Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczny Lotus Type 135 to przyszły następca spalinowej Emiry

W 2027 roku Lotus na dobre pożegna się z silnikami ICE i zastąpi coupe Emira modelem elektrycznym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 lutego 2024
Lotus Type 135 teaser
1

W najnowszym komunikacie Lotus potwierdził, że pierwszy elektryczny samochód sportowy tej marki, znany aktualnie jako Type 135, będzie zbudowany i wyprodukowany w Hethel. Już za kilka lat model ten zastąpi Emirę, ostatni w pełni spalinowy model Lotusa.

Po zakończeniu fuzji o wartości około 5,5 mld USD z L Catterton Asia Acquisition pod koniec 2023 r., Lotus Technology przygotowuje się do debiutu na giełdzie NASDAQ, co ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 roku. Przed tym wydarzeniem dyrektor handlowy, Mike Johnstone, nakreślił krótko- i długoterminowe plany produktowe Lotusa, które będą obejmować wyłącznie samochody elektryczne budowane na dwóch kontynentach - w Chinach i Europie.

W tym momencie Lotus Emira posiada albo wysłużone silniki V6 Toyoty, albo 2-litrowe silniki czterocylindrowe turbo kupowane od AMG, choć modele z tym drugim motorem na razie notują kilkumiesięczne opóźnienie w dostawach. Samochód jest produkowany w Centrum Produkcyjnym Chapmana w Hethel, w którym od 2017 roku Geely Group, właściciel 51% akcji Lotusa, poczyniło inwestycje na sumę ponad 500 mln funtów.

W tym momencie wiemy już, że Emira jest ostatnim Lotusem z silnikiem tłokowym, a bezpośrednio po niej na tę samą halę produkcyjną wjedzie Type 135. To samochód sportowy z napędem elektrycznym, którego debiut powinien nastąpić w 2025 roku, a rozpoczęcie produkcji zaplanowano na rok 2027.

Do 2028 roku Lotus chce sprzedawać 150 000 aut rocznie. Będą to głównie SUV-y, ale i samochody typowo sportowe.

Spekulowana cena Type 135 ma wynosić około 70 000 funtów (355 tys. zł) i będzie to czwarty model tej marki z napędem bateryjnym. Jeszcze w tym roku poznamy nowego średniej wielkości SUV-a, który w 2026 dołączy do gamy obok GT Emeya i flagowego SUV-a Eletre. Ten ostatni model odpowiada za większość z 19 tysięcy zamówień jakie do września 2023 zebrali dealerzy Lotusa, a pierwsze egzemplarze już są dostarczane do klientów. Produkcja Emeyi ruszy pełną parą jeszcze w tym roku.

Reklama

Podobnie jak Eletre i Emeya, nowy SUV Type 134 (konkurent BMW iX3) będzie powstawał w zakładzie Lotus Technology w Wuhan. Tymczasem Type 135, następca Emiry, dołączy do hipersamochodu Evija pod brandem Lotus Cars w fabryce w Hethel, Norfolk. Procesem rozwojowym Type 135 będzie kierował zespół brytyjskich specjalistów, ale dużą rolę w całym procesie będą miały także centra R&D marki Lotus Technology w Niemczech i Chinach.

Jeśli mowa o rozwoju, cały czas czekamy na halo-cara Evija. Samochód ma być ukończony w tym roku, a dostawy do klientów powinny się rozpocząć na przełomie 2024/2025. Planowana produkcja ma wynosić 130 sztuk.

Lotus pod wodzą Chińczyków chce sprzedawać około 150 tysięcy samochodów do roku 2028, z czego większość ma być produkowana w fabryce w Wuhan. Zaledwie około 5000 samochodów rocznie będzie produkowanych w macierzystej fabryce w Norfolk. Częścią ekspansji ma być pozyskanie 320 nowych punktów sprzedażowych na całym świecie, na co marka dała sobie równo 12 miesięcy.

Jako Evo mamy nadzieję wkrótce wskoczyć za kierownicę nowych modeli Lotusa - EletreEmeya - aby z pierwszej ręki przekazać Czytelnikom jak ambicje właścicieli marki przekładają się na ich produkty.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024