Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?
Widywanie wokół Nürburgringu samochodów przedprodukcyjnych to nic nowego. Co innego gdy za prototyp ewidentnie służy samochód wycofany z produkcji ponad 5 lat temu.
Właśnie taki przypadek widzimy na zdjęciach. Samochód przypomina Porsche 911 generacji 991, ale nie w żadnej konkretnej wersji, którą wytwarzano w fabryce w Flacht między 2011, a 2019 rokiem. To trzeci osobliwy model Porsche testowany w ostatnich miesiącach. Dwa poprzednie to tzw. “GT3 Cabriolet” (zapewne następny Speedster) i tajemniczy prototyp prawdopodobnie nowego GT2 RS.
Ten egzemplarz wyposażono w poszerzone nadwozie (zgodnie ze standardami 991) i zderzaki z wersji GT2 RS. Ma także kanały NACA w przedniej masce i koła z GT2 RS, tylne dodatkowo z nakładkami aerodynamicznymi od Manthey Racing.
Ale tym co najbardziej zwraca uwagę jest ogromne tylne skrzydło i płaski przedni pas. Nie ma tu okrągłych świateł znanych z każdego nowoczesnego 911 od czasów 997. Zamiast nich pojawił się niżej schodzący, płaski nos i taśmy maskujące mniejsze reflektory, prawdopodobnie w stylu Taycana. Samochód ma tablice rejestracyjne i porusza się po drogach, więc w przeciwieństwie do modelu specjalnego 935 z równie spłaszczonym przodem, będzie potrzebował odpowiednich jednostek oświetleniowych.

Tylne skrzydło spoczywa na rozszerzanych podporach, które osadzono wąsko, ale rozszerzają się aż do końcówek połaci skrzydła. Element ten nie przypomina żadnej istniejącej wersji GT2, czy to standardowej drogowej, czy z zestawem Manthey Racing, ani GT2 RS Clubsport, a nawet wspomnianego 935. Tak naprawdę skrzydło przypomina jedynie (ale nie jest identyczne) rozwiązanie z 911 GT3 R Rennsport, torowego modelu specjalnego z września 2023.
Samochód jest oczywiście inspirowany dawnymi Porsche 911 “Flachbau”, które z kolei zapożyczyły swój płaski przód z wyścigowych modeli 935 z lat 80. W latach 1982-89 wyprodukowano trzy serie, łącznie 948 egzemplarzy, drogowych Flachbau bazujących na 911 generacji 930. Ostatnia seria była najliczniejsza i uznaje się ją za najbardziej estetyczną, gdyż w miejsce nisko osadzonych lamp w zderzaku zastosowano w niej modne wtedy światła otwierane (pop-up). Od samego początku samochody te wzbudzały mieszane uczucia i kontrowersje, ale ich rzadkość i wyjątkowość sprawiają, że w oczach kolekcjonerów to poszukiwane i cenne egzemplarze.
Nie dziwi fakt, że Porsche sięga po te historyczne wątki w swoich modelach specjalnych. Wystarczy spojrzeć na nowe 935, GT3 R Rennsport, 911 Sport Classic i inne. Za takie projekty można życzyć sobie konkretnych pieniędzy, pod warunkiem że będą trafnie wykonane. I nie ma wątpliwości, że to właśnie Porsche wypuściło na drogę pokazany prototyp, bo w zeszłym roku firma zarejestrowała znaki towarowe “Flachbau” i “Flachbau RS”. Dziwi tylko fakt użycia do celów testowych samochodu poprzedniej generacji.

Czy będą to zestawy, które można będzie zamówić do istniejących egzemplarzy generacji 991 przez Manthey Racing, tak jak ma to miejsce w przypadku pakietów MR Performance w modelach GT3 i GT3 RS? Jest to możliwe. Może to być one-off lub krótka seria zamówiona przez osobę prywatną lub konsorcjum kolekcjonerów. Jeśli dysponujesz odpowiednią gotówką, możliwości programu zamówień specjalnych Sonderwunsch są niemal nieograniczone.
Możliwy jest też scenariusz, że ten muł testowy jest nosicielem jedynie pojedynczych elementów , które następnie trafią do nowych modeli specjalnych Flachbau na bazie GT3 i Flachbau RS na bazie GT3 RS. W końcu między modelami 991, a 992 nie ma przepaści technologicznej, więc wykorzystanie starego auta dla nowych części nie byłoby aż tak rażącą inżynierią wsteczną. Raczej efektywnym sposobem na utrzymanie chociaż częściowej tajemnicy w dobie wścibskich fotografów…
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.
Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.
Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.
Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.
MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru.
Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.
Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.