Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
17

Pagani w końcu ma następcę Huayry i Zondy - Utopia ma być od tej pory podstawowym modelem w portfolio włoskiej marki. Nowy hipersamochód Pagani zrobiony jest według starych wzorców, ale z niezbędnymi, współczesnymi uzupełnieniami. Powstanie tylko 99 egzemplarzy Utopii, każdy w cenie co najmniej 2,2 mln funtów (około 12 mln zł) netto.

W przypadku tego projektu konstruktorzy chcieli bardziej skupić się na prostocie i lekkości, ale przy zachowaniu kluczowych wartości charakterystycznych dla Pagani od samego początku produkcji legendarnej Zondy. Sześć lat - tyle zajęło przeistoczenie idei w gotowy samochód.

Pagani Utopia sylwetka z przodu
17

Pagani C10 (Utopia) na zdjęciach - następca Huayry niemal gotowy >>

Utopia porzuciła płynne i zwiewne kształty Huayry na rzecz bardziej ostrych linii kojarzonych z Zondą, wymieszanych w specyficzny sposób z akcentami lat 50. i 60. Szczególnie w tylnej części auta widać wyraźne kształty Zondy, co powinno się spodobać miłośnikom i wieloletnim klientom marki. W celu maksymalnego zmniejszenia masy Pagani stworzyło wiele elementów karoserii z litego aluminium, ale część poszycia wykonano także z kompozytów.

W przeciwieństwie do współczesnych hipersamochodów, także wielu wcieleń modelu Huayra, Utopia nie eksponuje większości zaawansowanej aerodynamiki. Przedni splitter i maska zarówno poprawiają docisk jak i wspomagają chłodzenie, a z tyłu zastosowano aktywne elementy aerodynamiczne, co pozwoliło na uzyskanie balansu aero w stosunku 46-54% między przodem, a tyłem auta.

Pagani Utopia z boku otwarte drzwi
17

Pod karoserią kryje się kompozytowy monokok wykonany z najnowocześniejszych splotów włókien węglowych nazwanych Carbo-Titanium HP62 G2Carbo-Triax HP62, które zwiększają sztywność skrętną o 10,5% w stosunku do Huayry. W rezultacie Utopia waży na sucho zaledwie 1280 kg, co oznacza spadek o 70 kg w stosunku do oryginalnej Huayry i wzrost o zaledwie 70 kg w stosunku do Zondy.

Niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i pół-aktywnymi amortyzatorami to nowość w Utopii, ale podobne systemy Pagani stosowało w typowo torowej Huayrze R. Z kolei całkowicie tytanowy wydech pokryty warstwą ceramiki wykonano na wzór niedawnego projektu specjalnego o nazwie Huayra Codalunga.

Pagani Utopia silnik v12
17
Reklama

Pagani Utopia wyposażona jest w ten sam 6-litrowy silnik AMG, który znamy już z Huayry. Podwójnie doładowane V12 ma jednak wyższą moc wynoszącą aż 864 KM i niebotyczny moment obrotowy 1100 Nm, co oznacza wzrost o 24 KM w stosunku do najmocniejszej drogowej odmiany poprzednika. Zmodernizowany dla Utopii rozrząd umożliwił podniesienie maksymalnych obrotów do wartości 6700. Moc trafia na tył poprzez odelżoną wersję 7-biegowego automatu Xtrac lub (uwaga) przez nową, 7-stopniową skrzynię manualną.

Niesamowite felgi w rozmiarze 21 i 22 cale wykuła z aluminium firma APP Tech. Zawierają one dodatkowe nakładki z karbonu, które ułatwiają odprowadzanie gorącego powietrza z hamulców i jednocześnie upłynniają przepływ strugi pod samochodem. Chłodzenie musi być naprawdę potężne, bo na przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski i 410-milimetrowe tarcze karbonowo-ceramiczne. Z tyłu zastosowano zaciski 4-tłoczkowe i tarcze w rozmiarze 390 mm. Opony Pirelli P Zero Corsa mają z przodu szerokość 265 mm, a z tyłu aż 325 mm. W opcji można zamówić komplet zimowych opon Pirelli SottoZero.

Pagani Utopia felgi AppTech
17

Wnętrze wykonano w stylu typowym dla Pagani - próżno tu szukać wielkich ekranów, za to pełno jest misternych metalowych wykończeń i wysokogatunkowej skóry. Stałym elementem wystroju wnętrza jest także odsłonięty mechanizm wybieraka biegów. Nowością w Utopii są zegary - ich szkieletowa konstrukcja częściowo ujawnia pracę ukrytych w nich mechanizmów, na dodatek nietypowo podświetlonych. Styliści Pagani zaprojektowali od nowa także kierownicę, która wykonywana jest z pojedynczego bloku aluminium.

Całkowita populacja Pagani Utopia ma wynieść 99 sztuk. Ceny nowego modelu zaczynają się od 2,2 mln funtów (12 mln zł) bez podatków.

Pagani Utopia - podstawowe dane

Silnik: V12, 6.0 twin turbo
Moc: 864 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 1100 Nm przy 2800-5900 obr./min.
Masa (na sucho): 1280 kg (670 KM/tonę)
0-100 km/h: brak danych
Prędkość: brak danych
Cena: od 12 mln zł

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024