Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 września 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik i skrzynia biegów
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Wnętrze i technologia
  6. 6.Na co dzień
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
16
Ocena Evo
Cena:
od 473 000 zł
imponująco szybka, a przy tym całkiem łatwa do opanowania
jak na Alfę niezbyt piękna; dziwne zachowanie przy niskich prędkościach

Prowadzenie i tłumienie

Mocne auta tylnonapędowe z turbosprężarką rzadko są tak przyjazne dla kierowcy jak Giulia Quadrifoglio. Jeszcze zanim silnik wykona choćby jeden obrót wału czujesz, że zespół projektowy naprawdę rozumiał czego potrzebuje kierowca szybkiego auta. Siedzi się nisko, a całe ciało jest szczelnie otulone kubełkowym fotelem Sparco. Zakres regulacji kolumny kierowniczej jest tak duży, że każdy bez problemu znajdzie ustawienie odpowiednie dla siebie.

Silnik odpala się przyciskiem na kierownicy, a tuż za nią sterczą dwie aluminiowe manetki, których kształt naśladuje linię zagięcia wieńca, choć zamontowano je na kolumnie kierowniczej. Obie te rzeczy wywołują silne skojarzenie z Ferrari, ale nic dziwnego - Alfa Romeo zatrudniła kilku ludzi z Maranello w charakterze konsultantów przy tym aucie.

Kolejnym aspektem mocno przypominającym standardy Ferrari jest układ kierowniczy. Już od pierwszych metrów jazdy czuć, że Giulia Quadrifoglio ma bardzo szybką przekładnię przypominającą tę z supersportowego Ferrari 458 lub 488.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio wnętrze
16

Idealna pozycja za kierownicą i superszybkie reakcje na skręt wywołują ogromną dozę zaufania do auta i do swoich własnych umiejętności. Masz wrażenie, że w każdej sytuacji na drodze będziesz w stanie zareagować i poradzić sobie w szalenie precyzyjny i dynamiczny sposób. Opanowanie turbodoładowanego, tylnonapędowego samochodu o mocy ponad 500 koni wydaje się igraszką mając w ręku takie narzędzia.

Może to zaskakujące, ale Giulia nie jest tak najeżonym i agresywnym zwierzęciem na jakie wygląda. Nie zrozumcie tego źle, to szybki samochód, ale sposób rozwijania mocy przez uturbiony silnik V6 jest liniowy i płynny. Dużo momentu obrotowego pojawia się już od niskich obrotów, prędkość narasta szybko, ale równomiernie w całej skali obrotomierza. Nie ma momentu, w którym nagle pojawia się fala momentu, a samochód szarpie się i zrywa ze smyczy. Po prostu jedzie szybko, skutecznie i dokładnie tam, gdzie chcesz.

Zawieszenie jest zaskakująco komfortowe jak na samochód o sportowych aspiracjach. Jedzie się dość sprężyście i w żadnym wypadku nie jest twardo jak u głównych rywali Giulii. Dopiero przy naprawdę szybkich manewrach Alfa zdradza niedostateczną sztywność, przechyla się i nie daje aż tak łatwo się kontrolować.

Ratunkiem jest system DNA, który oferuje cztery tryby jazdy. Można za jego pomocą dostosować sztywność amortyzatorów, wyostrzyć reakcję na gaz, podgłosić wydech i dodać trochę oporu na kierownicy. Tryby przełącza się małym pokrętłem na tunelu środkowym. Ustawienie A - Advanced Efficiency to odpowiednik trybu “Eko”, w którym silnik działający pod małym obciążeniem może odłączyć połowę cylindrów.

Dalej mamy tryb Normal, DynamicRace. Tak naprawdę dwa ostatnie mają dla nas największe znaczenie, bo to właśnie przy nich można cieszyć się pełnią możliwości samochodu. 

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio z tyłu
16

Opór na układzie kierowniczym po wybraniu jednego z dwóch ostatnich trybów jest przydatny, ponieważ pomaga spowolnić ruchy kierownicy i ograniczyć je do minimum. Wydech również brzmi bardziej basowo, a przy każdej zmianie biegów otrzymujemy albo satysfakcjonujący trzask, albo nieco przeciętne warknięcie. Nigdy nie można przewidzieć, który z tych dźwięków się pojawi po pociągnięciu łopatki, bo wynikają one z natury silnika, a nie procesu wymuszonego oprogramowaniem.

