Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
14

Gdy Ford z wielką pompą ogłaszał, że ich nowy Mustang GTD wykręcił czas 6:57,685 na Ringu, słychać było zapowiedzi, że to dopiero początek. Pierwszy rdzennie amerykański samochód sportowy, który jest w stanie pokonać Nürburgring w mniej niż 7 minut, podobno miał jeszcze rezerwy.

Jak duże są to rezerwy wiemy dopiero teraz, gdy amerykańska marka pochwaliła się progresem jaki wykonała na przestrzeni ostatnich miesięcy. Nowy oficjalny rekord Północnej Pętli Mustanga GTD to 6:52,072, dzięki czemu na liście wszechczasów model ten awansował tuż za plecy Lamborghini Huracan Performante. W klasie produkcyjnych samochodów sportowych jest to czwarty wynik w historii. Ford zostawił w tyle m.in. Porsche 992 GT3 Manthey Performance Kit (6:55,737 zanotowane w 2022), a za nim plasuje się Porsche 992 GT3 (6:59,93 w 2020). Ford podkreśla, że Mustang GTD to pierwszy amerykański samochód sportowy produkowany seryjnie, który zszedł tu poniżej 7 minut.

Czas 6:52,072 uzyskany przez Mustanga GTD plasuje go w czołówce samochodów sportowych na Nürburgringu.

Ford ujawnia że tym, co pomogło poprawić czas najszybszego Mustanga, są “ulepszenia skupione na kliencie”. Od momentu ustanowienia poprzedniego rekordu, zespół Ford Performance przez całą zimę skrupulatnie analizował zebrane dane, aby znaleźć obszary do poprawy. Późniejsze korekty dały pożądany efekt i zostaną wdrożone do samochodów klienckich, gdy tylko Mustang GTD wejdzie do produkcji. Chodzi o ponowną kalibrację układu napędowego, kalibrację ABS i kontroli trakcji, zmiany w systemie Active Spool Valve, a także nowe części zawieszenia wraz z geometrią, poprawki aerodynamiki i ogólne strojenie podwozia.

Próba numer jeden

Udało nam się zamienić kilka zdań z Gregiem Goodallem, głównym inżynierem programu Forda Mustanga GTD, który opowiedział nam jak doszło do oficjalnej próby Mustanga GTD na Ringu.

Kierowcą Mustanga GTD podczas próby był Dirk Müller z Multimatic Motorsports, a nagranie z jego przejazdu jest główną częścią filmu opublikowanego przez Forda na YouTube zatytułowanego Road to the Ring. Film zawiera również wypowiedzi głównego inżyniera Forda Mustanga GTD, Grega Goodalla, szefa technologii Multimatic Larry’ego Holta i prezesa zarządu Forda, Jima Farleya.

W rozmowie z Evo Goodall opisuje swój team jako “szczęśliwy, ale nie zadowolony”, ponieważ najszybszy przejazd 6:57,685 osiągnięty w sierpniu 2024 roku, jak i wszystkie pozostałe próby, przeprowadzono w warunkach atmosferycznych dalekich od optimum. „To ogromne osiągnięcie”, przyznaje, ”ale nie skończyliśmy jeszcze pracować: jesteśmy zdeterminowani, aby wrócić i pobić czas, który [do tej pory] uzyskaliśmy. Straciliśmy trochę czasu na torze; tak naprawdę mieliśmy tylko godzinę i 45 minut „prawdziwych” czasów okrążeń, podczas których przejechaliśmy łącznie trzy okrążenia, z których wszystkie były poniżej siedmiu minut. To był pierwszy raz z Dirkiem na torze i wykonał on przejazdy z dokładnością do dziesiątych części sekundy. Wiele się nauczyliśmy, a samochód stał się teraz znacznie szybszy - niestety, od czasu ustanowienia podanego czasu okrążenia wszystkie próby zakłócał deszcz. Ale planujemy wrócić i pokazać, na co naprawdę stać ten samochód”.

Czas poniżej 7 minut na Ringu od początku był celem projektowym Mustanga GTD.

