Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
911 GT3 RS od Manthey Racing ma świetne osiągi, brakuje tylko oficjalnego czasu na Nürburgringu.
Po dwóch latach testów, głównie na Nürburgringu, co samo w sobie odbiło się echem w sieci, Porsche 911 GT3 z pakietem Mantheya oficjalnie jest dostępne w sprzedaży. Jak zawsze w przypadku Manthey Racing, nie ma tutaj miękkiej gry.
Samochód już z wyglądu jest atakiem na wszystkie zmysły, ale przeanalizujmy zmiany krok po kroku. Najważniejsza liczba jest taka: Porsche 911 GT3 RS z Manthey Kit generuje 1000 kg docisku przy 285 km/h, podczas gdy seryjny egzemplarz generuje 860 kg. To mniej więcej taka różnica, jak między McLarenem P1 i W1. Starszy P1 generował około 600 kg przy 260 km/h, podczas gdy W1 może wygenerować nawet do 1000 kg w różnych konfiguracjach szybkich zakrętów.
Skąd ta różnica? Patrząc od przodu jest większy splitter - tak bardzo powiększony, że część zderzaka, do którego jest przymocowany, musiała zostać odpowiednio wzmocniona. Współpracują z nim modyfikowane klapy Gurneya w nadkolach i boczne lotki po obu stronach przedniego zderzaka.
Największa zmiana, a raczej nowinka, jest widoczna już z daleka - to pionowy statecznik w tylnej części auta. Pochodzi on z fabrycznego Porsche 963 startującego w WEC, czyli z mistrzowskiej maszyny całego sezonu 2024. Wystaje on z karbonowego panelu, który zastąpił tylną szybę (jest o 25% lżejszy), a jego zadaniem jest stabilizacja auta przy wysokiej prędkości.
Po bliższym zapoznaniu zauważysz też lotki na dachu auta analogiczne jak w GT3 RS, ale jest ich więcej - osiem zamiast czterech. Ich rola jest taka sama jak przedtem - kierować gorące powietrze z przednich chłodnic z dala od tylnych wlotów, aby do silnika dostawało się tylko chłodniejsze powietrze.
Z tyłu zastosowano szerszy dyfuzor z dłuższymi kanałami Venturiego i powiększone do niebywałych rozmiarów elementy tylnego skrzydła. GT3 RS od Manthey wykorzystuje system DRS analogiczny jak w standardowym Porsche, jedynie ze zmienionymi bocznymi lotkami. Nie mogło zabraknąć aerodynamicznych dysków na kołach, co stało się stałym punktem programu w samochodach od Mantheya.
Z powodu nieziemskich obciążeń (przypomnijmy - 1000 kg przy 285 km/h) konieczne było usztywnienie pół-aktywnego zawieszenia o 30% z przodu i 15% z tyłu. Czujniki przy kołach oraz na nadwoziu zbierają dane do nowego sterownika, który dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów. Same amortyzatory posiadają dwa zawory do sterowania kompresją i odbiciem.
Poprawiono również hamulce zmieniając tradycyjne przewody hamulcowe na ich odpowiedniki w stalowym oplocie, co poprawia wyczucie i reakcję układu. Właściciele GT3 RS z opcjonalnymi hamulcami kompozytowymi PCCB mogą zamówić u Mantheya wyścigowe klocki hamulcowe zwiększające reaktywność i redukujące zjawisko fadingu.
Na koniec detale. Manthey może zamontować w GT3 RS własne okleiny na aerodyski tylnych kół lub włożyć oświetlenie pod lusterkami rzucające na chodnik logo firmy. Tak na wypadek, gdyby ktoś nie zauważył innych różnic względem standardowego GT3 RS.
Obecne Porsche 911 GT3 RS jest chyba naszym ulubionym samochodem dostępnym w tej chwili w salonach, a także jednym z najlepszych wozów semi-wyczynowych ostatnich lat. Pojawia się oczywiste pytanie, czy Manthey Kit nie wpłynie negatywnie na szerokie spektrum możliwości jakie daje ten samochód, szczególnie na drodze.
Jeszcze nie mamy informacji jak modyfikacje wpłynęły na szybkość auta na torze. Firma chwali się toną docisku przy wysokiej prędkości, ale co to właściwie znaczy w praktyce? Potrzebne są twarde liczby w postaci czasu na Nürburgringu, ale próba jeszcze się nie odbyła - podobno ze względu warunki pogodowe. Manthey planuje wykonać przejazd gdy tylko sytuacja się poprawi.
Nicolas Raeder, dyrektor zarządzający Manthey, powiedział: „Nasze dane wskazują na znaczną poprawę czasów okrążeń w porównaniu do standardowego Porsche 911 GT3 RS. Jak dotąd warunki pogodowe uniemożliwiły nam osiągnięcie oficjalnego czasu okrążenia na Nordschleife. Chcemy to nadrobić przy najbliższej możliwej okazji”.
Zestaw modyfikacji Manthey dla nowego Porsche 911 GT3 RS jest już dostępny u dealerów Porsche. Kosztuje jednak sporo, bo 99 999 funtów , co stanowi ponad połowę wyjściowej ceny całego RS-a. Narzuca się pytanie: dokupić do swojego GT3 kawałek inżynierii Mantheya czy sprawić sobie całkiem sprawne używane 997 GT3?
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?
Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.
Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.
W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?
Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.
Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.
Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.
Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?
Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.
Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.
W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.
Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.