Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Mustang GTD ma więcej mocy niż McLaren Senna GTR

GTD to Mustang, który osiąga 325 km/h, a jego doładowany silnik 5.2 V8 generuje ponad 800 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 września 2024
Ford Mustang GTD główne
26

Ford Performance postanowił przełożyć doświadczenie wyniesione z tworzenia niedawno zaprezentowanego Mustanga GT3 na grunt samochodów drogowych. Wspólnie z kanadyjską firmą Multimatic Amerykanie stworzyli Mustanga GTD - limitowany i ekstremalnie szybki model drogowy. Oczywiście wiele rozwiązań i technologii pochodzi z wyścigowej odmiany, ale w GTD konstruktorzy nie musieli dostosowywać się do regulaminów technicznych FIA. Podczas europejskiej premiery tego auta w Le Mans Ford ogłosił, że europejska wersja Mustanga GTD zacznie być produkowana w połowie 2025 roku, a cena będzie wynosić 315 tys. funtów (1,6 mln zł).

Nazwany od klasy wyścigów IMSA GTD (gdzie “D” to Daytona), nowy Mustang ma służyć przede wszystkim wyciskaniu najlepszych czasów na torze, a nadrzędnym celem będzie wykręcenie czasu poniżej 7 minut na Północnej Pętli Nürburgringu. Wsparcie Multimatic, firmy odpowiedzialnej za przygotowanie wyścigowych Fordów klasy GT3 jak i długodystansowych GT, oznacza że pod karbonowym nadwoziem Mustanga GTD kryje się najnowocześniejsza wyścigowa technologia.

Mustang GTD to właściwie samochód wyścigowy na drogi publiczne, a jego nadrzędnym celem jest rekord Nürburgringu.

Tam, gdzie normalnie jest bagażnik, w GTD znajduje się pół-aktywny system zawieszenia DSSV (Dynamic Suspension Spool Valve) od Multimatic oraz system chłodzenia skrzyni biegów transaxle po raz pierwszy zastosowany w modelu GT. Dzięki hydraulice można zmieniać wysokość prześwitu podczas jazdy nawet o 40 mm, a kierowca może dostosować ręcznie miękkość sprężyn w zależności od warunków. W miejscu, w którym zwykle znajdowałyby się tylne siedzenia, jest nawet zgrabne okno, dumnie eksponujące zaawansowane technologicznie zawieszenie.

Z przodu Multimatic zastosował podwójne wahacze o różnej długości, co ma pozytywnie wpłynąć na sztywność boczną. Tylny układ wielowahaczowy wykorzystuje zintegrowany sztywny popychacz i wyścigowe sprężyny pushrod w układzie poziomo-krzyżowym.

Ford Mustang GTD europejska premiera
26

Cywilna wyścigówka GT3 od Forda dostała pakiet naprawdę imponujących liczb. Choć wiedzieliśmy, że drogowo-torowe GTD będzie miało ponad 800 KM, Ford dopiero teraz potwierdził oficjalne parametry 5.2-litrowego V8 z kompresorem: 826 KM, czyli więcej niż ma chociażby McLaren Senna GTR.

Ford potwierdził również moment obrotowy równy 900 Nm i prędkość maksymalną 325 km/h. Marka nie ukrywa kogo traktuje jako punkt odniesienia, choć do tej pory nigdzie tej nazwy nie wymienili…

Greg Goodall, główny inżynier programu Mustanga GTD, powiedział: „Sercem GTD jest jego doładowane 5.2-litrowe V8, oferujące więcej koni mechanicznych z litra niż silnik w Porsche 911 GT3 RS.

Kluczową rolę w sposobie jazdy Mustanga GTD odgrywa aerodynamika, w tym elementy aktywne.

„Od samego początku skupiliśmy się na tym, aby Mustang GTD był nie tylko supersamochodem o światowej klasy osiągach, ale miał też duszę Mustanga”.

