Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
Pagani wypuszcza następcę Huayry w wersji otwartej - oto niesamowita Utopia Roadster.
Dwa lata po prezentacji wersji coupe, Pagani oficjalnie pokazało roadstera na bazie Utopii. Samochód ten zadebiutuje przed publicznością na nadchodzącym Monterey Car Week. Włoski hipersamochód wchodzi na rynek siedem lat po swoim poprzedniku - Pagani Huayra Roadster - i wnosi zauważalnie lepsze osiągi, świeży design i opcjonalną skrzynię manualną. Powstanie tylko 130 egzemplarzy tego modelu, a ceny rozpoczynają się od około 3,1 mln euro netto.
W przeciwieństwie do Zondy czy Huayry, Pagani twierdzi że Utopia była od początku projektowana z myślą o wersji Roadster. W ten sposób projektanci w prosty sposób mogli przełożyć charakterystyczną estetykę Utopii na wersję otwartą, a inżynierowie postarali się, aby osiągi i masa nowego auta nie odbiegały znacząco od coupe.
W środku Utopii Roadster pracuje ten sam silnik co w coupe - pozyskiwany od Mercedesa-AMG V12 6.0 twin turbo generujący 864 KM i 1100 Nm. To o ponad 100 KM więcej niż miała podstawowa Huayra Roadster. Standardowo w napędzie pracuje 7-biegowa skrzynia zautomatyzowana Xtrac, ale jako dodatek można zamówić sobie po prostu 7-biegowy manual. To propozycja dla kierowców ceniących sobie bliski kontakt z bogatym w moment obrotowy silnikiem za plecami. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 350 km/h.
Parametry te są jeszcze bardziej znaczące w zestawieniu z masą auta. Pagani Utopia Roadster bez płynów eksploatacyjnych waży tylko 1280 kg, tyle samo co mniej mocarna Huayra Roadster czy Utopia coupe. Niska masa jest wynikiem stosowania elementów drukowanych z litego aluminium, zastosowania ogromnej ilości karbonu i innowacyjnych włókien jak Carbo-Titanium i Carbo-Triax.
Design auta bardzo przypomina zamkniętą Utopię, gdyż demontowalny panel dachowy idealnie wkomponowano w linię supersportowego coupe. Klienci dostaną z samochodem dwa dachy. Pierwszy z nich - ten twardy - sprawdzi się podczas długich podróży, gdyż zapewnia odpowiednie wyciszenie i wpuszcza do kabiny więcej światła przez wbudowaną szybę. Wada polega na tym, że nie ma na niego miejsca w aucie jeśli chcielibyście go zdjąć gdzieś poza domem, dlatego Pagani zaprojektowało dla niego specjalny stojak, aby element ten miał swoje specjalne miejsce w garażu. Do spontanicznych przejażdżek służy miękki dach chowany w zgrabnej walizce za fotelami.
Nowością w Utopii Roadster są opony Pirelli P Zero Corsa (265 mm z przodu i 325 mm z tyłu) z wbudowanymi czujnikami przekazującymi sygnały do pokładowych systemów kontroli stabilności. W ten sposób pozyskuje się dokładne dane na temat przyczepności, które można przełożyć na jeszcze lepsze osiągi i bezpieczeństwo. Wspomniane opony nałożono na kute aluminiowe felgi w rozmiarach 21 i 22 cale. Standardowe hamulce ceramiczne Brembo mają tarcze 410 i 390 mm przód/tył z sześcio- i czterotłoczkowymi zaciskami.
Kabina, typowo dla Pagani, jest wypełniona ultra-ekskluzywną skórą, włóknem węglowym i precyzyjnie skrawanymi z aluminium detalami. Po podniesieniu motylkowych drzwi da się zauważyć dywaniki zaprojektowane na wzór pokładów drogich łodzi. Z kolei rdzeń kierownicy jest wycinany z bloku aluminium o masie 43 kg podczas gdy gotowy element waży 1,6 kg. Niektóre supersamochody nie ułatwiają podróżowania z bagażami, ale nie powinno to stanowić problemu w przypadku Utopii Roadster. Producent dołącza do samochodu dedykowane walizki z karbonu powlekanego skórą, które idealnie pasują w przestrzeń po bokach centralnie umieszczonego silnika (podobny patent stosowano w McLarenie F1). Jest też zestaw specjalnych toreb o kształcie pasującym do wolnej przestrzeni za zagłówkami foteli.
Pagani Utopia Roadster pojawi się po raz pierwszy publicznie na kalifornijskim Monterey Car Week w dniach 9-13 sierpnia. Włosi wyprodukują 130 sztuk tego modelu, a jego cena zaczyna się od mniej więcej 3,1 mln euro (13,3 mln zł) bez podatków.
Silnik: 6.0 V12 twin turbo
Moc: 864 KM / 6000 obr.
Moment obr.: 1100 Nm / 2800-5900 obr.
Masa: 1280 kg (na sucho)
Stosunek moc/masa: 675 KM / tonę
0-100 km/h: bd
Prędkość: 350 km/h (ogr. elektr.)
Cena: 3,1 mln euro (13,3 mln zł)
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.
Morgan wprowadza istotny lifting całej gamy Plus Four. Model ten po raz pierwszy trafi do USA.
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
Pirelli i Bosch dążą do wykorzystania technologii MEMS Boscha w aplikacjach wewnątrzoponowych.
Napęd na cztery koła z Corolli GR zrobił z GR86 unikalną współczesną wersję Celiki GT-Four.
Circuito do Sol to zestaw zakrętów inspirowanych słynnymi torami świata. Można tu nawet wynająć dom.
Kodiaq RS rocznik 2025 ma pod maską 2-litrową benzynową jednostkę o mocy 265 KM z Golfa GTI.
Zbudowany przez Calluma drogowy Jaguar C-X75 jest ilustracją niewykorzystanego potencjału tego auta.
Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi chce przejąć dział samochodów drogowych McLarena.