Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi RS 6 Avant Performance - kombi właściwe

Kultowy już niemiecki rodzinny pocisk wciąż nie ma sobie równych. Odmiana Performance to skrajny biegun możliwości Audi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 października 2023
Audi RS6 Performance test
17

Kiedy początkiem nowego tysiąclecia Audi prezentowało swoje RS 6 C5 - nie miało sobie równych. Paradoksem jest, że przez dwie kolejne dekady sytuacja ta zbytnio się nie zmieniła, bo i “święta trójca” z Niemiec nieco podzieliła się rynkiem. W sektorze limuzyn nieustannie przoduje BMW M5, wśród kombi - RS 6 właśnie, a Mercedes zostaje trochę takim wyborem dla niezdecydowanych, chcących pójść inną drogą lub po prostu fanów marki.

Korzenie tego auta sięgają jednak jeszcze lat 90., kiedy to po raz pierwszy pokazano model S6 w nadwoziu kombi. Samochód bazował w zasadzie jeszcze na Audi 100, więc były to naprawdę odległe czasy. Choć oficjalnie było to Audi, za opracowanie samochodu odpowiedzialna była wówczas jeszcze niezależna firma quattro GmbH. Pierwsza dekada nowego tysiąclecia oparta była na wyścigu mocy - od 2004-2005 roku nikogo nie interesowały już najszybsze limuzyny czy kombi o mocy poniżej 500 KM. Audi wyróżniało się głównie skutecznym napędem (no i nadwoziem, bo u rywali zawsze podstawą była limuzyna, gdzie w niektórych generacjach dostępne było także kombi, a u Audi - odwrotnie), a przebicie magicznej bariery pół tysiąca koni nadeszło dopiero z generacją C6. Kolejna odmiana - C7, a więc poprzednik auta ze zdjęć, jako pierwszy z kolei przebił mur 600 KM.

Przez lata Audi RS 6, jak żaden inny samochód, zaczął być synonimem szybkiego kombi.

Obecne Audi RS 6 C8 oferuje już standardowo 600 KM i 800 Nm i można by powiedzieć - i tak tyle nie będzie ci potrzebne na co dzień. Tak? To patrzcie teraz. Niemcy wchodzą z odmianą Performance, która ma już 630 KM i 850 Nm. Jak to się przekłada na odczucia – rzecz jasna fenomenalnie. Pomimo olbrzymiej masy przeszło 2 ton, samochód skutecznie ją kamufluje. Krzywe maksymalnego momentu i mocy nie nachodzą tu na siebie, ale pierwsze skrzypce grają niutonometry, które w szczycie dostępne są między 2300 a 4500 obr./min - szalona elastyczność, niezależnie od prędkości.

Osiągi to skala superaut, choć do tego zaczęliśmy być przyzwyczajeni. Audi “robi setkę” w 3,4 s, osiągając też maksymalnie przeszło 300 km/h. Przyznacie, że mówiąc o kombi - robi to wrażenie. Jednocześnie też jest zadziwiająco ekonomiczne. Choć, może to nie do końca odpowiednie słowo. Jak na te parametry, po prostu zużywa “normalne” ilości paliwa. Na autostradzie - 12-13 litrów, w mieście około 10, a na drogach międzymiastowych nawet 9 litrów. Jak na samochód z takimi osiągami? Widać, że inżynierowie znaleźli odpowiedni balans, między próbą oszczędzania (samochód jest miękką hybrydą i ma mały silnik elektryczny odpowiadający m.in. za skuteczny system start-stop w mieście), a performancem

Audi RS 6 Performance test przód
17
Reklama

To, co jednak zadziwia najbardziej, to jednak fakt, jak zwyczajnym autem Audi potrafi być. Powoli coraz łatwiej być ultra szybkim, szczególnie w dobie hybryd i elektryków. Ale pogodzić codzienną wygodę z osiągami? To już sztuka nie tak łatwa do osiągnięcia. Tu, mimo ogromnych, 22-calowych felg z oponą o profilu 30 (no tak, trzeba uważać przy krawężnikach na ranty) i świetnego w szybkich zakrętach zawieszenia, auto może być naprawdę komfortowe. Pewnie nie tak, jak wersja 2.0 na 19-tkach, ale trudno mówić tu o jakichś brakach przy takim potencjale. Pneumatyczne zawieszenie - choć nie regulowane na wysokość - jest rewelacyjne. Jest też optymalnie cicho w kabinie, mimo szerokich kół i o 8 kg (tylko w wersji Performance) słabszego wyciszenia.

Główną siłą RS 6 jest świetny balans między rewelacyjnymi osiągami, a wygodą użytkowania na co dzień.

Samochód największe wrażenie robi całokształtem. Nie wymusza żadnych wyrzeczeń na kierowcy, oferując osiągi (i to pełnokrwiste, z czterolitrowego, doładowanego V8, a nie żadnych czterocylindrowych hybryd), które zawstydzą niejedno auto “sportowej” marki. Układ kierowniczy pozwala pewnie i z wyczuciem zadawać kierunek jazdy blisko 5-metrowemu kombi. Tylna skrętna oś wspiera nie tylko pod marketem, ale i przy szaleństwach w zakrętach - naprawdę pomaga. Mechanizm różnicowy z tyłu z kolei pozwolił w końcu pozbyć się wrażenia ciężkości i nareszcie RS 6 może rywalizować z M5AMG jak równy z równym. Przy ambitnym wyjściu z zakrętu, mimo skutecznego napędu quattro, samochód potrafi zarzucić tyłem, ale czyni to raczej z naturalny niż wymuszony sposób i znacznie łatwiej jechać nim szybko niż poprzednikiem.

Na koniec ceny. Testowane auto to bańka złotych, bez kilku tysięcy. Kosmos. Ale to rezultat szalonego lakieru, pakietu RS Dynamik i wielu innych dodatków, windujących cenę bazowego RS 6 o… kilkaset tysięcy. “Podstawowe” RS 6, jeśli można je tak w ogóle nazwać, to 635 tys. zł, a Performance - 668 tys. Z punktu widzenia faktycznego braku konkurencji, RS 6 nie ma sobie równych. Serwuje dziś emocje starej szkoły, co już samo w sobie jest ewenementem. A jeśli w szranki stawać z nim może w zasadzie tylko Porsche Panamera Sport Turismo - odpowiednio droższe - to chyba mówi już samo za siebie.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025