Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.
Pamiętacie Eviję? To elektryczny hipersamochód o mocy 2000 KM i wartości 2 mln funtów od firmy, która przez 20 lat produkowała genialne Elise. Teraz, gdy pierwsze egzemplarze mają lada dzień trafić do odbiorców, Lotus chce stworzyć wersję specjalną Evija X przeznaczoną do jazdy po torze. Prototyp tego auta właśnie dowiódł swojej szybkości imponującym czasem uzyskanym na Nürburgringu.
Niemiecki kierowca wyścigowy Dirk Müller pokonał ten kultowy tor w październiku ubiegłego roku za kierownicą Evija X w czasie zaledwie 6:24.047, co czyni ten wóz drugim najszybszym pojazdem elektrycznym, jaki kiedykolwiek pokonał tor Nürburgring. Szybszy był jedynie Volkswagen ID.R z czasem 6:05.336. Czyni to Eviję X czwartym najszybszym samochodem wszechczasów, który okrążył 'Ring. W klasyfikacji przed Lotusem są już tylko Porsche 919 Evo, Volkswagen ID.R i Porsche 956.
Chociaż wspomniane okrążenie było prawie 20 sekund wolniejsze niż w przypadku ID.R, wideo z przejazdu pokazuje jak szalone prędkości Evija X rozwija na prostych odcinkach Północnej Pętli. Przed sekwencją Fuchsrohre (ang. Foxhole) Volkswagen był w stanie dobić do około 275 km/h, podczas gdy Evija X dobijała do 320 km/h ustępując o 9 km/h tylko Porsche 919 EVO. Ponad 340 km/h na prostej Döttinger Hohe także musi robić wrażenie, a Lotus wciąż twierdzi, że samochód ma większy potencjał.
Evija X posiada tyle dodatków aerodynamicznych, że mogłaby z powodzeniem zająć na długo każdy tunel aerodynamiczny Formuły 1. W oczy rzuca się wykonany specjalnie dla tego auta przedni splitter i aerodynamiczne lotki po obu stronach zderzaka. Trudno pominąć też tylne skrzydło wielkości małej wioski w Norfolk. Zawężającą się po bokach linię karoserii wypełniają rozbudowane poszerzenia progów. Tak wykonany pakiet zewnętrzny sugeruje, że pod spodem kryje się równie ekstremalna podłoga zasysająca Lotusa do podłoża.
Za napęd odpowiadają cztery silniki elektryczne czerpiące energią z ogniw o pojemności 93 kWh. Moc układu to blisko 2000 KM, a moment obrotowy dobija do 1800 Nm - to znacznie większe wartości niż w ID.R który ma 680 KM i 650 Nm. Prototyp Volkswagena waży jednak tylko 1100 kg, więc jego stosunek mocy do masy jest równy 625 KM/tonę, a Evija generuje tyle mocy, że ma ten stosunek na poziomie 1070 KM/tonę.
Czy Lotus Evija X pozostanie tylko jednorazową ciekawostką, czy wejdzie do krótkoseryjnej produkcji, okaże się w przyszłości. Tymczasem wypatrujemy pierwszych cywilnych egzemplarzy Evijy, które powinny zacząć trafiać do klientów jeszcze w tym roku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.
Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.
Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.
Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.
Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.
Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.
Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.
Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.
Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.
13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.
Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.
Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.