Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.
Tworzenie prawdopodobnie najbardziej satysfakcjonujących, najbardziej wyrafinowanych i intensywnych samochodów drogowych to dla Gordona Murraya za mało. Jego firma rozszerzyła niedawno działalność o produkcję jednostkowych, wysoce spersonalizowanych pojazdów specjalnych dla wybranych klientów pod szyldem GMSV (Gordon Murray Special Vehicles). Samochody te będą korzystać z tych samych rozwiązań inżynieryjnych co pozostałe auta GMA, ale z designem i dokładną specyfikacją opartą o wizję konkretnego klienta.
Pierwsze dwa samochody GMSV, o nazwach Le Mans GTR oraz S1 LM, zaprezentowano podczas Monterey Car Week. Pierwszy z nich to torowy supersamochód inspirowany wyścigowymi autami z wydłużonym tyłem (tzw. long-tail), drugi to współczesna interpretacja McLarena F1 LM projektu Murraya - drogowego odpowiednika wyścigówki, z którą McLaren sięgnął po zwycięstwo w 24h Le Mans. Jeśli w tym momencie planujesz zakup któregoś z nich, jesteś spóźniony. Wszystkie 24 egzemplarze Le Mans GTR wyprzedano za nieujawnione kwoty, a pięć zaplanowanych egzemplarzy modelu S1 LM pojedzie do garażu jednego i tego samego kolekcjonera, który był pomysłodawcą projektu.
Oba projekty są dla GMA czymś świeżym, ponieważ duża większość ich dotychczasowych modeli (poza torowym T.50s Niki Lauda) była zoptymalizowana pod kątem użytkowania na drogach publicznych. Le Mans GTR bazuje na nowej platformie GMSV wykorzystującej lekkie i sztywne zawieszenie, szeroki rozstaw kół, opony Michelin Cup 2 i układ chłodzenia przystosowany do użytku na torze, z wolnossącym silnikiem GMA V12 w centrum. W tym przypadku zamontowano go na sztywno, a napęd jak zawsze trafia na tylne koła poprzez 6-stopniową skrzynię biegów. Silnik ten zachował swoją niesamowitą zdolność do wkręcania się na 12 100 obr./min.
Niemal każdy element, poza silnikiem i skrzynią biegów, został zoptymalizowany z myślą o modelu GTR. Należy do nich pakiet aerodynamiczny o niskim oporze powietrza wykorzystujący efekt przypowierzchniowy i dwukanałowy tylny dyfuzor. Z tyłu widać solidne skrzydło o pełnej szerokości auta, za to nie widać charakterystycznego dla T.50 wentylatora.
Torowa asceza jest widoczna także w środku, gdzie zastosowano nową deskę, dedykowane przełączniki, zegary, wyściółkę foteli i nakładki na pedały. Klienci mogli wyspecyfikować swój samochód na bardzo różne sposoby, od motosportowych oklein zewnętrznych po dodatki robione typowo na zamówienie.
S1 LM idzie jeszcze dalej jeśli chodzi o indywidualizm. To nadal samochód z homologacją drogową, ale z wyraźnym naciskiem na użytek torowy. Tak samo było z McLarenem F1 LM, bezpośrednią inspiracją dla tego projektu, który upamiętniał zwycięstwo brytyjskiej manufaktury w debiutanckim dla nich 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1995 roku.
Odniesienia są oczywiste - widać je w kształcie przodu, wlocie powietrza na dachu, tylnym skrzydle i całym tylnym pasie z okrągłymi światłami i czterema końcówkami wydechu. Pakiet aero obejmujące też przedni splitter i tylny dyfuzor, przemyślane pod kątem realnych osiągów na torze. Poza tym S1 LM ma sztywniejsze, bardziej wyczynowe podwozie, zamontowany na sztywno wolnossący silnik V12 - większy niż w T.50 (4,3 l), ale także zdolny do wkręcania się do 12 tys. obrotów - a także sześciobiegową skrzynię manualną.
Dział GMSV już pracuje nad kolejnymi projektami. Będą wśród nich wyjątkowe one-offy i nowoczesne odtworzenia ikonicznych konstrukcji autorstwa Murraya z różnych okresów jego kariery.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.
Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.
35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.
W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.
Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.
Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.
AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.
Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.
Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.
Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?