Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Mercedes-AMG GT63 S E Performance - cena i parametry

Ponad 1 mln złotych - tyle kosztuje najnowsza, hybrydowa wersja AMG-GT 4-drzwiowa o mocy 831 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lutego 2022
2022 Mercedes-AMG GT63 S E Performance na zakręcie
26

Na stronie Mercedes-Benz Polska można już konfigurować topową wersję AMG GT 4-door Coupe E-Performance. Ta najmocniejsza i najdroższa wersja flagowej limuzyny-coupe Mercedesa dołączyła właśnie do słabszych odmian tego modelu. Różni się od nich głównie napędem - to hybryda typu plug-in z nową, zelektryfikowaną tylną osią AMG o nazwie E-Performance. To rozwiązanie poznaliśmy pod kątem konstrukcyjnym w zeszłym roku, ale wdrożenie go do produkcji znacznie się przeciągnęło. Teraz wiemy już wszystko, a niektóre liczby są wręcz porażające. To przede wszystkim najmocniejszy kiedykolwiek wyprodukowany model drogowy Mercedesa (moc 831 KM), a jego cena wynosząca minimum 1,033 mln zł jest aż o 100 000 zł wyższa niż najbliższego rywala - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (od 934 000 zł). Flagowe AMG można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów w kwietniu 2022.

Uzasadnieniem tak wysokiej ceny względem najbliższej konkurencji są liczby i dane techniczne. Mercedes-AMG oferuje aż 831 KM względem 700 KM w Porsche i aż 1400 Nm przy włączonej kontroli startu. Panamera może się pochwalić “zaledwie” 870 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wracając do AMG, w tej wersji z włączonym Launch Control rozpędza się do 100 km/h w 2,9 s. 200 km/h pojawia się na prędkościomierzu po niecałych 10 sekundach, a samochód przyspiesza aż do 316 km/h. AMG-GT 63 S E-Performance zawdzięcza to wszystko trochę bardziej skomplikowanej technice niż Porsche. Mówiąc najprościej Mercedes łączy moc silnika V8 twin-turbo z motorem elektrycznym umieszczonym na tylnej osi zasilanym z baterii znajdującej się pod podłogą bagażnika. Cała moc tego układu wynosząca ponad 830 KM może być przekazywana na wszystkie cztery koła przez dwie niezależne od siebie przekładnie.

Mercedes AMG GT63 S Performance na torze
26

Warto jednak zagłębić się w szczegóły. Zamontowany z przodu silnik V8 to jednostka M177 o pojemności 4.0 z dwoma turbosprężarkami, którą dobrze znamy i doceniamy. Jej parametry się nie zmieniły względem wersji GT63 S - osiąga 630 KM i maksymalny moment obrotowy 900 Nm w zakresie 2500-4500 obrotów. Silnik ten jest wyposażony w starter-generator identyczny jak w miękkich hybrydach Mercedesa, który służy jako rozrusznik i napędza niektóre elementy osprzętu V8, a przy tym sam rozwija 15 KM. Moc przenoszona jest na wszystkie koła przez 9-stopniową skrzynię automatyczną z mokrym sprzęgłem. Rozdział momentu obrotowego faworyzuje tylną oś, przy której dodatkowo zamontowano elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Do tej pory opis dotyczył rozwiązań znanych ze zwykłego GT63 S, ale w wersji E-Performance tylna oś Mercedesa ma jeszcze dodatkowe źródło mocy. Główną część stanowi motor elektryczny o mocy 204 KM i momencie 320 Nm, którego zasilanie pochodzi z niewielkiej baterii 6.1 kWh zamontowanej centralnie nad tylną osią. W tym momencie sprawy się komplikują, bo motor elektryczny przekazuje swoją moc na tylne koła poprzez ten sam elektronicznie sterowany dyferencjał, ale przez swoją własną przekładnię dwustopniową. To nadal nie wszystko, bo “elektryczny” moment obrotowy w razie potrzeby może trafiać również na przednią oś. Dzięki temu cała moc układu może być w najbardziej elastyczny sposób dystrybuowana na każde koło. Dla miłośników trybu Drift oznacza to tyle, że na tylnej osi może się znaleźć całość z 831 KM i z dużą skutecznością auto zacznie przerabiać opony na dym.

