Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
14

Gdy Ford z wielką pompą ogłaszał, że ich nowy Mustang GTD wykręcił czas 6:57,685 na Ringu, słychać było zapowiedzi, że to dopiero początek. Pierwszy rdzennie amerykański samochód sportowy, który jest w stanie pokonać Nürburgring w mniej niż 7 minut, podobno miał jeszcze rezerwy.

Jak duże są to rezerwy wiemy dopiero teraz, gdy amerykańska marka pochwaliła się progresem jaki wykonała na przestrzeni ostatnich miesięcy. Nowy oficjalny rekord Północnej Pętli Mustanga GTD to 6:52,072, dzięki czemu na liście wszechczasów model ten awansował tuż za plecy Lamborghini Huracan Performante. W klasie produkcyjnych samochodów sportowych jest to czwarty wynik w historii. Ford zostawił w tyle m.in. Porsche 992 GT3 Manthey Performance Kit (6:55,737 zanotowane w 2022), a za nim plasuje się Porsche 992 GT3 (6:59,93 w 2020). Ford podkreśla, że Mustang GTD to pierwszy amerykański samochód sportowy produkowany seryjnie, który zszedł tu poniżej 7 minut.

Czas 6:52,072 uzyskany przez Mustanga GTD plasuje go w czołówce samochodów sportowych na Nürburgringu.

Ford ujawnia że tym, co pomogło poprawić czas najszybszego Mustanga, są “ulepszenia skupione na kliencie”. Od momentu ustanowienia poprzedniego rekordu, zespół Ford Performance przez całą zimę skrupulatnie analizował zebrane dane, aby znaleźć obszary do poprawy. Późniejsze korekty dały pożądany efekt i zostaną wdrożone do samochodów klienckich, gdy tylko Mustang GTD wejdzie do produkcji. Chodzi o ponowną kalibrację układu napędowego, kalibrację ABS i kontroli trakcji, zmiany w systemie Active Spool Valve, a także nowe części zawieszenia wraz z geometrią, poprawki aerodynamiki i ogólne strojenie podwozia.

Próba numer jeden

Udało nam się zamienić kilka zdań z Gregiem Goodallem, głównym inżynierem programu Forda Mustanga GTD, który opowiedział nam jak doszło do oficjalnej próby Mustanga GTD na Ringu.

Kierowcą Mustanga GTD podczas próby był Dirk Müller z Multimatic Motorsports, a nagranie z jego przejazdu jest główną częścią filmu opublikowanego przez Forda na YouTube zatytułowanego Road to the Ring. Film zawiera również wypowiedzi głównego inżyniera Forda Mustanga GTD, Grega Goodalla, szefa technologii Multimatic Larry’ego Holta i prezesa zarządu Forda, Jima Farleya.

Reklama

W rozmowie z Evo Goodall opisuje swój team jako “szczęśliwy, ale nie zadowolony”, ponieważ najszybszy przejazd 6:57,685 osiągnięty w sierpniu 2024 roku, jak i wszystkie pozostałe próby, przeprowadzono w warunkach atmosferycznych dalekich od optimum. „To ogromne osiągnięcie”, przyznaje, ”ale nie skończyliśmy jeszcze pracować: jesteśmy zdeterminowani, aby wrócić i pobić czas, który [do tej pory] uzyskaliśmy. Straciliśmy trochę czasu na torze; tak naprawdę mieliśmy tylko godzinę i 45 minut „prawdziwych” czasów okrążeń, podczas których przejechaliśmy łącznie trzy okrążenia, z których wszystkie były poniżej siedmiu minut. To był pierwszy raz z Dirkiem na torze i wykonał on przejazdy z dokładnością do dziesiątych części sekundy. Wiele się nauczyliśmy, a samochód stał się teraz znacznie szybszy - niestety, od czasu ustanowienia podanego czasu okrążenia wszystkie próby zakłócał deszcz. Ale planujemy wrócić i pokazać, na co naprawdę stać ten samochód”.

Czas poniżej 7 minut na Ringu od początku był celem projektowym Mustanga GTD.

