Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan - jeśli “elektryk”, to właśnie taki

Porsche Taycan jeździ lepiej i ostrzej niż konkurencja, choć jego masa zaprzecza sportowym aspiracjom.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie energii i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Taycan na drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 399 000 zł
Zdumiewające, powtarzalne osiągi wersji Turbo; wysoka jakość wykonania
Duża masa własna; ciasne wnętrze; ceny topowych wersji są bardzo wysokie

Prowadzenie i tłumienie

Taycan ma niesamowitą głębię w działaniu układu jezdnego. To bez wątpienia prawdziwe Porsche. Pierwsze wrażenie jest ekstremalnie dobre. Siedzi się nisko, kierownica jest dokładnie naprzeciwko fotela, krawędź szyby schodzi nisko, a tuż za nią widać wybrzuszone błotniki, dokładnie tak, jak w 911. Pierwsze centymetry odchylenia kierownicy od pozycji “0” także są znajome - Porsche wykonało nieprawdopodobną pracę, by doprowadzić do perfekcji działanie elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy, a to daje spektakularne efekty.

Działanie pozostałych mechanizmów także łatwo identyfikować z marką Porsche, z odpowiednim oporem na pedale hamulca i sztywnością zawieszenia na czele. Od samego początku Taycan daje znać, że nie ma nic wspólnego z Teslą poza źródłem energii.

Porsche Taycan w ruchu
19

Niestety nie ma ideału w kwestii wyciszenia kabiny, co szczególnie daje się we znaki w samochodach elektrycznych. Słychać wyraźnie hałas oporu powietrza z okolic lusterka i bezramkowych drzwi. Szum opon można porównać z 997 Turbo, zwłaszcza tych w rozmiarze 21 cali, które zapewne każdy nabywca Taycana chciałby mieć w swoim egzemplarzu.

Czynnikiem, który nie od razu rzuca się w oczy, a definiuje odmienne podejście Taycana do kwestii prowadzenia, to bezwysiłkowy sposób nabierania prędkości. Niezależnie gdzie akurat się jedzie - w mieście, na autostradzie, czy na szczególnie ciekawej, bocznej drodze. Porsche napędza się błyskawicznie, dostarcza moc niezauważalnie i zawsze ma w zapasie pokaźny moment obrotowy, aby dalej przyspieszać. Po wyłączeniu kiepskiego generatora dźwięku trudno się zorientować, czy jedziesz z prędkością przepisową, czy za chwilę stracisz prawo jazdy. Jeśli znajdziesz się na długiej trasie, ustawisz tempomat na preferowaną prędkość, to jako kierowca będziesz prawie tak samo oderwany od procesu jazdy, jak wszyscy pasażerowie. Nic dziwnego, że ludzie znudzeni koniecznością prowadzenia auta, dla których jest to przykry obowiązek, z przyjemnością korzystają z możliwości jazdy autonomicznej samochodem elektrycznym (patrz Tesla i Autopilot).

Problem dla Porsche polega na tym, że oczekiwania wobec nich są znacznie większe, więc i Taycan musi wykraczać poza przyjęte schematy w dziedzinie ambitnej jazdy samochodem. Bez wyrzutów sumienia możemy potwierdzić, że jego tłumienie i neutralność w jeździe to poziom wyższy niż prezentuje Panamera, nie mówiąc o Tesli. System aktywnego zawieszenia pneumatycznego PASM dwoi się i troi, by ciągle ukrywać ponadprzeciętną masę auta, a jednocześnie zapewnia możliwość jazdy z niebywałą precyzją.

Reklama

Zostawmy z boku imponujące liczby dotyczące przyspieszenia, bo ten model to coś więcej niż maszyna do wyścigów spod świateł. Kierowca jest w stanie poczuć, że poziom dynamiczny tego auta wyrasta ponad jakiekolwiek inne samochody elektryczne na rynku. Kierownica działa ze zbyt dużym oporem i to niezależnie od trybu, ale samochód daje się sterować z niespotykaną precyzją, nawet jeśli nie przekazuje zbyt wielu informacji z nawierzchni do kierowcy. Od razu czuć, że moc i dynamizm to część DNA Taycana.

Porsche Taycan biały na drodze
19

Są też wady. Niezależnie ile precyzji i finezji inżynierowie Porsche wykrzesali z układu jezdnego Taycana, nie ma sposobu, by pozbyć się nadmiaru masy. W tym przypadku auto waży 2,3 tony, więc o wiele za dużo w kategoriach samochodów o charakterze sportowym. Przyspieszenie jest naprawdę obłędne; Taycan szybko osiąga prędkości, które wprawiają w zakłopotanie niejedno Lamborghini, ale potem trzeba zahamować lub skręcić i już nie jest tak przyjemnie. Nawet karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 420 mm i dziesięciotłoczkowe zaciski w Turbo S nie są w stanie nadążyć za siłą rozpędu. Na wszystkich nawierzchniach, poza gładkimi i przewidywalnymi, przyczepność boczna również słabnie, przez co Taycan Turbo S wydaje się niemalże przesadnie mocny, niczym stary amerykański muscle car.

Aby dotrzeć do punktu ,w którym faktycznie Taycan ma kłopoty, trzeba jechać z nieprawdopodobną prędkością, ale paradoks polega na tym, że Turbo S faktycznie te prędkości z łatwością osiąga. Niemal każdy w pewnym momencie dotrze do kresu możliwości zawieszenia i hamulców. Z drugiej strony Porsche może być fantastyczną zabawką jeśli trafi w odpowiednie ręce. Auto ma niezły balans, zwłaszcza na granicy przyczepności, a natychmiastowe reakcje motorów elektrycznych i przewaga tylnej osi w napędzie powodują, że auto śmiga niczym Lancer Evo za najlepszych czasów. Z pomocą systemu Porsche Torque Vectoring można zmusić Taycana do tańca, a on pozostanie posłuszny.

Zużycie energii i koszty eksploatacji
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025