Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes-AMG C43 oferuje 408 KM - więcej niż Audi S4 i BMW M340i

Nowe C43 ma pod maską cztery cylindry zamiast sześciu, za to wspomagane układem hybrydowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 kwietnia 2022
Nowy Mercedes-AMG C43
20

Mercedes-AMG odkrywa karty w sprawie najsłabszej ze sportowych odmian nowej klasy C. Odświeżone C43 osiąga moc 408 KM z turbodoładowanego silnika czterocylindrowego wspomaganego niewielkim układem hybrydowym. Dzięki temu moc jest o 18 KM wyższa niż we wcześniejszym modelu z silnikiem V6 przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Do nowego C43 sedan i kombi wkrótce dołączy także nowe C63. Topowa odmiana klasy C od AMG także będzie hybrydą bazującą na czterocylindrowym silniku, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to wariant plug-in z zelektryfikowaną tylną osią AMG E-Performance.

Mercedes-AMG C43 na drodze
20

Na razie jednak skupmy się na C43, bo to właśnie w nim debiutuje najnowsza technologia AMG, dzięki której auto będzie mocniejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne. Układ napędowy zbudowany jest wokół czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego M139l AMG - litera "l" w nazwie odnosi się do jego wzdłużnego umiejscowienia w podwoziu. Silnik ma pojemność 1991 cm3 i zamknięty blok - niezbędny w przypadku jednostki napędowej o mocy przekraczającej 200 KM z litra. Wyposażono go zarówno w bezpośredni, jak i pośredni wtrysk paliwa, przy czym pierwszy z nich zapewnia wydajność podczas normalnej jazdy, natomiast drugi może dostarczać więcej paliwa do cylindrów, gdy potrzeba wygenerować maksymalne osiągi.

408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm

AMG podaje, że nowy układ napędowy osiąga 408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm przy relatywnie wysokich 5000 obr./min. Sumaryczna moc jest nieco mniejsza niż w A45 S z tym samym silnikiem, ale to nie znaczy, że C43 brakuje technologii. Silnik wyposażono bowiem w pierwszą turbosprężarkę sterowaną elektrycznie oraz układ mild hybrid z starterem-generatorem napędzanym paskiem. Jego obecność w specyficznych sytuacjach powoduje wzrost mocy o kolejne 14 KM, a całość pracuje na instalacji elektrycznej 48V.

Mercedes-AMG C43 - silnik
20

Sama turbosprężarka to całkiem ciekawy kawał technologii, bo w jej obudowie zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm umieszczony pośrodku, między wirnikami, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirniki turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić je jeszcze bardziej. System niemal do zera eliminuje pojęcie turbodziury, bo silniczek potrafi przez jakiś czas utrzymać turbosprężarkę gotową do działania nawet jeśli chwilowo kierowca zdjął nogę z gazu. Głównym zadaniem jakie stało przed inżynierami było stworzenie go tak, aby wytrzymywał wysokie temperatury jakie powstają w okolicy turbo. Udało się, a maksymalne obroty robocze tego systemu wynoszą 175 000 obr./min.

Mercedes-AMG C43 - widok z tyłu
20
Reklama

Optymalizacja chłodzenia w C43 wymagała stworzenia dodatkowej chłodnicy płynu specjalnie dla bloku silnika i głowicy, aby zawsze pracowały w optymalnych warunkach. Nie ma tu jednak aż takich ekstremalnych rozwiązań jak w A45 S, gdzie w skrajnej sytuacji do chłodzenia silnika wykorzystuje się układ klimatyzacji kabiny. Moc trafia na wszystkie koła przez przekładnię AMG 9G-MCT z mokrym sprzęgłem. Domyślny rozkład momentu obrotowego faworyzuje tylną oś w stosunku 69:31. W kwestii spalania nowe AMG wcale nie prezentuje znaczącej poprawy związanej z hybrydyzacją i stratą dwóch cylindrów. Mocno wyżyłowana jednostka czterocylindrowa też potrafi sporo wypić, więc oficjalny wynik zużycia paliwa w cyklu WLTP wynosi między 8,8, a 9,2 l/ 100 km.

Mercedes-AMG C43 - front auta
20

Układ jezdny C43 nie różni się od normalnej klasy C - podstawą są podwójne wahacze przy wszystkich kołach, adaptacyjne amortyzatory i skrętna tylna oś. Niestety mniejszy silnik nie przekłada się na zmniejszenie masy auta. C43 waży około 75 kg więcej od poprzednika, bo w wersji sedan jest to 1765 kg, a w kombi 1810 kg. Masa daje o sobie znać w sprintach. Nowy Mercedes przyspiesza do 100 km/h w przeciętne 4,6 s. Dla porównania BMW M340i wykonuje ten sam sprint 0,2 s szybciej, a waży 20 kg mniej mimo sześciocylindrowego silnika 3.0.

Mercedes-AMG C43 - 20 calowe felgi
20

Rozmiar kół w zależności od konfiguracji to 18-20 cali, ale pewnie niewiele aut wyjedzie z fabryki na podstawowych “osiemnastkach”. Design niczym nie odbiega od aktualnego języka stylistycznego Mercedesa, a poznać wersję C43 AMG obok zwykłej klasy C z pakietem AMG można właściwie tylko po czterech końcówkach wydechu w tylnym zderzaku i przednim grillu z pionowymi żeberkami. To samo podejście widać we wnętrzu. Tylko nieliczne detale i wykończenia sugerują, że ta nieco przyciasna kabina to usportowiony model.

Nie znamy jeszcze cennika nowej generacji Mercedesa-AMG C43, więc jedynym odnośnikiem są ceny bezpośrednich konkurentów. Najważniejszym z nich jest oczywiście BMW M340i kosztujące między 295, a 305 tys. zł w zależności od nadwozia. Mercedes powinien być wyceniony mniej więcej tak samo, a różnica między sedanem, a kombi powinna wynieść maksymalnie 10 tys. zł. Zazwyczaj pośrednie modele AMG, jak poprzednie C43, były tylko przystawką do głównego dania (C63), ale tym razem może być nieco inaczej. Zarówno C43, jak i C63 bazują na tym samym czterocylindrowym silniku, a będą się różnić rodzajem systemu hybrydowego, ale o dokładnych wadach, zaletach, różnicach i podobieństwach przekonamy się dopiero, gdy w końcu zadebiutuje topowa odmiana klasy C AMG.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023