Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
6

Silnik 2.5 TFSI to jedna z najbardziej charyzmatycznych i najlepiej brzmiących jednostek dostępnych w mainstreamowych samochodach usportowionych, ale jego dni są już policzone. Na przestrzeni lat, kolejne modernizacje uczyniły tę jednostkę czystszą i mocniejszą, ale zmiana strategii silnikowej Audi ostatecznie wypchnie ją z rynku. Dla niemieckiej marki rozpoczyna się era cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowych hybryd oraz pojazdów czysto elektrycznych, więc prawdopodobnie pięciocylindrowy motor nie będzie już potrzebny. Na jego pożegnanie Audi przygotuje jednak coś specjalnego.

Te zdjęcia szpiegowskie przedstawiają tajemniczy prototyp testowany ostatnio na torze Nürburgring. Agresywna aerodynamika i wyraźnie obniżony prześwit podpowiadają, że patrzymy na mocniejszą i bardziej torowo usposobioną wersję RS3, być może o przydomku GT. Byłoby to zgodne z nomenklaturą narzuconą w ubiegłym roku przez limitowany model specjalny RS6 GT.

Reklama

Audi testuje na torze mocniejszą i bardziej bezkompromisową odmianę RS3. Czy to nowe GT?

Dla przypomnienia, RS6 GT to pożegnalny hołd dla ostatniego RS6, które ustępuje miejsca nowej hybrydzie o tym samym oznaczeniu. Model GT otrzymał regulowane kolumny zawieszenia, dedykowane ustawienia napędu na cztery koła i ceramiczne hamulce, dzięki czemu pod względem dynamiki to najlepsze RS6 jakie powstało. Obecne RS3 także jeździ świetnie, ale ma jeszcze rezerwy na pewne usprawnienia - idealna okazja, aby stworzyć ostateczny wariant GT.

Źródłem mocy byłby oczywiście pięciocylindrowy turbodoładoway silnik 2.5, ale ponieważ byłoby to jego ostatnie wcielenie, Audi pewnie dodałoby mu nieco mocy. W tej chwili RS3 ma 400 KM i 500 Nm, ale można uzyskać więcej, na co dowód pokazał sam producent w limitowanej wersji Performance Edition (407 KM) z 2022 roku. Będziemy zdziwieni jeśli pożegnalne GT nie stanie się najmocniejszym RS3 w historii.

Reklama
Audi RS3 GT spyshot tył
6

Wizualnie samochód jest nieco bardziej agresywny. W zderzaku widać dodatkowe kanały, a nad tylną szybą pojawił się spoiler w nieco innym kształcie. Poza tym GT mogłoby się wyróżniać lakierem i okleinami, co zastosowano w RS6 GT. Pokazany muł testowy ma założone standardowe wieloramienne felgi i ceramiczne hamulce - obie te rzeczy są dostępne już w obecnym RS3. Wewnątrz możemy spodziewać się kubełkowych foteli (obecnie opcja) i wykończenia z dużą ilością karbonu i alcantary.

Jednak największe zmiany są spodziewane w podwoziu. RS3 GT potencjalnie może mieć regulowane zawieszenie w stylu RS6 GT, które wcześniej spotykane było także w RS4 Competition i edycji specjalnej 25 Years. Kolumny miałyby ręczną regulację prześwitu i stopnia tłumienia amortyzatorów zamiast elektronicznego układu z adaptacyjnymi amortyzatorami. Taka zmiana wymagałaby od Audi przeprogramowania pewnych systemów, w tym sterowania napędem na wszystkie koła i funkcji Torque Splitter w dyferencjale, zdolnej do przekazania do 100% momentu obrotowego na tylko jedno z tylnych kół.

Jeśli większy brat jest właściwym punktem odniesienia, dostępność RS3 GT będzie mocno ograniczona. RS6 GT powstało w liczbie 660 egzemplarzy, które rozeszły się błyskawicznie mimo wysokiej ceny wynoszącej grubo ponad 1 mln zł. W tym momencie cennik modelu RS3 otwiera kwota 301 500 zł, więc cena GT mogłaby z łatwością przebić 400-500 tysięcy zł. Ewentualny debiut RS3 GT powinien mieć miejsce na przełomie 2025 i 2026 roku.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025