Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes-AMG C43 oferuje 408 KM - więcej niż Audi S4 i BMW M340i

Nowe C43 ma pod maską cztery cylindry zamiast sześciu, za to wspomagane układem hybrydowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 kwietnia 2022
Nowy Mercedes-AMG C43
20

Mercedes-AMG odkrywa karty w sprawie najsłabszej ze sportowych odmian nowej klasy C. Odświeżone C43 osiąga moc 408 KM z turbodoładowanego silnika czterocylindrowego wspomaganego niewielkim układem hybrydowym. Dzięki temu moc jest o 18 KM wyższa niż we wcześniejszym modelu z silnikiem V6 przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Do nowego C43 sedan i kombi wkrótce dołączy także nowe C63. Topowa odmiana klasy C od AMG także będzie hybrydą bazującą na czterocylindrowym silniku, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to wariant plug-in z zelektryfikowaną tylną osią AMG E-Performance.

Mercedes-AMG C43 na drodze
20

Na razie jednak skupmy się na C43, bo to właśnie w nim debiutuje najnowsza technologia AMG, dzięki której auto będzie mocniejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne. Układ napędowy zbudowany jest wokół czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego M139l AMG - litera "l" w nazwie odnosi się do jego wzdłużnego umiejscowienia w podwoziu. Silnik ma pojemność 1991 cm3 i zamknięty blok - niezbędny w przypadku jednostki napędowej o mocy przekraczającej 200 KM z litra. Wyposażono go zarówno w bezpośredni, jak i pośredni wtrysk paliwa, przy czym pierwszy z nich zapewnia wydajność podczas normalnej jazdy, natomiast drugi może dostarczać więcej paliwa do cylindrów, gdy potrzeba wygenerować maksymalne osiągi.

408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm

AMG podaje, że nowy układ napędowy osiąga 408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm przy relatywnie wysokich 5000 obr./min. Sumaryczna moc jest nieco mniejsza niż w A45 S z tym samym silnikiem, ale to nie znaczy, że C43 brakuje technologii. Silnik wyposażono bowiem w pierwszą turbosprężarkę sterowaną elektrycznie oraz układ mild hybrid z starterem-generatorem napędzanym paskiem. Jego obecność w specyficznych sytuacjach powoduje wzrost mocy o kolejne 14 KM, a całość pracuje na instalacji elektrycznej 48V.

Mercedes-AMG C43 - silnik
20

Sama turbosprężarka to całkiem ciekawy kawał technologii, bo w jej obudowie zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm umieszczony pośrodku, między wirnikami, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirniki turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić je jeszcze bardziej. System niemal do zera eliminuje pojęcie turbodziury, bo silniczek potrafi przez jakiś czas utrzymać turbosprężarkę gotową do działania nawet jeśli chwilowo kierowca zdjął nogę z gazu. Głównym zadaniem jakie stało przed inżynierami było stworzenie go tak, aby wytrzymywał wysokie temperatury jakie powstają w okolicy turbo. Udało się, a maksymalne obroty robocze tego systemu wynoszą 175 000 obr./min.

Mercedes-AMG C43 - widok z tyłu
20
Reklama

Optymalizacja chłodzenia w C43 wymagała stworzenia dodatkowej chłodnicy płynu specjalnie dla bloku silnika i głowicy, aby zawsze pracowały w optymalnych warunkach. Nie ma tu jednak aż takich ekstremalnych rozwiązań jak w A45 S, gdzie w skrajnej sytuacji do chłodzenia silnika wykorzystuje się układ klimatyzacji kabiny. Moc trafia na wszystkie koła przez przekładnię AMG 9G-MCT z mokrym sprzęgłem. Domyślny rozkład momentu obrotowego faworyzuje tylną oś w stosunku 69:31. W kwestii spalania nowe AMG wcale nie prezentuje znaczącej poprawy związanej z hybrydyzacją i stratą dwóch cylindrów. Mocno wyżyłowana jednostka czterocylindrowa też potrafi sporo wypić, więc oficjalny wynik zużycia paliwa w cyklu WLTP wynosi między 8,8, a 9,2 l/ 100 km.

