Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Auta z USA - czym różnią się od europejskich odpowiedników?

Wyjaśniamy czym dokładnie różnią się samochody z USA i co należy zmodyfikować po imporcie do Europy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 grudnia 2022
Auta z USA - Mustang
6

Import samochodów ze Stanów Zjednoczonych do Europy kwitnie. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do listopada 2022 roku zza Atlantyku przypłynęło do Polski prawie 35 tysięcy samochodów używanych, co plasuje USA na piątym miejscu wśród krajów, z których najchętniej sprowadzamy samochody. Warto zauważyć, że cztery kierunki bardziej popularne niż USA to kraje znacznie bliższe geograficznie i kulturowo - Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Skąd tak duża popularność importu aut ze Stanów? Czym kieruje się coraz większa grupa klientów poszukujących swojego wymarzonego samochodu po drugiej stronie globu? Na co przygotować się wybierając samochód z USA? Czym się różni europejski samochód osobowy od swojego amerykańskiego odpowiednika? W tym artykule szczegółowo omawiamy różnice techniczne i wyposażenie, które po imporcie do Europy musi zostać wymienione, ustawione lub dostosowane do wymagań obowiązujących na naszym kontynencie.

Oświetlenie zewnętrzne samochodów sprowadzonych z USA

Samochody w Stanach mają symetryczne światła mijania - o tym słyszał każdy, kto rozważał sprowadzenie auta z USA. Warto jednak wspomnieć o innych niuansach związanych z reflektorami. Przepisy nie zezwalają tam na jednoczesne używanie wszystkich rodzajów świateł - mijania, drogowych i przeciwmgielnych, więc samochody mają inne ustawienia w elektronice sterującej światłami. Światła ksenonowe należą do rzadkości - Amerykanie starają się ich unikać ze względu na domniemane wysokie koszty wymiany lampy - zwykłe halogeny trzymają się tam o wiele lepiej niż w Europie. Zazwyczaj nie ma też spryskiwaczy lamp, które w przypadku reflektorów ksenonowych są u nas obowiązkowe.

Ford GT
6

Nowoczesne auta w Europie mają reflektory LED-owe. W USA też jest to normą, ale bardzo długo nielegalne były inteligentne systemy oświetleniowe, w których auto wygasza część wiązki światła gdy napotka na samochód jadący z przeciwka. Oznacza to, że np. Mercedes klasy S z USA nie będzie miał na pokładzie systemu MULTIBEAM LED. Przepisy legalizujące tego typu rozwiązania w USA zostały uchwalone dopiero w marcu 2022 roku. To dobra wiadomość - auta z adaptacyjnymi LED-ami potencjalnie mogą ułatwić dostosowanie sprowadzonego samochodu do standardu europejskiego - skoro można już teraz zmienić snop światła z ruchu prawostronnego na lewostronny jednym kliknięciem to zapewne będzie można przeprogramować także ustawienia USA/EU bez wymiany lampy. Pozostaje kwestia lamp przeciwmgielnych. W Stanach nie są one obowiązkowe, choć europejscy producenci w swoich autach na tamtejszy rynek zostawiają po prostu pusty slot w lampie, który łatwo uzupełnić brakującą żarówką. Gorzej jak dany model nie był oferowany w Europie - wtedy trzeba dołożyć całą lampę i poprowadzić instalację.

Auta z USA - DODGE CHARGER
6

Kierunkowskazy - większość aut europejskich oferowanych w USA ma pomarańczowy kolor kierunkowskazu z tyłu (np. Volvo), ale auta nie oferowane w Europie (np. Dodge Charger) wymagają większej przeróbki, aby odseparować żarówkę kierunkowskazu od światła pozycyjnego czy lampy stopu. Z kolei z przodu wiele aut amerykańskich ma białe kierunkowskazy, które również trzeba przerobić na pomarańczowe.

