Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Range Rover 2022 - koszmar Rollsa Cullinana, ujęcie drugie

Ikoniczny Land Rover w zupełnie nowej odsłonie to świeży wygląd, technologia i rodzina hybrydowych silników.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 listopada 2021
Range Rover 2022
6

Nowe Range Rovery nie debiutują wcale tak często, bo ten jest zaledwie piątym w 50-letniej historii modelu. W takich okolicznościach nie jest dziwne, że z każdą nową generacją Land Rover idzie o wiele dalej niż sięgają nasze wyobrażenia. Trik nie polega jednak na tym, by zburzyć status quo i  w pogoni za obecną modą wyrzucić 50 lat tradycji za okno.

Range Rover numer pięć to dla niektórych w Gaydon odpowiednik Porsche 911. Też ma 50 lat historii i tak naprawdę nigdy nie doczekał się prawdziwego rywala. Konkurencja zazwyczaj przejmuje kilka z jego cech, ale nigdy wszystkie naraz. Prawdopodobnie jest to mądry ruch.

W rezultacie Bentley Bentayga może konkurować z RR na polu luksusowego wykonania i wykończenia, ale nie jest aż tak komfortowy. Aston Martin DBX jeździ lepiej, choć jest o całe lata świetlne z tyłu w dziedzinie wyposażenia, bo korzysta ze starej technologii Mercedesa. Rolls-Royce będzie twierdził, że Cullinan jest najbardziej luksusowy w swojej klasie, ale to nieprawda. Jeśli jest w czymś najlepszy to w rozczarowaniu równie wielkim jak komiczny wygląd.

Range Rover 2022
6

Gerry McGovern przyjął w stylizacji nowego Range’a ścieżkę ewolucji, a nie rewolucji, co tylko wyszło mu na dobre. Kluczowe elementy rozpoznawcze nadal tu są i wyglądają poprawnie np. krótki zwis przedni, opadająca linia dachu i delikatnie wznosząca się linia okien. Zachowano dzieloną tylną klapę, ale to właśnie ta część samochodu przynosi najwięcej nowości na czele ze zwężającym się tyłem. Boczne wloty powietrza są bardziej zintegrowane z nadwoziem, a ukryta linia dzieląca okna od blachy i gładka powierzchnia przeszklona tworzą wyjątkowo spójny wygląd. Design jest tu bardzo czysty jak na tak duży samochód.

Ascetyczna gładkość i czystość jest podkreślona technologią tylnych świateł. Pod czarnymi kloszami są zintegrowane światła pozycyjne i kierunkowskazy, czujniki parkowania są skrzętnie ukryte, a kamery ładnie wkomponowane. Nie wyglądają jak dołożone akcesorium, jak to czasami bywa. Zupełnie inne są materiały, o wiele lepsze jeśli to w ogóle możliwe. Przede wszystkim przyjemniejsze w dotyku, a puste plastiki wyglądające na zużyte w dniu dostawy zniknęły na rzecz bardziej szlachetnych materiałów.

Od samego początku w sprzedaży będą dwie wersje długości, z których krótsza ma 5052 mm, a dłuższa 5252 mm. Range Rover po raz pierwszy zaoferuje trzeci rząd siedzeń w odpowiedzi na uwagi klientów, którzy wybierali Cadillaca Escalade, bo RR nigdy nie miał takiej opcji. Klienci nastawieni na ofertę Special Vehicle Operations (znakowaną jako SV) mogą także zamówić swojego Range Rovera bez względu na wersję rozstawu osi, a otrzymają z tyłu zestaw dwóch luksusowych foteli zamiast kanapy. Tego rodzaju stołki prędzej zobaczycie w prywatnym odrzutowcu niż w samochodzie.

Land Rover dołożył wszelkich starań, by wnieść wnętrze RR na wyższy poziom, więc jest naprawdę na bogato. Nie tylko chodzi o materiały, które już nieco odbiegają od zwykłych drewien i skóry, ale także system oczyszczania powietrza, który tak samo rewelacyjnie działa z przodu jak i z tyłu kabiny. Potem mamy technologię redukcji szumów, która wycisza wnętrze i ogranicza chorobę lokomocyjną, a na pokładzie znajduje się też wyjątkowo zaawansowany system rozrywki z dostępem do Amazon Alexa, by najbardziej wymagający pasażerowie byli zadowoleni. 

