Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Range Rover 2022 - koszmar Rollsa Cullinana, ujęcie drugie

Ikoniczny Land Rover w zupełnie nowej odsłonie to świeży wygląd, technologia i rodzina hybrydowych silników.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 listopada 2021
Range Rover 2022
6

Nowe Range Rovery nie debiutują wcale tak często, bo ten jest zaledwie piątym w 50-letniej historii modelu. W takich okolicznościach nie jest dziwne, że z każdą nową generacją Land Rover idzie o wiele dalej niż sięgają nasze wyobrażenia. Trik nie polega jednak na tym, by zburzyć status quo i  w pogoni za obecną modą wyrzucić 50 lat tradycji za okno.

Range Rover numer pięć to dla niektórych w Gaydon odpowiednik Porsche 911. Też ma 50 lat historii i tak naprawdę nigdy nie doczekał się prawdziwego rywala. Konkurencja zazwyczaj przejmuje kilka z jego cech, ale nigdy wszystkie naraz. Prawdopodobnie jest to mądry ruch.

W rezultacie Bentley Bentayga może konkurować z RR na polu luksusowego wykonania i wykończenia, ale nie jest aż tak komfortowy. Aston Martin DBX jeździ lepiej, choć jest o całe lata świetlne z tyłu w dziedzinie wyposażenia, bo korzysta ze starej technologii Mercedesa. Rolls-Royce będzie twierdził, że Cullinan jest najbardziej luksusowy w swojej klasie, ale to nieprawda. Jeśli jest w czymś najlepszy to w rozczarowaniu równie wielkim jak komiczny wygląd.

Range Rover 2022
6
Reklama

Gerry McGovern przyjął w stylizacji nowego Range’a ścieżkę ewolucji, a nie rewolucji, co tylko wyszło mu na dobre. Kluczowe elementy rozpoznawcze nadal tu są i wyglądają poprawnie np. krótki zwis przedni, opadająca linia dachu i delikatnie wznosząca się linia okien. Zachowano dzieloną tylną klapę, ale to właśnie ta część samochodu przynosi najwięcej nowości na czele ze zwężającym się tyłem. Boczne wloty powietrza są bardziej zintegrowane z nadwoziem, a ukryta linia dzieląca okna od blachy i gładka powierzchnia przeszklona tworzą wyjątkowo spójny wygląd. Design jest tu bardzo czysty jak na tak duży samochód.

Ascetyczna gładkość i czystość jest podkreślona technologią tylnych świateł. Pod czarnymi kloszami są zintegrowane światła pozycyjne i kierunkowskazy, czujniki parkowania są skrzętnie ukryte, a kamery ładnie wkomponowane. Nie wyglądają jak dołożone akcesorium, jak to czasami bywa. Zupełnie inne są materiały, o wiele lepsze jeśli to w ogóle możliwe. Przede wszystkim przyjemniejsze w dotyku, a puste plastiki wyglądające na zużyte w dniu dostawy zniknęły na rzecz bardziej szlachetnych materiałów.

Od samego początku w sprzedaży będą dwie wersje długości, z których krótsza ma 5052 mm, a dłuższa 5252 mm. Range Rover po raz pierwszy zaoferuje trzeci rząd siedzeń w odpowiedzi na uwagi klientów, którzy wybierali Cadillaca Escalade, bo RR nigdy nie miał takiej opcji. Klienci nastawieni na ofertę Special Vehicle Operations (znakowaną jako SV) mogą także zamówić swojego Range Rovera bez względu na wersję rozstawu osi, a otrzymają z tyłu zestaw dwóch luksusowych foteli zamiast kanapy. Tego rodzaju stołki prędzej zobaczycie w prywatnym odrzutowcu niż w samochodzie.

Land Rover dołożył wszelkich starań, by wnieść wnętrze RR na wyższy poziom, więc jest naprawdę na bogato. Nie tylko chodzi o materiały, które już nieco odbiegają od zwykłych drewien i skóry, ale także system oczyszczania powietrza, który tak samo rewelacyjnie działa z przodu jak i z tyłu kabiny. Potem mamy technologię redukcji szumów, która wycisza wnętrze i ogranicza chorobę lokomocyjną, a na pokładzie znajduje się też wyjątkowo zaawansowany system rozrywki z dostępem do Amazon Alexa, by najbardziej wymagający pasażerowie byli zadowoleni. 