Mercedes-AMG C43 - front auta
20

Układ jezdny C43 nie różni się od normalnej klasy C - podstawą są podwójne wahacze przy wszystkich kołach, adaptacyjne amortyzatory i skrętna tylna oś. Niestety mniejszy silnik nie przekłada się na zmniejszenie masy auta. C43 waży około 75 kg więcej od poprzednika, bo w wersji sedan jest to 1765 kg, a w kombi 1810 kg. Masa daje o sobie znać w sprintach. Nowy Mercedes przyspiesza do 100 km/h w przeciętne 4,6 s. Dla porównania BMW M340i wykonuje ten sam sprint 0,2 s szybciej, a waży 20 kg mniej mimo sześciocylindrowego silnika 3.0.

Mercedes-AMG C43 - 20 calowe felgi
20

Rozmiar kół w zależności od konfiguracji to 18-20 cali, ale pewnie niewiele aut wyjedzie z fabryki na podstawowych “osiemnastkach”. Design niczym nie odbiega od aktualnego języka stylistycznego Mercedesa, a poznać wersję C43 AMG obok zwykłej klasy C z pakietem AMG można właściwie tylko po czterech końcówkach wydechu w tylnym zderzaku i przednim grillu z pionowymi żeberkami. To samo podejście widać we wnętrzu. Tylko nieliczne detale i wykończenia sugerują, że ta nieco przyciasna kabina to usportowiony model.

Nie znamy jeszcze cennika nowej generacji Mercedesa-AMG C43, więc jedynym odnośnikiem są ceny bezpośrednich konkurentów. Najważniejszym z nich jest oczywiście BMW M340i kosztujące między 295, a 305 tys. zł w zależności od nadwozia. Mercedes powinien być wyceniony mniej więcej tak samo, a różnica między sedanem, a kombi powinna wynieść maksymalnie 10 tys. zł. Zazwyczaj pośrednie modele AMG, jak poprzednie C43, były tylko przystawką do głównego dania (C63), ale tym razem może być nieco inaczej. Zarówno C43, jak i C63 bazują na tym samym czterocylindrowym silniku, a będą się różnić rodzajem systemu hybrydowego, ale o dokładnych wadach, zaletach, różnicach i podobieństwach przekonamy się dopiero, gdy w końcu zadebiutuje topowa odmiana klasy C AMG.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Zagato AGTZ Twin Tail profil
Zagato
Zagato AGTZ Twin Tail - pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę

Zagato i La Squadra wspólnie stworzyli współczesną interpretację wyścigowego Alpine A220 z lat 60.

28 maja 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Jako drugi w gamie debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

28 maja 2025
Bovensiepen Zagato coupe premiera
Bovensiepen / Zagato
Bovensiepen Zagato - 600-konne BMW M4 we włoskim kostiumie

Po sprzedaży Alpiny rodzina Bovensiepen zakłada nową markę i zaprzęga do współpracy studio Zagato.

27 maja 2025
BMW Speedtop premiera
BMW / Speedtop
BMW Speedtop Concept - unikalny shooting brake z V8

BMW ponownie przedstawia pomysł na ekskluzywnego shooting brake’a w postaci konceptu Speedtop.

26 maja 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Aston Martin Valhalla zaliczył dynamiczny debiut na ulicach Monako

Fernando Alonso zasiadł za sterami Valhalli podczas pokazowego przejazdu przed GP Monako.

24 maja 2025
2026 Tesla Model S Plaid spyshot
Tesla
Nowa Tesla Model S Plaid już w drodze - czy w końcu dorówna Taycanowi?

Tesla Plaid dysponuje ogromną mocą, ale niekoniecznie świetnie jeździ. Czy nowy Model S będzie inny?

24 maja 2025
BMW Z3 M Coupe koncept teaser
BMW
BMW daje zapowiedź nowoczesnego odpowiednika Z3 M Coupe

Inspirowany Z3 M shooting brake od BMW zadebiutuje podczas tegorocznego konkursu w Villa d’Este.

23 maja 2025
2025 Mercedes-AMG GT 4-door spyshot
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG testuje następcę GT 4-door. Bez V8 czy nawet R6

W czerwcu AMG odsłoni rywala dla Taycana, tymczasem możemy przyjrzeć się temu modelowi w kamuflażu.

23 maja 2025
Defender w błocie
Land Rover / Defender
Defender w Szkocji: Najlepsze trasy Europy i przygoda na miarę EVO

W EVO lubimy przygody, a czym, jeśli nie bajeczną podróżą, mogłaby być przygoda na miarę naszego magazynu? Przed Wami test na zawartość genu DEF.

20 maja 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025