Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2022 Mercedes-AMG GT63 S E Performance - cena i parametry

Ponad 1 mln złotych - tyle kosztuje najnowsza, hybrydowa wersja AMG-GT 4-drzwiowa o mocy 831 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lutego 2022
2022 Mercedes-AMG GT63 S E Performance na zakręcie
26

Na stronie Mercedes-Benz Polska można już konfigurować topową wersję AMG GT 4-door Coupe E-Performance. Ta najmocniejsza i najdroższa wersja flagowej limuzyny-coupe Mercedesa dołączyła właśnie do słabszych odmian tego modelu. Różni się od nich głównie napędem - to hybryda typu plug-in z nową, zelektryfikowaną tylną osią AMG o nazwie E-Performance. To rozwiązanie poznaliśmy pod kątem konstrukcyjnym w zeszłym roku, ale wdrożenie go do produkcji znacznie się przeciągnęło. Teraz wiemy już wszystko, a niektóre liczby są wręcz porażające. To przede wszystkim najmocniejszy kiedykolwiek wyprodukowany model drogowy Mercedesa (moc 831 KM), a jego cena wynosząca minimum 1,033 mln zł jest aż o 100 000 zł wyższa niż najbliższego rywala - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (od 934 000 zł). Flagowe AMG można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów w kwietniu 2022.

Uzasadnieniem tak wysokiej ceny względem najbliższej konkurencji są liczby i dane techniczne. Mercedes-AMG oferuje aż 831 KM względem 700 KM w Porsche i aż 1400 Nm przy włączonej kontroli startu. Panamera może się pochwalić “zaledwie” 870 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wracając do AMG, w tej wersji z włączonym Launch Control rozpędza się do 100 km/h w 2,9 s. 200 km/h pojawia się na prędkościomierzu po niecałych 10 sekundach, a samochód przyspiesza aż do 316 km/h. AMG-GT 63 S E-Performance zawdzięcza to wszystko trochę bardziej skomplikowanej technice niż Porsche. Mówiąc najprościej Mercedes łączy moc silnika V8 twin-turbo z motorem elektrycznym umieszczonym na tylnej osi zasilanym z baterii znajdującej się pod podłogą bagażnika. Cała moc tego układu wynosząca ponad 830 KM może być przekazywana na wszystkie cztery koła przez dwie niezależne od siebie przekładnie.

Mercedes AMG GT63 S Performance na torze
26
Reklama

Warto jednak zagłębić się w szczegóły. Zamontowany z przodu silnik V8 to jednostka M177 o pojemności 4.0 z dwoma turbosprężarkami, którą dobrze znamy i doceniamy. Jej parametry się nie zmieniły względem wersji GT63 S - osiąga 630 KM i maksymalny moment obrotowy 900 Nm w zakresie 2500-4500 obrotów. Silnik ten jest wyposażony w starter-generator identyczny jak w miękkich hybrydach Mercedesa, który służy jako rozrusznik i napędza niektóre elementy osprzętu V8, a przy tym sam rozwija 15 KM. Moc przenoszona jest na wszystkie koła przez 9-stopniową skrzynię automatyczną z mokrym sprzęgłem. Rozdział momentu obrotowego faworyzuje tylną oś, przy której dodatkowo zamontowano elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Do tej pory opis dotyczył rozwiązań znanych ze zwykłego GT63 S, ale w wersji E-Performance tylna oś Mercedesa ma jeszcze dodatkowe źródło mocy. Główną część stanowi motor elektryczny o mocy 204 KM i momencie 320 Nm, którego zasilanie pochodzi z niewielkiej baterii 6.1 kWh zamontowanej centralnie nad tylną osią. W tym momencie sprawy się komplikują, bo motor elektryczny przekazuje swoją moc na tylne koła poprzez ten sam elektronicznie sterowany dyferencjał, ale przez swoją własną przekładnię dwustopniową. To nadal nie wszystko, bo “elektryczny” moment obrotowy w razie potrzeby może trafiać również na przednią oś. Dzięki temu cała moc układu może być w najbardziej elastyczny sposób dystrybuowana na każde koło. Dla miłośników trybu Drift oznacza to tyle, że na tylnej osi może się znaleźć całość z 831 KM i z dużą skutecznością auto zacznie przerabiać opony na dym.

Mercedes AMG GT63 S Performance na drodze
26

W swoim najbardziej ekonomiczny trybie AMG-GT63 S E-Performance przejedzie na baterii do 12 km z prędkością do 130 km/h. W trybie mieszanym deklarowane przez producenta zużycie paliwa wynosi 7,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 196 g/km. Te dane wypadają blado przy Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, ale Porsche ma dwa razy większą baterię i ponad 100 KM mniej niż Merc, więc jego napęd jest bardziej nastawiony na ekonomię niż czyste osiągi.

Reklama

Tak duży samochód z taką technologią skrytą pod nadwoziem musi sporo ważyć, a to ma przełożenie na jazdę. Z masą 2380 kg topowy AMG-GT 4 door jest cięższy aż o 260 kg od standardowego GT63 S, więc AMG przygotowało pakiet poprawek układu jezdnego, by nieco zamaskować nadwagę. Obejmują one zestaw nowych, adaptacyjnych amortyzatorów oraz przeprogramowanie pneumatycznego zawieszenia. Standardem są hamulce karbonowo-ceramiczne z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami 420 mm z przodu oraz jednotłoczkowe z tarczami 380 mm z tyłu. Taki układ z tyłu może trochę dziwić, ale jest to celowy zabieg uwzględniający hamowanie regeneracyjne tylnego układu hybrydowego. Dzięki temu hamowanie cierne tradycyjnych tarcz i klocków schodzi tutaj na dalszy plan.

Jeśli w tym momencie jeszcze jesteście z nami, to właśnie tak prezentuje się jeden z najbardziej skomplikowanych samochodów o wysokich osiągach naszych czasów. Widzieliśmy już mocne hybrydy typu plug-in, ale żadna z nich nie miała technicznych możliwości żonglowania momentem obrotowym pomiędzy wszystkimi kołami w rozumieniu czysto mechanicznym. Technologia to jedna sprawa, ale jej działanie w praktyce to zupełnie co innego. Prawdziwy test najnowszy i najmocniejszy Mercedes-AMG przejdzie na drogach. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid jest jednym z dowodów na to, że nawet najbardziej ambitni producenci mają problemy z przełożeniem niesamowitych osiągów jakie daje elektryfikacja na prawdziwie angażujące wrażenia z jazdy.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance znaczek
26

Warto wspomnieć, że zelektryfikowana tylna oś E-Performance trafi w takiej samej formie do wielu innych modeli AMG (oraz Aston Martina), ale nie zawsze z tym samym silnikiem spalinowym. Najnowsza wersja Mercedesa S63 AMG będzie wyposażona dokładnie w ten sam zestaw, co w GT63S, ale już w nowym C63 AMG zestaw plug-in będzie współpracował z 4-cylindrową jednostką M139. Opracowana przez Mercedesa technologia ma naprawdę szerokie zastosowanie, a opóźnienie wdrożenia jej do produkcji podyktowane było potrzebą dokładnego dopracowania wszystkich jej elementów. Nie ma wątpliwości, że wysiłek inżynierów włożony w rozwój tej technologii może mieć tylko pozytywne skutki.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025