Różnice w elementach zewnętrznych importowanych samochodów z USA

To nie koniec różnic z zewnątrz. Często auta zza oceanu mają nieco mniejsze lusterka, co też wynika z przepisów homologacyjnych opisujących jak powinno wyglądać lustro zewnętrzne. Czasami ten sam model samochodu na Europę różni się otworami w przedniej części auta. Dobrym przykładem jest Ford Mustang mniej więcej z rocznika 2016-2020. Jego amerykańska wersja ma na masce dodatkowe otwory, które w Europie nie byłyby legalne ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Pozostałe szczegóły to raczej oczywiste zmiany np. zderzaki z mniejszym miejscem na tablice rejestracyjne. Czasami w samochodach z rynku amerykańskiego w ogóle nie ma z przodu miejsca na rejestrację - można tam używać tylko jednej, co w Polsce (poza pewnymi sporadycznymi wyjątkami) jest zabronione. Dobra wiadomość jest taka, że elementów nadwozia nie trzeba wymieniać na europejskie odpowiedniki.

Auta z USA - duże silniki to benefit
6

Czy auta z USA są mocniejsze?

Pierwsza możliwa różnica w tym zakresie dotyczy układu wydechowego. Samochody sportowe w USA mogą być nieco głośniejsze, więc bywa, że wydech jest trochę inny niż w europejskiej wersji tego samego auta. Jednym z przykładów jest Ford GT z rocznika 2005, którego wersja na Europę miała zdecydowanie bardziej zduszony wydech - narzekał na to Jeremy Clarkson gdy jego własne GT zostało dostarczone. Tymczasem wspomniany w poprzednim akapicie Mustang otrzymywał na Europę dyferencjał o krótszym przełożeniu niż w USA, co miało poprawić przyspieszenie kosztem prędkości maksymalnej. Tego typu zmian może być więcej.

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że wiele samochodów, nawet popularnych, jest oferowanych w USA z innymi silnikami. Najnowszy przykład - Alfa Romeo Tonale. W Europie ten model ma albo słabe jednostki benzynowe i diesla, albo napęd hybrydowy. Tymczasem na Stany Zjednoczone stworzono także wersję benzynową 2.0 turbo o mocy 260 KM. Poszukując samochodu na amerykańskich aukcjach można trafić na znane i lubiane w Polsce modele w nietypowych wersjach.

Auta z USA - ciekawa historia
6
Reklama

Wyposażenie wnętrza samochodów amerykańskich

Jednym z problemów, o których słyszałem w kontekście samochodów oferowanych w USA, jest jakość materiałów wewnętrznych. Są teorie, że na tamtejszy rynek auta mają gorsze wykończenie, bo klienci nie przywiązują do tego większej wagi. Nie udało mi się jednak znaleźć na to wystarczających dowodów. Zazwyczaj europejskie auta klasy premium są wykonane dokładnie tak samo na obu rynkach. Mogą się ewentualnie różnić opcjami wewnętrznymi - panelami dekoracyjnymi. 

Samochody w USA mają nawigację i radio zaprogramowane na pracę na kontynencie amerykańskim. Nie będą one działać w Europie, dlatego po sprowadzeniu auta trzeba radio wymienić lub odblokować odpowiednie ustawienia.

Pozostaje kwestia zegarów. Zazwyczaj mają one zarówno podziałkę w milach jak i w kilometrach, bo ten sam samochód producenci sprzedają jeszcze w Kanadzie, gdzie przestrzeń liczy się w metrach i kilometrach, a nie jardach i milach. Jeśli chodzi o licznik przebiegu, to elektroniczne liczniki często mają opcję przełączania pomiędzy wyświetlaniem jednostek metrycznych i imperialnych.

