Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
29

Znamy już oficjalne dane techniczne nowego Forda Mustanga generacji S650, którego globalna sprzedaż rozpocznie się w 2023 roku. Nowy model zaprezentowano podczas ostatniego Detroit Auto Show, ale zgodnie z oczekiwaniami nie ma rewolucji ani w designie, ani w napędzie. Mustang nadal będzie oferowany jako coupe lub kabriolet z napędem na tył. Pod maską znajdą się turbodoładowane, rzędowe “czwórki” lub wolnossące V8 do pary z automatyczną lub manualną przekładnią.

Na początku produkcji górną część drabinki cenowej zajmie wersja Dark Horse. To model stworzony na bazie wersji GT, ale z myślą o większych możliwościach podczas szybkiej jazdy po torze. Będzie wyróżniał się nie tylko mocniejszym silnikiem, ale także ustawieniami zawieszenia i stylistyką. Teraz mamy już potwierdzenie, że wersja ta będzie miała ponad 500 KM - dokładnie 507. Maksymalny moment obrotowy 5-litrowego V8 Coyote wyniesie 567 Nm. Tańsze GT będzie miało taki sam moment obrotowy przy nieco niższej mocy równej 493 KM.

Nowy Mustang GT będzie miał 43 KM więcej niż w obecnym modelu.

Nowy Ford Mustang - sylwetka auta

Wykrzesanie dodatkowej mocy z 5-litrowego motoru Coyote nie było proste - konieczne było zastosowanie dwukomorowej przepustnicy, wzmocnionego wału, kutych korbowodów i ostrzejszych wałków rozrządu. Wszystkie nowe Mustangi z V8 będą miały czerwone pole przy 7500 obrotów i będą dostępne zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 10-biegowym automatem. Mustang nadal będzie wyposażony w mechaniczny hamulec ręczny, co już teraz przynosi mu dodatkowy punkt w kategoriach Evo. Ford jeszcze nie opublikował oficjalnych danych na temat osiągów poszczególnych Mustangów, ale spodziewamy się poprawy czasu 0-100 wynoszącego 4,8 s (Mach 1 z manualem).

Podstawowy model Mustanga wyposażony w motor Ecoboost także zyskał trochę mocy. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2.3 l będzie miał w nowej wersji 319 KM i 475 Nm. To o 27 KM więcej niż w obecnym modelu, ale jedynie 2 KM więcej niż w momencie debiutu poprzedniej generacji w 2015 roku. Poźniej producent był zmuszony ograniczyć moc w związku z zaostrzającymi się normami emisji. W Stanach Zjednoczonych wszystkie Mustangi GT i Dark Horse będą miały w standardzie pakiet Performance Pack, na który składają się dalsze modyfikacje podwozia, 19-calowe felgi, dyferencjał ze szperą, hamulce Brembo i wydech o zmiennej charakterystyce pracy. Adaptacyjne amortyzatory MagneRide nadal będą tylko wyposażeniem opcjonalnym.

Pozostałe cechy modelu S650, w tym sylwetka i detale stylistyczne, nie odbiegają znacząco od tego co już widzieliśmy w dotychczasowym Mustangu. Ford starał się poprawić nowy model w aspektach dynamicznych, co najbardziej będzie widać w topowych wersjach Dark 

Nowy Ford Mustang Dark Horse - tył auta
29

Ford Mustang GT Dark Horse

Od samego początku Ford wprowadza do oferty topową wersję Dark Horse będącą rozwinięciem modelu GT w kierunku użytkowania auta na torze. Można powiedzieć, że model ten zastąpi obecnego Mustanga Mach 1, jednak zakres modyfikacji w Dark Horse jest znacznie szerszy. Zacznijmy od silnika, który według oficjalnego komunikatu będzie mocniejszy niż jakikolwiek wcześniejszy Mustang z 5-litrową jednostką Coyote. Oznacza to moc na poziomie powyżej 460 KM, bo tyle miały najmocniejsze odmiany Mach 1 i Bullitt.

