Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mamy pierwsze oficjalne dane Maserati GranTurismo Folgore EV

Najnowsza generacja Maserati GranTurismo będzie miała dwie linie - spalinową i elektryczną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 września 2022
Maserati GranTurismo Folgore EV sylwetka
19

Maserati opublikowało pierwsze zdjęcia i informacje dotyczące GranTurismo Folgore, czyli nowoczesnej interpretacji klasycznego GT z napędem elektrycznym. Będzie to trzecia obok klasycznego spalinowego coupe i kabrioletu wersja dostępna w ofercie GranTurismo. Flagowy model GT jest początkiem elektrycznej ofensywy włoskiej marki, bo w przygotowaniu są już warianty EV dla SUV-a Grecale i supersportowego MC20.

Maserati ujawniło kilka kluczowych danych technicznych, według których GranTurismo zyska pewną przewagę nad konkurentami od Porsche i Audi. Wśród nich jest deklarowany czas 0-100 km/h wynoszący tylko 2,7 s - o 0,2 s mniej niż w najszybszym wariancie Porsche Taycan Turbo S. Jeszcze bardziej imponująca jest prędkość maksymalna wynosząca ponad 320 km/h. Moc będzie wytwarzana przez trzy silniki elektryczne - dwa zamontowane z tyłu i jeden z przodu. Dzięki temu nowy model Folgore będzie miał napęd na wszystkie koła oraz wydajny system torque vectoring na tylnej osi.
Maserati GranTurismo Folgore

Jeszcze nie podano informacji ile dokładnie mocy będzie miał nowy samochód ani jaką baterię otrzyma, choć od 2020 roku krążą plotki, że moc auta wyniesie ponad 1000 KM. W odróżnieniu od Porsche, Maserati GranTurismo Folgore nie korzysta z platformy stworzonej stricte pod napęd elektryczny i będzie dzielić część podzespołów ze spalinowym odpowiednikiem. Z tego powodu baterie Folgore nie będą usytuowane płasko pod podłogą jak w większości aut elektrycznych, tylko będą rozbite na mniejsze zespoły i umieszczone w różnych częściach auta w taki sposób, żeby zachować optymalny rozkład mas. Jednym z takich miejsc ma być tunel środkowy, w którym normalnie znalazłaby się skrzynia biegów.

Jedna z niewielu potwierdzonych informacji mówi, że Włosi wykorzystają instalację o napięciu roboczym 800V - taką samą jaką Porsche stosuje w Taycanie. Większe napięcie umożliwia szybsze ładowanie akumulatorów, dzięki temu można zmniejszyć ich pojemność i zgubić trochę masy - to istotne w samochodzie o aspiracjach sportowo-turystycznych. Maserati podało, że ich system będzie umożliwiał doładowanie ponad 150 km zasięgu w mniej niż 10 minut.
Maserati GranTurismo Folgore na drodze

Reklama

Załączony do materiału prasowego film pokazuje już docelowy design nowego Maserati GranTurismo Folgore. Widać od razu, że styliści wciąż są mocno zapatrzeni w dotychczasowy model, którego długa, niska sylwetka z agresywnie ukształtowanymi błotnikami przednimi wciąż wygląda atrakcyjnie. Nowy model także ma kabinę silnie przesuniętą do tyłu i bardzo podobne proporcje, choć wzbogacone odświeżonymi detalami. Jednym z takich nowych elementów są przednie reflektory podobne do tych w Maserati MC20. Umieszczono je pionowo w przednich błotnikach, niemal nad przednimi kołami.

Mimo elektrycznego napędu charakterystyczny grill Maserati nie jest zaślepiony, zapewne w celu zapewnienia chłodzenia baterii. Z tyłu podobnie jak z przodu - styliści kierowali się starymi wzorcami, ale unowocześnili i wygładzili charakterystyczne dla Maserati linie i kształty.

Nas najbardziej interesuje jak gran tourer z napędem elektrycznym będzie jeździł. Nie jest to pierwsze elektryczne GT, ale pierwsze tego typu auto dwudrzwiowe. Dodajcie do tego fantastyczny design i reputację poprzedniego GranTurismo, a nowy model może być naprawdę interesujący, nawet jeśli w finalnej wersji jego osiągi będą nieco poświęcone na rzecz zasięgu i użyteczności. Maserati nie podało jeszcze dokładnej daty premiery Folgore.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Auta z dużymi silnikami przegląd rynku
Rynek
Najtańsze nowe samochody z dużymi silnikami - przegląd rynku

Okazuje się, że wciąż są na rynku samochody z dużymi motorami, które nie kosztują walizki pieniędzy.

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
BMW / M3
BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

2 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Fastline dla WOŚP
WOŚP
Fastline Racing Academy licytuje dla WOŚP!

Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023