Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
6

Silnik 2.5 TFSI to jedna z najbardziej charyzmatycznych i najlepiej brzmiących jednostek dostępnych w mainstreamowych samochodach usportowionych, ale jego dni są już policzone. Na przestrzeni lat, kolejne modernizacje uczyniły tę jednostkę czystszą i mocniejszą, ale zmiana strategii silnikowej Audi ostatecznie wypchnie ją z rynku. Dla niemieckiej marki rozpoczyna się era cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowych hybryd oraz pojazdów czysto elektrycznych, więc prawdopodobnie pięciocylindrowy motor nie będzie już potrzebny. Na jego pożegnanie Audi przygotuje jednak coś specjalnego.

Te zdjęcia szpiegowskie przedstawiają tajemniczy prototyp testowany ostatnio na torze Nürburgring. Agresywna aerodynamika i wyraźnie obniżony prześwit podpowiadają, że patrzymy na mocniejszą i bardziej torowo usposobioną wersję RS3, być może o przydomku GT. Byłoby to zgodne z nomenklaturą narzuconą w ubiegłym roku przez limitowany model specjalny RS6 GT.

Audi testuje na torze mocniejszą i bardziej bezkompromisową odmianę RS3. Czy to nowe GT?

Dla przypomnienia, RS6 GT to pożegnalny hołd dla ostatniego RS6, które ustępuje miejsca nowej hybrydzie o tym samym oznaczeniu. Model GT otrzymał regulowane kolumny zawieszenia, dedykowane ustawienia napędu na cztery koła i ceramiczne hamulce, dzięki czemu pod względem dynamiki to najlepsze RS6 jakie powstało. Obecne RS3 także jeździ świetnie, ale ma jeszcze rezerwy na pewne usprawnienia - idealna okazja, aby stworzyć ostateczny wariant GT.

Źródłem mocy byłby oczywiście pięciocylindrowy turbodoładoway silnik 2.5, ale ponieważ byłoby to jego ostatnie wcielenie, Audi pewnie dodałoby mu nieco mocy. W tej chwili RS3 ma 400 KM i 500 Nm, ale można uzyskać więcej, na co dowód pokazał sam producent w limitowanej wersji Performance Edition (407 KM) z 2022 roku. Będziemy zdziwieni jeśli pożegnalne GT nie stanie się najmocniejszym RS3 w historii.

Reklama
Audi RS3 GT spyshot tył
6

Wizualnie samochód jest nieco bardziej agresywny. W zderzaku widać dodatkowe kanały, a nad tylną szybą pojawił się spoiler w nieco innym kształcie. Poza tym GT mogłoby się wyróżniać lakierem i okleinami, co zastosowano w RS6 GT. Pokazany muł testowy ma założone standardowe wieloramienne felgi i ceramiczne hamulce - obie te rzeczy są dostępne już w obecnym RS3. Wewnątrz możemy spodziewać się kubełkowych foteli (obecnie opcja) i wykończenia z dużą ilością karbonu i alcantary.

Jednak największe zmiany są spodziewane w podwoziu. RS3 GT potencjalnie może mieć regulowane zawieszenie w stylu RS6 GT, które wcześniej spotykane było także w RS4 Competition i edycji specjalnej 25 Years. Kolumny miałyby ręczną regulację prześwitu i stopnia tłumienia amortyzatorów zamiast elektronicznego układu z adaptacyjnymi amortyzatorami. Taka zmiana wymagałaby od Audi przeprogramowania pewnych systemów, w tym sterowania napędem na wszystkie koła i funkcji Torque Splitter w dyferencjale, zdolnej do przekazania do 100% momentu obrotowego na tylko jedno z tylnych kół.

Jeśli większy brat jest właściwym punktem odniesienia, dostępność RS3 GT będzie mocno ograniczona. RS6 GT powstało w liczbie 660 egzemplarzy, które rozeszły się błyskawicznie mimo wysokiej ceny wynoszącej grubo ponad 1 mln zł. W tym momencie cennik modelu RS3 otwiera kwota 301 500 zł, więc cena GT mogłaby z łatwością przebić 400-500 tysięcy zł. Ewentualny debiut RS3 GT powinien mieć miejsce na przełomie 2025 i 2026 roku.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025