Jedną z logistycznych trudności w ustanowieniu czasu okrążenia samochodu produkcyjnego na torze Nürburgring jest to, że tor musi być rezerwowany z dużym wyprzedzeniem. Nie ma szans przewidzieć jaka będzie pogoda (w górach Eifel bywa kapryśna) i warunki na torze. Goodall wyjaśnia, że deszcz pojawił się już po pierwszym mierzonym okrążeniu Müllera, a najszybsze okrążenie nastąpiło później. Od tego czasu wielokrotnie wracali na tor „i nie przejechali ani jednego okrążenia, ponieważ albo po prostu padało, albo tor był wilgotny po nocnych opadach i nie miał szans wyschnąć”. A przy tak długim torze może padać w jednej sekcji, podczas gdy reszta toru jest sucha jak pieprz…

Ford Mustang GTD czas okrążenia
14

Rozwój Mustanga GTD był “około dwuletnim projektem”, jak wyjaśnia Goodall, a od samego początku celem numer jeden był czas poniżej 7 minut na Ringu. “Od pierwszego dnia skupiliśmy się na czasie okrążenia. Każda decyzja, którą podejmowaliśmy w tym programie pod względem konstrukcji i zewnętrznych powierzchni aerodynamicznych, wszystko było rozpatrywane pod kątem wpływu na ostateczny czas okrążenia. Za każdym razem, gdy przesuwaliśmy jakąś powierzchnię studyjną chociaż o milimetr, ponawialiśmy wszystkie symulacje aerodynamiczne, aby upewnić się, że idziemy we właściwym kierunku. Wykonaliśmy setki symulacji, aby mieć pewność, że wyciągniemy z tego auta maksimum. Na koniec kilka symulacji czasu okrążenia. Wszystko z założeniem, że zejdziemy poniżej 7 minut. Można więc sobie łatwo wyobrazić: lata przygotowań dla jednego niespełna dwugodzinnego pobytu na torze… Emocje jakie towarzyszyły zespołowi… to było intensywne przeżycie.”

Biorąc pod uwagę tę presję, dlaczego wyznaczono akurat taki cel dla tego auta?

“Praktycznie w każdy weekend gdzieś na świecie ktoś ściga się Mustangiem” - mówi Goodall. “Samochód GT3 opracowano na podstawie drogowego Mustanga Dark Horse. Cała ta idea czasu okrążenia wzięła się stąd, że jeśli zamierzamy ścigać się Mustangiem na całym świecie z najlepszymi, powinniśmy wypuścić na rynek produkt, który robi to samo na polu aut drogowych. Intencją GTD było tak naprawdę pokazanie wszystkim naszym europejskim konkurentom, w tym Porsche, AMG i Aston Martinowi, że wchodzimy do tej gry na poważnie. Nürburgring jest sposobem, aby to zrobić. To ruch, który przenosi walkę na ich własne podwórko; rzucenie wyzwania w dziedzinie, którą uprawiają z sukcesami od wielu, wielu lat. To tak naprawdę nasza pierwsza próba tuningu i rozwoju takiego samochodu, więc na początku zadaliśmy sobie pytanie jaki powinien być nasz czas okrążenia, aby dać wszystkim znać, że robimy to na serio. Właśnie w tym momencie uświadomiliśmy sobie, że musimy zejść poniżej siedmiu minut, aby stworzyć wiarygodny produkt. Oczywiście wyznaczyliśmy sobie jeszcze inne, trudniejsze cele wewnętrzne. Dlatego wciąż wracamy, chcemy zrobić jeszcze więcej.”

Ford Mustang GTD dirk muller
14

“Ale od początku wyglądało to tak: ‘Oto czas okrążenia, który musimy zrobić - czego potrzebujemy, aby to osiągnąć?’ To nie był wynik dodawania na zasadzie ‘połączmy wszystko co najlepsze i zobaczymy co wyjdzie’, to było ‘czego musimy wymagać od silnika, aerodynamiki, opon’. Dosłownie krok po kroku trzeba było zbudować te komponenty, wszystko z zamiarem zbudowania wiarygodnego produktu, który realnie zagrozi supersamochodom.”

Reklama

Jednym z takich samochodów wzorcowych jest Porsche 911 GT3 RS, które pokonało tor Nürburgring w 6 minut 49,3 sekundy. Samochód ten był bezpośrednio przywoływany w niektórych materiałach reklamowych Forda Mustanga GTD, w tym odnoszących się do wyższej mocy z litra pojemności w Mustangu względem Porsche.

