Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Honda Civic Sport - 50 lat zrównoważonych emocji

Czy 11. generacja japońskiego hitu kolejny raz przynosi przełom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 sierpnia 2023
Honda Civic Sport zdjęcie główne
9

Nie ma się co oszukiwać - Civic sporo znaczył zarówno dla Hondy, Japończyków, jak i całego świata. W głowie mamy nie tylko znakomite hot hatche z czerwoną czcionką oznaczeń Type R, ale także po prostu udane, świetnie jeżdżące auta segmentu C, które od kilku dekad zdobywają serca klientów na licznych kontynentach. Przedstawiane auto zaprezentowano już w 2021 roku. Na naszym rynku nie jest dostępny sedan, mierzymy się więc z klasycznym hatchbackiem. Klasycznym z założenia, bo auto wygląda specyficznie (jako całokształt również), zwłaszcza z profilu, z daleko “wyciągniętym” nad linię tyłu dachem.

Podobnie jak w przypadku wielu japońskich aut - nie ma zbyt dużego wyboru, za to nie jest też tanio. Ale o tym później. Klient może wybrać jeden z niewielu kolorów nadwozia, a wszystko spakietowano w warianty wyposażenia, z tylko niewielką liczbą dodatkowych opcji. Auto urosło względem poprzednika, zachowując jednak charakter typowy dla modeli Hondy ostatnich lat. I to nie wada. Wadą za to jest fakt, że mimo nieco większego nadwozia, producent musiał zmniejszyć bagażnik aż o kilkadziesiąt litrów. Jak to możliwe?

Civic dojrzał, urósł i przeszedł na innowacyjny napęd hybrydowy autorstwa Hondy.

Reklama

Honda zrezygnowała z doładowanych jednostek napędowych obecnych w dotychczasowej generacji Civica. Zamiast nich pod maską auta znalazł się tylko jeden silnik do wyboru - wolnossący 2.0 o mocy 143 KM. Ale spokojnie - oprócz niego jest też elektryk, który w zespole z dwulitrówką daje łącznie 184 KM. Układ jest tu dość specyficzny, bowiem przednia oś napędzana jest wyłącznie przez silnik elektryczny. Benzynowy motor jest tu generatorem, który wyprodukowany przez siebie prąd przekazuje do akumulatorów, skąd czerpie ją silnik elektryczny wprawiający w ruch przednie koła. Można więc uznać, że jest to elektryk napędzany silnikiem spalinowym.

Są jednak wyjątki. W trasie, kiedy zużycie prądu byłoby zbyt duże, auto celowo “pomija” tę komplikację i jednostka benzynowa bezpośrednio “spina się” z kołami. To rozwiązanie, które znamy już z innych modeli (np. Jazz), ale w szlagierze marki - Civicu, nigdy nie było dostępne. Podobnie jak brak skrzyni biegów, która zawsze była w tym modelu dostępna. Tu przełożenia są symulowane (choć nie w każdym trybie pracy), a obecne łopatki za kierownicą odpowiadają wyłącznie za dozowanie siły rekuperacji.

Honda Civic Sport kokpit
9

Auto ma niezłe osiągi (nieco ponad 7 s do setki), ale przede wszystkim reakcję na gaz rzadko kiedy spotykaną w klasycznych autach spalinowych, zwłaszcza tej klasy. Na początku dość drażliwe bywa załączanie się silnika benzynowego, który od razu wchodzi na wyższe pasma obrotów, ale z czasem łatwo się do tego przyzwyczaić. Zadowala też zużycia paliwa. W Civicu trzeba się postarać, aby w mieście zużyć więcej niż 6 litrów. Normą są okolice 4,5-5 litrów przy normalnej jeździe, a rekordziści zejdą nawet poniżej 4. Jak to w aucie natury elektrycznej bywa, mniej kolorowo jest w trasie. Jazda poza miastem to jeszcze przyzwoite 6,5-7 litrów, ale autostrada zmusza Civica do pobierania 8-8,5 litrów na każde 100 przejechanych kilometrów, co irytuje zwłaszcza z uwagi na fakt, że zbiornik liczy zaledwie 40 litrów.

Reklama

Napęd Civika zapewnia niezłe osiągi i spalanie, szczególnie w mieście. Autostrada to nie jego żywioł.

Civic zachęca do dynamicznej jazdy pozycją za kierownicą. Już samo wsiadanie odbywa się niczym w przypadku sportowego auta (nie każdemu przypadnie to do gustu), a dodatkowo fotel można ustawić naprawdę nisko. To cecha, którą docenią osoby lubiące jazdę po zakrętach. Również kierownica pozwala na optymalne dostosowanie komfortu podróżowania w zależności od tego, czy chcemy się odprężyć, czy poczerpać trochę przyjemności z tego, co oferuje Civic, który mimo, że przytył o 100 kg (teraz waży około 1450 kg, więc i tak nieźle), to świetnie radzi sobie w zakrętach i na nierównościach. Optymalnie wybiera ubytki i pofałdowania jezdni, a jednocześnie daje rewelacyjną wręcz pewność w łukach. To bez wątpienia lider w klasie, jeśli chodzi o prowadzenie, na co wpływ ma też świetnie zestrojony układ kierowniczy oraz system, który “bada” nadchodzące zakręty, pozwalając przygotować układ napędowy do optymalnego wykorzystania potencjału.

Honda Civic Sport tył
9

Wnętrze dość znacznie zmieniło się względem poprzednika. Czy na plus? Trudno powiedzieć. Jak w wielu innych autach ekran centralny od teraz “wyrasta” z deski rozdzielczej i w poprzedniku chyba wyglądało to lepiej, będąc zabudowanym nieco niżej. System oparty na Androidzie jest za to szybki i czytelny. Z kolejnych pozytywnych rzeczy - wciąż na desce rozdzielczej Hondy jest czysto, schludnie i intuicyjnie, no i Honda pozostawiła sporo fizycznych guzików i pokręteł. Brawo! Przyjemnym detalem jest też listwa nawiewów, biegnąca niemal przez całą szerokość wnętrza. Podobnym przełamaniem nowoczesności z klasyką jak konsola centralna, są wskaźniki przed kierowcą. Połączono tu cyfryzację z analogową tarczą, choć na pierwszy rzut oka ciężko to dostrzec. Wszystko jest do bólu proste i czytelne, jednocześnie nie przestarzałe i nieźle wykonane.

Honda niestety sporo sobie życzy za te liczne atuty. To rzecz jasna wynikowa skomplikowanego w opracowaniu i pracy układu napędowego, ale bazowa cena ponad 160 000 zł to naprawdę spory wydatek. Testowana odmiana Sport z kilkoma dodatkami to już bliskie 180 000 zł, a w odmianie Advance po ambitnym skorzystaniu z konfiguratora można dobić do 200 000 zł. Civic jest świetnym samochodem, któremu naprawdę trudno coś zarzucić, może właśnie poza ceną. Ale jeśli to jedna z nielicznych wad, to może warta “przeskoczenia”.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025