Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Rimac Nevera R - mocniejsza wersja najszybszego auta świata

Rimac Nevera imponuje przyspieszeniem, ale wersja R ma być jeszcze szybsza i bardziej hardkorowa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 sierpnia 2024
Rimac Nevera R premiera
19

Coraz więcej pojawia się na świecie elektrycznych hipersamochodów, ale to Rimac Nevera jest królem tego towarzystwa, czego dowodem są liczne rekordy ustanowione przez chorwacką markę. Choć wydaje się, że są na razie niezagrożone, Rimac wprowadza na rynek jeszcze ostrzejszą odmianę swojego pierwszego modelu: oto Nevera R.

Samochód zadebiutował podczas trwającego Monterey Car Week i jest ewolucją istniejącego modelu z naciskiem na jego sportowe właściwości: podwozie ma być sztywniejsze, aerodynamika skuteczniejsza, a silniki mocniejsze. Model jest limitowany do 40 egzemplarzy i powstał na bazie sugestii dotychczasowych użytkowników i klientów Rimaca. Chorwacka marka twierdzi, że przeobraziła swoje hiper-GT w hipersamochód typowo sportowy, ale jest to nadal auto drogowe przeznaczone do okazjonalnych wypadów na tor.

Nevera R dostała zastrzyk prawie 200 KM, ale głównym celem była poprawa właściwości jezdnych.

Podstawowa formuła się nie zmieniła. To nadal samochód z innowacyjnym czterosilnikowym napędem, którym można bez problemu jeździć na co dzień, o bliskim perfekcji poziomie przywiązania do detali. Dzięki gruntownemu przeprojektowaniu niektórych elementów i zastosowaniu technologii nowej generacji, R wchodzi na nowy poziom wydajności w stosunku do i tak już obłędnie szybkiej Nevery.

Dyrektor generalny Rimac Group, Mate Rimac, powiedział: „Nieustannie wsłuchujemy się w życzenia naszych klientów, a wielu z nich szukało samochodu, który naprawdę podkreśli zdolność Nevery do pokonywania zakrętów, wykorzystując wszystkie zaawansowane technologie na pokładzie. Dlatego stworzyliśmy Neverę R: znajdziecie w niej to samo DNA, ale w lżejszej, szybszej i bardziej sportowej formie”.

Rimac Nevera R aerodynamika
19

W podłodze auta umieszczono nową baterię o pojemności 108 kWh opracowaną samodzielnie przez Rimaca. Przy jej tworzeniu głównym punktem koncentracji była poprawa osiągów. Tak jak do tej pory, bateria zasila cztery silniki elektryczne tworzące napęd AWD, ale teraz moc jest podniesiona do jeszcze bardziej absurdalnej wartości 2107 KM. To o 193 KM więcej niż w standardowej Neverze.

Jak można się domyślić, osiągi się poprawiły. 100 km/h Nevera R osiąga w tym samym czasie co pierwowzór (1,81 s), ale 200 km/h przekracza w niewyobrażalnym czasie 4,38 s, a 300 km/h po 8,66 s. Aby osadzić to w pewnej ramie powiedzmy, że Volkswagen Up! GTI potrzebuje o 0,1 s więcej aby przyspieszyć od zera do “setki”. Prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, ale można też pojechać pełnym ogniem i osiągnąć 412 km/h (o 3 km/h mniej niż w standardowym modelu) jeśli przejazd jest nadzorowany przez producenta (względy bezpieczeństwa).

Nevera R przyspiesza do 300 km/h szybciej niż większość aut do 100 km/h. Jej czas to 8,66 s.

Osiągi to jedno, ale w modelu R do ich wykorzystania zaprzęgnięto o wiele bardziej dopracowaną aerodynamikę, przy okazji poprawiając nieco design zewnętrzny Nevery. Auto jest ostrzejsze, bardziej agresywne, ale również skuteczniejsze aerodynamicznie i generuje większy docisk. Od razu widać stały tylny spoiler którego zwykła Nevera nie ma, a także większy tylny dyfuzor. Te wszystkie zabiegi zwiększyły docisk o 15 procent, ale ogólna wydajność aerodynamiczna jest lepsza o 10 procent.

Reklama

Dla Nevery R Rimac zaprojektował zupełnie nowe koła w rozmiarach 20 i 21 cali (przód - tył), na których są specjalnie dostosowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Opony w połączeniu z większym nachyleniem kół i poprawioną aerodynamiką sprawiły, że auto jest mniej podsterowne, a jego przyczepność boczna poprawiła się o 5 do 10 procent.

Zmiany w napędzie wymusiły poprawki w oprogramowaniu. Sterownik systemu torque vectoring wszystkich czterech kół, systemów stabilności i kontroli trakcji (w tym trybu Drift) dostosowano do nowych podzespołów. W rezultacie Nevera R lepiej się prowadzi, chętniej współpracuje z kierowcą, jest bardziej przewidywalna w deszczu i ma lepszą reakcję na ruchy kierownicą.

Rimac Nevera R wnętrze
19

Rimac nie zaniedbał hamulców, które zawsze powinny iść w parze ze zwiększaniem mocy. Nowy system EVO2 ma karbonowo-ceramiczne tarcze z warstwą matrycy silikonowej, która poprawia skuteczność hamowania, wydajność termiczną i wytrzymałość podczas szybkiej jazdy.

Egzemplarz pokazowy jest pokryty lakierem Nebula Green z zielonymi akcentami nawiązującymi do Nevery Time Attack, ale model R jest tak samo konfigurowalny jak standardowa Nevera. Każdy z 40 egzemplarzy będzie dostosowany do wymagań klienta. Kolorowe włókno węglowe, innowacyjne lakiery i materiały wykończeniowe z najróżniejszych tworzyw otworzyły Rimaca i nie tylko na zupełnie nowe możliwości personalizacji samochodów.

Rimac Nevera R - podstawowe dane

Prędkość: 350 km/h (412 km/h po spełnieniu warunków)
Moc: 2107 KM
0-100 km/h: 1,81 s
0-200 km/h: 4,38 s
0-300 km/h: 8,66 s
¼ mili: 8,23 s
Bateria: 108 kWh
Cena: brak danych

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025