Najpoważniejszym punktem odniesienia dla Mustanga GTD jest Porsche 911 GT3 RS.

„Oczywiście, że był [punktem odniesienia]”, przyznaje Goodall o GT3 RS. „To naprawdę dobry samochód. Nie próbujemy konkurować z ludźmi, których nie szanujemy”, dodaje. „To dobry samochód, więc chcieliśmy pokazać światu, że jesteśmy w stanie z nim konkurować. I mogę powiedzieć z całą stanowczością, że myślę, że doświadczenie naszego samochodu, to, do czego jest zdolny na torze, jak porusza się po drogach, myślę, że poszliśmy z tymi facetami ramię w ramię i jest to dla nas naprawdę ekscytujące, zwłaszcza, że po raz pierwszy naprawdę próbowaliśmy zbudować samochód na Nürburgring. Jeździliśmy tam innymi samochodami, ale ten jest pierwszym, który zrobiliśmy z zamiarem ustanowienia konkretnego czasu okrążenia”.

Ford Mustang GTD na nurburgringu tył
14

Goodall opisuje pracę Ford Performance i Multimatic nad GTD jako „prawdziwie partnerski projekt”.

„Multimatic jest niezwykle kompetentny w zakresie zawieszenia, ale wiele komponentów układu napędowego opracowano w Fordzie. Poza tym wykorzystaliśmy nasz zespół Ford Studio do opracowania wszystkich powierzchni i realizacji strategii aerodynamicznej. To zespół, który wykorzystał mocne strony obu firm. Nasi inżynierowie dynamiki pojazdu [Ford Performance] i inżynierowie dynamiki pojazdu Multimatic pracowali ramię w ramię na torze, opracowując ten samochód. Znajdują się w nim części opracowane przez Multimatic, a także części opracowane przez Ford Performance. To naprawdę projekt partnerski, a każde partnerstwo wiąże się z własnymi wyzwaniami, polegającymi na próbie wymyślenia, jak zintegrować całą tę nową technologię z istniejącą architekturą Mustanga.”

„Wyzwaniem było również to, że pierwsze dwa lata projektu były objęte klauzulą poufności. Nad projektem pracowało wielu inżynierów, których szefowie nawet o tym nie wiedzieli…

Ford Mustang GTD nurburgring przód
14

Ford Performance i Multimatic współpracowali także przy Mustangu GT3, co oczywiście ma przełożenie na drogowego GTD. “Gdy badaliśmy model GT3 w tunelu aerodynamicznym, wnioski jakie z tego wyciągaliśmy miały wpływ na modyfikacje nie tylko w aucie wyścigowym, ale i GTD, oraz odwrotnie” - mówi Goodall. “Naprawdę rozwijaliśmy je równolegle, więc uwzględniliśmy w GTD wszystko czego nauczyliśmy się na torze, po czym dodaliśmy elementy niedostępne w samochodzie wyczynowym jak aktywne aero, doładowanie, adaptacyjne zawieszenie i wiele innych, więc finalnie uzyskaliśmy to co najlepsze z obu światów. Mamy samochód realnie inspirowany wyścigami, który jednocześnie jest komfortowy i można nim jeździć na co dzień.”

O ile aerodynamika samochodów GT3 podlega ścisłym regulacjom, w GTD można wyznaczyć własne zasady. Oprócz nowych wlotów powietrza w masce i nadkolach oraz agresywnego przedniego splittera, tylne skrzydło jest sterowane hydraulicznie, a opcjonalny pakiet aerodynamiczny zawiera dolną osłonę z włókna węglowego z hydraulicznie sterowanymi klapami dla optymalnego balansu. Pod tylnym skrzydłem znajduje się unikalna pokrywa bagażnika z podwójnymi chwytami powietrza, które kierują chłodny strumień do wymienników ciepła skrzyni biegów w układzie transaxle.

Na tym etapie nie wiemy jeszcze na jakich rynkach poza USA Mustang GTD uzyska homologację drogową. “Wciąż finalizujemy formalności homologacyjne dla tego auta” przyznaje Goodall. “Będziemy dążyć do tego, aby zaoferować ten samochód możliwie jak największej grupie odbiorców.”

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025