Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
20

Obecnie oferowane Audi RS6 Performance jest najmocniejszym RS6 od czasu wypuszczenia generacji C8, ale pod presją zbliżającej się premiery BMW M5 Touring F91, ewolucja RS6 zaszła jeszcze dalej. Z okazji czterdziestej rocznicy utworzenia działu Audi Sport, niemiecka marka wypuszcza na rynek model RS6 GT - jeżdżący hołd dla szalonego Audi 90 Quattro IMSA GTO z lat 80. Samochód ten otrzymał wyjątkową oprawę zewnętrzną, modyfikacje układu jezdnego i silnika. Produkcja jest limitowana do 660 sztuk, ale polski importer marki nie podał ile egzemplarzy trafi na nasz rynek.

Na zmiany wizualne RS6 GT składają się nie tylko efektowne (opcjonalne) naklejki w tradycyjnych barwach Audi Sport, ale także niestandardowe modyfikacje nadwozia stworzone w zakładzie Audi Böllinger Höfe. Karbonowa maska pojawiła się po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu Audi. Niektóre jej fragmenty są nielakierowane, co wprost odnosi się do wyścigowego modelu 90 Quattro IMSA-GTO. Przedni zderzak jest całkowicie nowy i zawiera głębszy, niższy wlot powietrza i większy splitter polakierowany na błyszczącą czerń. Przednie błotniki także wykonano z kompozytów węglowych. Zawierają one unikalne dla GT otwory wentylacyjne (kolejny cytat z GTO) zmniejszające ciśnienie powietrza w nadkolach i poprawiające chłodzenie hamulców.

Projekt Audi RS6 GT jest efektem połączenia konceptu RS6 GTO i szalonego Audi 90 Quattro IMSA z lat 80.

Nowy jest też tylny zderzak, którego krawędź jest zlicowana z klapą bagażnika, więc tylny zwis jest krótszy niż w normalnym RS6. W komplecie z pozostałymi zmianami: agresywniejszym dyfuzorem, usunięciem relingów dachowych i dołożonym spoilerem pochodzącym wprost z konceptu RS6 GTO, nowe RS6 GT ma bardzo korzystną prezencję. Jeśli macie wrażenie, że gdzieś już widzieliście podobnie zrobione RS6, to zapewne macie rację. Dyrektor Audi Sport Rolf Michl zdradził Evo, że wcześniej współpracował ze szwedzkim sportowcem Jonem Olssonem przy projekcie jego Audi RS6 C7 w stylu DTM. Tamten projekt był zdecydowanie bardziej ekstremalny niż RS6 GT, ale w obu projektach widać wspólne DNA.

Pod zdecydowanie bardziej agresywną karoserią kryje się taki sam silnik jak w RS6 Performance - 4.0 V8 twin turbo o mocy 630 KM połączony z 8-stopniową skrzynią automatyczną o ostrzejszej charakterystyce. Masa zmniejszona o 15 kg pomogła skrócić czas przyspieszenia do 100 km/h do 3,3 s, a standardowy pakiet Dynamic Plus oznacza prędkość maksymalną ograniczoną do 305 km/h. Limitowane RS6 nie może pochwalić się silnikiem o mocy ponad 700 KM jak model wyścigowy IMSA-GTO, ale już osiągi obu aut są zbliżone. Wyścigowe 90 Quattro osiągało “setkę” w 3,1 s i dobijało do 310 km/h.

Audi RS6 GT tył
20

W kwestii układu jezdnego Audi wykorzystało ten sam patent co wcześniej w RS4 Competition. Adaptacyjne amortyzatory wymieniono na pełny zestaw gwintowany z trójstopniową regulacją. Standardowo prześwit jest mniejszy o 10 mm niż w standardowym RS6, ale można wybrać z listy opcji zawieszenie pneumatyczne - wtedy parametry nie różnią się od modelu Performance. Sprężyny są sztywniejsze, a stabilizatory wzmocniono odpowiednio o 30% z przodu i o 80% z tyłu. Nowe zawieszenie jest fabrycznie skonfigurowane do jazdy po drogach, ale dedykowany zestaw narzędzi umożliwia nabywcom dostosowanie go do własnych upodobań.

