Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Range Rover 2022 - koszmar Rollsa Cullinana, ujęcie drugie

Ikoniczny Land Rover w zupełnie nowej odsłonie to świeży wygląd, technologia i rodzina hybrydowych silników.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 listopada 2021
Range Rover 2022
6

Nowe Range Rovery nie debiutują wcale tak często, bo ten jest zaledwie piątym w 50-letniej historii modelu. W takich okolicznościach nie jest dziwne, że z każdą nową generacją Land Rover idzie o wiele dalej niż sięgają nasze wyobrażenia. Trik nie polega jednak na tym, by zburzyć status quo i  w pogoni za obecną modą wyrzucić 50 lat tradycji za okno.

Range Rover numer pięć to dla niektórych w Gaydon odpowiednik Porsche 911. Też ma 50 lat historii i tak naprawdę nigdy nie doczekał się prawdziwego rywala. Konkurencja zazwyczaj przejmuje kilka z jego cech, ale nigdy wszystkie naraz. Prawdopodobnie jest to mądry ruch.

W rezultacie Bentley Bentayga może konkurować z RR na polu luksusowego wykonania i wykończenia, ale nie jest aż tak komfortowy. Aston Martin DBX jeździ lepiej, choć jest o całe lata świetlne z tyłu w dziedzinie wyposażenia, bo korzysta ze starej technologii Mercedesa. Rolls-Royce będzie twierdził, że Cullinan jest najbardziej luksusowy w swojej klasie, ale to nieprawda. Jeśli jest w czymś najlepszy to w rozczarowaniu równie wielkim jak komiczny wygląd.

Range Rover 2022
6

Gerry McGovern przyjął w stylizacji nowego Range’a ścieżkę ewolucji, a nie rewolucji, co tylko wyszło mu na dobre. Kluczowe elementy rozpoznawcze nadal tu są i wyglądają poprawnie np. krótki zwis przedni, opadająca linia dachu i delikatnie wznosząca się linia okien. Zachowano dzieloną tylną klapę, ale to właśnie ta część samochodu przynosi najwięcej nowości na czele ze zwężającym się tyłem. Boczne wloty powietrza są bardziej zintegrowane z nadwoziem, a ukryta linia dzieląca okna od blachy i gładka powierzchnia przeszklona tworzą wyjątkowo spójny wygląd. Design jest tu bardzo czysty jak na tak duży samochód.

Ascetyczna gładkość i czystość jest podkreślona technologią tylnych świateł. Pod czarnymi kloszami są zintegrowane światła pozycyjne i kierunkowskazy, czujniki parkowania są skrzętnie ukryte, a kamery ładnie wkomponowane. Nie wyglądają jak dołożone akcesorium, jak to czasami bywa. Zupełnie inne są materiały, o wiele lepsze jeśli to w ogóle możliwe. Przede wszystkim przyjemniejsze w dotyku, a puste plastiki wyglądające na zużyte w dniu dostawy zniknęły na rzecz bardziej szlachetnych materiałów.

Od samego początku w sprzedaży będą dwie wersje długości, z których krótsza ma 5052 mm, a dłuższa 5252 mm. Range Rover po raz pierwszy zaoferuje trzeci rząd siedzeń w odpowiedzi na uwagi klientów, którzy wybierali Cadillaca Escalade, bo RR nigdy nie miał takiej opcji. Klienci nastawieni na ofertę Special Vehicle Operations (znakowaną jako SV) mogą także zamówić swojego Range Rovera bez względu na wersję rozstawu osi, a otrzymają z tyłu zestaw dwóch luksusowych foteli zamiast kanapy. Tego rodzaju stołki prędzej zobaczycie w prywatnym odrzutowcu niż w samochodzie.

Land Rover dołożył wszelkich starań, by wnieść wnętrze RR na wyższy poziom, więc jest naprawdę na bogato. Nie tylko chodzi o materiały, które już nieco odbiegają od zwykłych drewien i skóry, ale także system oczyszczania powietrza, który tak samo rewelacyjnie działa z przodu jak i z tyłu kabiny. Potem mamy technologię redukcji szumów, która wycisza wnętrze i ogranicza chorobę lokomocyjną, a na pokładzie znajduje się też wyjątkowo zaawansowany system rozrywki z dostępem do Amazon Alexa, by najbardziej wymagający pasażerowie byli zadowoleni. 