Auta z USA - klasyki
6

Koszt sprowadzenia i cena pojazdu

Dochodzimy do kluczowej sprawy - ceny. Samochody nowe są w USA tańsze niż w Europie. Wynika to z wielu czynników - większego popytu, przepisów podatkowych, łatwiejszych procesów homologacyjnych i tysiąca innych, mniej istotnych czynników. Przy imporcie do Polski dużo zależy jeszcze od kursów walut, ale ogólnie im samochód droższy, tym różnica w cenie będzie większa, więc opłaca się sprowadzać przede wszystkim samochody klasy premium i luksusowe. Przed 2009 rokiem, gdy 1 dolar kosztował około 2 złote opłacało się ściągać nawet auta bez uszkodzeń. Dziś to już niemożliwe - jeśli nie mówimy o klasykach pod inwestycję to opłacalne są tylko samochody z lekkimi uszkodzeniami, które w Polsce naprawi się znacznie niższym kosztem niż w Stanach. Wiele osób pewnie uważa, że sprowadzanie rozbitka do poważnej naprawy to tylko dokładanie sobie kłopotów, ale jeśli finalnie można cieszyć się luksusowym autem za cenę niższą o kilkadziesiąt albo sto tysięcy złotych, to chętnych nie brakuje. Zaletą jest jawność - powszechnie dostępny, elektroniczny system CARFAX zawiera zdjęcia z aukcji ubezpieczyciela, więc można ocenić jak duże były uszkodzenia. W wielu przypadkach wystarczy wrzucić w wyszukiwarkę numer VIN auta, nie trzeba nawet nic płacić.

Sprowadzenie samochodu z USA - warto czy nie warto?

Jasne, że warto. Szczególnie jeśli nie podobają ci się aktualne trendy rynkowe takie jak zmniejszanie silników i dokładanie modułów hybrydowych. W USA z pewnością znajdziesz młode auto z klasycznym napędem i dobrym wyposażeniem. Oczywiście trzeba szukać aut uszkodzonych, ale nawet z pomocą licznych firm sprowadzających auta i zajmujących się naprawą, nadal się to opłaca.

Nie jest to jednak zabawa dla każdego. Trzeba być świadomym, że w czasie eksploatacji takiego samochodu mogą wyjść niespodzianki wynikające z źle przeprowadzonej naprawy uszkodzonego pojazdu. W nowoczesnej motoryzacji coraz więcej jest elektroniki sterującej wszelkimi procesami - systemy w aucie pokolizyjnym nigdy nie będą tak perfekcyjnie skalibrowane jak wcześniej w fabryce.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025
Cupra Raval spyshot
Cupra / Raval
Nadchodzi Cupra Raval - mały, przystępny elektryk z Hiszpanii

Jako odpowiedź na R5, a w mocniejszych wersjach na Alpine A290, Cupra Raval ma sporo do wygrania.

3 lutego 2025
Ford GT LMDh Le Mans
WEC
W 2027 roku Ford ponownie zmierzy się z Ferrari w Le Mans

Stawka wyścigu Le Mans coraz bardziej się zacieśnia. W 2027 do topowej klasy LMDh dołączy Ford.

31 stycznia 2025
Jannarelly Ælla-60 design
Jannarelly
Jannarelly życzy sobie 3,65 mln zł za przebudowane Ferrari 360

Designer Anthony Jannarelly stworzył modne retro-coupe na bazie Ferrari 360 i nazwał je Ælla-60.

31 stycznia 2025
Polestar Arctic Circle seria
Polestar
Polestar rozszerza gamę projektów specjalnych Arctic Circle

Polestar 4 dołącza do “dwójki” i “trójki” w unikalnej, inspirowanej rajdami kolekcji Arctic Circle.

31 stycznia 2025
Morgan flagowiec teaser
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six odszedł, ale… będzie nowy sześciocylindrowy flagowiec

Morgan podzielił się informacjami na temat nowego modelu flagowego z sześciocylindrowym silnikiem.

30 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS Touring - 300 km/h w rodzinnym stylu

Jedno z najlepszych szybkich kombi - BMW M3 Touring - właśnie dostało ostrzejszą wersję CS.

30 stycznia 2025