Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Elektryczny Lotus Type 135 to przyszły następca spalinowej Emiry

W 2027 roku Lotus na dobre pożegna się z silnikami ICE i zastąpi coupe Emira modelem elektrycznym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 lutego 2024
Lotus Type 135 teaser
1

W najnowszym komunikacie Lotus potwierdził, że pierwszy elektryczny samochód sportowy tej marki, znany aktualnie jako Type 135, będzie zbudowany i wyprodukowany w Hethel. Już za kilka lat model ten zastąpi Emirę, ostatni w pełni spalinowy model Lotusa.

Po zakończeniu fuzji o wartości około 5,5 mld USD z L Catterton Asia Acquisition pod koniec 2023 r., Lotus Technology przygotowuje się do debiutu na giełdzie NASDAQ, co ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 roku. Przed tym wydarzeniem dyrektor handlowy, Mike Johnstone, nakreślił krótko- i długoterminowe plany produktowe Lotusa, które będą obejmować wyłącznie samochody elektryczne budowane na dwóch kontynentach - w Chinach i Europie.

W tym momencie Lotus Emira posiada albo wysłużone silniki V6 Toyoty, albo 2-litrowe silniki czterocylindrowe turbo kupowane od AMG, choć modele z tym drugim motorem na razie notują kilkumiesięczne opóźnienie w dostawach. Samochód jest produkowany w Centrum Produkcyjnym Chapmana w Hethel, w którym od 2017 roku Geely Group, właściciel 51% akcji Lotusa, poczyniło inwestycje na sumę ponad 500 mln funtów.

Reklama

W tym momencie wiemy już, że Emira jest ostatnim Lotusem z silnikiem tłokowym, a bezpośrednio po niej na tę samą halę produkcyjną wjedzie Type 135. To samochód sportowy z napędem elektrycznym, którego debiut powinien nastąpić w 2025 roku, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 2027.

Do 2028 roku Lotus chce sprzedawać 150 000 aut rocznie. Będą to głównie SUV-y, ale i samochody typowo sportowe.

Spekulowana cena Type 135 ma wynosić około 70 000 funtów (355 tys. zł) i będzie to czwarty model tej marki z napędem bateryjnym. Jeszcze w tym roku poznamy nowego średniej wielkości SUV-a, który w 2026 dołączy do gamy obok GT Emeya i flagowego SUV-a Eletre. Ten ostatni model odpowiada za większość z 19 tysięcy zamówień jakie do września 2023 zebrali dealerzy Lotusa, a pierwsze egzemplarze już są dostarczane do klientów. Produkcja Emeyi ruszy pełną parą jeszcze w tym roku.

Reklama

Podobnie jak Eletre i Emeya, nowy SUV Type 134 (konkurent BMW iX3) będzie powstawał w zakładzie Lotus Technology w Wuhan. Tymczasem Type 135, następca Emiry, dołączy do hipersamochodu Evija pod brandem Lotus Cars w fabryce w Hethel, Norfolk. Procesem rozwojowym Type 135 będzie kierował zespół brytyjskich specjalistów, ale dużą rolę w całym procesie będą miały także centra R&D marki Lotus Technology w Niemczech i Chinach.

Jeśli mowa o rozwoju, cały czas czekamy na halo-cara Evija. Samochód ma być ukończony w tym roku, a dostawy do klientów powinny się rozpocząć na przełomie 2024/2025. Planowana produkcja ma wynosić 130 sztuk.

Lotus pod wodzą Chińczyków chce sprzedawać około 150 tysięcy samochodów do roku 2028, z czego większość ma być produkowana w fabryce w Wuhan. Zaledwie około 5000 samochodów rocznie będzie produkowanych w macierzystej fabryce w Norfolk. Częścią ekspansji ma być pozyskanie 320 nowych punktów sprzedażowych na całym świecie, na co marka dała sobie równo 12 miesięcy.

Jako Evo mamy nadzieję wkrótce wskoczyć za kierownicę nowych modeli Lotusa - EletreEmeya - aby z pierwszej ręki przekazać Czytelnikom jak ambicje właścicieli marki przekładają się na ich produkty.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025