Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
29

Znamy już oficjalne dane techniczne nowego Forda Mustanga generacji S650, którego globalna sprzedaż rozpocznie się w 2023 roku. Nowy model zaprezentowano podczas ostatniego Detroit Auto Show, ale zgodnie z oczekiwaniami nie ma rewolucji ani w designie, ani w napędzie. Mustang nadal będzie oferowany jako coupe lub kabriolet z napędem na tył. Pod maską znajdą się turbodoładowane, rzędowe “czwórki” lub wolnossące V8 do pary z automatyczną lub manualną przekładnią.

Na początku produkcji górną część drabinki cenowej zajmie wersja Dark Horse. To model stworzony na bazie wersji GT, ale z myślą o większych możliwościach podczas szybkiej jazdy po torze. Będzie wyróżniał się nie tylko mocniejszym silnikiem, ale także ustawieniami zawieszenia i stylistyką. Teraz mamy już potwierdzenie, że wersja ta będzie miała ponad 500 KM - dokładnie 507. Maksymalny moment obrotowy 5-litrowego V8 Coyote wyniesie 567 Nm. Tańsze GT będzie miało taki sam moment obrotowy przy nieco niższej mocy równej 493 KM.

Nowy Mustang GT będzie miał 43 KM więcej niż w obecnym modelu.

Nowy Ford Mustang - sylwetka auta

Wykrzesanie dodatkowej mocy z 5-litrowego motoru Coyote nie było proste - konieczne było zastosowanie dwukomorowej przepustnicy, wzmocnionego wału, kutych korbowodów i ostrzejszych wałków rozrządu. Wszystkie nowe Mustangi z V8 będą miały czerwone pole przy 7500 obrotów i będą dostępne zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 10-biegowym automatem. Mustang nadal będzie wyposażony w mechaniczny hamulec ręczny, co już teraz przynosi mu dodatkowy punkt w kategoriach Evo. Ford jeszcze nie opublikował oficjalnych danych na temat osiągów poszczególnych Mustangów, ale spodziewamy się poprawy czasu 0-100 wynoszącego 4,8 s (Mach 1 z manualem).

Podstawowy model Mustanga wyposażony w motor Ecoboost także zyskał trochę mocy. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2.3 l będzie miał w nowej wersji 319 KM i 475 Nm. To o 27 KM więcej niż w obecnym modelu, ale jedynie 2 KM więcej niż w momencie debiutu poprzedniej generacji w 2015 roku. Poźniej producent był zmuszony ograniczyć moc w związku z zaostrzającymi się normami emisji. W Stanach Zjednoczonych wszystkie Mustangi GT i Dark Horse będą miały w standardzie pakiet Performance Pack, na który składają się dalsze modyfikacje podwozia, 19-calowe felgi, dyferencjał ze szperą, hamulce Brembo i wydech o zmiennej charakterystyce pracy. Adaptacyjne amortyzatory MagneRide nadal będą tylko wyposażeniem opcjonalnym.

Pozostałe cechy modelu S650, w tym sylwetka i detale stylistyczne, nie odbiegają znacząco od tego co już widzieliśmy w dotychczasowym Mustangu. Ford starał się poprawić nowy model w aspektach dynamicznych, co najbardziej będzie widać w topowych wersjach Dark 

Nowy Ford Mustang Dark Horse - tył auta
29

Ford Mustang GT Dark Horse

Od samego początku Ford wprowadza do oferty topową wersję Dark Horse będącą rozwinięciem modelu GT w kierunku użytkowania auta na torze. Można powiedzieć, że model ten zastąpi obecnego Mustanga Mach 1, jednak zakres modyfikacji w Dark Horse jest znacznie szerszy. Zacznijmy od silnika, który według oficjalnego komunikatu będzie mocniejszy niż jakikolwiek wcześniejszy Mustang z 5-litrową jednostką Coyote. Oznacza to moc na poziomie powyżej 460 KM, bo tyle miały najmocniejsze odmiany Mach 1 i Bullitt.