Oprócz oprawy wizualnej RS6 GT dostało kute felgi, ceramiczne hamulce, standardowy pakiet Dynamic Plus i nowe opony.

Reklama

Standardem w RS6 GT są karbonowo-ceramiczne hamulce i koła w rozmiarze 22 cali. Wzór felg jest dedykowany do GT i w zależności od konfiguracji auta występuje w trzech kolorach: białym, czarnym lub dwukolorowym ze srebrnymi wstawkami. Przy okazji wyposażono RS6 w nowe opony Continental Sport Contact 7 o szerokości 285 mm. Poprawiają one zachowanie auta w trudnych warunkach oraz skracają drogi hamowania.

Audi RS6 GT wnętrze
20

W środku dominującym materiałem jest tkanina Dinamica, która pokrywa większość paneli, w tym karbonowe fotele RS stworzone specjalnie do modelu GT, lżejsze o 2 kg niż standardowe. Nie ma szans, aby pomylić to wnętrze z normalnym RS6 - gdzie się dało producent umieścił logotypy z literami GT. Jest też grawer na plastikowym elemencie ozdobnym podpowiadający numer egzemplarza od 1 do 660.

Jeśli masz na tyle dobre kontakty, aby dostać alokację na jeden z egzemplarzy Audi RS6 GT, przygotuj się na wydatek rzędu 220 tysięcy euro (956 tys. zł). To spora różnica względem normalnego RS6 Performance kosztującego obecnie minimum 683 700 zł. Klienci będą mogli wybrać jedną z trzech specyfikacji kolorystycznych: Arkona White Heritage (zdjęcia), Mythos Black lub Nardo Grey. Na polskiej witrynie Audi pojawiły się już informacje o modelu RS6 GT, ale jeszcze bez cennika. Samochody zaczną być produkowane i dostarczane w drugiej połowie 2024 roku.

Audi RS6 GT - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 630 KM
Moment obrotowy: 850 Nm
Masa: 2075 kg
Stosunek moc/masa: 304 KM/tonę
0-100 km/h: 3,3 s
Prędkość: 305 km/h
Cena: 219 355 euro

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Bugatti V16 zapowiedź
Bugatti
Następca Bugatti Chirona będzie hybrydą z niesamowicie brzmiącym V16

Dokładnie 8 lat po premierze Chirona Bugatti ujawnia pierwsze fakty na temat jego następcy.

1 marca 2024
2024 Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati / GranCabrio
Maserati wprowadza GranCabrio Trofeo - na celowniku Roma Spider

Z nowymi GT: GranTurismo i GranCabrio Maserati może na poważnie rywalizować z Bentleyem i Ferrari.

29 lutego 2024
Jensen Interceptor FF "MK5" restomod
restomod
Jensen Interceptor powraca jako hybrydowe “MK5” o mocy 780 KM

Po 60 latach od debiutu możesz kupić nową wersję Jensena Interceptora z silnikiem V8 i hybrydą.

29 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
Jaguar / F-Pace
Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

28 lutego 2024
2024 Cupra Leon Sportstourer 4Drive
Cupra / Leon
Cupra Leon Sportstourer 4Drive - skuteczna nowoczesność w klasycznym opakowaniu

Cupra okazała się przebojem koncernu VW, w przeciwieństwie do… Seata. O co tutaj chodzi?

28 lutego 2024
2024 Renault Clio E-Tech hatchback
Renault / Clio
Renault Clio - odświeżony szlagier, już z hybrydą

Clio to niewątpliwie motor napędowy francuskiej marki. Czy hybrydowa odmiana zdobędzie zaufanie klientów?

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
Audi / S8
Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

28 lutego 2024
Corvette C8 Hennessey H700 pakiet
Chevrolet / Corvette C8
Corvette C8 Convertible H700 - kolejny as w talii Hennesseya

Hennessey H700 to Corvette po solidnej kuracji wzmacniającej w warsztacie teksańskiego tunera.

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

27 lutego 2024