Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
17

Pagani w końcu ma następcę Huayry i Zondy - Utopia ma być od tej pory podstawowym modelem w portfolio włoskiej marki. Nowy hipersamochód Pagani zrobiony jest według starych wzorców, ale z niezbędnymi, współczesnymi uzupełnieniami. Powstanie tylko 99 egzemplarzy Utopii, każdy w cenie co najmniej 2,2 mln funtów (około 12 mln zł) netto.

W przypadku tego projektu konstruktorzy chcieli bardziej skupić się na prostocie i lekkości, ale przy zachowaniu kluczowych wartości charakterystycznych dla Pagani od samego początku produkcji legendarnej Zondy. Sześć lat - tyle zajęło przeistoczenie idei w gotowy samochód.

Pagani Utopia sylwetka z przodu
17

Pagani C10 (Utopia) na zdjęciach - następca Huayry niemal gotowy >>

Utopia porzuciła płynne i zwiewne kształty Huayry na rzecz bardziej ostrych linii kojarzonych z Zondą, wymieszanych w specyficzny sposób z akcentami lat 50. i 60. Szczególnie w tylnej części auta widać wyraźne kształty Zondy, co powinno się spodobać miłośnikom i wieloletnim klientom marki. W celu maksymalnego zmniejszenia masy Pagani stworzyło wiele elementów karoserii z litego aluminium, ale część poszycia wykonano także z kompozytów.

W przeciwieństwie do współczesnych hipersamochodów, także wielu wcieleń modelu Huayra, Utopia nie eksponuje większości zaawansowanej aerodynamiki. Przedni splitter i maska zarówno poprawiają docisk jak i wspomagają chłodzenie, a z tyłu zastosowano aktywne elementy aerodynamiczne, co pozwoliło na uzyskanie balansu aero w stosunku 46-54% między przodem, a tyłem auta.

Pagani Utopia z boku otwarte drzwi
17

Pod karoserią kryje się kompozytowy monokok wykonany z najnowocześniejszych splotów włókien węglowych nazwanych Carbo-Titanium HP62 G2Carbo-Triax HP62, które zwiększają sztywność skrętną o 10,5% w stosunku do Huayry. W rezultacie Utopia waży na sucho zaledwie 1280 kg, co oznacza spadek o 70 kg w stosunku do oryginalnej Huayry i wzrost o zaledwie 70 kg w stosunku do Zondy.

Niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i pół-aktywnymi amortyzatorami to nowość w Utopii, ale podobne systemy Pagani stosowało w typowo torowej Huayrze R. Z kolei całkowicie tytanowy wydech pokryty warstwą ceramiki wykonano na wzór niedawnego projektu specjalnego o nazwie Huayra Codalunga.

Pagani Utopia silnik v12
17
Reklama

Pagani Utopia wyposażona jest w ten sam 6-litrowy silnik AMG, który znamy już z Huayry. Podwójnie doładowane V12 ma jednak wyższą moc wynoszącą aż 864 KM i niebotyczny moment obrotowy 1100 Nm, co oznacza wzrost o 24 KM w stosunku do najmocniejszej drogowej odmiany poprzednika. Zmodernizowany dla Utopii rozrząd umożliwił podniesienie maksymalnych obrotów do wartości 6700. Moc trafia na tył poprzez odelżoną wersję 7-biegowego automatu Xtrac lub (uwaga) przez nową, 7-stopniową skrzynię manualną.

Niesamowite felgi w rozmiarze 21 i 22 cale wykuła z aluminium firma APP Tech. Zawierają one dodatkowe nakładki z karbonu, które ułatwiają odprowadzanie gorącego powietrza z hamulców i jednocześnie upłynniają przepływ strugi pod samochodem. Chłodzenie musi być naprawdę potężne, bo na przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski i 410-milimetrowe tarcze karbonowo-ceramiczne. Z tyłu zastosowano zaciski 4-tłoczkowe i tarcze w rozmiarze 390 mm. Opony Pirelli P Zero Corsa mają z przodu szerokość 265 mm, a z tyłu aż 325 mm. W opcji można zamówić komplet zimowych opon Pirelli SottoZero.

Pagani Utopia felgi AppTech
17

Wnętrze wykonano w stylu typowym dla Pagani - próżno tu szukać wielkich ekranów, za to pełno jest misternych metalowych wykończeń i wysokogatunkowej skóry. Stałym elementem wystroju wnętrza jest także odsłonięty mechanizm wybieraka biegów. Nowością w Utopii są zegary - ich szkieletowa konstrukcja częściowo ujawnia pracę ukrytych w nich mechanizmów, na dodatek nietypowo podświetlonych. Styliści Pagani zaprojektowali od nowa także kierownicę, która wykonywana jest z pojedynczego bloku aluminium.

Całkowita populacja Pagani Utopia ma wynieść 99 sztuk. Ceny nowego modelu zaczynają się od 2,2 mln funtów (12 mln zł) bez podatków.

Pagani Utopia - podstawowe dane

Silnik: V12, 6.0 twin turbo
Moc: 864 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 1100 Nm przy 2800-5900 obr./min.
Masa (na sucho): 1280 kg (670 KM/tonę)
0-100 km/h: brak danych
Prędkość: brak danych
Cena: od 12 mln zł

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024