Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Rimac Nevera R - mocniejsza wersja najszybszego auta świata

Rimac Nevera imponuje przyspieszeniem, ale wersja R ma być jeszcze szybsza i bardziej hardkorowa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 sierpnia 2024
Rimac Nevera R premiera
19

Coraz więcej pojawia się na świecie elektrycznych hipersamochodów, ale to Rimac Nevera jest królem tego towarzystwa, czego dowodem są liczne rekordy ustanowione przez chorwacką markę. Choć wydaje się, że są na razie niezagrożone, Rimac wprowadza na rynek jeszcze ostrzejszą odmianę swojego pierwszego modelu: oto Nevera R.

Samochód zadebiutował podczas trwającego Monterey Car Week i jest ewolucją istniejącego modelu z naciskiem na jego sportowe właściwości: podwozie ma być sztywniejsze, aerodynamika skuteczniejsza, a silniki mocniejsze. Model jest limitowany do 40 egzemplarzy i powstał na bazie sugestii dotychczasowych użytkowników i klientów Rimaca. Chorwacka marka twierdzi, że przeobraziła swoje hiper-GT w hipersamochód typowo sportowy, ale jest to nadal auto drogowe przeznaczone do okazjonalnych wypadów na tor.

Nevera R dostała zastrzyk prawie 200 KM, ale głównym celem była poprawa właściwości jezdnych.

Podstawowa formuła się nie zmieniła. To nadal samochód z innowacyjnym czterosilnikowym napędem, którym można bez problemu jeździć na co dzień, o bliskim perfekcji poziomie przywiązania do detali. Dzięki gruntownemu przeprojektowaniu niektórych elementów i zastosowaniu technologii nowej generacji, R wchodzi na nowy poziom wydajności w stosunku do i tak już obłędnie szybkiej Nevery.

Dyrektor generalny Rimac Group, Mate Rimac, powiedział: „Nieustannie wsłuchujemy się w życzenia naszych klientów, a wielu z nich szukało samochodu, który naprawdę podkreśli zdolność Nevery do pokonywania zakrętów, wykorzystując wszystkie zaawansowane technologie na pokładzie. Dlatego stworzyliśmy Neverę R: znajdziecie w niej to samo DNA, ale w lżejszej, szybszej i bardziej sportowej formie”.

Rimac Nevera R aerodynamika
19

W podłodze auta umieszczono nową baterię o pojemności 108 kWh opracowaną samodzielnie przez Rimaca. Przy jej tworzeniu głównym punktem koncentracji była poprawa osiągów. Tak jak do tej pory, bateria zasila cztery silniki elektryczne tworzące napęd AWD, ale teraz moc jest podniesiona do jeszcze bardziej absurdalnej wartości 2107 KM. To o 193 KM więcej niż w standardowej Neverze.

Jak można się domyślić, osiągi się poprawiły. 100 km/h Nevera R osiąga w tym samym czasie co pierwowzór (1,81 s), ale 200 km/h przekracza w niewyobrażalnym czasie 4,38 s, a 300 km/h po 8,66 s. Aby osadzić to w pewnej ramie powiedzmy, że Volkswagen Up! GTI potrzebuje o 0,1 s więcej aby przyspieszyć od zera do “setki”. Prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, ale można też pojechać pełnym ogniem i osiągnąć 412 km/h (o 3 km/h mniej niż w standardowym modelu) jeśli przejazd jest nadzorowany przez producenta (względy bezpieczeństwa).

Nevera R przyspiesza do 300 km/h szybciej niż większość aut do 100 km/h. Jej czas to 8,66 s.

Osiągi to jedno, ale w modelu R do ich wykorzystania zaprzęgnięto o wiele bardziej dopracowaną aerodynamikę, przy okazji poprawiając nieco design zewnętrzny Nevery. Auto jest ostrzejsze, bardziej agresywne, ale również skuteczniejsze aerodynamicznie i generuje większy docisk. Od razu widać stały tylny spoiler którego zwykła Nevera nie ma, a także większy tylny dyfuzor. Te wszystkie zabiegi zwiększyły docisk o 15 procent, ale ogólna wydajność aerodynamiczna jest lepsza o 10 procent.

Reklama

Dla Nevery R Rimac zaprojektował zupełnie nowe koła w rozmiarach 20 i 21 cali (przód - tył), na których są specjalnie dostosowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Opony w połączeniu z większym nachyleniem kół i poprawioną aerodynamiką sprawiły, że auto jest mniej podsterowne, a jego przyczepność boczna poprawiła się o 5 do 10 procent.

Zmiany w napędzie wymusiły poprawki w oprogramowaniu. Sterownik systemu torque vectoring wszystkich czterech kół, systemów stabilności i kontroli trakcji (w tym trybu Drift) dostosowano do nowych podzespołów. W rezultacie Nevera R lepiej się prowadzi, chętniej współpracuje z kierowcą, jest bardziej przewidywalna w deszczu i ma lepszą reakcję na ruchy kierownicą.

Rimac Nevera R wnętrze
19

Rimac nie zaniedbał hamulców, które zawsze powinny iść w parze ze zwiększaniem mocy. Nowy system EVO2 ma karbonowo-ceramiczne tarcze z warstwą matrycy silikonowej, która poprawia skuteczność hamowania, wydajność termiczną i wytrzymałość podczas szybkiej jazdy.

Egzemplarz pokazowy jest pokryty lakierem Nebula Green z zielonymi akcentami nawiązującymi do Nevery Time Attack, ale model R jest tak samo konfigurowalny jak standardowa Nevera. Każdy z 40 egzemplarzy będzie dostosowany do wymagań klienta. Kolorowe włókno węglowe, innowacyjne lakiery i materiały wykończeniowe z najróżniejszych tworzyw otworzyły Rimaca i nie tylko na zupełnie nowe możliwości personalizacji samochodów.

Rimac Nevera R - podstawowe dane

Prędkość: 350 km/h (412 km/h po spełnieniu warunków)
Moc: 2107 KM
0-100 km/h: 1,81 s
0-200 km/h: 4,38 s
0-300 km/h: 8,66 s
¼ mili: 8,23 s
Bateria: 108 kWh
Cena: brak danych

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Są pierwsze oficjalne zdjęcia BMW M3 Touring w wersji CS

Czy BMW M3 Touring może być lepsze? Z modyfikacjami wersji CS jest to całkiem prawdopodobne.

27 stycznia 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Genesis szykuje gorącego SUV-a - GV60 Magma zadebiutuje w tym roku

Pierwszy model sportowej submarki Genesis Magma będzie miał około 600 KM i pojawi się w 2025 r.

27 stycznia 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman przyłapane podczas testów

Następca serii 718 coraz bliżej debiutu. Na drogach pojawiły się prototypy elektrycznego Porsche.

27 stycznia 2025
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025