Land Rover w pełni rozumie, że luksus to nie tylko materiały, ale też inżynieria, która za nimi idzie. Zgodnie z tym przekonaniem każdy element kabiny jest zaprojektowany z należytą uwagą. Za przykład niech posłużą zintegrowane stoliki tylne, których mechanizm został tak zrobiony, by zapewnić poczucie najwyższej jakości ponad obowiązujące normy. Nie powstrzymali się również przed instalacją elektrycznie zamykanych drzwi.

Pod poszyciem nowego Range Rovera pracuje najnowsze zawieszenie pneumatyczne Land Rovera z podwójnymi wahaczami z przodu i wielowahaczowym rozwiązaniem z tyłu. Jest system czterech kół skrętnych i oprogramowanie Dynamic Response Pro. Dzięki informacjom z nawigacji samochód zawsze jest przygotowany na następny fragment drogi, a z kołami o średnicy 23 cali będzie potrzebował każdej pomocy jaką tylko można stworzyć. Jest tutaj nawet 48-woltowa instalacja obsługująca aktywne stabilizatory i aktywną blokadę tylnego dyferencjału.

Reklama

W kwestii silników jest cała paleta nowych opcji, a jeśli nie nowych, to gruntownie odświeżonych. Topowy wariant będzie wyposażony w V8 4.4 litra i 530 KM prosto z BMW w miejsce przestarzałego 5-litrowego silnika V8 Land Rovera.

Rdzeń oferty stanowią silniki z rodziny Ingenium, czyli 3-litrowe, 6-cylindrowe jednostki w zestawie z układem miękkiej hybrydy. Range Rover o oznaczeniu P300, P360 lub P400 to właśnie jeden z nich, a będą dostępne od początku sprzedaży w odróżnieniu od hybryd plug-in, które dołączą za rok. Plug-iny będą oznaczone jako P440e oraz P510e, a zasięg elektryczny ma wynosić między 80, a 100 km z prędkościami nawet do 140 km/h. Będą także diesle Ingenium o pojemności 3 litrów sparowane z miękką hybrydą (D250, D300 i D350), ale na niektórych rynkach te warianty pojawią się bez elektrycznych wspomagaczy. W pełni elektryczny Range Rover dołączy do rodziny w 2024 r.

Pomimo intensywnego wykorzystania aluminium do budowy nowego Range Rovera, jest on ciężki. Masa własna waha się między 2454 kg w krótkim modelu do nawet 2725 kg w przypadku V8 z długim rozstawem osi.

Range Rovery nigdy nie należały do przystępnych cenowo i ten też nie będzie, bo luksus musi kosztować, jak zauważa sam producent. W cenniku pojawią się 3 poziomy wyposażenia - SE, HSE i Autobiography. Dodatkowo przez pierwsze 12 miesięcy można kupować wersję First Edition. Znamy już pełny polski cennik tego modelu i absolutnie najniższa kwota za wersję D300 SE to 613 600 zł. Najtańszy benzynowy wariant to wersja P400 za minimum 649 500 zł. Wersja Autobiography startuje od 732 300 zł w wersji krótkiej D250, poprzez najtańszą wydłużoną w cenie 782 500 (D350 lub P400) wspina się aż do 899 700 zł za wersję LWB z V8. Co ciekawe, analogiczna wersja LWB z V8, ale 7-miejscowa jest ciut tańsza w cenie 896 400 zł. First Edition startuje od 809 600 zł za diesla, a cennik kończy się kwotą 944 900 zł za V8. Wersje 7-miejscowe występują tylko z wybranymi silnikami i kosztują minimum 681 300 zł.

Może się wydawać, że w nowym Range Roverze wiele zostało po staremu, choć nie ma takiej rzeczy, której designerzy czy inżynierowie by nie dotknęli. Podczas prac rozwojowych zgłoszono 125 patentów i spędzono ponad 140 tysięcy godzin na analizach zanim jakikolwiek prototyp przejechał choćby metr. Wszystko po to, by zrobić wyraźny progres w dziedzinie solidności i bezawaryjności. O ile piąta generacja Range Rovera jest cudem techniki w stylowym opakowaniu, zadowolenie klientów i niezawodność muszą być ogromnym skokiem naprzód w porównaniu z poprzednikami. Miejmy nadzieję, że tak się stanie biorąc pod uwagę staranność i przywiązanie do detali podczas tworzenia nowego rozdziału w historii tej ikony motoryzacji.

 

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025