Obok wzrostu mocy kolejną istotną zmianą jest układ chłodzenia. Zainstalowano dodatkowe chłodnice oleju dla silnika i skrzyni biegów (tylko automat), lżejszą i bardziej wydajną chłodnicę płynu oraz nowe wentylatory o większej mocy. Dark Horse będzie dostępny ze skrzynią ręczną Tremec, a więc inną niż w modelach GT. Poza tym topowy model otrzymał dyferencjał typu Torsen o ograniczonym poślizgu.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - front auta
29

Standardowe dla DH amortyzatory MagneRide otrzymały indywidualne ustawienia. Sprężyny zmieniono na twardsze, a stabilizator tylny na grubszy. Z przodu pojawiła się seryjna rozpórka kielichów zawieszenia, a z tyłu dodatkowe usztywnienia krzyżowe. Inne są też koła - przednie mają wymiary 19x9 cali, a tylne 19x9,5 cala. Na felgi o unikalnym wzorze nałożono opony P Zero dostarczane przez Pirelli.

Na liście opcji wersji Dark Horse można znaleźć pakiet dalszych modyfikacji o nazwie Handling Package. Zawiera on jeszcze twardsze sprężyny i sztywniejsze stabilizatory oraz szersze koła - 10,5 cala z przodu i 11 cali z tyłu. Opony również pochodzą od Pirelli, ale są to supersportowe gumy Trofeo. Do tego Ford proponuje wizualne wyróżnienie Mustangów z Handling Package w postaci większego tylnego skrzydła oraz przedniego splittera.

Reklama
Nowy Ford Mustang Dark Horse - w tumanach dymu
29

Design i wnętrze

Projektując nowego Mustanga Ford nie chciał za bardzo odbiegać od sprawdzonych wzorców, ale udało się wypracować bardziej atrakcyjne linie nadwozia przy podobnych proporcjach sylwetki auta. W oczy rzucają się ostro zarysowane tylne błotniki, które nadają linii bocznej Mustanga dodatkowej dynamiki.

Z przodu w oczy rzuca się nowy, większy grill i smukłe reflektory umieszczone niżej niż dotychczas. W LED-owe soczewki wkomponowano motyw potrójnych świateł korespondujący z kultowymi tylnymi lampami Mustanga. Szereg drobnych zabiegów sprawił, że oblicze nowego modelu jest znacznie bardziej agresywne niż do tej pory.

Nowy Ford Mustang Dark Horse - charakterystyczne przednie reflektory
29

W kabinie znajdziemy najwięcej nowości. Przede wszystkim zgrupowano dwa duże ekrany na szczycie deski rozdzielczej. Na interfejs auta składa się 12,4-calowy ekran kierowcy i 13,2-calowy ekran dotykowy głównego systemu obsługi. Skumulowanie większości funkcji w elektronicznym menu skutkuje znacznie zredukowaną liczbą przycisków. Zniknęły m.in. charakterystyczne przełączniki w stylu retro.

Nowy Ford Mustang - wnętrze
29

Modele Dark Horse mają w kabinie dedykowane dodatki, wśród których najwięcej uwagi przyciągają kubełkowe fotele Recaro i nieco grubszy wieniec kierownicy. Można spodziewać się także większej ilości alcantary i niebieskich przeszyć tapicerki.

Wraz z prezentacją nowego Mustanga w wersji produkcyjnej Ford przedstawił plany wykorzystania tego modelu w różnych dziedzinach motosportu. Najważniejszym projektem będzie budowa Mustanga klasy GT3, którym Ford zamierza ścigać się w amerykańskich wyścigach IMSA oraz w europejskiej serii WEC. Oznacza to między innymi powrót fabrycznej ekipy Forda do Le Mans. Potwierdzono również udział Mustanga w klasie GT4, NASCAR i australijskiej serii V8 Supercars.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025