Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
11

Mercedes-AMG oficjalnie zaprezentował swój nowy flagowy model z napędem hybrydowym - sportowe coupe GT 63 S E-Performance. Premiera miała miejsce w Szanghaju przy okazji powracającego do kalendarza Formuły 1 wyścigu o Grand Prix Chin. Nowością w tym aucie jest napęd stworzony z silnika V8 twin turbo połączonego z elektrycznym motorem i baterią na tylnej osi. Systemowa moc układu 816 KM sprawia, że jest to najmocniejsze GT Mercedesa w historii. Ceny tego modelu nie są jeszcze znane, ale znacząco przekroczą próg miliona złotych.

Podobnie jak czterodrzwiowy model AMG GT 63 S E-Performance, GT Coupe wykorzystuje znany już z przeszłości silnik M177 4.0 V8 twin turbo o mocy 612 KM i momencie obrotowym 850 Nm. Do tego dołożono moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM i dwustopniową przekładnią dla optymalnego rozkładu momentu obrotowego. Razem samochód ma 816 KM i 1420 Nm, czyli tylko o 23 KM mniej niż topowy GT 63 S E-Performance 4 door.

Łączna moc układu napędowego AMG GT 63 S E-Performance Coupe to 816 KM, a moment obrotowy wynosi 1420 Nm.

Za dystrybucję momentu obrotowego odpowiada najnowszy system napędu na cztery koła 4Matic+ autorstwa AMG. Może on płynnie rozdzielać moment na przednią i tylną oś w trudnych warunkach, ale domyślnie napęd wędruje tylko na tył. Skrzynia to dziewięciobiegowy automat AMG Speedshift MCT, a standardowo przy tylnej osi pracuje mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Jeśli układ hybrydowy jest w optymalnym stanie nowy AMG GT 63 S E-Performance przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,8 s. Jedna dziesiąta sekundy przewagi nad czterodrzwiowym odpowiednikiem sprawia, że jest to najszybsze drogowe AMG w historii marki. Dla porównania całkowicie spalinowy model GT 63 jest w sprincie do “setki” wolniejszy o 0,4 s, podobnie jak ultrasportowy model Black Series poprzedniej generacji. Prędkość maksymalna 320 km/h oznacza, że E-Performance jest szybszy o 5 km/h niż spalinowe GT 63.

Reklama
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe tył dynamiczne
11

Tajemnicą układu hybrydowego jest instalacja 400V z małą baterią litowo-jonową 6.1 kWh chłodzoną cieczą, w której każde z 560 ogniw ma własne chłodzenie. To umożliwia wyciśnięcie z motoru większej mocy przez dłuższy czas, jak również mocniejsze odzyskiwanie energii (do 100 kW). Dzięki temu możliwa jest komfortowa jazda przy pomocy jednego pedału i można było nieco zredukować rozmiar karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych. Ostatecznie mają one 420 mm z przodu ( z sześciotłoczkowymi zaciskami) oraz 380 mm z tyłu (jednotłoczkowy zacisk). Elektryczny zasięg jest identyczny jak w modelu 4 door i wynosi 13 km.

Technologia hybrydowa ma swoje zalety, ale ma też wady. Producent nie podał oficjalnych danych na temat masy auta, ale różnica między spalinowym GT 63 4 door, a jego wersją E-Performance wynosi ponad 300 kg. W Coupe będzie podobnie, więc masa powinna złamać barierę 2 ton (spalinowe AMG GT 63 waży 1895 kg).

Dodatkowe komponenty na pokładzie znacząco podniosą masę AMG GT. O ile dokładnie jeszcze nie wiadomo.

Mercedes-AMG jest świadom wysokiej masy nowego GT 63 S E-Performance, dlatego wyposażył go standardowo w skrętną tylną oś, system regulacji zawieszenia AMG Active Ride oraz półaktywny system niwelacji przechyłów zastępujący standardowy stabilizator skrętny. Wszystkie te nowinki mają działać na korzyść precyzji prowadzenia i dopasowywać zachowanie auta do warunków na drodze oraz wybranego trybu jazdy (jednego z ośmiu).

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe wnętrze
11
Reklama

Wygląd zewnętrzny wersji PHEV jest niemal taki sam jak w modelu czysto spalinowym. Dopiero bliższe oględziny ujawniają dodatkową klapkę gniazda ładowania w tylnym zderzaku oraz czerwone akcenty w emblematach. Podobnie jak inne modele AMG GT, podwozie auta zawiera karbonową płytę z aktywnym elementem tworzącym efekt Venturiego przy prędkościach powyżej 70 km/h. Dzięki temu przód auta nie ma tendencji do podbijania przy wysokich prędkościach. Do tego aktywny tylny spoiler zmieniający swoje położenie w zależności od prędkości i trybu jazdy. Koła standardowo mają 20 cali i szerokości 295 mm z przodu i 305 mm z tyłu. Za dodatkową opłatą można zwiększyć rozmiar kół do 21 cali.

Z wyglądu wariant E-Performance wyróżnia się tylko klapką gniazda ładowania oraz czerwienią w emblematach.

Kabina ma układ 2+2, tak samo jak w innych wersjach nowego GT. W standardzie klienci otrzymują najnowszy system operacyjny MBUX, fotele sportowe AMG i tapicerkę jedno- lub dwukolorową ze skóry Nappa. Oczywiście konfiguracja każdego egzemplarza może być podkręcona z pomocą programu zamówień specjalnych Manufaktur. Przykład widać w egzemplarzu demonstracyjnym z efektownymi dodatkami wewnętrznymi w kolorze nadwozia.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe silnik V8
11

Polskie ceny najnowszego Mercedesa-AMG GT 63 S E-Performance Coupe nie zostały jeszcze opublikowane. Jedno jest pewne - jeśli standardowe GT 63 kosztuje 990 000 zł bez opcji, cena wariantu E-Performance można być nawet o kilkaset tysięcy złotych wyższa.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo + elektryczny
Moc: 816 KM (612 KM + 204 KM)
Moment obrotowy: 1080 - 1420 Nm
0-100 km/h: 2,8 s
Prędkość: 320 km/h
Skrzynia: 9b Speedshift MCT
Zasięg elektryczny: 13 km
Cena: >1 mln zł

Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025