Land Rover w pełni rozumie, że luksus to nie tylko materiały, ale też inżynieria, która za nimi idzie. Zgodnie z tym przekonaniem każdy element kabiny jest zaprojektowany z należytą uwagą. Za przykład niech posłużą zintegrowane stoliki tylne, których mechanizm został tak zrobiony, by zapewnić poczucie najwyższej jakości ponad obowiązujące normy. Nie powstrzymali się również przed instalacją elektrycznie zamykanych drzwi.

Pod poszyciem nowego Range Rovera pracuje najnowsze zawieszenie pneumatyczne Land Rovera z podwójnymi wahaczami z przodu i wielowahaczowym rozwiązaniem z tyłu. Jest system czterech kół skrętnych i oprogramowanie Dynamic Response Pro. Dzięki informacjom z nawigacji samochód zawsze jest przygotowany na następny fragment drogi, a z kołami o średnicy 23 cali będzie potrzebował każdej pomocy jaką tylko można stworzyć. Jest tutaj nawet 48-woltowa instalacja obsługująca aktywne stabilizatory i aktywną blokadę tylnego dyferencjału.

Reklama

W kwestii silników jest cała paleta nowych opcji, a jeśli nie nowych, to gruntownie odświeżonych. Topowy wariant będzie wyposażony w V8 4.4 litra i 530 KM prosto z BMW w miejsce przestarzałego 5-litrowego silnika V8 Land Rovera.

Rdzeń oferty stanowią silniki z rodziny Ingenium, czyli 3-litrowe, 6-cylindrowe jednostki w zestawie z układem miękkiej hybrydy. Range Rover o oznaczeniu P300, P360 lub P400 to właśnie jeden z nich, a będą dostępne od początku sprzedaży w odróżnieniu od hybryd plug-in, które dołączą za rok. Plug-iny będą oznaczone jako P440e oraz P510e, a zasięg elektryczny ma wynosić między 80, a 100 km z prędkościami nawet do 140 km/h. Będą także diesle Ingenium o pojemności 3 litrów sparowane z miękką hybrydą (D250, D300 i D350), ale na niektórych rynkach te warianty pojawią się bez elektrycznych wspomagaczy. W pełni elektryczny Range Rover dołączy do rodziny w 2024 r.

Pomimo intensywnego wykorzystania aluminium do budowy nowego Range Rovera, jest on ciężki. Masa własna waha się między 2454 kg w krótkim modelu do nawet 2725 kg w przypadku V8 z długim rozstawem osi.

Range Rovery nigdy nie należały do przystępnych cenowo i ten też nie będzie, bo luksus musi kosztować, jak zauważa sam producent. W cenniku pojawią się 3 poziomy wyposażenia - SE, HSE i Autobiography. Dodatkowo przez pierwsze 12 miesięcy można kupować wersję First Edition. Znamy już pełny polski cennik tego modelu i absolutnie najniższa kwota za wersję D300 SE to 613 600 zł. Najtańszy benzynowy wariant to wersja P400 za minimum 649 500 zł. Wersja Autobiography startuje od 732 300 zł w wersji krótkiej D250, poprzez najtańszą wydłużoną w cenie 782 500 (D350 lub P400) wspina się aż do 899 700 zł za wersję LWB z V8. Co ciekawe, analogiczna wersja LWB z V8, ale 7-miejscowa jest ciut tańsza w cenie 896 400 zł. First Edition startuje od 809 600 zł za diesla, a cennik kończy się kwotą 944 900 zł za V8. Wersje 7-miejscowe występują tylko z wybranymi silnikami i kosztują minimum 681 300 zł.

Może się wydawać, że w nowym Range Roverze wiele zostało po staremu, choć nie ma takiej rzeczy, której designerzy czy inżynierowie by nie dotknęli. Podczas prac rozwojowych zgłoszono 125 patentów i spędzono ponad 140 tysięcy godzin na analizach zanim jakikolwiek prototyp przejechał choćby metr. Wszystko po to, by zrobić wyraźny progres w dziedzinie solidności i bezawaryjności. O ile piąta generacja Range Rovera jest cudem techniki w stylowym opakowaniu, zadowolenie klientów i niezawodność muszą być ogromnym skokiem naprzód w porównaniu z poprzednikami. Miejmy nadzieję, że tak się stanie biorąc pod uwagę staranność i przywiązanie do detali podczas tworzenia nowego rozdziału w historii tej ikony motoryzacji.

 

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024