Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.
Nie daj się zwieść logotypom AMG: S63 Coupe to bardzo wygodny grand tourer i w żadnym stopniu nie posiada cech samochodu sportowego. Jeśli jesteś fanem nieco twardszych GT z wrodzonym genem sportowca, są lepsze sposoby na wydanie około 250 tysięcy złotych. Z drugiej strony za wygodniejszego pożeracza tras trzeba będzie zapłacić zapewne dwa razy tyle.
Z niewiadomych powodów klasa S Coupe nigdy nie zdołała przełożyć swojej genialnej technologii i inżynierii na sukces sprzedażowy. Prawdopodobnie w zderzeniu z konkurencją od Bentleya czy Aston Martina nie pomagał fakt, że S63 Coupe wyglądem przypomina nieco podpompowaną klasę E Coupe. Tymczasem Mercedes stworzył wóz tak komfortowy i dopieszczony pod względem jakości, że śmiało może konkurować ze światową czołówką. Tym bardziej w wydaniu AMG, gdy pod maską pracuje bardzo mocny silnik opakowany w powściągliwe i dyskretne nadwozie, przez co S63 przypomina ugrzecznionego hot-roda obdarzonego bardzo spójnym charakterem.
W momencie debiutu w 2014 roku S63 Coupe miało pod maską 5.5-litrowe V8 twin turbo od AMG. Motor ten ma wspaniałą elastyczność i moc, ogromne rezerwy momentu obrotowego i piękny dźwięk, który jednak nie narusza efektu izolacji od otoczenia podczas spokojnego cruisingu. Moc 585 KM wystarcza do bardzo szybkiego poruszania prawie dwutonowego samochodu. Późniejsze 4-litrowe V8 M177 w poliftowym modelu (2017-2021) jest jeszcze mocniejsze, bo generuje 612 KM, ale oba te silniki idealnie wpisują się w charakter międzykontynentalnego okrętu jakim jest klasa S Coupe.
Ostrzejsze i sztywniejsze nastawy zawieszenia w wersji AMG, które w nadwoziu limuzyny wydają się trochę nie na miejscu, w niższym i krótszym Coupe pasują jak ulał. S63 nadal jest Mercedesem, więc tłumi nierówności i wyboje z gracją, ale tuning AMG dał mu lepszą kontrolę ruchu pionowego, przez co koła są w lepszej synchronizacji z drogą. Z opcjonalnym systemem Magic Body Control zdolność pneumatycznego zawieszenia do niwelowania przechyłów w zakrętach wydaje się aż nierealna.
Jeśli teraz czujesz się zachęcony do badania granic przyczepności S63 Coupe, jego masa i przytłaczająca moc szybko wybiją ci to z głowy. Opony poddają się gdy w grę wchodzą większe przeciążenia, lepiej więc nie opuszczać strefy komfortu Mercedesa. To Coupe znacznie lepiej czuje się podczas dynamicznej, ale płynnej jazdy, gdy może wykazać rewelacyjną pracę zawieszenia jednocześnie otaczając kierowcę i pasażera poczuciem luksusu w przepięknie wykonanym wnętrzu. To Grand Tourer w najczystszym znaczeniu tej frazy.
Jak na samochód, którego najstarsze egzemplarze mają już 10 lat, S63 można dziś mieć za całkiem niezłe pieniądze. Egzemplarze z początku produkcji z przebiegami około 150 tys. kilometrów można nabyć za około 250-260 tys. zł. Co ciekawe, poliftowe egzemplarze, takie jak na zdjęciach, są około dwukrotnie droższe. Najwyraźniej klienci doceniają mocniejszy i bardziej wydajny silnik V8 4.0 w zestawieniu z szybką 9-biegową skrzynią MCT w miejsce starszej skrzyni 7-stopniowej.
Eksploatacja tego modelu nie przysparza wiele problemów - mechanika jest w dużej części wspólna z bardziej popularną klasą S sedan, więc zakup S63 Coupe nie jest opatrzony takim ryzykiem jak pójście w stronę bardziej egzotycznych GT. Oba dostępne silniki słyną z trwałości i odporności na trudy eksploatacji, a jedyną większą bolączką przedliftowego S63 jest szarpiąca skrzynia biegów. Można to rozwiązać prostą aktualizacją oprogramowania u lokalnego dealera MB. Innym słabym punktem wersji Coupe są nieszczelności okien w bezramkowych drzwiach. Jest to elegancki zabieg stylistyczny, ale uszczelki drzwi w tym modelu wymagają starannej regulacji, aby zachowały nienaganną izolację i komfort akustyczny podczas jazdy z większą prędkością.
Silnik: 5461 cm3, V8 twin turbo
Moc: 585 KM / 5500 obr.
Moment obrotowy: 900 Nm / 2250-3750 obr.
Masa: 1995 kg (293 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,3 s
Prędkość: 250 km/h (ogr. elektr.)
Cena nowego: 950 tys. zł
Cena dziś: 250-400 tys. zł
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.
Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.
Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.
Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.
Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.