Obok wzrostu mocy kolejną istotną zmianą jest układ chłodzenia. Zainstalowano dodatkowe chłodnice oleju dla silnika i skrzyni biegów (tylko automat), lżejszą i bardziej wydajną chłodnicę płynu oraz nowe wentylatory o większej mocy. Dark Horse będzie dostępny ze skrzynią ręczną Tremec, a więc inną niż w modelach GT. Poza tym topowy model otrzymał dyferencjał typu Torsen o ograniczonym poślizgu.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - front auta
29

Standardowe dla DH amortyzatory MagneRide otrzymały indywidualne ustawienia. Sprężyny zmieniono na twardsze, a stabilizator tylny na grubszy. Z przodu pojawiła się seryjna rozpórka kielichów zawieszenia, a z tyłu dodatkowe usztywnienia krzyżowe. Inne są też koła - przednie mają wymiary 19x9 cali, a tylne 19x9,5 cala. Na felgi o unikalnym wzorze nałożono opony P Zero dostarczane przez Pirelli.

Na liście opcji wersji Dark Horse można znaleźć pakiet dalszych modyfikacji o nazwie Handling Package. Zawiera on jeszcze twardsze sprężyny i sztywniejsze stabilizatory oraz szersze koła - 10,5 cala z przodu i 11 cali z tyłu. Opony również pochodzą od Pirelli, ale są to supersportowe gumy Trofeo. Do tego Ford proponuje wizualne wyróżnienie Mustangów z Handling Package w postaci większego tylnego skrzydła oraz przedniego splittera.

Reklama
Nowy Ford Mustang Dark Horse - w tumanach dymu
29

Design i wnętrze

Projektując nowego Mustanga Ford nie chciał za bardzo odbiegać od sprawdzonych wzorców, ale udało się wypracować bardziej atrakcyjne linie nadwozia przy podobnych proporcjach sylwetki auta. W oczy rzucają się ostro zarysowane tylne błotniki, które nadają linii bocznej Mustanga dodatkowej dynamiki.

Z przodu w oczy rzuca się nowy, większy grill i smukłe reflektory umieszczone niżej niż dotychczas. W LED-owe soczewki wkomponowano motyw potrójnych świateł korespondujący z kultowymi tylnymi lampami Mustanga. Szereg drobnych zabiegów sprawił, że oblicze nowego modelu jest znacznie bardziej agresywne niż do tej pory.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - charakterystyczne przednie reflektory
29

W kabinie znajdziemy najwięcej nowości. Przede wszystkim zgrupowano dwa duże ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Na interfejs auta składa się 12,4-calowy ekran kierowcy i 13,2-calowy ekran dotykowy głównego systemu obsługi. Skumulowanie większości funkcji w elektronicznym menu skutkuje znacznie zredukowaną liczbą przycisków. Zniknęły m.in. charakterystyczne przełączniki w stylu retro.

Nowy Ford Mustang - wnętrze
29

Modele Dark Horse mają w kabinie dedykowane dodatki, wśród których najwięcej uwagi przyciągają kubełkowe fotele Recaro i nieco grubszy wieniec kierownicy. Można spodziewać się także większej ilości alcantary i niebieskich przeszyć tapicerki.

Wraz z prezentacją nowego Mustanga w wersji produkcyjnej Ford przedstawił plany wykorzystania tego modelu w różnych dziedzinach motosportu. Najważniejszym projektem będzie budowa Mustanga klasy GT3, którym Ford zamierza ścigać się w amerykańskich wyścigach IMSA oraz w europejskiej serii WEC. Oznacza to między innymi powrót fabrycznej ekipy Forda do Le Mans. Potwierdzono również udział Mustanga w klasie GT4, NASCAR i australijskiej serii V8 Supercars.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023