Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Honda Civic Sport - 50 lat zrównoważonych emocji

Czy 11. generacja japońskiego hitu kolejny raz przynosi przełom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 sierpnia 2023
Honda Civic Sport zdjęcie główne
9

Nie ma się co oszukiwać - Civic sporo znaczył zarówno dla Hondy, Japończyków, jak i całego świata. W głowie mamy nie tylko znakomite hot hatche z czerwoną czcionką oznaczeń Type R, ale także po prostu udane, świetnie jeżdżące auta segmentu C, które od kilku dekad zdobywają serca klientów na licznych kontynentach. Przedstawiane auto zaprezentowano już w 2021 roku. Na naszym rynku nie jest dostępny sedan, mierzymy się więc z klasycznym hatchbackiem. Klasycznym z założenia, bo auto wygląda specyficznie (jako całokształt również), zwłaszcza z profilu, z daleko “wyciągniętym” nad linię tyłu dachem.

Podobnie jak w przypadku wielu japońskich aut - nie ma zbyt dużego wyboru, za to nie jest też tanio. Ale o tym później. Klient może wybrać jeden z niewielu kolorów nadwozia, a wszystko spakietowano w warianty wyposażenia, z tylko niewielką liczbą dodatkowych opcji. Auto urosło względem poprzednika, zachowując jednak charakter typowy dla modeli Hondy ostatnich lat. I to nie wada. Wadą za to jest fakt, że mimo nieco większego nadwozia, producent musiał zmniejszyć bagażnik aż o kilkadziesiąt litrów. Jak to możliwe?

Civic dojrzał, urósł i przeszedł na innowacyjny napęd hybrydowy autorstwa Hondy.

Honda zrezygnowała z doładowanych jednostek napędowych obecnych w dotychczasowej generacji Civica. Zamiast nich pod maską auta znalazł się tylko jeden silnik do wyboru - wolnossący 2.0 o mocy 143 KM. Ale spokojnie - oprócz niego jest też elektryk, który w zespole z dwulitrówką daje łącznie 184 KM. Układ jest tu dość specyficzny, bowiem przednia oś napędzana jest wyłącznie przez silnik elektryczny. Benzynowy motor jest tu generatorem, który wyprodukowany przez siebie prąd przekazuje do akumulatorów, skąd czerpie ją silnik elektryczny wprawiający w ruch przednie koła. Można więc uznać, że jest to elektryk napędzany silnikiem spalinowym.

Są jednak wyjątki. W trasie, kiedy zużycie prądu byłoby zbyt duże, auto celowo “pomija” tę komplikację i jednostka benzynowa bezpośrednio “spina się” z kołami. To rozwiązanie, które znamy już z innych modeli (np. Jazz), ale w szlagierze marki - Civicu, nigdy nie było dostępne. Podobnie jak brak skrzyni biegów, która zawsze była w tym modelu dostępna. Tu przełożenia są symulowane (choć nie w każdym trybie pracy), a obecne łopatki za kierownicą odpowiadają wyłącznie za dozowanie siły rekuperacji.

Honda Civic Sport kokpit
9

Auto ma niezłe osiągi (nieco ponad 7 s do setki), ale przede wszystkim reakcję na gaz rzadko kiedy spotykaną w klasycznych autach spalinowych, zwłaszcza tej klasy. Na początku dość drażliwe bywa załączanie się silnika benzynowego, który od razu wchodzi na wyższe pasma obrotów, ale z czasem łatwo się do tego przyzwyczaić. Zadowala też zużycia paliwa. W Civicu trzeba się postarać, aby w mieście zużyć więcej niż 6 litrów. Normą są okolice 4,5-5 litrów przy normalnej jeździe, a rekordziści zejdą nawet poniżej 4. Jak to w aucie natury elektrycznej bywa, mniej kolorowo jest w trasie. Jazda poza miastem to jeszcze przyzwoite 6,5-7 litrów, ale autostrada zmusza Civica do pobierania 8-8,5 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów, co irytuje zwłaszcza z uwagi na fakt, że zbiornik liczy zaledwie 40 litrów.

Reklama

Napęd Civika zapewnia niezłe osiągi i spalanie, szczególnie w mieście. Autostrada to nie jego żywioł.

Civic zachęca do dynamicznej jazdy pozycją za kierownicą. Już samo wsiadanie odbywa się niczym w przypadku sportowego auta (nie każdemu przypadnie to do gustu), a dodatkowo fotel można ustawić naprawdę nisko. To cecha, którą docenią osoby lubiące jazdę po zakrętach. Również kierownica pozwala na optymalne dostosowanie komfortu podróżowania w zależności od tego, czy chcemy się odprężyć, czy poczerpać trochę przyjemności z tego, co oferuje Civic, który mimo, że przytył o 100 kg (teraz waży około 1450 kg, więc i tak nieźle), to świetnie radzi sobie w zakrętach i na nierównościach. Optymalnie wybiera ubytki i pofałdowania jezdni, a jednocześnie daje rewelacyjną wręcz pewność w łukach. To bez wątpienia lider w klasie, jeśli chodzi o prowadzenie, na co wpływ ma też świetnie zestrojony układ kierowniczy oraz system, który “bada” nadchodzące zakręty, pozwalając przygotować układ napędowy do optymalnego wykorzystania potencjału.

Honda Civic Sport tył
9

Wnętrze dość znacznie zmieniło się względem poprzednika. Czy na plus? Trudno powiedzieć. Jak w wielu innych autach ekran centralny od teraz “wyrasta” z deski rozdzielczej i w poprzedniku chyba wyglądało to lepiej, będąc zabudowanym nieco niżej. System oparty na Androidzie jest za to szybki i czytelny. Z kolejnych pozytywnych rzeczy - wciąż na desce rozdzielczej Hondy jest czysto, schludnie i intuicyjnie, no i Honda pozostawiła sporo fizycznych guzików i pokręteł. Brawo! Przyjemnym detalem jest też listwa nawiewów, biegnąca niemal przez całą szerokość wnętrza. Podobnym przełamaniem nowoczesności z klasyką jak konsola centralna, są wskaźniki przed kierowcą. Połączono tu cyfryzację z analogową tarczą, choć na pierwszy rzut oka ciężko to dostrzec. Wszystko jest do bólu proste i czytelne, jednocześnie nie przestarzałe i nieźle wykonane.

Honda niestety sporo sobie życzy za te liczne atuty. To rzecz jasna wynikowa skomplikowanego w opracowaniu i pracy układu napędowego, ale bazowa cena ponad 160 000 zł to naprawdę spory wydatek. Testowana odmiana Sport z kilkoma dodatkami to już bliskie 180 000 zł, a w odmianie Advance po ambitnym skorzystaniu z konfiguratora można dobić do 200 000 zł. Civic jest świetnym samochodem, któremu naprawdę trudno coś zarzucić, może właśnie poza ceną. Ale jeśli to jedna z nielicznych wad, to może warta “przeskoczenia”.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024