Jedną z logistycznych trudności w ustanowieniu czasu okrążenia samochodu produkcyjnego na torze Nürburgring jest to, że tor musi być rezerwowany z dużym wyprzedzeniem. Nie ma szans przewidzieć jaka będzie pogoda (w górach Eifel bywa kapryśna) i warunki na torze. Goodall wyjaśnia, że deszcz pojawił się już po pierwszym mierzonym okrążeniu Müllera, a najszybsze okrążenie nastąpiło później. Od tego czasu wielokrotnie wracali na tor „i nie przejechali ani jednego okrążenia, ponieważ albo po prostu padało, albo tor był wilgotny po nocnych opadach i nie miał szans wyschnąć”. A przy tak długim torze może padać w jednej sekcji, podczas gdy reszta toru jest sucha jak pieprz…

Ford Mustang GTD czas okrążenia
14

Rozwój Mustanga GTD był “około dwuletnim projektem”, jak wyjaśnia Goodall, a od samego początku celem numer jeden był czas poniżej 7 minut na Ringu. “Od pierwszego dnia skupiliśmy się na czasie okrążenia. Każda decyzja, którą podejmowaliśmy w tym programie pod względem konstrukcji i zewnętrznych powierzchni aerodynamicznych, wszystko było rozpatrywane pod kątem wpływu na ostateczny czas okrążenia. Za każdym razem, gdy przesuwaliśmy jakąś powierzchnię studyjną chociaż o milimetr, ponawialiśmy wszystkie symulacje aerodynamiczne, aby upewnić się, że idziemy we właściwym kierunku. Wykonaliśmy setki symulacji, aby mieć pewność, że wyciągniemy z tego auta maksimum. Na koniec kilka symulacji czasu okrążenia. Wszystko z założeniem, że zejdziemy poniżej 7 minut. Można więc sobie łatwo wyobrazić: lata przygotowań dla jednego niespełna dwugodzinnego pobytu na torze… Emocje jakie towarzyszyły zespołowi… to było intensywne przeżycie.”

Biorąc pod uwagę tę presję, dlaczego wyznaczono akurat taki cel dla tego auta?

“Praktycznie w każdy weekend gdzieś na świecie ktoś ściga się Mustangiem” - mówi Goodall. “Samochód GT3 opracowano na podstawie drogowego Mustanga Dark Horse. Cała ta idea czasu okrążenia wzięła się stąd, że jeśli zamierzamy ścigać się Mustangiem na całym świecie z najlepszymi, powinniśmy wypuścić na rynek produkt, który robi to samo na polu aut drogowych. Intencją GTD było tak naprawdę pokazanie wszystkim naszym europejskim konkurentom, w tym Porsche, AMG i Aston Martinowi, że wchodzimy do tej gry na poważnie. Nürburgring jest sposobem, aby to zrobić. To ruch, który przenosi walkę na ich własne podwórko; rzucenie wyzwania w dziedzinie, którą uprawiają z sukcesami od wielu, wielu lat. To tak naprawdę nasza pierwsza próba tuningu i rozwoju takiego samochodu, więc na początku zadaliśmy sobie pytanie jaki powinien być nasz czas okrążenia, aby dać wszystkim znać, że robimy to na serio. Właśnie w tym momencie uświadomiliśmy sobie, że musimy zejść poniżej siedmiu minut, aby stworzyć wiarygodny produkt. Oczywiście wyznaczyliśmy sobie jeszcze inne, trudniejsze cele wewnętrzne. Dlatego wciąż wracamy, chcemy zrobić jeszcze więcej.”

Ford Mustang GTD dirk muller
14

“Ale od początku wyglądało to tak: ‘Oto czas okrążenia, który musimy zrobić - czego potrzebujemy, aby to osiągnąć?’ To nie był wynik dodawania na zasadzie ‘połączmy wszystko co najlepsze i zobaczymy co wyjdzie’, to było ‘czego musimy wymagać od silnika, aerodynamiki, opon’. Dosłownie krok po kroku trzeba było zbudować te komponenty, wszystko z zamiarem zbudowania wiarygodnego produktu, który realnie zagrozi supersamochodom.”

Reklama

Jednym z takich samochodów wzorcowych jest Porsche 911 GT3 RS, które pokonało tor Nürburgring w 6 minut 49,3 sekundy. Samochód ten był bezpośrednio przywoływany w niektórych materiałach reklamowych Forda Mustanga GTD, w tym odnoszących się do wyższej mocy z litra pojemności w Mustangu względem Porsche.

