Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mamy pierwsze oficjalne dane Maserati GranTurismo Folgore EV

Najnowsza generacja Maserati GranTurismo będzie miała dwie linie - spalinową i elektryczną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 września 2022
Maserati GranTurismo Folgore EV sylwetka
19

Maserati opublikowało pierwsze zdjęcia i informacje dotyczące GranTurismo Folgore, czyli nowoczesnej interpretacji klasycznego GT z napędem elektrycznym. Będzie to trzecia obok klasycznego spalinowego coupe i kabrioletu wersja dostępna w ofercie GranTurismo. Flagowy model GT jest początkiem elektrycznej ofensywy włoskiej marki, bo w przygotowaniu są już warianty EV dla SUV-a Grecale i supersportowego MC20.

Maserati ujawniło kilka kluczowych danych technicznych, według których GranTurismo zyska pewną przewagę nad konkurentami od Porsche i Audi. Wśród nich jest deklarowany czas 0-100 km/h wynoszący tylko 2,7 s - o 0,2 s mniej niż w najszybszym wariancie Porsche Taycan Turbo S. Jeszcze bardziej imponująca jest prędkość maksymalna wynosząca ponad 320 km/h. Moc będzie wytwarzana przez trzy silniki elektryczne - dwa zamontowane z tyłu i jeden z przodu. Dzięki temu nowy model Folgore będzie miał napęd na wszystkie koła oraz wydajny system torque vectoring na tylnej osi.
Maserati GranTurismo Folgore

Reklama

Jeszcze nie podano informacji ile dokładnie mocy będzie miał nowy samochód ani jaką baterię otrzyma, choć od 2020 roku krążą plotki, że moc auta wyniesie ponad 1000 KM. W odróżnieniu od Porsche, Maserati GranTurismo Folgore nie korzysta z platformy stworzonej stricte pod napęd elektryczny i będzie dzielić część podzespołów ze spalinowym odpowiednikiem. Z tego powodu baterie Folgore nie będą usytuowane płasko pod podłogą jak w większości aut elektrycznych, tylko będą rozbite na mniejsze zespoły i umieszczone w różnych częściach auta w taki sposób, żeby zachować optymalny rozkład mas. Jednym z takich miejsc ma być tunel środkowy, w którym normalnie znalazłaby się skrzynia biegów.

Jedna z niewielu potwierdzonych informacji mówi, że Włosi wykorzystają instalację o napięciu roboczym 800V - taką samą jaką Porsche stosuje w Taycanie. Większe napięcie umożliwia szybsze ładowanie akumulatorów, dzięki temu można zmniejszyć ich pojemność i zgubić trochę masy - to istotne w samochodzie o aspiracjach sportowo-turystycznych. Maserati podało, że ich system będzie umożliwiał doładowanie ponad 150 km zasięgu w mniej niż 10 minut.
Maserati GranTurismo Folgore na drodze

Reklama

Załączony do materiału prasowego film pokazuje już docelowy design nowego Maserati GranTurismo Folgore. Widać od razu, że styliści wciąż są mocno zapatrzeni w dotychczasowy model, którego długa, niska sylwetka z agresywnie ukształtowanymi błotnikami przednimi wciąż wygląda atrakcyjnie. Nowy model także ma kabinę silnie przesuniętą do tyłu i bardzo podobne proporcje, choć wzbogacone odświeżonymi detalami. Jednym z takich nowych elementów są przednie reflektory podobne do tych w Maserati MC20. Umieszczono je pionowo w przednich błotnikach, niemal nad przednimi kołami.

Mimo elektrycznego napędu charakterystyczny grill Maserati nie jest zaślepiony, zapewne w celu zapewnienia chłodzenia baterii. Z tyłu podobnie jak z przodu - styliści kierowali się starymi wzorcami, ale unowocześnili i wygładzili charakterystyczne dla Maserati linie i kształty.

Nas najbardziej interesuje jak gran tourer z napędem elektrycznym będzie jeździł. Nie jest to pierwsze elektryczne GT, ale pierwsze tego typu auto dwudrzwiowe. Dodajcie do tego fantastyczny design i reputację poprzedniego GranTurismo, a nowy model może być naprawdę interesujący, nawet jeśli w finalnej wersji jego osiągi będą nieco poświęcone na rzecz zasięgu i użyteczności. Maserati nie podało jeszcze dokładnej daty premiery Folgore.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025