Silnik GTD jest wersją rozwojową V-ósemki, którą można znaleźć w Mustangu GT500 poprzedniej generacji, choć jego limit obrotów 7650 obr./min. jest o 100 obr./min. wyższy niż poprzednio. Posiada zmieniony układ dolotowy i wydechowy - ten ostatni standardowo wykonany z tytanu - a także mniejsze koło pasowe doładowania i układ olejowy z suchą miską olejową.

Prędkość maksymalna 325 km/h jest osiągalna dzięki pomocy systemu redukcji oporu powietrza. Składa się on z ruchomego tylnego skrzydła oraz zamykanych klap w przedniej podłodze pod samochodem.

Reklama
Ford Mustang GTD europejska wersja aerodynamika
26

Napęd przenoszony jest przez dwusprzęgłową skrzynię 8-biegową wyłącznie na tylne koła. W trybie torowym auto ma rozbudowany system kontroli trakcji Variable Traction Control, aby optymalnie wykorzystywać moc przy aktualnie dostępnej przyczepności.

Design tego auta oczywiście przypomina najnowszego Forda Mustanga, ale tak naprawdę każdy panel nadwozia jest inny, a poszycie wykonano z lekkiego włókna węglowego. Oszczędność masy widać także w karbonowym wale napędowym (stosowanym już w modelu GT500), a inżynierowie starali się maksymalnie obniżyć środek ciężkości i uzyskać rozkład mas 50:50. Ekstremalna aerodynamika i poszerzone o 10 cm nadwozie Mustanga GTD nadają mu niezwykle muskularnego wyglądu.

Idealny rozkład mas, napęd na tył i doładowane sprężarką V8 o mocy 800 KM - na papierze Mustang GTD wygląda imponująco.

Koła mają 20 cali i wykonano je z kutego aluminium lub magnezu. Niezwykłe są też opony o szerokości 325 mm z przodu i 345 mm z tyłu - dla porównania tylne opony Forda GT są takiej samej szerokości jak przednie w GTD. Dalej mamy ceramiczne hamulce od Brembo wyposażone w tylne kanały chłodzące prowadzące powietrze poniżej wyczynowego zawieszenia.

Rygorystyczne przepisy uniemożliwiają zespołom GT3 korzystanie z aktywnej aerodynamiki, ale GTD nie musi stosować się do tych zasad. Oprócz nowej maski z dodatkowymi otworami, skrzeli na nadkolach i agresywnego przedniego splittera jest tu tylne skrzydło sterowane hydraulicznie. Opcjonalny pakiet aerodynamiczny dodaje osłonę dolną z włókna węglowego wraz z hydraulicznie sterowanymi klapami dla idealnego balansu. Pod tylnym skrzydłem umieszczono dedykowaną pokrywę z wlotami kierującymi powietrze w dół, do chłodnic skrzyni biegów.

Ford Mustang GTD kabina
26

Większość wnętrza Ford pokrył tkaniną “Miko” (alternatywa alcantary), ale nie brakuje skóry ani włókna węglowego. Tylne fotele wyleciały w imię oszczędności masy i stworzenia minimum bagażnika, a przednie zmieniono na kubełkowe Recaro. Łopatki za kierownicą są drukowane w 3D z tytanu, ale większą ciekawostką są pokrętła i dedykowane plakietki wykonane z części pochodzących z wycofanych ze służby myśliwców F-22 firmy Lockheed Martin.

Ford Mustang GTD powstanie w limitowanej liczbie i zostanie zaoferowany niektórym klientom za nie mniej niż 300 tysięcy dolarów. Pierwsze egzemplarze produkcyjne zobaczymy w końcówce 2024 roku. Klienci z Europy i Azji dopiero teraz mogą zamawiać Mustanga GTD za cenę w przeliczeniu około 1,6 mln zł. Wyjątkowy samochód wymaga wyjątkowych metod budowy - wszystkie Mustangi GTD zaczną żywot w fabryce Forda w Michigan, aby potem trafić do kanadyjskiej siedziby firmy Multimatic w Markham.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025