Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 września 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik i skrzynia biegów
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Wnętrze i technologia
  6. 6.Na co dzień
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
16
Ocena Evo
Cena:
od 473 000 zł
imponująco szybka, a przy tym całkiem łatwa do opanowania
jak na Alfę niezbyt piękna; dziwne zachowanie przy niskich prędkościach

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio od momentu wejścia na rynek w 2017 roku zawsze jest mile widziana w naszej redakcji. Istnieje bardzo dobry powód tego stanu rzeczy -  według wartości cenionych w Evo to po prostu jeden z najbardziej spektakularnych sedanów swoich czasów.

Już dane techniczne tego auta są interesującą lekturą: napęd na tylną oś, 510 KM z silnika V6 twin turbo, masa własna w okolicach 1520 kg i ekstremalnie ostre podwozie. Jednak prawdziwe wrażenie robi sposób, w jaki te wszystkie składowe ze sobą współpracują.

Przy tworzeniu tego auta Alfa Romeo zatrudniła zespół projektantów i inżynierów, którzy od zera stworzyli niemal każdą część, bez typowo włoskiego chaosu. W 2020 roku model ten przeszedł (bardzo) lekką modernizację, w której jedynymi wartymi uwagi zmianami są: ulepszony interfejs multimediów, opcjonalny układ wydechowy Akrapovic i lepiej wykończony wybierak biegów. Cała reszta, w tym podstawowe założenia auta, się nie zmieniły.

Giulia Quadrifoglio nie tylko jest świetnym powrotem marki do segmentu supersedanów, ale także potrafi spuścić niemieckiej konkurencji niezłe lanie. Przypomnę tylko, że mówimy o marce, która od dekady nie produkowała sportowego sedana, a ostatni taki model uznawany za lidera swojej klasy wypuściła w drugiej połowie lat 60.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas jazdy
16

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Nowa Alfa Romeo Giulia Q kosztuje od 473 tys. złotych. To sporo pieniędzy, zwłaszcza że najpoważniejsi konkurenci startują z niższego pułapu i nie zmienił tego nawet fakt, że ceny nowych samochodów w ciągu 2 lat poszybowały mocno w górę. Alfa ma na swoją obronę tylko to, że standardowe wyposażenie jest niemal kompletne, a zawiera się w nim sporo karbonowych dodatków, mnóstwo mocy, zaawansowany tylny dyfer i mnóstwo alcantary w kabinie.

Reklama

Jest niewiele opcji do wyboru, a tą najdroższą są hamulce ceramiczne za 35 000 zł. Z naszej strony radzimy samemu je wypróbować, bo odczucie na pedale jest dziwne, a zachowanie auta nie zawsze idzie w parze z intuicją, szczególnie przy niewielkich prędkościach. Polecamy za to opcjonalne karbonowe fotele Sparco (17 000 zł). To nie tylko styl i wygląd, ale także komfort - fotele te należą do najlepszych sportowych siedzeń na rynku. Oprócz tego Alfa Romeo oferuje pakiet asystentów kierowcy za 7000 zł, lakiery w cenach od 4400 zł (metalik) do 15 000 zł (perła) oraz karbonowe dodatki zewnętrzne, aluminiowy korek wlewu paliwa, oświetlenie podłoża w lusterkach i inne gadżety za mniejsze kwoty. Giulia Quadrifoglio z maksymalną liczbą opcji kosztuje na naszym rynku około 565 tys. zł. Podobnie wyposażone BMW M3 Competition RWD będzie nieznacznie droższe, ale tam można jeszcze dorzucić sporo opcji zarówno z podstawowej listy jak i z oferty Individual.

W tym momencie nie mamy na rynku rywala spod znaku AMG. Nowy Mercedes C63 pojawi się za jakiś czas, a pod maską zabraknie silnika V8. Zamiast niego AMG chce zaoferować system plug-in oparty o czterocylindrowy silnik turbo. Będzie to samochód o zdecydowanie bardziej technologicznym charakterze i sporo wyższej mocy niż Alfa.

Przez bardzo długi czas BMW M3 było w tym segmencie wyborem domyślnym i oczywistym, a generacja G80 w wersji Competition nie jest tu wyjątkiem. Ma tyle samo mocy co Giulia Q, choć jest o dobre 250 kg cięższe. Odwdzięcza się świetnym zestrojeniem podwozia i prawdziwą przyjemnością z jazdy. Silnik i skrzynia w BMW nie mają takiej ostrości jak włoski konkurent, a dla wielu klientów sam wygląd nowego modelu może być odpychający. Sumując wszystkie za i przeciw trzeba podsumować, że rywalizacja między BMW, a Alfą Romeo nigdy nie była tak zacięta.

Podobnie jak niemieckie sedany, Giulia ma układ napędowy podatny na tuning. Stosunkowo mało skomplikowane sterowanie wtryskiem silnika pozwala na modyfikacje ECU i szybkie podniesienie mocy i momentu obrotowego do wartości 590 KM i 660 Nm. Nie ma też problemu, aby znaleźć na rynku wtórnym firmę, która wykona dedykowany układ wydechowy, aby podkreślić walory dźwiękowe silnika V6 twin turbo.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Silnik i skrzynia biegów
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023