Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Auta z USA - czym różnią się od europejskich odpowiedników?

Wyjaśniamy czym dokładnie różnią się samochody z USA i co należy zmodyfikować po imporcie do Europy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 grudnia 2022
Auta z USA - Mustang
6

Import samochodów ze Stanów Zjednoczonych do Europy kwitnie. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do listopada 2022 roku zza Atlantyku przypłynęło do Polski prawie 35 tysięcy samochodów używanych, co plasuje USA na piątym miejscu wśród krajów, z których najchętniej sprowadzamy samochody. Warto zauważyć, że cztery kierunki bardziej popularne niż USA to kraje znacznie bliższe geograficznie i kulturowo - Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Skąd tak duża popularność importu aut ze Stanów? Czym kieruje się coraz większa grupa klientów poszukujących swojego wymarzonego samochodu po drugiej stronie globu? Na co przygotować się wybierając samochód z USA? Czym się różni europejski samochód osobowy od swojego amerykańskiego odpowiednika? W tym artykule szczegółowo omawiamy różnice techniczne i wyposażenie, które po imporcie do Europy musi zostać wymienione, ustawione lub dostosowane do wymagań obowiązujących na naszym kontynencie.

Oświetlenie zewnętrzne samochodów sprowadzonych z USA

Samochody w Stanach mają symetryczne światła mijania - o tym słyszał każdy, kto rozważał sprowadzenie auta z USA. Warto jednak wspomnieć o innych niuansach związanych z reflektorami. Przepisy nie zezwalają tam na jednoczesne używanie wszystkich rodzajów świateł - mijania, drogowych i przeciwmgielnych, więc samochody mają inne ustawienia w elektronice sterującej światłami. Światła ksenonowe należą do rzadkości - Amerykanie starają się ich unikać ze względu na domniemane wysokie koszty wymiany lampy - zwykłe halogeny trzymają się tam o wiele lepiej niż w Europie. Zazwyczaj nie ma też spryskiwaczy lamp, które w przypadku reflektorów ksenonowych są u nas obowiązkowe.

Ford GT
6

Nowoczesne auta w Europie mają reflektory LED-owe. W USA też jest to normą, ale bardzo długo nielegalne były inteligentne systemy oświetleniowe, w których auto wygasza część wiązki światła gdy napotka na samochód jadący z przeciwka. Oznacza to, że np. Mercedes klasy S z USA nie będzie miał na pokładzie systemu MULTIBEAM LED. Przepisy legalizujące tego typu rozwiązania w USA zostały uchwalone dopiero w marcu 2022 roku. To dobra wiadomość - auta z adaptacyjnymi LED-ami potencjalnie mogą ułatwić dostosowanie sprowadzonego samochodu do standardu europejskiego - skoro można już teraz zmienić snop światła z ruchu prawostronnego na lewostronny jednym kliknięciem to zapewne będzie można przeprogramować także ustawienia USA/EU bez wymiany lampy. Pozostaje kwestia lamp przeciwmgielnych. W Stanach nie są one obowiązkowe, choć europejscy producenci w swoich autach na tamtejszy rynek zostawiają po prostu pusty slot w lampie, który łatwo uzupełnić brakującą żarówką. Gorzej jak dany model nie był oferowany w Europie - wtedy trzeba dołożyć całą lampę i poprowadzić instalację.

Auta z USA - DODGE CHARGER
6

Kierunkowskazy - większość aut europejskich oferowanych w USA ma pomarańczowy kolor kierunkowskazu z tyłu (np. Volvo), ale auta nie oferowane w Europie (np. Dodge Charger) wymagają większej przeróbki, aby odseparować żarówkę kierunkowskazu od światła pozycyjnego czy lampy stopu. Z kolei z przodu wiele aut amerykańskich ma białe kierunkowskazy, które również trzeba przerobić na pomarańczowe.

Różnice w elementach zewnętrznych importowanych samochodów z USA

To nie koniec różnic z zewnątrz. Często auta zza oceanu mają nieco mniejsze lusterka, co też wynika z przepisów homologacyjnych opisujących jak powinno wyglądać lustro zewnętrzne. Czasami ten sam model samochodu na Europę różni się otworami w przedniej części auta. Dobrym przykładem jest Ford Mustang mniej więcej z rocznika 2016-2020. Jego amerykańska wersja ma na masce dodatkowe otwory, które w Europie nie byłyby legalne ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Pozostałe szczegóły to raczej oczywiste zmiany np. zderzaki z mniejszym miejscem na tablice rejestracyjne. Czasami w samochodach z rynku amerykańskiego w ogóle nie ma z przodu miejsca na rejestrację - można tam używać tylko jednej, co w Polsce (poza pewnymi sporadycznymi wyjątkami) jest zabronione. Dobra wiadomość jest taka, że elementów nadwozia nie trzeba wymieniać na europejskie odpowiedniki.

Auta z USA - duże silniki to benefit
6

Czy auta z USA są mocniejsze?

