Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.
Pamiętacie Eviję? To elektryczny hipersamochód o mocy 2000 KM i wartości 2 mln funtów od firmy, która przez 20 lat produkowała genialne Elise. Teraz, gdy pierwsze egzemplarze mają lada dzień trafić do odbiorców, Lotus chce stworzyć wersję specjalną Evija X przeznaczoną do jazdy po torze. Prototyp tego auta właśnie dowiódł swojej szybkości imponującym czasem uzyskanym na Nürburgringu.
Niemiecki kierowca wyścigowy Dirk Müller pokonał ten kultowy tor w październiku ubiegłego roku za kierownicą Evija X w czasie zaledwie 6:24.047, co czyni ten wóz drugim najszybszym pojazdem elektrycznym, jaki kiedykolwiek pokonał tor Nürburgring. Szybszy był jedynie Volkswagen ID.R z czasem 6:05.336. Czyni to Eviję X czwartym najszybszym samochodem wszechczasów, który okrążył 'Ring. W klasyfikacji przed Lotusem są już tylko Porsche 919 Evo, Volkswagen ID.R i Porsche 956.
Chociaż wspomniane okrążenie było prawie 20 sekund wolniejsze niż w przypadku ID.R, wideo z przejazdu pokazuje jak szalone prędkości Evija X rozwija na prostych odcinkach Północnej Pętli. Przed sekwencją Fuchsrohre (ang. Foxhole) Volkswagen był w stanie dobić do około 275 km/h, podczas gdy Evija X dobijała do 320 km/h ustępując o 9 km/h tylko Porsche 919 EVO. Ponad 340 km/h na prostej Döttinger Hohe także musi robić wrażenie, a Lotus wciąż twierdzi, że samochód ma większy potencjał.
Evija X posiada tyle dodatków aerodynamicznych, że mogłaby z powodzeniem zająć na długo każdy tunel aerodynamiczny Formuły 1. W oczy rzuca się wykonany specjalnie dla tego auta przedni splitter i aerodynamiczne lotki po obu stronach zderzaka. Trudno pominąć też tylne skrzydło wielkości małej wioski w Norfolk. Zawężającą się po bokach linię karoserii wypełniają rozbudowane poszerzenia progów. Tak wykonany pakiet zewnętrzny sugeruje, że pod spodem kryje się równie ekstremalna podłoga zasysająca Lotusa do podłoża.
Za napęd odpowiadają cztery silniki elektryczne czerpiące energią z ogniw o pojemności 93 kWh. Moc układu to blisko 2000 KM, a moment obrotowy dobija do 1800 Nm - to znacznie większe wartości niż w ID.R który ma 680 KM i 650 Nm. Prototyp Volkswagena waży jednak tylko 1100 kg, więc jego stosunek mocy do masy jest równy 625 KM/tonę, a Evija generuje tyle mocy, że ma ten stosunek na poziomie 1070 KM/tonę.
Czy Lotus Evija X pozostanie tylko jednorazową ciekawostką, czy wejdzie do krótkoseryjnej produkcji, okaże się w przyszłości. Tymczasem wypatrujemy pierwszych cywilnych egzemplarzy Evijy, które powinny zacząć trafiać do klientów jeszcze w tym roku.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.
Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?
Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.
Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.
Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.
Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.
Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.
Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.
Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.
Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.
Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.
Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…
Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.