Najwięcej i tak dzieje się w podwoziu. Tryb Dynamic usztywnia amortyzatory, ale nie na tyle, żeby Alfa przestała tłumić nierówności. Jeśli jednak chcesz mieć dźwięk wydechu, ostrość reakcji i szybkość trybu Dynamic w połączeniu z miękkim zawieszeniem, umożliwia to przycisk obok pokrętła DNA.

Reklama
Reklama

W trybie Race samochód usztywnia się maksymalnie, ale znowu przycisk pozwala rozluźnić nieco amortyzatory, aby przeskoczyły o jeden “stopień” twardości niżej. Tak naprawdę niezależnie od wybranego ustawienia Giulia Quadrifoglio nie jest całkowitą taczką, bo nawet w trybie Race radzi sobie dobrze ze zdecydowaną większością nawierzchni. Mimo to niektórzy członkowie redakcji narzekali, że woleliby jednak mieć większe wyczucie przechyłów. Inni, którzy preferują nieco bardziej sprężyste tłumienie, mówili że cenią sobie brak skrępowania. Tak czy inaczej, każdy znajdzie tu odpowiednie ustawienie dla siebie.

Race również służy do deaktywacji ESP i kontroli trakcji i jest to jedyny sposób na ich całkowite wyłączenie. Czy to znaczy, że tryb Race, zgodnie z nazwą, nie jest przeznaczony na drogi publiczne? Na szczęście nie, bo opony i układ jezdny zapewniają tyle mechanicznej przyczepności, że nawet jak lekko przesadzasz z gazem na suchej nawierzchni to samochód bezbłędnie sobie z tym poradzi. Silnik ma na tyle płynną reakcję na gaz, że łatwo wyczuć gdzie leży granica, której nie należy przekraczać. Dopiero przy brutalnym traktowaniu tylne opony zgubią trakcję, ale szybka przekładnia kierownicza ułatwia założenie błyskawicznej kontry i opanowanie samochodu.

Z dala od autostrad, w miejskiej dżungli, Alfa czuje się najgorzej i pojawiają się dziwne objawy. Przede wszystkim trzęsie się i drży na biegu jałowym, dyferencjał nie chce się blokować, przez co wewnętrzne tylne koło często łapie lekki uślizg przy opuszczaniu ronda. Bardzo opornie działa pedał hamulca jeśli w aucie mamy opcjonalny, karbonowo-ceramiczny zestaw. Trzeba dość zdecydowanie naciskać środkowy pedał, aby powstrzymać samochód od pełzania i trudno dawkować siłę hamowania przy typowo miejskich prędkościach.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio na zakręcie
16

Te wszystkie drobne niedogodności można Giulii wybaczyć, gdy poczuje się jak ten samochód świetnie jeździ przy umiejętnym operowaniu gazem i kierownicą. Z perspektywy kierowcy Alfa jest kompletnie przewidywalna, łatwa do okiełznania i przejrzysta w reakcjach. Choć może to zabrzmieć kontrowersyjnie, to z całą pewnością Alfa Romeo z napędem na tył i mocą 510 KM okazuje się całkiem przystępnym autem dla kierowcy.

Na torze wyścigowym komfortowe nastawy zawieszenia Giulii wcale nie przekreślają jej zdolności. Oczywiście najlepiej jeździ się w trybie Race, gdy zawieszenie i układ kierowniczy pracują w swoim najbardziej ostrym ustawieniu, a samochód imponuje zwinnością w zakrętach. Silnik i napęd również dają z siebie wszystko oraz pozwalają na zachowanie auta pod pełną kontrolą od szczytu zakrętu aż do wyjścia na prostą.

W odróżnieniu od rywali Alfa nie ma zamiaru jeździć jak chuligan. Jej moc i moment obrotowy w zupełności wystarczą do sprowokowania poślizgu, ale dyferencjał za każdym razem usilnie próbuje skasować akcję i wyprostować auto. Dopiero solidna kontra i dużo gazu pozwala utrzymać poślizg na całym dystansie zakrętu.

Po paru tego typu poślizgach dyfer po prostu się podda, a na desce pojawi się komunikat o treści “Service ATV system”. Wtedy dyferencjał nie będzie się blokował i pozostanie cały czas otwarty, ale wystarczy 5 do 10 minut postoju, żeby system się schłodził i był ponownie gotowy do działania.

Używaj możliwości samochodu zgodnie z przeznaczeniem, a odwdzięczy się szybkością i skutecznością. Opiekuńcza elektronika wymaga od kierowcy odrobiny przyzwyczajenia, ale finalnie przekłada się na większa satysfakcję z okrążeń pokonywanych na torze.

Wnętrze i technologia
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025