Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.
Pagani w końcu ma następcę Huayry i Zondy - Utopia ma być od tej pory podstawowym modelem w portfolio włoskiej marki. Nowy hipersamochód Pagani zrobiony jest według starych wzorców, ale z niezbędnymi, współczesnymi uzupełnieniami. Powstanie tylko 99 egzemplarzy Utopii, każdy w cenie co najmniej 2,2 mln funtów (około 12 mln zł) netto.
W przypadku tego projektu konstruktorzy chcieli bardziej skupić się na prostocie i lekkości, ale przy zachowaniu kluczowych wartości charakterystycznych dla Pagani od samego początku produkcji legendarnej Zondy. Sześć lat - tyle zajęło przeistoczenie idei w gotowy samochód.

Pagani C10 (Utopia) na zdjęciach - następca Huayry niemal gotowy >>
Utopia porzuciła płynne i zwiewne kształty Huayry na rzecz bardziej ostrych linii kojarzonych z Zondą, wymieszanych w specyficzny sposób z akcentami lat 50. i 60. Szczególnie w tylnej części auta widać wyraźne kształty Zondy, co powinno się spodobać miłośnikom i wieloletnim klientom marki. W celu maksymalnego zmniejszenia masy Pagani stworzyło wiele elementów karoserii z litego aluminium, ale część poszycia wykonano także z kompozytów.
W przeciwieństwie do współczesnych hipersamochodów, także wielu wcieleń modelu Huayra, Utopia nie eksponuje większości zaawansowanej aerodynamiki. Przedni splitter i maska zarówno poprawiają docisk jak i wspomagają chłodzenie, a z tyłu zastosowano aktywne elementy aerodynamiczne, co pozwoliło na uzyskanie balansu aero w stosunku 46-54% między przodem, a tyłem auta.

Pod karoserią kryje się kompozytowy monokok wykonany z najnowocześniejszych splotów włókien węglowych nazwanych Carbo-Titanium HP62 G2 i Carbo-Triax HP62, które zwiększają sztywność skrętną o 10,5% w stosunku do Huayry. W rezultacie Utopia waży na sucho zaledwie 1280 kg, co oznacza spadek o 70 kg w stosunku do oryginalnej Huayry i wzrost o zaledwie 70 kg w stosunku do Zondy.
Niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i pół-aktywnymi amortyzatorami to nowość w Utopii, ale podobne systemy Pagani stosowało w typowo torowej Huayrze R. Z kolei całkowicie tytanowy wydech pokryty warstwą ceramiki wykonano na wzór niedawnego projektu specjalnego o nazwie Huayra Codalunga.

Pagani Utopia wyposażona jest w ten sam 6-litrowy silnik AMG, który znamy już z Huayry. Podwójnie doładowane V12 ma jednak wyższą moc wynoszącą aż 864 KM i niebotyczny moment obrotowy 1100 Nm, co oznacza wzrost o 24 KM w stosunku do najmocniejszej drogowej odmiany poprzednika. Zmodernizowany dla Utopii rozrząd umożliwił podniesienie maksymalnych obrotów do wartości 6700. Moc trafia na tył poprzez odelżoną wersję 7-biegowego automatu Xtrac lub (uwaga) przez nową, 7-stopniową skrzynię manualną.
Niesamowite felgi w rozmiarze 21 i 22 cale wykuła z aluminium firma APP Tech. Zawierają one dodatkowe nakładki z karbonu, które ułatwiają odprowadzanie gorącego powietrza z hamulców i jednocześnie upłynniają przepływ strugi pod samochodem. Chłodzenie musi być naprawdę potężne, bo na przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski i 410-milimetrowe tarcze karbonowo-ceramiczne. Z tyłu zastosowano zaciski 4-tłoczkowe i tarcze w rozmiarze 390 mm. Opony Pirelli P Zero Corsa mają z przodu szerokość 265 mm, a z tyłu aż 325 mm. W opcji można zamówić komplet zimowych opon Pirelli SottoZero.

Wnętrze wykonano w stylu typowym dla Pagani - próżno tu szukać wielkich ekranów, za to pełno jest misternych metalowych wykończeń i wysokogatunkowej skóry. Stałym elementem wystroju wnętrza jest także odsłonięty mechanizm wybieraka biegów. Nowością w Utopii są zegary - ich szkieletowa konstrukcja częściowo ujawnia pracę ukrytych w nich mechanizmów, na dodatek nietypowo podświetlonych. Styliści Pagani zaprojektowali od nowa także kierownicę, która wykonywana jest z pojedynczego bloku aluminium.
Całkowita populacja Pagani Utopia ma wynieść 99 sztuk. Ceny nowego modelu zaczynają się od 2,2 mln funtów (12 mln zł) bez podatków.
Silnik: V12, 6.0 twin turbo
Moc: 864 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 1100 Nm przy 2800-5900 obr./min.
Masa (na sucho): 1280 kg (670 KM/tonę)
0-100 km/h: brak danych
Prędkość: brak danych
Cena: od 12 mln zł
Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.
Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.
Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.
Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.
NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.
Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.
Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.
Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.
Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.
Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.
W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.
BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.