Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 kwietnia 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
12

Pamiętacie Eviję? To elektryczny hipersamochód o mocy 2000 KM i wartości 2 mln funtów od firmy, która przez 20 lat produkowała genialne Elise. Teraz, gdy pierwsze egzemplarze mają lada dzień trafić do odbiorców, Lotus chce stworzyć wersję specjalną Evija X przeznaczoną do jazdy po torze. Prototyp tego auta właśnie dowiódł swojej szybkości imponującym czasem uzyskanym na Nürburgringu.

Niemiecki kierowca wyścigowy Dirk Müller pokonał ten kultowy tor w październiku ubiegłego roku za kierownicą Evija X w czasie zaledwie 6:24.047, co czyni ten wóz drugim najszybszym pojazdem elektrycznym, jaki kiedykolwiek pokonał tor Nürburgring. Szybszy był jedynie Volkswagen ID.R z czasem 6:05.336. Czyni to Eviję X czwartym najszybszym samochodem wszechczasów, który okrążył 'Ring. W klasyfikacji przed Lotusem są już tylko Porsche 919 Evo, Volkswagen ID.R i Porsche 956.

Lotus stworzył czwarte najszybsze auto w dziejach, które okrążyło Nürburgring. W klasyfikacji EV Evija X ustępuje tylko VW ID.R.

Chociaż wspomniane okrążenie było prawie 20 sekund wolniejsze niż w przypadku ID.R, wideo z przejazdu pokazuje jak szalone prędkości Evija X rozwija na prostych odcinkach Północnej Pętli. Przed sekwencją Fuchsrohre (ang. Foxhole) Volkswagen był w stanie dobić do około 275 km/h, podczas gdy Evija X dobijała do 320 km/h ustępując o 9 km/h tylko Porsche 919 EVO. Ponad 340 km/h na prostej Döttinger Hohe także musi robić wrażenie, a Lotus wciąż twierdzi, że samochód ma większy potencjał.

Evija X posiada tyle dodatków aerodynamicznych, że mogłaby z powodzeniem zająć na długo każdy tunel aerodynamiczny Formuły 1. W oczy rzuca się wykonany specjalnie dla tego auta przedni splitter i aerodynamiczne lotki po obu stronach zderzaka. Trudno pominąć też tylne skrzydło wielkości małej wioski w Norfolk. Zawężającą się po bokach linię karoserii wypełniają rozbudowane poszerzenia progów. Tak wykonany pakiet zewnętrzny sugeruje, że pod spodem kryje się równie ekstremalna podłoga zasysająca Lotusa do podłoża.

Reklama

Za napęd odpowiadają cztery silniki elektryczne czerpiące energią z ogniw o pojemności 93 kWh. Moc układu to blisko 2000 KM, a moment obrotowy dobija do 1800 Nm - to znacznie większe wartości niż w ID.R który ma 680 KM i 650 Nm. Prototyp Volkswagena waży jednak tylko 1100 kg, więc jego stosunek mocy do masy jest równy 625 KM/tonę, a Evija generuje tyle mocy, że ma ten stosunek na poziomie 1070 KM/tonę.

Czy Lotus Evija X pozostanie tylko jednorazową ciekawostką, czy wejdzie do krótkoseryjnej produkcji, okaże się w przyszłości. Tymczasem wypatrujemy pierwszych cywilnych egzemplarzy Evijy, które powinny zacząć trafiać do klientów jeszcze w tym roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025