Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Przywitajcie 911 GT3 R Rennsport - torowy projekt specjalny od Porsche

Porsche wzięło 911 GT3 i stworzyło wyjątkowy wóz wymykający się wszelkim regulacjom - GT3 R Rennsport.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 września 2023
Porsche 911 GT3 R Rennsport główne profil
9

W niedawnej przeszłości z fabryk Porsche wyjeżdżały m.in. 911 GT2 RS Clubsport czy współczesne 935, dlatego firma ze Stuttgartu na pewno wie jak zrobić ultra-ekskluzywny torowy samochód dla klienta prywatnego. Podczas tegorocznej imprezy Rennsport Reunion - czterodniowego zlotu wszelkich sportowych Porsche na torze Laguna Seca - niemiecki producent zaprezentował kolejny tego typu projekt. Tym razem za bazę posłużyło wyścigowe 911 GT3 R.

Model o nazwie 911 GT3 R Rennsport będzie limitowany do zaledwie 77 sztuk. Od strony technicznej wnosi mechanikę i aerodynamikę bazowego modelu wyścigowego na zupełnie inny poziom.  Normalne samochody klasy GT3 podlegają regulacjom wyrównywania osiągów (Balance of Performance), przez co ich masa oraz moc silnika jest ściśle określona przez sędziów sportowych. GT3 R Rennsport przeznaczone dla klienta prywatnego nie musi podlegać żadnym tego typu przepisom.

GT3 R Rennsport to samochód torowy dla klientów indywidualnych, dlatego nie jest skrępowany żadnymi przepisami i regulacjami.

Reklama

W efekcie jego 4.2-litrowy wolnossący bokser może osiągać aż 620 KM i kręcić się do 9400 obrotów (+55 KM względem auta GT3), a przy tym jest dostosowany do spalania ekologicznego, syntetycznego paliwa. Dodatkową moc wykrzesano przy pomocy dedykowanych wałków rozrządu i tłoków. Moc wędruje na tylną oś poprzez 6-stopniową skrzynię sekwencyjną obsługiwaną łopatkami przy kierownicy. Klienci mogą wybrać bardzo głośny wydech przelotowy, ale jeśli celem jest jazda po torze podczas zorganizowanych wydarzeń, w ofercie są także wersje uwzględniające limity hałasu na torze.

Konstrukcja zawieszenia pochodzi wprost z samochodu klasy GT3 - są to podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Przy każdym kole zamontowano zestaw wyścigowych, aluminiowych hamulców typu monoblok i pięciostopniowe, regulowane kolumny zawieszenia KW. Mają one szybką, predefiniowaną regulację geometrii możliwą dzięki zastosowaniu specjalnych podkładek zamiast tradycyjnego gwintu. Porsche we współpracy z Michelin stworzyło specjalną oponę przeznaczoną do modelu GT3 R Rennsport, której główną zaletą jest łatwiejsze dogrzewanie.

Porsche 911 GT3 R Rennsport przód
9
Reklama

Cała ta mechanika otrzymała zupełnie nowe nadwozie, z którego tylko maska pochodzi z seryjnego GT3 - reszta to specjalnie opracowane karbonowe panele. Przednie kanały chłodzące i skrzydełka aerodynamiczne zostały dla tego modelu przeprojektowane. W celu zmniejszenia oporu powietrza lusterka w drzwiach zostały zastąpione skierowanymi do tyłu kamerami, które przesyłają obraz na trzy ekrany rozmieszczone w jednoosobowym kokpicie.

Porsche wyceniło 911 GT3 R Rennsport na minimum 951 tysięcy euro bez podatków.

Olbrzymie tylne skrzydło Rennsporta zaprojektowano jako żywe odniesienie do wyścigowego modelu 935/77 startującego w wyścigach długodystansowych przed 45 laty. Tylny zderzak dostał duże wycięcie, w którym wyprowadzono końcówki wydechu. Dbałość o niską masę widać w danych - auto waży około 1240 kg, czyli całe 210 kg mniej niż drogowe GT3 RS.

Nowe Porsche 911 GT3 R Rennsport jest oferowane z kilkoma wariantami malowania nadwozia inspirowanymi bogatą wyścigową przeszłością marki. Są wśród nich barwy takie jak Ruby Red czy Signal Orange. Sam producent określa ten wóz jako “prawdopodobnie najbardziej ekstremalne torowe Porsche w historii” i żąda za nie odpowiednio dużej kasy - kwotą otwierającą cennik jest 951 tysięcy euro.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025