Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo Tonale - w końcu godny rywal Audi Q3 i BMW X1

Tonale - kompaktowy SUV Alfy wreszcie wylądował, ale czy odniesie długo wyczekiwany sukces?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 lutego 2022
Alfa Romeo Tonale w studiu
12

Na Alfę Romeo Tonale musieliśmy bardzo długo czekać. Jest kilka powodów rocznego opóźnienia jakie dotknęło ten model, ale najważniejszym z nich jest fuzja FCA i PSA. W jej wyniku na początku 2021 roku stanowisko CEO Alfy przejął Jean-Philippe Imparato i z miejsca zadecydował, że Tonale trzeba jeszcze dopracować. Jego zdaniem nowy model w takiej formie, jaką zaproponowali Włosi, nie był jeszcze gotowy na realia rynkowe. Odważna decyzja, bo przecież dotyczyła kluczowego modelu dla przyszłości skrajnie wyczerpanej marki borykającej się z kłopotami.

Wydaje się jednak, że Imparato podjął tę decyzję zarówno sercem, jak i rozumem, kierując się dobrem włoskiej firmy. To zadeklarowany fan marki - Alfisti - a przy tym lider, którego w Alfie brakowało. Dzięki niemu Alfa Romeo ma teraz dopracowany, globalny produkt mający trafić w gusta klientów na całym świecie. Mają w tym pomóc jednostki napędowe właściwe dla poszczególnych rynków.

Alfa Romeo Tonale widoczna z boku w studiu
12

W Europie nowa Alfa Romeo Tonale będzie wyposażona w trzy silniki benzynowe, a każdy z nich będzie miał wsparcie elektryczności. Dwa z nich to miękkie hybrydy wykorzystujące nowy, 1.5-litrowy motor o mocy 130 lub 160 KM. Zdecydowanie najmocniejsza będzie jednak hybryda plug-in. Jej podstawę stanowi silnik benzynowy 1.3 Multiair w zespole z silnikiem elektrycznym umieszczonym na tylnej osi. Za zasilanie będzie odpowiadać zestaw akumulatorów litowo-jonowych dających największy zasięg w klasie - nawet do 80 km w trybie miejskim lub 60 km w trybie mieszanym. Sumaryczna moc układu to aż 275 KM przekazywane na wszystkie koła (napęd Q4), a Tonale w tej wersji jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 6,2 s.

Wnętrze Alfa Romeo Tonale
12

Poza tym gama nowej Alfy będzie zawierać jeszcze dwa czysto spalinowe silniki, ale w różnych częściach świata. Ciekawszym motorem jest 2-litrowa, turbodoładowana, benzynowa jednostka o mocy 260 KM, która trafi do Stanów Zjednoczonych. My w Europie nie mamy aż takich atrakcji, bo dostaniemy turbodiesla 1.6 o mocy 130 KM. Z jednej strony dobrze, że napęd wysokoprężny jeszcze nie jest skreślony, z drugiej… wolałbym tę “dwulitrówkę”. Nie będzie wersji ze skrzynią manualną - wszystkie napędy Tonale współpracują z dwusprzęgłową, siedmiobiegową przekładnią automatyczną.

Na potrzeby Tonale zaadaptowano średniej wielkości platformę z amerykańskich kresów dawnego FCA - od Jeepa Compassa. Inżynierowie musieli ją poszerzyć, ale zachowano dość nietypowy zestaw zawieszenia z kolumnami MacPhersona przy wszystkich kołach. Ustawienia zawieszenia będą inne w zależności od rynku docelowego, ale w opcji Alfa proponuje zestaw adaptacyjnych amortyzatorów z różnymi ustawieniami.

potrójne klosze oświetlenia w Alfa Romeo Tonale
12
Reklama

Mocnym punktem Alfy Romeo jest jak zwykle design oparty o dobre proporcje i czyste, eleganckie kształty. Ostateczny kształt Tonale nie odbiega za bardzo od konceptu z 2019 roku, ale został jeszcze zauważalnie dopracowany. Zastosowano tutaj potrójne klosze oświetlenia przedniego i tylnego naśladujące wiele kultowych modeli z Alfą Romeo RZ na czele. Tylne LED-y wyglądają chyba nawet lepiej niż przednie, a towarzyszy im zwężająca się elegancko szyba. Ogólnie wygląd Tonale oceniamy jako zwarty, spójny i organicznie piękny.

Wnętrze wydaje się na pierwszy rzut oka niezbyt urozmaicone, ale po chwili można dostrzec wiele ciekawych zabiegów stylistycznych. Jednym z nich jest osłona naśladująca kształtem dawne tuby, w których kiedyś mieściły się zegary. Dziś jest to po prostu 12,3-calowy ekran, na którym kierowca może konfigurować wyświetlane treści. Większością funkcji steruje się poprzez “wiszący” ekran dotykowy nowego systemu infotainment, który zadebiutował w Fiacie 500e, a potem trafił też do innych modeli koncernu np. Maserati MC20.

Cyfrowe zegary Alfa Romeo Tonale
12

Włodarze Alfy Romeo przyznali, że zarówno wersja w pełni elektryczna, jak i ekstremalna Quadrifoglio były rozważane, ale decyzja o ich ostatecznym wdrożeniu będzie podjęta później w zależności jak Tonale przyjmie się na rynku. Najważniejsze są mainstreamowe modele, które mają pociągnąć sprzedaż, a na ewentualne fajerwerki jeszcze nie ma miejsca w gamie Alfy.

Włoska marka dość konserwatywnie podeszła do planu na nowy model, ale ze swoim włoskim designem Tonale ma szansę trafić na listę zakupów wszystkich tych, którzy uważają Audi, VolvoBMW za trochę zbyt oklepane. Naturalnie Tonale powinno też trafić do serc wszystkich sympatyków włoskiej motoryzacji, którzy szukali SUV-a z trochę wyższej półki, ale nie aż tak dużego jak Stelvio. No i po trzecie - hybrydy. Tym się teraz zdobywa bogate rynki, a ewidentnie Alfa cierpiała na ich brak w swoich dotychczasowych modelach. Z czasem przekonamy się też czy Włosi potrafili tak przerobić podwozie pospolitego Jeepa, by wykrzesać z niego trochę sportowego charakteru. Prawdę mówiąc, nie możemy się doczekać.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024