Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi RS 6 Avant Performance - kombi właściwe

Kultowy już niemiecki rodzinny pocisk wciąż nie ma sobie równych. Odmiana Performance to skrajny biegun możliwości Audi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 października 2023
Audi RS6 Performance test
17

Kiedy początkiem nowego tysiąclecia Audi prezentowało swoje RS 6 C5 - nie miało sobie równych. Paradoksem jest, że przez dwie kolejne dekady sytuacja ta zbytnio się nie zmieniła, bo i “święta trójca” z Niemiec nieco podzieliła się rynkiem. W sektorze limuzyn nieustannie przoduje BMW M5, wśród kombi - RS 6 właśnie, a Mercedes zostaje trochę takim wyborem dla niezdecydowanych, chcących pójść inną drogą lub po prostu fanów marki.

Korzenie tego auta sięgają jednak jeszcze lat 90., kiedy to po raz pierwszy pokazano model S6 w nadwoziu kombi. Samochód bazował w zasadzie jeszcze na Audi 100, więc były to naprawdę odległe czasy. Choć oficjalnie było to Audi, za opracowanie samochodu odpowiedzialna była wówczas jeszcze niezależna firma quattro GmbH. Pierwsza dekada nowego tysiąclecia oparta była na wyścigu mocy - od 2004-2005 roku nikogo nie interesowały już najszybsze limuzyny czy kombi o mocy poniżej 500 KM. Audi wyróżniało się głównie skutecznym napędem (no i nadwoziem, bo u rywali zawsze podstawą była limuzyna, gdzie w niektórych generacjach dostępne było także kombi, a u Audi - odwrotnie), a przebicie magicznej bariery pół tysiąca koni nadeszło dopiero z generacją C6. Kolejna odmiana - C7, a więc poprzednik auta ze zdjęć, jako pierwszy z kolei przebił mur 600 KM.

Przez lata Audi RS 6, jak żaden inny samochód, zaczął być synonimem szybkiego kombi.

Obecne Audi RS 6 C8 oferuje już standardowo 600 KM i 800 Nm i można by powiedzieć - i tak tyle nie będzie ci potrzebne na co dzień. Tak? To patrzcie teraz. Niemcy wchodzą z odmianą Performance, która ma już 630 KM i 850 Nm. Jak to się przekłada na odczucia – rzecz jasna fenomenalnie. Pomimo olbrzymiej masy przeszło 2 ton, samochód skutecznie ją kamufluje. Krzywe maksymalnego momentu i mocy nie nachodzą tu na siebie, ale pierwsze skrzypce grają niutonometry, które w szczycie dostępne są między 2300 a 4500 obr./min - szalona elastyczność, niezależnie od prędkości.

Osiągi to skala superaut, choć do tego zaczęliśmy być przyzwyczajeni. Audi “robi setkę” w 3,4 s, osiągając też maksymalnie przeszło 300 km/h. Przyznacie, że mówiąc o kombi - robi to wrażenie. Jednocześnie też jest zadziwiająco ekonomiczne. Choć, może to nie do końca odpowiednie słowo. Jak na te parametry, po prostu zużywa “normalne” ilości paliwa. Na autostradzie - 12-13 litrów, w mieście około 10, a na drogach międzymiastowych nawet 9 litrów. Jak na samochód z takimi osiągami? Widać, że inżynierowie znaleźli odpowiedni balans, między próbą oszczędzania (samochód jest miękką hybrydą i ma mały silnik elektryczny odpowiadający m.in. za skuteczny system start-stop w mieście), a performancem

Audi RS 6 Performance test przód
17
Reklama

To, co jednak zadziwia najbardziej, to jednak fakt, jak zwyczajnym autem Audi potrafi być. Powoli coraz łatwiej być ultra szybkim, szczególnie w dobie hybryd i elektryków. Ale pogodzić codzienną wygodę z osiągami? To już sztuka nie tak łatwa do osiągnięcia. Tu, mimo ogromnych, 22-calowych felg z oponą o profilu 30 (no tak, trzeba uważać przy krawężnikach na ranty) i świetnego w szybkich zakrętach zawieszenia, auto może być naprawdę komfortowe. Pewnie nie tak, jak wersja 2.0 na 19-tkach, ale trudno mówić tu o jakichś brakach przy takim potencjale. Pneumatyczne zawieszenie - choć nie regulowane na wysokość - jest rewelacyjne. Jest też optymalnie cicho w kabinie, mimo szerokich kół i o 8 kg (tylko w wersji Performance) słabszego wyciszenia.

Główną siłą RS 6 jest świetny balans między rewelacyjnymi osiągami, a wygodą użytkowania na co dzień.

Samochód największe wrażenie robi całokształtem. Nie wymusza żadnych wyrzeczeń na kierowcy, oferując osiągi (i to pełnokrwiste, z czterolitrowego, doładowanego V8, a nie żadnych czterocylindrowych hybryd), które zawstydzą niejedno auto “sportowej” marki. Układ kierowniczy pozwala pewnie i z wyczuciem zadawać kierunek jazdy blisko 5-metrowemu kombi. Tylna skrętna oś wspiera nie tylko pod marketem, ale i przy szaleństwach w zakrętach - naprawdę pomaga. Mechanizm różnicowy z tyłu z kolei pozwolił w końcu pozbyć się wrażenia ciężkości i nareszcie RS 6 może rywalizować z M5AMG jak równy z równym. Przy ambitnym wyjściu z zakrętu, mimo skutecznego napędu quattro, samochód potrafi zarzucić tyłem, ale czyni to raczej z naturalny niż wymuszony sposób i znacznie łatwiej jechać nim szybko niż poprzednikiem.

Na koniec ceny. Testowane auto to bańka złotych, bez kilku tysięcy. Kosmos. Ale to rezultat szalonego lakieru, pakietu RS Dynamik i wielu innych dodatków, windujących cenę bazowego RS 6 o… kilkaset tysięcy. “Podstawowe” RS 6, jeśli można je tak w ogóle nazwać, to 635 tys. zł, a Performance - 668 tys. Z punktu widzenia faktycznego braku konkurencji, RS 6 nie ma sobie równych. Serwuje dziś emocje starej szkoły, co już samo w sobie jest ewenementem. A jeśli w szranki stawać z nim może w zasadzie tylko Porsche Panamera Sport Turismo - odpowiednio droższe - to chyba mówi już samo za siebie.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024