Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
19

Mercedes-Benz zaprezentował całkowicie odmienioną, trzecią generację coupe CLA, rywala dla BMW serii 2. Nowy model według zapowiedzi jest “najbardziej przemyślanym samochodem w historii Mercedes-Benz”. To także pierwszy z całej rodziny modeli opartych na nowej dla koncernu platformie MMA przystosowanej zarówno do napędów elektrycznych, jak i miękkich hybryd. Najpierw na rynek trafią dwie odmiany czysto elektryczne, a dopiero pod koniec roku hybrydy MHEV oparte o 1.5-litrowy silnik spalinowy w trzech wersjach mocy.

A co z naszym ulubionym małym Mercedesem, odmianą 45 S AMG? Jak na razie najmocniejszą wersją w gamie będzie EV, ale w przyszłości być może Stuttgart podejmie próbę stworzenia auta będącego spadkobiercą CLA 45S. Nie jesteśmy jednak przekonani czy do tego celu będzie można wykorzystać motor 2.0 M139, bo przestrzeń pod maską nowego CLA stworzono z myślą o bardziej kompaktowych jednostkach.

Mercedes CLA ma być przede wszystkim smart, stąd zupełnie nowe podwozie, napędy i technologie.

W pierwszych miesiącach Mercedes oferuje dwa warianty napędu, oba BEV: CLA 250+ i CLA 350 4Matic. W obydwu przypadkach zastosowano architekturę 800V z konceptu EQXX i baterię o pojemności 85 kWh. Zasięg słabszej wersji określono na 694-792 km, podczas gdy topowy CLA 350 4Matic ma być w stanie przejechać między 672, a 771 km. Oba modele mogą ładować się z mocą do 320 kW, co oznacza uzupełnienie do 320 km zasięgu w 10 minut.

Reklama

Słabszy CLA 250+ ma jeden silnik o mocy 272 KM umieszczony przy tylnej osi. Potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6,7 s i pojechać maksymalnie 210 km/h. Mocniejszy 350 4Matic generuje 354 KM z dwóch silników, ale przedni motor o mocy 80 kW (109 KM) włączany jest tylko w razie potrzeby mocniejszego przyspieszenia lub lepszej trakcji. Do 100 km/h ten wariant przyspiesza w 4,9 s, ale jego prędkość maksymalna nie jest większa niż w 250+.

2025 Mercedes-Benz CLA sylwetka
19

Napęd elektryczny w CLA zawiera także dwubiegową przekładnię przy tylnej osi, która według Mercedesa zapewnia zarówno osiągi, jak i wydajność. Pierwsze przełożenie wynosi 11:1 i służy do mocniejszych przyspieszeń oraz sprawniejszego poruszania się w mieście. Drugi bieg (5:1) zaprojektowano z myślą o dostarczaniu optymalnej mocy przy wyższych prędkościach i efektywnej jeździe po autostradzie. Moment zmiany przełożeń jest płynny w zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy.

Pod koniec roku producent zaprezentuje pełną specyfikację pozostałych wariantów napędowych CLA trzeciej generacji. Będą to zespoły napędowe typu MHEV, które według producenta, są wynikiem „pragnień i potrzeb mobilności klientów w różnych regionach”. Sercem układu miękkiej hybrydy w CLA będzie czterocylindrowy, benzynowy motor 1.5 w trzech wersjach mocy. Według niektórych źródeł będzie to 136, 163 lub 191 KM. Nowy silnik M252 zaprojektowano maksymalnie kompaktowo, a jego czterocylindrowy układ wygrał z proponowanym trzycylindrowym ze względu na znacznie lepszą kulturę pracy.

Czterocylindrowe hybrydy MHEV dołączą do oferty nowego CLA pod koniec roku.

Silnik benzynowy będzie współpracował z 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową ze zintegrowanym motorem elektrycznym. System hybrydowy MHEV z małą baterią pracujący na napięciu 48V będzie w stanie samodzielnie napędzać CLA w sytuacjach gdy potrzebna moc nie będzie przekraczać 20 kW (27 KM) np. w korkach czy przy parkowaniu. Będzie także wspomagał silnik spalinowy w przypadku mocniejszych obciążeń przy przyspieszaniu.

Reklama
Mercedes-Benz CLA 2025 detal lamp
19

Układ jezdny i zawieszenie nowego Mercedesa CLA bazują na nowym układzie z trzema wahaczami na stronę przy przednich kołach i wielowahaczowym przy kołach tylnej osi, oraz na stalowych sprężynach. Poza tym zastosowano klasyczny zębatkowy układ kierowniczy, a producent twierdzi, że priorytetem przy projektowaniu nowego przedniego zawieszenia była duża odporność kół na przechylenie boczne, co zapewnia lepszą reakcję na polecenia kierowcy i niski poziom hałasu.

CLA urosło o kilka centymetrów w każdą stronę, a w wersjach elektrycznych pojawił się drugi bagażnik.

Choć Mercedes opracował ten samochód na całkowicie nowych podstawach, zewnętrzny kształt i design na pewno przypominają obecny model, nawet jeśli ten nowy jest trochę większy. Z długością 4723 mm jest o 4 cm dłuższy niż aktualne CLA, a jego rozstaw osi zwiększył się o ponad 6 cm, ale i tak przestrzeń z tyłu może być rozczarowaniem, bo zmniejszyła się o 7 mm w rejonie nóg. Nowe CLA jest także 25 mm szersze i 29 mm wyższe niż poprzednik. Przestrzeń bagażowa z tyłu zmniejszyła się o 55 l, ale na pocieszenie w wersjach EV przewidziano 101-litrowy schowek pod przednią klapą.

Mercedes-Benz CLA 2025 wnętrze
19

Z pewnością trzecia generacja CLA będzie autem bardzo rozpoznawalnym na drodze, bo w jej design wpleciono mnóstwo detali z trójramienną gwiazdą Mercedesa. Sam przedni grill składa się z 142 malutkich LED-owych gwiazdek emitujących powitalne i pożegnalne grafiki, a dodatkowo podświetlane może być też logo na środku. Gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości, motyw gwiazdy pojawia się również w oświetleniu, tak z przodu, jak i z tyłu.

We wnętrzu najbardziej oczywistą nowością jest szeroki na cały kokpit ekran multimediów MBUX nazwany w Mercedesie “Superscreen”. Inne dodatki to między innymi stały szklany dach panoramiczny i nawigacja oparta na technologii Google wraz z armią systemów asystujących kierowcy.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025