Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 listopada 2024
Lotus Hyper Hybrid
3

Po raz kolejny Lotus wykazuje podatność na wiatr zmian, który miota przemysłem motoryzacyjnym. Nowy dyrektor generalny Lotus Cars Europe, Dan Balmer, będzie chciał wprowadzić swój pomysł na zapewnienie stabilności marce. Za około 24 miesiące niektóre samochody Lotus ponownie będą wyposażone w silniki spalinowe w ramach nowego systemu Hyper Hybrid. Spotkaliśmy się z nowym szefem w salonie Lotus Mayfair, aby omówić plany Lotusa na nadchodzące miesiące i lata.

Nie sprecyzowano dokładnie które modele otrzymają ten typ napędu ani jaki wykorzystają silnik benzynowy. Lotus wyjaśnił tylko, że Hyper Hybrid to technologia zaprojektowana z myślą o integracji z architekturą EPA, na której bazują obecne pojazdy elektryczne tej marki. Można zatem założyć, że Hyper Hybrid pojawi się w modelach “lifestyle’owych”, które już znamy, przede wszystkim EletreEmeya. Balmer zdradził, że w ciągu następnych dwóch lat żaden nowy produkt nie dołączy do gamy. W takim wypadku technologia Hyper Hybrid mogłaby zadebiutować wraz z SUV-em Type 134 - konkurentem dla Porsche Macan Electric, który jest opóźniony, ale nadal figuruje w planach firmy.

Technologia Hyper Hybrid Lotusa ma być niespodziewanym zwrotem tej marki w stronę napędów z udziałem ICE.

„Opracowaliśmy tę platformę dla wszystkich naszych przyszłych modeli”, wyjaśnił Balmer dla Evo. „Nie wykluczamy żadnej możliwości, może to obejmować każdy z naszych przyszłych modeli. To coś, czego musimy być stale świadomi, ponieważ rynek ewoluuje”.

Reklama

Hyper Hybrid będzie zawierał silnik spalania wewnętrznego w roli generatora prądu dla baterii, a nie jako główne źródło napędu kół. Wynika z tego, że nie, hipotetyczny nowy Eletre Hyper Hybrid rocznik 2026 nie będzie w stanie wkręcać się na obroty i przerzucać kolejnych przełożeń jak Lotusy starej szkoły. Raczej będą to nadal pojazdy elektryczne, jedynie z uzupełnieniem w postaci spalinowego range extendera.

„Technologia, o której mówimy, nie przypomina dzisiejszych pojazdów PHEV” - wyjaśnił Balmer. „Ale nie jest to również typowy range extender. Innowacja, której szukamy, ma łączyć najlepsze cechy z obu tych światów”.

Dan Balmer Lotus
3

Uzasadnienie takiego posunięcia jest oczywiste. Rynek i konsumenci nie są zadowoleni z tego jak samochody elektryczne sprawdzają się w realnych warunkach, z ich ograniczonej trwałości i niskiej wartości rezydualnej. W tej sytuacji łatwiej, szybciej i taniej jest powrócić do ICE w roli generatora, czy też modułu MGU, niż przeprojektować całą architekturę tak, aby była kompatybilna z silnikami V8. Lotus wyjaśnił również, że jest to część większego planu związanego z układami napędowymi, który zostanie wdrożony w aktualnie produkowanych samochodach lub ich następcach, ale równolegle będą nadal oferowane wersje w pełni elektryczne.

Reklama

Lotus zauważył, że klienci nie oczekują kosmicznych osiągów, a ich priorytetem jest wygoda użytkowania.

“Chodzi o to, że klienci nie proszą nas o coraz lepsze osiągi” - kontynuuje Balmer. “Oni chcą spokoju ducha; pewności że mogą wyruszyć do Szkocji bez potrzeby planowania ładowania. Jest grupa użytkowników, która już teraz zaadaptowała tę nową technologię, ale są też ludzie którzy przyszli, zobaczyli projekt, przejechali się i polubili te samochody, ale wciąż mieli dręczącą ich wątpliwość dotyczącą konieczności ładowania. Chodzi właśnie o tą wszechstronność”.

Mówi się, że pojazdy Hyper Hybrid będą ładować się z prędkością nawet pięciokrotnie większą niż prędkość rozładowywania podczas jazdy. W międzyczasie, technologia architektury 900V nadal pozwoli na ultraszybkie ładowanie w konwencjonalny sposób podczas postoju. Tak wyposażone samochody będą miały łączny zasięg około 1100 km. „Opracowujemy ostateczne rozwiązanie” - potwierdza Balmer. „To teoretyczny wynik, ale osiągniemy mniej więcej dwukrotność dzisiejszego zasięgu - jesteśmy tego całkiem pewni, ponieważ bardzo dobrze znamy naszą platformę”.

Lotus Emeya S Dynamic
3

W pozostałej części Grupy Geely również istnieje precedens dla tego rodzaju technologii, a Zeekr ogłosił, że „innowacyjna superhybryda” o charakterze bardzo podobnym do tego, jak opisano Hyper Hybrid, wejdzie do produkcji w 2025 roku. Dokładne powiązanie systemów Lotusa i pozostałych marek Grupy nie jest jasne, choć Balmer powiedział nam, że systemy będą się różnić, biorąc pod uwagę różne atrybuty, które będą musiały zapewnić i klientów, do których są skierowane. Jasne jest, że oba są odpowiedzią na ewoluujące postawy na rynku.

Lotus sukcesywnie buduje swoją globalną sieć dystrybucji, ale wciąż są w niej “białe plamy” i niewykorzystany potencjał. Gdy to wszystko ruszy pełną parą, marka będzie mogła zaoferować swoją technologię Hyper Hybrid szerokiej grupie klientów, którzy nie są jeszcze przekonani do pełnej elektryfikacji. Z punktu widzenia petrolheadów miło jest widzieć, że Lotus jest w stanie zmienić swoje podejście jeśli chodzi o całkowite odcięcie się od napędów związanych z ICE.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025