Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
29

Znamy już oficjalne dane techniczne nowego Forda Mustanga generacji S650, którego globalna sprzedaż rozpocznie się w 2023 roku. Nowy model zaprezentowano podczas ostatniego Detroit Auto Show, ale zgodnie z oczekiwaniami nie ma rewolucji ani w designie, ani w napędzie. Mustang nadal będzie oferowany jako coupe lub kabriolet z napędem na tył. Pod maską znajdą się turbodoładowane, rzędowe “czwórki” lub wolnossące V8 do pary z automatyczną lub manualną przekładnią.

Na początku produkcji górną część drabinki cenowej zajmie wersja Dark Horse. To model stworzony na bazie wersji GT, ale z myślą o większych możliwościach podczas szybkiej jazdy po torze. Będzie wyróżniał się nie tylko mocniejszym silnikiem, ale także ustawieniami zawieszenia i stylistyką. Teraz mamy już potwierdzenie, że wersja ta będzie miała ponad 500 KM - dokładnie 507. Maksymalny moment obrotowy 5-litrowego V8 Coyote wyniesie 567 Nm. Tańsze GT będzie miało taki sam moment obrotowy przy nieco niższej mocy równej 493 KM.

Nowy Mustang GT będzie miał 43 KM więcej niż w obecnym modelu.

Nowy Ford Mustang - sylwetka auta

Wykrzesanie dodatkowej mocy z 5-litrowego motoru Coyote nie było proste - konieczne było zastosowanie dwukomorowej przepustnicy, wzmocnionego wału, kutych korbowodów i ostrzejszych wałków rozrządu. Wszystkie nowe Mustangi z V8 będą miały czerwone pole przy 7500 obrotów i będą dostępne zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 10-biegowym automatem. Mustang nadal będzie wyposażony w mechaniczny hamulec ręczny, co już teraz przynosi mu dodatkowy punkt w kategoriach Evo. Ford jeszcze nie opublikował oficjalnych danych na temat osiągów poszczególnych Mustangów, ale spodziewamy się poprawy czasu 0-100 wynoszącego 4,8 s (Mach 1 z manualem).

Podstawowy model Mustanga wyposażony w motor Ecoboost także zyskał trochę mocy. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2.3 l będzie miał w nowej wersji 319 KM i 475 Nm. To o 27 KM więcej niż w obecnym modelu, ale jedynie 2 KM więcej niż w momencie debiutu poprzedniej generacji w 2015 roku. Poźniej producent był zmuszony ograniczyć moc w związku z zaostrzającymi się normami emisji. W Stanach Zjednoczonych wszystkie Mustangi GT i Dark Horse będą miały w standardzie pakiet Performance Pack, na który składają się dalsze modyfikacje podwozia, 19-calowe felgi, dyferencjał ze szperą, hamulce Brembo i wydech o zmiennej charakterystyce pracy. Adaptacyjne amortyzatory MagneRide nadal będą tylko wyposażeniem opcjonalnym.

Pozostałe cechy modelu S650, w tym sylwetka i detale stylistyczne, nie odbiegają znacząco od tego co już widzieliśmy w dotychczasowym Mustangu. Ford starał się poprawić nowy model w aspektach dynamicznych, co najbardziej będzie widać w topowych wersjach Dark 

Nowy Ford Mustang Dark Horse - tył auta
29

Ford Mustang GT Dark Horse

Od samego początku Ford wprowadza do oferty topową wersję Dark Horse będącą rozwinięciem modelu GT w kierunku użytkowania auta na torze. Można powiedzieć, że model ten zastąpi obecnego Mustanga Mach 1, jednak zakres modyfikacji w Dark Horse jest znacznie szerszy. Zacznijmy od silnika, który według oficjalnego komunikatu będzie mocniejszy niż jakikolwiek wcześniejszy Mustang z 5-litrową jednostką Coyote. Oznacza to moc na poziomie powyżej 460 KM, bo tyle miały najmocniejsze odmiany Mach 1 i Bullitt.

