Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
11

Mercedes-AMG oficjalnie zaprezentował swój nowy flagowy model z napędem hybrydowym - sportowe coupe GT 63 S E-Performance. Premiera miała miejsce w Szanghaju przy okazji powracającego do kalendarza Formuły 1 wyścigu o Grand Prix Chin. Nowością w tym aucie jest napęd stworzony z silnika V8 twin turbo połączonego z elektrycznym motorem i baterią na tylnej osi. Systemowa moc układu 816 KM sprawia, że jest to najmocniejsze GT Mercedesa w historii. Ceny tego modelu nie są jeszcze znane, ale znacząco przekroczą próg miliona złotych.

Podobnie jak czterodrzwiowy model AMG GT 63 S E-Performance, GT Coupe wykorzystuje znany już z przeszłości silnik M177 4.0 V8 twin turbo o mocy 612 KM i momencie obrotowym 850 Nm. Do tego dołożono moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM i dwustopniową przekładnią dla optymalnego rozkładu momentu obrotowego. Razem samochód ma 816 KM i 1420 Nm, czyli tylko o 23 KM mniej niż topowy GT 63 S E-Performance 4 door.

Łączna moc układu napędowego AMG GT 63 S E-Performance Coupe to 816 KM, a moment obrotowy wynosi 1420 Nm.

Za dystrybucję momentu obrotowego odpowiada najnowszy system napędu na cztery koła 4Matic+ autorstwa AMG. Może on płynnie rozdzielać moment na przednią i tylną oś w trudnych warunkach, ale domyślnie napęd wędruje tylko na tył. Skrzynia to dziewięciobiegowy automat AMG Speedshift MCT, a standardowo przy tylnej osi pracuje mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Jeśli układ hybrydowy jest w optymalnym stanie nowy AMG GT 63 S E-Performance przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,8 s. Jedna dziesiąta sekundy przewagi nad czterodrzwiowym odpowiednikiem sprawia, że jest to najszybsze drogowe AMG w historii marki. Dla porównania całkowicie spalinowy model GT 63 jest w sprincie do “setki” wolniejszy o 0,4 s, podobnie jak ultrasportowy model Black Series poprzedniej generacji. Prędkość maksymalna 320 km/h oznacza, że E-Performance jest szybszy o 5 km/h niż spalinowe GT 63.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe tył dynamiczne
11

Tajemnicą układu hybrydowego jest instalacja 400V z małą baterią litowo-jonową 6.1 kWh chłodzoną cieczą, w której każde z 560 ogniw ma własne chłodzenie. To umożliwia wyciśnięcie z motoru większej mocy przez dłuższy czas, jak również mocniejsze odzyskiwanie energii (do 100 kW). Dzięki temu możliwa jest komfortowa jazda przy pomocy jednego pedału i można było nieco zredukować rozmiar karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych. Ostatecznie mają one 420 mm z przodu ( z sześciotłoczkowymi zaciskami) oraz 380 mm z tyłu (jednotłoczkowy zacisk). Elektryczny zasięg jest identyczny jak w modelu 4 door i wynosi 13 km.

Technologia hybrydowa ma swoje zalety, ale ma też wady. Producent nie podał oficjalnych danych na temat masy auta, ale różnica między spalinowym GT 63 4 door, a jego wersją E-Performance wynosi ponad 300 kg. W Coupe będzie podobnie, więc masa powinna złamać barierę 2 ton (spalinowe AMG GT 63 waży 1895 kg).

Dodatkowe komponenty na pokładzie znacząco podniosą masę AMG GT. O ile dokładnie jeszcze nie wiadomo.

Mercedes-AMG jest świadom wysokiej masy nowego GT 63 S E-Performance, dlatego wyposażył go standardowo w skrętną tylną oś, system regulacji zawieszenia AMG Active Ride oraz półaktywny system niwelacji przechyłów zastępujący standardowy stabilizator skrętny. Wszystkie te nowinki mają działać na korzyść precyzji prowadzenia i dopasowywać zachowanie auta do warunków na drodze oraz wybranego trybu jazdy (jednego z ośmiu).

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe wnętrze
11
Reklama

Wygląd zewnętrzny wersji PHEV jest niemal taki sam jak w modelu czysto spalinowym. Dopiero bliższe oględziny ujawniają dodatkową klapkę gniazda ładowania w tylnym zderzaku oraz czerwone akcenty w emblematach. Podobnie jak inne modele AMG GT, podwozie auta zawiera karbonową płytę z aktywnym elementem tworzącym efekt Venturiego przy prędkościach powyżej 70 km/h. Dzięki temu przód auta nie ma tendencji do podbijania przy wysokich prędkościach. Do tego aktywny tylny spoiler zmieniający swoje położenie w zależności od prędkości i trybu jazdy. Koła standardowo mają 20 cali i szerokości 295 mm z przodu i 305 mm z tyłu. Za dodatkową opłatą można zwiększyć rozmiar kół do 21 cali.

Z wyglądu wariant E-Performance wyróżnia się tylko klapką gniazda ładowania oraz czerwienią w emblematach.

Kabina ma układ 2+2, tak samo jak w innych wersjach nowego GT. W standardzie klienci otrzymują najnowszy system operacyjny MBUX, fotele sportowe AMG i tapicerkę jedno- lub dwukolorową ze skóry Nappa. Oczywiście konfiguracja każdego egzemplarza może być podkręcona z pomocą programu zamówień specjalnych Manufaktur. Przykład widać w egzemplarzu demonstracyjnym z efektownymi dodatkami wewnętrznymi w kolorze nadwozia.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe silnik V8
11

Polskie ceny najnowszego Mercedesa-AMG GT 63 S E-Performance Coupe nie zostały jeszcze opublikowane. Jedno jest pewne - jeśli standardowe GT 63 kosztuje 990 000 zł bez opcji, cena wariantu E-Performance można być nawet o kilkaset tysięcy złotych wyższa.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo + elektryczny
Moc: 816 KM (612 KM + 204 KM)
Moment obrotowy: 1080 - 1420 Nm
0-100 km/h: 2,8 s
Prędkość: 320 km/h
Skrzynia: 9b Speedshift MCT
Zasięg elektryczny: 13 km
Cena: >1 mln zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024