Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Auta z USA - czym różnią się od europejskich odpowiedników?

Wyjaśniamy czym dokładnie różnią się samochody z USA i co należy zmodyfikować po imporcie do Europy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 grudnia 2022
Auta z USA - Mustang
6

Import samochodów ze Stanów Zjednoczonych do Europy kwitnie. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do listopada 2022 roku zza Atlantyku przypłynęło do Polski prawie 35 tysięcy samochodów używanych, co plasuje USA na piątym miejscu wśród krajów, z których najchętniej sprowadzamy samochody. Warto zauważyć, że cztery kierunki bardziej popularne niż USA to kraje znacznie bliższe geograficznie i kulturowo - Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Skąd tak duża popularność importu aut ze Stanów? Czym kieruje się coraz większa grupa klientów poszukujących swojego wymarzonego samochodu po drugiej stronie globu? Na co przygotować się wybierając samochód z USA? Czym się różni europejski samochód osobowy od swojego amerykańskiego odpowiednika? W tym artykule szczegółowo omawiamy różnice techniczne i wyposażenie, które po imporcie do Europy musi zostać wymienione, ustawione lub dostosowane do wymagań obowiązujących na naszym kontynencie.

Oświetlenie zewnętrzne samochodów sprowadzonych z USA

Samochody w Stanach mają symetryczne światła mijania - o tym słyszał każdy, kto rozważał sprowadzenie auta z USA. Warto jednak wspomnieć o innych niuansach związanych z reflektorami. Przepisy nie zezwalają tam na jednoczesne używanie wszystkich rodzajów świateł - mijania, drogowych i przeciwmgielnych, więc samochody mają inne ustawienia w elektronice sterującej światłami. Światła ksenonowe należą do rzadkości - Amerykanie starają się ich unikać ze względu na domniemane wysokie koszty wymiany lampy - zwykłe halogeny trzymają się tam o wiele lepiej niż w Europie. Zazwyczaj nie ma też spryskiwaczy lamp, które w przypadku reflektorów ksenonowych są u nas obowiązkowe.

Ford GT
6

Nowoczesne auta w Europie mają reflektory LED-owe. W USA też jest to normą, ale bardzo długo nielegalne były inteligentne systemy oświetleniowe, w których auto wygasza część wiązki światła gdy napotka na samochód jadący z przeciwka. Oznacza to, że np. Mercedes klasy S z USA nie będzie miał na pokładzie systemu MULTIBEAM LED. Przepisy legalizujące tego typu rozwiązania w USA zostały uchwalone dopiero w marcu 2022 roku. To dobra wiadomość - auta z adaptacyjnymi LED-ami potencjalnie mogą ułatwić dostosowanie sprowadzonego samochodu do standardu europejskiego - skoro można już teraz zmienić snop światła z ruchu prawostronnego na lewostronny jednym kliknięciem to zapewne będzie można przeprogramować także ustawienia USA/EU bez wymiany lampy. Pozostaje kwestia lamp przeciwmgielnych. W Stanach nie są one obowiązkowe, choć europejscy producenci w swoich autach na tamtejszy rynek zostawiają po prostu pusty slot w lampie, który łatwo uzupełnić brakującą żarówką. Gorzej jak dany model nie był oferowany w Europie - wtedy trzeba dołożyć całą lampę i poprowadzić instalację.

Auta z USA - DODGE CHARGER
6
Reklama

Kierunkowskazy - większość aut europejskich oferowanych w USA ma pomarańczowy kolor kierunkowskazu z tyłu (np. Volvo), ale auta nie oferowane w Europie (np. Dodge Charger) wymagają większej przeróbki, aby odseparować żarówkę kierunkowskazu od światła pozycyjnego czy lampy stopu. Z kolei z przodu wiele aut amerykańskich ma białe kierunkowskazy, które również trzeba przerobić na pomarańczowe.

Różnice w elementach zewnętrznych importowanych samochodów z USA

To nie koniec różnic z zewnątrz. Często auta zza oceanu mają nieco mniejsze lusterka, co też wynika z przepisów homologacyjnych opisujących jak powinno wyglądać lustro zewnętrzne. Czasami ten sam model samochodu na Europę różni się otworami w przedniej części auta. Dobrym przykładem jest Ford Mustang mniej więcej z rocznika 2016-2020. Jego amerykańska wersja ma na masce dodatkowe otwory, które w Europie nie byłyby legalne ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Pozostałe szczegóły to raczej oczywiste zmiany np. zderzaki z mniejszym miejscem na tablice rejestracyjne. Czasami w samochodach z rynku amerykańskiego w ogóle nie ma z przodu miejsca na rejestrację - można tam używać tylko jednej, co w Polsce (poza pewnymi sporadycznymi wyjątkami) jest zabronione. Dobra wiadomość jest taka, że elementów nadwozia nie trzeba wymieniać na europejskie odpowiedniki.

Auta z USA - duże silniki to benefit
6

Czy auta z USA są mocniejsze?

