Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Rimac Nevera oficjalnie najszybszym autem drogowym świata!

Jeśli istnieją elektryczne hyperauta, którym naprawdę warto się przyjrzeć, to jednym z nich jest Rimac Nevera.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 września 2021
Rimac Nevera
21

W ciągu ostatnich kilku lat pojawiało się wiele „przełomowych” projektów aut elektrycznych, które jako hypercary łasiły się na pokonanie magicznej bariery 2000 KM mocy. Lawina nowych samochodów przyniosła m.in. Lotusa Eviję, Pininfarinę Battistę, czy kilka innych projektów, które bardziej można traktować jako swego rodzaju startupy. Z tego grona zawsze wybija się jedna marka - chorwacki Rimac.

To właśnie ten producent - bo tak bez wątpienia można już mówić o niewielkiej firmie, pozwolił nam już kilka lat temu traktować elektryczne supersamochody na poważnie. Choć podróż w doskonaleniu swoich produktów wciąż trwa, to Nevera wyznacza istotny moment w tej eskapadzie Rimaca. Nowy model jest już gotowy rozpoczęto produkcję 150 egzemplarzy, a pierwsze zamówione egzemplarze mają trafić do klientów jeszcze w tym roku.

Studząc emocje klientów, którzy nieustannie dopytują, kiedy ich auta będą gotowe, Rimac paradoksalnie wzbudził jeszcze więcej emocje. Nieoficjalnie Nevera osiągnęła rekordowe przejazdy na ćwierć mili w czerwcu, ale z oficjalnym wyposażeniem, służącym profesjonalnym pomiarom czasów, auto zmierzyło się dopiero teraz na torze wyścigowym Famoso w Kalifornii. Nevera odnotowała tam przejazd z czasem 8,582 i prędkością 269,58 km/h (167,51 mph). To oficjalnie czyni ją najszybszym samochodem produkcyjnym świata. McLaren P1 osiągnął kilka lat temu rezultat 9,8 sekundy, a Bugatti Chiron Sport - 9,4 s, a nowa Tesla Model S Plaid „jedynie” 9,247 sekundy.

Podczas rekordowego przejazdu auto wyposażone było w standardowe opony Michelin Pilot Sport 4S. Kierowca testowy Rimaca powiedział, że to było pierwsze zetknięcie firmy z nawierzchnią przygotowaną do bicia rekordów tego typu. Początkowo wyniki były nawet słabsze niż na zwykłym asfalcie, ale z czasem udało się rozpracować optymalne temperatury ogumienia. 

Nevera opiera się na aucie Concept_Two z 2018 roku. Zmodernizowano zwłaszcza podwozie i akumulatory, tworząc auto gotowe do nabycia przez klienta. Oczekiwania są spore, podobnie jak cena, wynosząca 9 mln zł bez podatków.

Emocje wzbudzają nawet suche liczby. Auto charakteryzuje się mocą 1887 KM i momentem obrotowym 2360 Nm, które wytwarzają cztery osobne silniki elektryczne umieszczone przy kołach. Każda oś posiada własną jednobiegową przekładnię. Moc jest rozdzielana na poszczególne koła w zależności od potrzeby. Silniki pobierają energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 120 kWh, który znajduje się w module w kształcie litery T pomiędzy dwoma siedzeniami i tuż za nimi. Zasięg ma dochodzić do 550 km, nie ujawniono jeszcze masy pojazdu.

Nevera osiąga setkę w 1,85 sekundy. Maksymalna prędkość określana jest na 415 km/h, choć wszyscy czekamy na potwierdzenie - najlepiej na modnych ostatnio wśród niszowych producentów materiałach video.

Reklama

Konstrukcja opiera się na centralnej wannie w postaci carbonowego monokoku z aluminiowymi ramami pomocniczymi przykręconymi na krańcach, do których przymocowane są osie napędowe. Akumulator także stanowi strukturalną część tej wanny, dodając jej 37% sztywności. Zawieszenie posiada konstrukcję dwuwahaczową z adaptacyjnymi amortyzatorami i regulowaną wysokością. Do wytracania prędkości posłużą hamulce węglowo-ceramiczne z tarczami o średnicy 390 mm i sześciotłoczkowymi zaciskami Brembo. Współpracują one bezpośrednio z systemem odzyskiwania energii, przy czym pedał hamulca nie jest fizycznie połączony z samym układem. Podobnie jak układ kierowniczy, działa on w systemie „by-wire”, czyli bezprzewodowo. Zaawansowane rozwiązania wymusiły na producencie opracowanie od zera skutecznych systemów wspierających trakcję. System Rimac All Wheel Torque Vectoring 2 kalibruje ilość momentu obrotowego przesyłanego do każdego koła w zależności od warunków i trybu jazdy. 

Choć wizualnie auto niewiele różni się od prototypu, firma dokonała szeregu zmian aerodynamicznych. Postawiono tu zwłaszcza na aktywne komponenty, szczególnie w grillu, czy tylnym dyfuzorze i skrzydle. Działają one niezależnie od wybranego trybu pracy. Różnica w sile docisku pomiędzy najmniejszą a największą wynosi aż 326%.

Design kabiny jest prosty, a jej głównymi elementami są  centralny wyświetlacz oraz ekran przed oczyma kierowcy. Rimac zastrzega, że przy możliwości personalizacji, istnieje małe prawdopodobieństwo, że fabrykę opuszczą dwa takie same auta. Liczby robią wrażenie na papierze, ale Rimac to obecnie najbardziej poważany producent hyperaut elektrycznych. Zaufanie do firmy sprawiło, że Porsche kupiło jego 10% udziałów, a Hyundai Kia zainwestowało 70 mln funtów w rozwój firmy. Pokazuje to, że Rimac jest kluczowym graczem jeśli chodzi o zelektryfikowane supersportowe auta. 

Nevera oznacza falę sztormową, która może uderzyć w chorwackie wybrzeże od strony Adriatyku - z Włochami po drugiej stronie. Czy to przypadek? Raczej nie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak szybko firma się rozwija i jak śmiało wchodzi w realny świat wyjątkowych aut pędzonych prądem.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022