Najpoważniejszym punktem odniesienia dla Mustanga GTD jest Porsche 911 GT3 RS.

„Oczywiście, że był [punktem odniesienia]”, przyznaje Goodall o GT3 RS. „To naprawdę dobry samochód. Nie próbujemy konkurować z ludźmi, których nie szanujemy”, dodaje. „To dobry samochód, więc chcieliśmy pokazać światu, że jesteśmy w stanie z nim konkurować. I mogę powiedzieć z całą stanowczością, że myślę, że doświadczenie naszego samochodu, to, do czego jest zdolny na torze, jak porusza się po drogach, myślę, że poszliśmy z tymi facetami ramię w ramię i jest to dla nas naprawdę ekscytujące, zwłaszcza, że po raz pierwszy naprawdę próbowaliśmy zbudować samochód na Nürburgring. Jeździliśmy tam innymi samochodami, ale ten jest pierwszym, który zrobiliśmy z zamiarem ustanowienia konkretnego czasu okrążenia”.

Ford Mustang GTD na nurburgringu tył
14

Goodall opisuje pracę Ford Performance i Multimatic nad GTD jako „prawdziwie partnerski projekt”.

„Multimatic jest niezwykle kompetentny w zakresie zawieszenia, ale wiele komponentów układu napędowego opracowano w Fordzie. Poza tym wykorzystaliśmy nasz zespół Ford Studio do opracowania wszystkich powierzchni i realizacji strategii aerodynamicznej. To zespół, który wykorzystał mocne strony obu firm. Nasi inżynierowie dynamiki pojazdu [Ford Performance] i inżynierowie dynamiki pojazdu Multimatic pracowali ramię w ramię na torze, opracowując ten samochód. Znajdują się w nim części opracowane przez Multimatic, a także części opracowane przez Ford Performance. To naprawdę projekt partnerski, a każde partnerstwo wiąże się z własnymi wyzwaniami, polegającymi na próbie wymyślenia, jak zintegrować całą tę nową technologię z istniejącą architekturą Mustanga.”

„Wyzwaniem było również to, że pierwsze dwa lata projektu były objęte klauzulą poufności. Nad projektem pracowało wielu inżynierów, których szefowie nawet o tym nie wiedzieli…

Ford Mustang GTD nurburgring przód
14

Ford Performance i Multimatic współpracowali także przy Mustangu GT3, co oczywiście ma przełożenie na drogowego GTD. “Gdy badaliśmy model GT3 w tunelu aerodynamicznym, wnioski jakie z tego wyciągaliśmy miały wpływ na modyfikacje nie tylko w aucie wyścigowym, ale i GTD, oraz odwrotnie” - mówi Goodall. “Naprawdę rozwijaliśmy je równolegle, więc uwzględniliśmy w GTD wszystko czego nauczyliśmy się na torze, po czym dodaliśmy elementy niedostępne w samochodzie wyczynowym jak aktywne aero, doładowanie, adaptacyjne zawieszenie i wiele innych, więc finalnie uzyskaliśmy to co najlepsze z obu światów. Mamy samochód realnie inspirowany wyścigami, który jednocześnie jest komfortowy i można nim jeździć na co dzień.”

O ile aerodynamika samochodów GT3 podlega ścisłym regulacjom, w GTD można wyznaczyć własne zasady. Oprócz nowych wlotów powietrza w masce i nadkolach oraz agresywnego przedniego splittera, tylne skrzydło jest sterowane hydraulicznie, a opcjonalny pakiet aerodynamiczny zawiera dolną osłonę z włókna węglowego z hydraulicznie sterowanymi klapami dla optymalnego balansu. Pod tylnym skrzydłem znajduje się unikalna pokrywa bagażnika z podwójnymi chwytami powietrza, które kierują chłodny strumień do wymienników ciepła skrzyni biegów w układzie transaxle.

Na tym etapie nie wiemy jeszcze na jakich rynkach poza USA Mustang GTD uzyska homologację drogową. “Wciąż finalizujemy formalności homologacyjne dla tego auta” przyznaje Goodall. “Będziemy dążyć do tego, aby zaoferować ten samochód możliwie jak największej grupie odbiorców.”

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025