Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Auta z USA - czym różnią się od europejskich odpowiedników?

Wyjaśniamy czym dokładnie różnią się samochody z USA i co należy zmodyfikować po imporcie do Europy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 grudnia 2022
Auta z USA - Mustang
6

Import samochodów ze Stanów Zjednoczonych do Europy kwitnie. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do listopada 2022 roku zza Atlantyku przypłynęło do Polski prawie 35 tysięcy samochodów używanych, co plasuje USA na piątym miejscu wśród krajów, z których najchętniej sprowadzamy samochody. Warto zauważyć, że cztery kierunki bardziej popularne niż USA to kraje znacznie bliższe geograficznie i kulturowo - Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Skąd tak duża popularność importu aut ze Stanów? Czym kieruje się coraz większa grupa klientów poszukujących swojego wymarzonego samochodu po drugiej stronie globu? Na co przygotować się wybierając samochód z USA? Czym się różni europejski samochód osobowy od swojego amerykańskiego odpowiednika? W tym artykule szczegółowo omawiamy różnice techniczne i wyposażenie, które po imporcie do Europy musi zostać wymienione, ustawione lub dostosowane do wymagań obowiązujących na naszym kontynencie.

Oświetlenie zewnętrzne samochodów sprowadzonych z USA

Samochody w Stanach mają symetryczne światła mijania - o tym słyszał każdy, kto rozważał sprowadzenie auta z USA. Warto jednak wspomnieć o innych niuansach związanych z reflektorami. Przepisy nie zezwalają tam na jednoczesne używanie wszystkich rodzajów świateł - mijania, drogowych i przeciwmgielnych, więc samochody mają inne ustawienia w elektronice sterującej światłami. Światła ksenonowe należą do rzadkości - Amerykanie starają się ich unikać ze względu na domniemane wysokie koszty wymiany lampy - zwykłe halogeny trzymają się tam o wiele lepiej niż w Europie. Zazwyczaj nie ma też spryskiwaczy lamp, które w przypadku reflektorów ksenonowych są u nas obowiązkowe.

Ford GT
6

Nowoczesne auta w Europie mają reflektory LED-owe. W USA też jest to normą, ale bardzo długo nielegalne były inteligentne systemy oświetleniowe, w których auto wygasza część wiązki światła gdy napotka na samochód jadący z przeciwka. Oznacza to, że np. Mercedes klasy S z USA nie będzie miał na pokładzie systemu MULTIBEAM LED. Przepisy legalizujące tego typu rozwiązania w USA zostały uchwalone dopiero w marcu 2022 roku. To dobra wiadomość - auta z adaptacyjnymi LED-ami potencjalnie mogą ułatwić dostosowanie sprowadzonego samochodu do standardu europejskiego - skoro można już teraz zmienić snop światła z ruchu prawostronnego na lewostronny jednym kliknięciem to zapewne będzie można przeprogramować także ustawienia USA/EU bez wymiany lampy. Pozostaje kwestia lamp przeciwmgielnych. W Stanach nie są one obowiązkowe, choć europejscy producenci w swoich autach na tamtejszy rynek zostawiają po prostu pusty slot w lampie, który łatwo uzupełnić brakującą żarówką. Gorzej jak dany model nie był oferowany w Europie - wtedy trzeba dołożyć całą lampę i poprowadzić instalację.

Auta z USA - DODGE CHARGER
6

Kierunkowskazy - większość aut europejskich oferowanych w USA ma pomarańczowy kolor kierunkowskazu z tyłu (np. Volvo), ale auta nie oferowane w Europie (np. Dodge Charger) wymagają większej przeróbki, aby odseparować żarówkę kierunkowskazu od światła pozycyjnego czy lampy stopu. Z kolei z przodu wiele aut amerykańskich ma białe kierunkowskazy, które również trzeba przerobić na pomarańczowe.

Różnice w elementach zewnętrznych importowanych samochodów z USA

To nie koniec różnic z zewnątrz. Często auta zza oceanu mają nieco mniejsze lusterka, co też wynika z przepisów homologacyjnych opisujących jak powinno wyglądać lustro zewnętrzne. Czasami ten sam model samochodu na Europę różni się otworami w przedniej części auta. Dobrym przykładem jest Ford Mustang mniej więcej z rocznika 2016-2020. Jego amerykańska wersja ma na masce dodatkowe otwory, które w Europie nie byłyby legalne ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Pozostałe szczegóły to raczej oczywiste zmiany np. zderzaki z mniejszym miejscem na tablice rejestracyjne. Czasami w samochodach z rynku amerykańskiego w ogóle nie ma z przodu miejsca na rejestrację - można tam używać tylko jednej, co w Polsce (poza pewnymi sporadycznymi wyjątkami) jest zabronione. Dobra wiadomość jest taka, że elementów nadwozia nie trzeba wymieniać na europejskie odpowiedniki.

Auta z USA - duże silniki to benefit
6

Czy auta z USA są mocniejsze?