Pierwsza możliwa różnica w tym zakresie dotyczy układu wydechowego. Samochody sportowe w USA mogą być nieco głośniejsze, więc bywa, że wydech jest trochę inny niż w europejskiej wersji tego samego auta. Jednym z przykładów jest Ford GT z rocznika 2005, którego wersja na Europę miała zdecydowanie bardziej zduszony wydech - narzekał na to Jeremy Clarkson gdy jego własne GT zostało dostarczone. Tymczasem wspomniany w poprzednim akapicie Mustang otrzymywał na Europę dyferencjał o krótszym przełożeniu niż w USA, co miało poprawić przyspieszenie kosztem prędkości maksymalnej. Tego typu zmian może być więcej.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że wiele samochodów, nawet popularnych, jest oferowanych w USA z innymi silnikami. Najnowszy przykład - Alfa Romeo Tonale. W Europie ten model ma albo słabe jednostki benzynowe i diesla, albo napęd hybrydowy. Tymczasem na Stany Zjednoczone stworzono także wersję benzynową 2.0 turbo o mocy 260 KM. Poszukując samochodu na amerykańskich aukcjach można trafić na znane i lubiane w Polsce modele w nietypowych wersjach.

Auta z USA - ciekawa historia
6
Reklama

Wyposażenie wnętrza samochodów amerykańskich

Jednym z problemów, o których słyszałem w kontekście samochodów oferowanych w USA, jest jakość materiałów wewnętrznych. Są teorie, że na tamtejszy rynek auta mają gorsze wykończenie, bo klienci nie przywiązują do tego większej wagi. Nie udało mi się jednak znaleźć na to wystarczających dowodów. Zazwyczaj europejskie auta klasy premium są wykonane dokładnie tak samo na obu rynkach. Mogą się ewentualnie różnić opcjami wewnętrznymi - panelami dekoracyjnymi. 

Samochody w USA mają nawigację i radio zaprogramowane na pracę na kontynencie amerykańskim. Nie będą one działać w Europie, dlatego po sprowadzeniu auta trzeba radio wymienić lub odblokować odpowiednie ustawienia.

Pozostaje kwestia zegarów. Zazwyczaj mają one zarówno podziałkę w milach jak i w kilometrach, bo ten sam samochód producenci sprzedają jeszcze w Kanadzie, gdzie przestrzeń liczy się w metrach i kilometrach, a nie jardach i milach. Jeśli chodzi o licznik przebiegu, to elektroniczne liczniki często mają opcję przełączania pomiędzy wyświetlaniem jednostek metrycznych i imperialnych.

Auta z USA - klasyki
6

Koszt sprowadzenia i cena pojazdu

Dochodzimy do kluczowej sprawy - ceny. Samochody nowe są w USA tańsze niż w Europie. Wynika to z wielu czynników - większego popytu, przepisów podatkowych, łatwiejszych procesów homologacyjnych i tysiąca innych, mniej istotnych czynników. Przy imporcie do Polski dużo zależy jeszcze od kursów walut, ale ogólnie im samochód droższy, tym różnica w cenie będzie większa, więc opłaca się sprowadzać przede wszystkim samochody klasy premium i luksusowe. Przed 2009 rokiem, gdy 1 dolar kosztował około 2 złote opłacało się ściągać nawet auta bez uszkodzeń. Dziś to już niemożliwe - jeśli nie mówimy o klasykach pod inwestycję to opłacalne są tylko samochody z lekkimi uszkodzeniami, które w Polsce naprawi się znacznie niższym kosztem niż w Stanach. Wiele osób pewnie uważa, że sprowadzanie rozbitka do poważnej naprawy to tylko dokładanie sobie kłopotów, ale jeśli finalnie można cieszyć się luksusowym autem za cenę niższą o kilkadziesiąt albo sto tysięcy złotych, to chętnych nie brakuje. Zaletą jest jawność - powszechnie dostępny, elektroniczny system CARFAX zawiera zdjęcia z aukcji ubezpieczyciela, więc można ocenić jak duże były uszkodzenia. W wielu przypadkach wystarczy wrzucić w wyszukiwarkę numer VIN auta, nie trzeba nawet nic płacić.

Sprowadzenie samochodu z USA - warto czy nie warto?

Jasne, że warto. Szczególnie jeśli nie podobają ci się aktualne trendy rynkowe takie jak zmniejszanie silników i dokładanie modułów hybrydowych. W USA z pewnością znajdziesz młode auto z klasycznym napędem i dobrym wyposażeniem. Oczywiście trzeba szukać aut uszkodzonych, ale nawet z pomocą licznych firm sprowadzających auta i zajmujących się naprawą, nadal się to opłaca.

Nie jest to jednak zabawa dla każdego. Trzeba być świadomym, że w czasie eksploatacji takiego samochodu mogą wyjść niespodzianki wynikające z źle przeprowadzonej naprawy uszkodzonego pojazdu. W nowoczesnej motoryzacji coraz więcej jest elektroniki sterującej wszelkimi procesami - systemy w aucie pokolizyjnym nigdy nie będą tak perfekcyjnie skalibrowane jak wcześniej w fabryce.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024