. Samochód ma być ukończony w tym roku, a dostawy do klientów powinny się rozpocząć na przełomie 2024/2025. Planowana produkcja ma wynosić 130 sztuk.
Lotus pod wodzą Chińczyków chce sprzedawać około 150 tysięcy samochodów do roku 2028, z czego większość ma być produkowana w fabryce w Wuhan. Zaledwie około 5000 samochodów rocznie będzie produkowanych w macierzystej fabryce w Norfolk. Częścią ekspansji ma być pozyskanie 320 nowych punktów sprzedażowych na całym świecie, na co marka dała sobie równo 12 miesięcy.
Jako Evo mamy nadzieję wkrótce wskoczyć za kierownicę nowych modeli Lotusa - Eletre i Emeya - aby z pierwszej ręki przekazać Czytelnikom jak ambicje właścicieli marki przekładają się na ich produkty.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?
Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Popularne modele Cupry - Formentor i Leon - przeszły rozszerzony lifting designu, wnętrza i napędu.
Limitowany do 20 sztuk Bentley Bentayga Apex Edition dostał w standardzie 22-calowe karbonowe felgi.
Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.
Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.
W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.
OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.
Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?
Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.
Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni.
Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.
Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.
Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.