Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Honda Civic Sport - 50 lat zrównoważonych emocji

Czy 11. generacja japońskiego hitu kolejny raz przynosi przełom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 sierpnia 2023
Honda Civic Sport zdjęcie główne
9

Nie ma się co oszukiwać - Civic sporo znaczył zarówno dla Hondy, Japończyków, jak i całego świata. W głowie mamy nie tylko znakomite hot hatche z czerwoną czcionką oznaczeń Type R, ale także po prostu udane, świetnie jeżdżące auta segmentu C, które od kilku dekad zdobywają serca klientów na licznych kontynentach. Przedstawiane auto zaprezentowano już w 2021 roku. Na naszym rynku nie jest dostępny sedan, mierzymy się więc z klasycznym hatchbackiem. Klasycznym z założenia, bo auto wygląda specyficznie (jako całokształt również), zwłaszcza z profilu, z daleko “wyciągniętym” nad linię tyłu dachem.

Podobnie jak w przypadku wielu japońskich aut - nie ma zbyt dużego wyboru, za to nie jest też tanio. Ale o tym później. Klient może wybrać jeden z niewielu kolorów nadwozia, a wszystko spakietowano w warianty wyposażenia, z tylko niewielką liczbą dodatkowych opcji. Auto urosło względem poprzednika, zachowując jednak charakter typowy dla modeli Hondy ostatnich lat. I to nie wada. Wadą za to jest fakt, że mimo nieco większego nadwozia, producent musiał zmniejszyć bagażnik aż o kilkadziesiąt litrów. Jak to możliwe?

Civic dojrzał, urósł i przeszedł na innowacyjny napęd hybrydowy autorstwa Hondy.

Honda zrezygnowała z doładowanych jednostek napędowych obecnych w dotychczasowej generacji Civica. Zamiast nich pod maską auta znalazł się tylko jeden silnik do wyboru - wolnossący 2.0 o mocy 143 KM. Ale spokojnie - oprócz niego jest też elektryk, który w zespole z dwulitrówką daje łącznie 184 KM. Układ jest tu dość specyficzny, bowiem przednia oś napędzana jest wyłącznie przez silnik elektryczny. Benzynowy motor jest tu generatorem, który wyprodukowany przez siebie prąd przekazuje do akumulatorów, skąd czerpie ją silnik elektryczny wprawiający w ruch przednie koła. Można więc uznać, że jest to elektryk napędzany silnikiem spalinowym.

Są jednak wyjątki. W trasie, kiedy zużycie prądu byłoby zbyt duże, auto celowo “pomija” tę komplikację i jednostka benzynowa bezpośrednio “spina się” z kołami. To rozwiązanie, które znamy już z innych modeli (np. Jazz), ale w szlagierze marki - Civicu, nigdy nie było dostępne. Podobnie jak brak skrzyni biegów, która zawsze była w tym modelu dostępna. Tu przełożenia są symulowane (choć nie w każdym trybie pracy), a obecne łopatki za kierownicą odpowiadają wyłącznie za dozowanie siły rekuperacji.

Honda Civic Sport kokpit
9

Auto ma niezłe osiągi (nieco ponad 7 s do setki), ale przede wszystkim reakcję na gaz rzadko kiedy spotykaną w klasycznych autach spalinowych, zwłaszcza tej klasy. Na początku dość drażliwe bywa załączanie się silnika benzynowego, który od razu wchodzi na wyższe pasma obrotów, ale z czasem łatwo się do tego przyzwyczaić. Zadowala też zużycia paliwa. W Civicu trzeba się postarać, aby w mieście zużyć więcej niż 6 litrów. Normą są okolice 4,5-5 litrów przy normalnej jeździe, a rekordziści zejdą nawet poniżej 4. Jak to w aucie natury elektrycznej bywa, mniej kolorowo jest w trasie. Jazda poza miastem to jeszcze przyzwoite 6,5-7 litrów, ale autostrada zmusza Civica do pobierania 8-8,5 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów, co irytuje zwłaszcza z uwagi na fakt, że zbiornik liczy zaledwie 40 litrów.

Reklama

Napęd Civika zapewnia niezłe osiągi i spalanie, szczególnie w mieście. Autostrada to nie jego żywioł.

Civic zachęca do dynamicznej jazdy pozycją za kierownicą. Już samo wsiadanie odbywa się niczym w przypadku sportowego auta (nie każdemu przypadnie to do gustu), a dodatkowo fotel można ustawić naprawdę nisko. To cecha, którą docenią osoby lubiące jazdę po zakrętach. Również kierownica pozwala na optymalne dostosowanie komfortu podróżowania w zależności od tego, czy chcemy się odprężyć, czy poczerpać trochę przyjemności z tego, co oferuje Civic, który mimo, że przytył o 100 kg (teraz waży około 1450 kg, więc i tak nieźle), to świetnie radzi sobie w zakrętach i na nierównościach. Optymalnie wybiera ubytki i pofałdowania jezdni, a jednocześnie daje rewelacyjną wręcz pewność w łukach. To bez wątpienia lider w klasie, jeśli chodzi o prowadzenie, na co wpływ ma też świetnie zestrojony układ kierowniczy oraz system, który “bada” nadchodzące zakręty, pozwalając przygotować układ napędowy do optymalnego wykorzystania potencjału.

Honda Civic Sport tył
9

Wnętrze dość znacznie zmieniło się względem poprzednika. Czy na plus? Trudno powiedzieć. Jak w wielu innych autach ekran centralny od teraz “wyrasta” z deski rozdzielczej i w poprzedniku chyba wyglądało to lepiej, będąc zabudowanym nieco niżej. System oparty na Androidzie jest za to szybki i czytelny. Z kolejnych pozytywnych rzeczy - wciąż na desce rozdzielczej Hondy jest czysto, schludnie i intuicyjnie, no i Honda pozostawiła sporo fizycznych guzików i pokręteł. Brawo! Przyjemnym detalem jest też listwa nawiewów, biegnąca niemal przez całą szerokość wnętrza. Podobnym przełamaniem nowoczesności z klasyką jak konsola centralna, są wskaźniki przed kierowcą. Połączono tu cyfryzację z analogową tarczą, choć na pierwszy rzut oka ciężko to dostrzec. Wszystko jest do bólu proste i czytelne, jednocześnie nie przestarzałe i nieźle wykonane.

Honda niestety sporo sobie życzy za te liczne atuty. To rzecz jasna wynikowa skomplikowanego w opracowaniu i pracy układu napędowego, ale bazowa cena ponad 160 000 zł to naprawdę spory wydatek. Testowana odmiana Sport z kilkoma dodatkami to już bliskie 180 000 zł, a w odmianie Advance po ambitnym skorzystaniu z konfiguratora można dobić do 200 000 zł. Civic jest świetnym samochodem, któremu naprawdę trudno coś zarzucić, może właśnie poza ceną. Ale jeśli to jedna z nielicznych wad, to może warta “przeskoczenia”.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025