Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Oto zupełnie nowy, elektryczny Dodge Charger

Dodge rozpoczyna 2024 rok debiutem elektrycznego Chargera - muscle cara naszych czasów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 marca 2024
2024 Dodge Charger EV premiera
20

Czasy grzmiących V-ósemek w Dodge’u Chargerze minęły, a następcą kultowego modelu jest dziś samochód na baterie. Charger zamienił benzynowe silniki na nową elektryczną platformę okraszoną designem w stylu retro i mocą przewyższającą współczesne supersamochody. Wersja z silnikiem sześciocylindrowym nadal będzie w ofercie, ale ani ona, ani elektryczny wariant prawdopodobnie nie pojawią się w Europie. Nowy Dodge Charger wejdzie do masowej produkcji w połowie 2024 roku.

W tym momencie flagowym modelem jest Charger Daytona Scat Pack wyposażony w instalację 400V i baterię 100.5 kWh. Model ten ma dwa silniki - po jednym na oś - o łącznej mocy 598 KM. Napęd ma jednak funkcję “PowerShot” dodającą kolejne 82 KM przez 15 sekund, co razem daje 680 KM. Dzięki napędowi na wszystkie koła Charger przyspiesza do 100 km/h w 3,3 s, a ćwierć mili pokonuje w 11,5 s. Producent wcześniej zapowiedział, że nowa generacja tego modelu na pewno będzie mocniejsza niż stary Hellcat Redeye (818 KM), więc w kwestii mocy to na pewno nie jest ostatnie słowo.

Dodge Charger ma nową platformę i retro design, za to stracił silniki V8 na rzecz R6 i napędu elektrycznego.

Obok Daytony w gamie będzie Charger R/T - nieco słabszy (503 KM), ale o zwiększonym zasięgu. Mówi się, że wyniesie on ponad 510 km, podczas gdy Scat Pack potrafi pokonać tylko 418 km. Gdy prąd się skończy oba modele będą w stanie przyjąć do 350 kW mocy ładowania. W pierwszym kwartale 2025 roku Dodge wprowadzi na rynek Chargera z silnikami rzędowymi 3.0 twin turbo - S.O. oraz H.O. o mocach odpowiednio 426 KM i 558 KM.

Napęd to całkowita nowość dla Dodge’a, ale design jest mocno inspirowany przeszłością. Numerem jeden na liście wzorców był Charger rocznik 1968, a produkcyjne auto mocno przypomina koncept Daytona SRT - mocno narysowane linie tyłu oraz duża szerokość i długość auta mówią same za siebie. W bezpośrednim porównaniu z konceptem są pewne różnice w proporcjach wymuszone przez wymogi platformy STLA Large. Model ten występuje w wersji dwu- i czterodrzwiowej, a każda ma nieco inny wygląd, ale obie wyposażono w elementy charakterystyczne dla Dodge’a - przedni light bar i tylne LED-y w formie “pierścieni ognia”.

Reklama
2024 Dodge Charger EV tył czerwony
20

Deska rozdzielcza to nowoczesna interpretacja modelu rocznik 1968, ale ze spłaszczoną kierownicą, 64-kolorowym podświetleniem nastrojowym i telemetrią pokładową. Nie zabrakło wybieraka kierunku jazdy w formie kolby pistoletu, jak w klasycznym Chargerze. Standardem jest ekran wolnostojący 10.25 cala, który za dopłatą można zamienić na 16-calowy. Z kolei ekran centralny ma 12.3 cala niezależnie od wariantu.

Nowy Dodge Charger wchodzi na rynek z długą listą opcji, na której są między innymi: przód z dokładką aerodynamiczną zwiększającą docisk i dwuzaworowe adaptacyjne amortyzatory (tylko Scat Pack). Wersje elektryczne mogą mieć opcjonalny system "Fratzonic Chambered Exhaust" o głośności 126 decybeli. W ten sposób producent chce stworzyć dźwięk równie emocjonujący co w starym Chargerze Hellcat napędzanym mocą ośmiu cylindrów. Przednie hamulce mają tarcze 406 mm i sześciotłoczkowe zaciski. Z tyłu zamontowano opony o szerokości 305 mm w rozmiarze 20 cali.

Cenniki nie zostały podane, ale elektryczny dwudrzwiowy Charger wejdzie do produkcji w połowie tego roku. W przyszłym roku dołączy czterodrzwiowa wersja spalinowa.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025