Pierwsza możliwa różnica w tym zakresie dotyczy układu wydechowego. Samochody sportowe w USA mogą być nieco głośniejsze, więc bywa, że wydech jest trochę inny niż w europejskiej wersji tego samego auta. Jednym z przykładów jest Ford GT z rocznika 2005, którego wersja na Europę miała zdecydowanie bardziej zduszony wydech - narzekał na to Jeremy Clarkson gdy jego własne GT zostało dostarczone. Tymczasem wspomniany w poprzednim akapicie Mustang otrzymywał na Europę dyferencjał o krótszym przełożeniu niż w USA, co miało poprawić przyspieszenie kosztem prędkości maksymalnej. Tego typu zmian może być więcej.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że wiele samochodów, nawet popularnych, jest oferowanych w USA z innymi silnikami. Najnowszy przykład - Alfa Romeo Tonale. W Europie ten model ma albo słabe jednostki benzynowe i diesla, albo napęd hybrydowy. Tymczasem na Stany Zjednoczone stworzono także wersję benzynową 2.0 turbo o mocy 260 KM. Poszukując samochodu na amerykańskich aukcjach można trafić na znane i lubiane w Polsce modele w nietypowych wersjach.

Auta z USA - ciekawa historia
6
Reklama

Wyposażenie wnętrza samochodów amerykańskich

Jednym z problemów, o których słyszałem w kontekście samochodów oferowanych w USA, jest jakość materiałów wewnętrznych. Są teorie, że na tamtejszy rynek auta mają gorsze wykończenie, bo klienci nie przywiązują do tego większej wagi. Nie udało mi się jednak znaleźć na to wystarczających dowodów. Zazwyczaj europejskie auta klasy premium są wykonane dokładnie tak samo na obu rynkach. Mogą się ewentualnie różnić opcjami wewnętrznymi - panelami dekoracyjnymi. 

Samochody w USA mają nawigację i radio zaprogramowane na pracę na kontynencie amerykańskim. Nie będą one działać w Europie, dlatego po sprowadzeniu auta trzeba radio wymienić lub odblokować odpowiednie ustawienia.

Pozostaje kwestia zegarów. Zazwyczaj mają one zarówno podziałkę w milach jak i w kilometrach, bo ten sam samochód producenci sprzedają jeszcze w Kanadzie, gdzie przestrzeń liczy się w metrach i kilometrach, a nie jardach i milach. Jeśli chodzi o licznik przebiegu, to elektroniczne liczniki często mają opcję przełączania pomiędzy wyświetlaniem jednostek metrycznych i imperialnych.

Auta z USA - klasyki
6

Koszt sprowadzenia i cena pojazdu

Dochodzimy do kluczowej sprawy - ceny. Samochody nowe są w USA tańsze niż w Europie. Wynika to z wielu czynników - większego popytu, przepisów podatkowych, łatwiejszych procesów homologacyjnych i tysiąca innych, mniej istotnych czynników. Przy imporcie do Polski dużo zależy jeszcze od kursów walut, ale ogólnie im samochód droższy, tym różnica w cenie będzie większa, więc opłaca się sprowadzać przede wszystkim samochody klasy premium i luksusowe. Przed 2009 rokiem, gdy 1 dolar kosztował około 2 złote opłacało się ściągać nawet auta bez uszkodzeń. Dziś to już niemożliwe - jeśli nie mówimy o klasykach pod inwestycję to opłacalne są tylko samochody z lekkimi uszkodzeniami, które w Polsce naprawi się znacznie niższym kosztem niż w Stanach. Wiele osób pewnie uważa, że sprowadzanie rozbitka do poważnej naprawy to tylko dokładanie sobie kłopotów, ale jeśli finalnie można cieszyć się luksusowym autem za cenę niższą o kilkadziesiąt albo sto tysięcy złotych, to chętnych nie brakuje. Zaletą jest jawność - powszechnie dostępny, elektroniczny system CARFAX zawiera zdjęcia z aukcji ubezpieczyciela, więc można ocenić jak duże były uszkodzenia. W wielu przypadkach wystarczy wrzucić w wyszukiwarkę numer VIN auta, nie trzeba nawet nic płacić.

Sprowadzenie samochodu z USA - warto czy nie warto?

Jasne, że warto. Szczególnie jeśli nie podobają ci się aktualne trendy rynkowe takie jak zmniejszanie silników i dokładanie modułów hybrydowych. W USA z pewnością znajdziesz młode auto z klasycznym napędem i dobrym wyposażeniem. Oczywiście trzeba szukać aut uszkodzonych, ale nawet z pomocą licznych firm sprowadzających auta i zajmujących się naprawą, nadal się to opłaca.

Nie jest to jednak zabawa dla każdego. Trzeba być świadomym, że w czasie eksploatacji takiego samochodu mogą wyjść niespodzianki wynikające z źle przeprowadzonej naprawy uszkodzonego pojazdu. W nowoczesnej motoryzacji coraz więcej jest elektroniki sterującej wszelkimi procesami - systemy w aucie pokolizyjnym nigdy nie będą tak perfekcyjnie skalibrowane jak wcześniej w fabryce.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025