Obok wzrostu mocy kolejną istotną zmianą jest układ chłodzenia. Zainstalowano dodatkowe chłodnice oleju dla silnika i skrzyni biegów (tylko automat), lżejszą i bardziej wydajną chłodnicę płynu oraz nowe wentylatory o większej mocy. Dark Horse będzie dostępny ze skrzynią ręczną Tremec, a więc inną niż w modelach GT. Poza tym topowy model otrzymał dyferencjał typu Torsen o ograniczonym poślizgu.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - front auta
29

Standardowe dla DH amortyzatory MagneRide otrzymały indywidualne ustawienia. Sprężyny zmieniono na twardsze, a stabilizator tylny na grubszy. Z przodu pojawiła się seryjna rozpórka kielichów zawieszenia, a z tyłu dodatkowe usztywnienia krzyżowe. Inne są też koła - przednie mają wymiary 19x9 cali, a tylne 19x9,5 cala. Na felgi o unikalnym wzorze nałożono opony P Zero dostarczane przez Pirelli.

Na liście opcji wersji Dark Horse można znaleźć pakiet dalszych modyfikacji o nazwie Handling Package. Zawiera on jeszcze twardsze sprężyny i sztywniejsze stabilizatory oraz szersze koła - 10,5 cala z przodu i 11 cali z tyłu. Opony również pochodzą od Pirelli, ale są to supersportowe gumy Trofeo. Do tego Ford proponuje wizualne wyróżnienie Mustangów z Handling Package w postaci większego tylnego skrzydła oraz przedniego splittera.

Reklama
Nowy Ford Mustang Dark Horse - w tumanach dymu
29

Design i wnętrze

Projektując nowego Mustanga Ford nie chciał za bardzo odbiegać od sprawdzonych wzorców, ale udało się wypracować bardziej atrakcyjne linie nadwozia przy podobnych proporcjach sylwetki auta. W oczy rzucają się ostro zarysowane tylne błotniki, które nadają linii bocznej Mustanga dodatkowej dynamiki.

Z przodu w oczy rzuca się nowy, większy grill i smukłe reflektory umieszczone niżej niż dotychczas. W LED-owe soczewki wkomponowano motyw potrójnych świateł korespondujący z kultowymi tylnymi lampami Mustanga. Szereg drobnych zabiegów sprawił, że oblicze nowego modelu jest znacznie bardziej agresywne niż do tej pory.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - charakterystyczne przednie reflektory
29

W kabinie znajdziemy najwięcej nowości. Przede wszystkim zgrupowano dwa duże ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Na interfejs auta składa się 12,4-calowy ekran kierowcy i 13,2-calowy ekran dotykowy głównego systemu obsługi. Skumulowanie większości funkcji w elektronicznym menu skutkuje znacznie zredukowaną liczbą przycisków. Zniknęły m.in. charakterystyczne przełączniki w stylu retro.

Nowy Ford Mustang - wnętrze
29

Modele Dark Horse mają w kabinie dedykowane dodatki, wśród których najwięcej uwagi przyciągają kubełkowe fotele Recaro i nieco grubszy wieniec kierownicy. Można spodziewać się także większej ilości alcantary i niebieskich przeszyć tapicerki.

Wraz z prezentacją nowego Mustanga w wersji produkcyjnej Ford przedstawił plany wykorzystania tego modelu w różnych dziedzinach motosportu. Najważniejszym projektem będzie budowa Mustanga klasy GT3, którym Ford zamierza ścigać się w amerykańskich wyścigach IMSA oraz w europejskiej serii WEC. Oznacza to między innymi powrót fabrycznej ekipy Forda do Le Mans. Potwierdzono również udział Mustanga w klasie GT4, NASCAR i australijskiej serii V8 Supercars.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025