Mercedes AMG GT63 S Performance na drodze
26

W swoim najbardziej ekonomiczny trybie AMG-GT63 S E-Performance przejedzie na baterii do 12 km z prędkością do 130 km/h. W trybie mieszanym deklarowane przez producenta zużycie paliwa wynosi 7,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 196 g/km. Te dane wypadają blado przy Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, ale Porsche ma dwa razy większą baterię i ponad 100 KM mniej niż Merc, więc jego napęd jest bardziej nastawiony na ekonomię niż czyste osiągi.

Reklama

Tak duży samochód z taką technologią skrytą pod nadwoziem musi sporo ważyć, a to ma przełożenie na jazdę. Z masą 2380 kg topowy AMG-GT 4 door jest cięższy aż o 260 kg od standardowego GT63 S, więc AMG przygotowało pakiet poprawek układu jezdnego, by nieco zamaskować nadwagę. Obejmują one zestaw nowych, adaptacyjnych amortyzatorów oraz przeprogramowanie pneumatycznego zawieszenia. Standardem są hamulce karbonowo-ceramiczne z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami 420 mm z przodu oraz jednotłoczkowe z tarczami 380 mm z tyłu. Taki układ z tyłu może trochę dziwić, ale jest to celowy zabieg uwzględniający hamowanie regeneracyjne tylnego układu hybrydowego. Dzięki temu hamowanie cierne tradycyjnych tarcz i klocków schodzi tutaj na dalszy plan.

Jeśli w tym momencie jeszcze jesteście z nami, to właśnie tak prezentuje się jeden z najbardziej skomplikowanych samochodów o wysokich osiągach naszych czasów. Widzieliśmy już mocne hybrydy typu plug-in, ale żadna z nich nie miała technicznych możliwości żonglowania momentem obrotowym pomiędzy wszystkimi kołami w rozumieniu czysto mechanicznym. Technologia to jedna sprawa, ale jej działanie w praktyce to zupełnie co innego. Prawdziwy test najnowszy i najmocniejszy Mercedes-AMG przejdzie na drogach. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid jest jednym z dowodów na to, że nawet najbardziej ambitni producenci mają problemy z przełożeniem niesamowitych osiągów jakie daje elektryfikacja na prawdziwie angażujące wrażenia z jazdy.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance znaczek
26

Warto wspomnieć, że zelektryfikowana tylna oś E-Performance trafi w takiej samej formie do wielu innych modeli AMG (oraz Aston Martina), ale nie zawsze z tym samym silnikiem spalinowym. Najnowsza wersja Mercedesa S63 AMG będzie wyposażona dokładnie w ten sam zestaw, co w GT63S, ale już w nowym C63 AMG zestaw plug-in będzie współpracował z 4-cylindrową jednostką M139. Opracowana przez Mercedesa technologia ma naprawdę szerokie zastosowanie, a opóźnienie wdrożenia jej do produkcji podyktowane było potrzebą dokładnego dopracowania wszystkich jej elementów. Nie ma wątpliwości, że wysiłek inżynierów włożony w rozwój tej technologii może mieć tylko pozytywne skutki.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024
2024 Mercedes-AMG G63 test
Mercedes / klasa G
Mercedes-AMG G63 - wciąż brutalne 585 KM

G63 nie jest lepsze niż DBX707 czy RR Sport SV, za to ma więcej fejmu niż dwaj rywale razem wzięci.

25 listopada 2024
Land Rover Defender Dakar 2026
Land Rover / Defender
Land Rover wystawi fabrycznego Defendera w Dakarze

W 2026 roku Land Rover zostanie oficjalnym partnerem i uczestnikiem rajdu Dakar.

25 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS Manthey Kit
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS od Manthey generuje większy docisk niż McLaren P1

911 GT3 RS od Manthey Racing ma świetne osiągi, brakuje tylko oficjalnego czasu na Nürburgringu.

25 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024