Land Rover w pełni rozumie, że luksus to nie tylko materiały, ale też inżynieria, która za nimi idzie. Zgodnie z tym przekonaniem każdy element kabiny jest zaprojektowany z należytą uwagą. Za przykład niech posłużą zintegrowane stoliki tylne, których mechanizm został tak zrobiony, by zapewnić poczucie najwyższej jakości ponad obowiązujące normy. Nie powstrzymali się również przed instalacją elektrycznie zamykanych drzwi.

Pod poszyciem nowego Range Rovera pracuje najnowsze zawieszenie pneumatyczne Land Rovera z podwójnymi wahaczami z przodu i wielowahaczowym rozwiązaniem z tyłu. Jest system czterech kół skrętnych i oprogramowanie Dynamic Response Pro. Dzięki informacjom z nawigacji samochód zawsze jest przygotowany na następny fragment drogi, a z kołami o średnicy 23 cali będzie potrzebował każdej pomocy jaką tylko można stworzyć. Jest tutaj nawet 48-woltowa instalacja obsługująca aktywne stabilizatory i aktywną blokadę tylnego dyferencjału.

Reklama

W kwestii silników jest cała paleta nowych opcji, a jeśli nie nowych, to gruntownie odświeżonych. Topowy wariant będzie wyposażony w V8 4.4 litra i 530 KM prosto z BMW w miejsce przestarzałego 5-litrowego silnika V8 Land Rovera.

Rdzeń oferty stanowią silniki z rodziny Ingenium, czyli 3-litrowe, 6-cylindrowe jednostki w zestawie z układem miękkiej hybrydy. Range Rover o oznaczeniu P300, P360 lub P400 to właśnie jeden z nich, a będą dostępne od początku sprzedaży w odróżnieniu od hybryd plug-in, które dołączą za rok. Plug-iny będą oznaczone jako P440e oraz P510e, a zasięg elektryczny ma wynosić między 80, a 100 km z prędkościami nawet do 140 km/h. Będą także diesle Ingenium o pojemności 3 litrów sparowane z miękką hybrydą (D250, D300 i D350), ale na niektórych rynkach te warianty pojawią się bez elektrycznych wspomagaczy. W pełni elektryczny Range Rover dołączy do rodziny w 2024 r.

Pomimo intensywnego wykorzystania aluminium do budowy nowego Range Rovera, jest on ciężki. Masa własna waha się między 2454 kg w krótkim modelu do nawet 2725 kg w przypadku V8 z długim rozstawem osi.

Range Rovery nigdy nie należały do przystępnych cenowo i ten też nie będzie, bo luksus musi kosztować, jak zauważa sam producent. W cenniku pojawią się 3 poziomy wyposażenia - SE, HSE i Autobiography. Dodatkowo przez pierwsze 12 miesięcy można kupować wersję First Edition. Znamy już pełny polski cennik tego modelu i absolutnie najniższa kwota za wersję D300 SE to 613 600 zł. Najtańszy benzynowy wariant to wersja P400 za minimum 649 500 zł. Wersja Autobiography startuje od 732 300 zł w wersji krótkiej D250, poprzez najtańszą wydłużoną w cenie 782 500 (D350 lub P400) wspina się aż do 899 700 zł za wersję LWB z V8. Co ciekawe, analogiczna wersja LWB z V8, ale 7-miejscowa jest ciut tańsza w cenie 896 400 zł. First Edition startuje od 809 600 zł za diesla, a cennik kończy się kwotą 944 900 zł za V8. Wersje 7-miejscowe występują tylko z wybranymi silnikami i kosztują minimum 681 300 zł.

Może się wydawać, że w nowym Range Roverze wiele zostało po staremu, choć nie ma takiej rzeczy, której designerzy czy inżynierowie by nie dotknęli. Podczas prac rozwojowych zgłoszono 125 patentów i spędzono ponad 140 tysięcy godzin na analizach zanim jakikolwiek prototyp przejechał choćby metr. Wszystko po to, by zrobić wyraźny progres w dziedzinie solidności i bezawaryjności. O ile piąta generacja Range Rovera jest cudem techniki w stylowym opakowaniu, zadowolenie klientów i niezawodność muszą być ogromnym skokiem naprzód w porównaniu z poprzednikami. Miejmy nadzieję, że tak się stanie biorąc pod uwagę staranność i przywiązanie do detali podczas tworzenia nowego rozdziału w historii tej ikony motoryzacji.

 

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025