Pierwsza możliwa różnica w tym zakresie dotyczy układu wydechowego. Samochody sportowe w USA mogą być nieco głośniejsze, więc bywa, że wydech jest trochę inny niż w europejskiej wersji tego samego auta. Jednym z przykładów jest Ford GT z rocznika 2005, którego wersja na Europę miała zdecydowanie bardziej zduszony wydech - narzekał na to Jeremy Clarkson gdy jego własne GT zostało dostarczone. Tymczasem wspomniany w poprzednim akapicie Mustang otrzymywał na Europę dyferencjał o krótszym przełożeniu niż w USA, co miało poprawić przyspieszenie kosztem prędkości maksymalnej. Tego typu zmian może być więcej.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że wiele samochodów, nawet popularnych, jest oferowanych w USA z innymi silnikami. Najnowszy przykład - Alfa Romeo Tonale. W Europie ten model ma albo słabe jednostki benzynowe i diesla, albo napęd hybrydowy. Tymczasem na Stany Zjednoczone stworzono także wersję benzynową 2.0 turbo o mocy 260 KM. Poszukując samochodu na amerykańskich aukcjach można trafić na znane i lubiane w Polsce modele w nietypowych wersjach.

Auta z USA - ciekawa historia
6
Reklama

Wyposażenie wnętrza samochodów amerykańskich

Jednym z problemów, o których słyszałem w kontekście samochodów oferowanych w USA, jest jakość materiałów wewnętrznych. Są teorie, że na tamtejszy rynek auta mają gorsze wykończenie, bo klienci nie przywiązują do tego większej wagi. Nie udało mi się jednak znaleźć na to wystarczających dowodów. Zazwyczaj europejskie auta klasy premium są wykonane dokładnie tak samo na obu rynkach. Mogą się ewentualnie różnić opcjami wewnętrznymi - panelami dekoracyjnymi. 

Samochody w USA mają nawigację i radio zaprogramowane na pracę na kontynencie amerykańskim. Nie będą one działać w Europie, dlatego po sprowadzeniu auta trzeba radio wymienić lub odblokować odpowiednie ustawienia.

Pozostaje kwestia zegarów. Zazwyczaj mają one zarówno podziałkę w milach jak i w kilometrach, bo ten sam samochód producenci sprzedają jeszcze w Kanadzie, gdzie przestrzeń liczy się w metrach i kilometrach, a nie jardach i milach. Jeśli chodzi o licznik przebiegu, to elektroniczne liczniki często mają opcję przełączania pomiędzy wyświetlaniem jednostek metrycznych i imperialnych.

Auta z USA - klasyki
6

Koszt sprowadzenia i cena pojazdu

Dochodzimy do kluczowej sprawy - ceny. Samochody nowe są w USA tańsze niż w Europie. Wynika to z wielu czynników - większego popytu, przepisów podatkowych, łatwiejszych procesów homologacyjnych i tysiąca innych, mniej istotnych czynników. Przy imporcie do Polski dużo zależy jeszcze od kursów walut, ale ogólnie im samochód droższy, tym różnica w cenie będzie większa, więc opłaca się sprowadzać przede wszystkim samochody klasy premium i luksusowe. Przed 2009 rokiem, gdy 1 dolar kosztował około 2 złote opłacało się ściągać nawet auta bez uszkodzeń. Dziś to już niemożliwe - jeśli nie mówimy o klasykach pod inwestycję to opłacalne są tylko samochody z lekkimi uszkodzeniami, które w Polsce naprawi się znacznie niższym kosztem niż w Stanach. Wiele osób pewnie uważa, że sprowadzanie rozbitka do poważnej naprawy to tylko dokładanie sobie kłopotów, ale jeśli finalnie można cieszyć się luksusowym autem za cenę niższą o kilkadziesiąt albo sto tysięcy złotych, to chętnych nie brakuje. Zaletą jest jawność - powszechnie dostępny, elektroniczny system CARFAX zawiera zdjęcia z aukcji ubezpieczyciela, więc można ocenić jak duże były uszkodzenia. W wielu przypadkach wystarczy wrzucić w wyszukiwarkę numer VIN auta, nie trzeba nawet nic płacić.

Sprowadzenie samochodu z USA - warto czy nie warto?

Jasne, że warto. Szczególnie jeśli nie podobają ci się aktualne trendy rynkowe takie jak zmniejszanie silników i dokładanie modułów hybrydowych. W USA z pewnością znajdziesz młode auto z klasycznym napędem i dobrym wyposażeniem. Oczywiście trzeba szukać aut uszkodzonych, ale nawet z pomocą licznych firm sprowadzających auta i zajmujących się naprawą, nadal się to opłaca.

Nie jest to jednak zabawa dla każdego. Trzeba być świadomym, że w czasie eksploatacji takiego samochodu mogą wyjść niespodzianki wynikające z źle przeprowadzonej naprawy uszkodzonego pojazdu. W nowoczesnej motoryzacji coraz więcej jest elektroniki sterującej wszelkimi procesami - systemy w aucie pokolizyjnym nigdy nie będą tak perfekcyjnie skalibrowane jak wcześniej w fabryce.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025