Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes-AMG C43 oferuje 408 KM - więcej niż Audi S4 i BMW M340i

Nowe C43 ma pod maską cztery cylindry zamiast sześciu, za to wspomagane układem hybrydowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 kwietnia 2022
Nowy Mercedes-AMG C43
20

Mercedes-AMG odkrywa karty w sprawie najsłabszej ze sportowych odmian nowej klasy C. Odświeżone C43 osiąga moc 408 KM z turbodoładowanego silnika czterocylindrowego wspomaganego niewielkim układem hybrydowym. Dzięki temu moc jest o 18 KM wyższa niż we wcześniejszym modelu z silnikiem V6 przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Do nowego C43 sedan i kombi wkrótce dołączy także nowe C63. Topowa odmiana klasy C od AMG także będzie hybrydą bazującą na czterocylindrowym silniku, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to wariant plug-in z zelektryfikowaną tylną osią AMG E-Performance.

Mercedes-AMG C43 na drodze
20

Na razie jednak skupmy się na C43, bo to właśnie w nim debiutuje najnowsza technologia AMG, dzięki której auto będzie mocniejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne. Układ napędowy zbudowany jest wokół czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego M139l AMG - litera "l" w nazwie odnosi się do jego wzdłużnego umiejscowienia w podwoziu. Silnik ma pojemność 1991 cm3 i zamknięty blok - niezbędny w przypadku jednostki napędowej o mocy przekraczającej 200 KM z litra. Wyposażono go zarówno w bezpośredni, jak i pośredni wtrysk paliwa, przy czym pierwszy z nich zapewnia wydajność podczas normalnej jazdy, natomiast drugi może dostarczać więcej paliwa do cylindrów, gdy potrzeba wygenerować maksymalne osiągi.

408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm

AMG podaje, że nowy układ napędowy osiąga 408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm przy relatywnie wysokich 5000 obr./min. Sumaryczna moc jest nieco mniejsza niż w A45 S z tym samym silnikiem, ale to nie znaczy, że C43 brakuje technologii. Silnik wyposażono bowiem w pierwszą turbosprężarkę sterowaną elektrycznie oraz układ mild hybrid z starterem-generatorem napędzanym paskiem. Jego obecność w specyficznych sytuacjach powoduje wzrost mocy o kolejne 14 KM, a całość pracuje na instalacji elektrycznej 48V.

Mercedes-AMG C43 - silnik
20

Sama turbosprężarka to całkiem ciekawy kawał technologii, bo w jej obudowie zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm umieszczony pośrodku, między wirnikami, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirniki turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić je jeszcze bardziej. System niemal do zera eliminuje pojęcie turbodziury, bo silniczek potrafi przez jakiś czas utrzymać turbosprężarkę gotową do działania nawet jeśli chwilowo kierowca zdjął nogę z gazu. Głównym zadaniem jakie stało przed inżynierami było stworzenie go tak, aby wytrzymywał wysokie temperatury jakie powstają w okolicy turbo. Udało się, a maksymalne obroty robocze tego systemu wynoszą 175 000 obr./min.

Mercedes-AMG C43 - widok z tyłu
20
Reklama

Optymalizacja chłodzenia w C43 wymagała stworzenia dodatkowej chłodnicy płynu specjalnie dla bloku silnika i głowicy, aby zawsze pracowały w optymalnych warunkach. Nie ma tu jednak aż takich ekstremalnych rozwiązań jak w A45 S, gdzie w skrajnej sytuacji do chłodzenia silnika wykorzystuje się układ klimatyzacji kabiny. Moc trafia na wszystkie koła przez przekładnię AMG 9G-MCT z mokrym sprzęgłem. Domyślny rozkład momentu obrotowego faworyzuje tylną oś w stosunku 69:31. W kwestii spalania nowe AMG wcale nie prezentuje znaczącej poprawy związanej z hybrydyzacją i stratą dwóch cylindrów. Mocno wyżyłowana jednostka czterocylindrowa też potrafi sporo wypić, więc oficjalny wynik zużycia paliwa w cyklu WLTP wynosi między 8,8, a 9,2 l/ 100 km.

Mercedes-AMG C43 - front auta
20

Układ jezdny C43 nie różni się od normalnej klasy C - podstawą są podwójne wahacze przy wszystkich kołach, adaptacyjne amortyzatory i skrętna tylna oś. Niestety mniejszy silnik nie przekłada się na zmniejszenie masy auta. C43 waży około 75 kg więcej od poprzednika, bo w wersji sedan jest to 1765 kg, a w kombi 1810 kg. Masa daje o sobie znać w sprintach. Nowy Mercedes przyspiesza do 100 km/h w przeciętne 4,6 s. Dla porównania BMW M340i wykonuje ten sam sprint 0,2 s szybciej, a waży 20 kg mniej mimo sześciocylindrowego silnika 3.0.

Mercedes-AMG C43 - 20 calowe felgi
20

Rozmiar kół w zależności od konfiguracji to 18-20 cali, ale pewnie niewiele aut wyjedzie z fabryki na podstawowych “osiemnastkach”. Design niczym nie odbiega od aktualnego języka stylistycznego Mercedesa, a poznać wersję C43 AMG obok zwykłej klasy C z pakietem AMG można właściwie tylko po czterech końcówkach wydechu w tylnym zderzaku i przednim grillu z pionowymi żeberkami. To samo podejście widać we wnętrzu. Tylko nieliczne detale i wykończenia sugerują, że ta nieco przyciasna kabina to usportowiony model.

Nie znamy jeszcze cennika nowej generacji Mercedesa-AMG C43, więc jedynym odnośnikiem są ceny bezpośrednich konkurentów. Najważniejszym z nich jest oczywiście BMW M340i kosztujące między 295, a 305 tys. zł w zależności od nadwozia. Mercedes powinien być wyceniony mniej więcej tak samo, a różnica między sedanem, a kombi powinna wynieść maksymalnie 10 tys. zł. Zazwyczaj pośrednie modele AMG, jak poprzednie C43, były tylko przystawką do głównego dania (C63), ale tym razem może być nieco inaczej. Zarówno C43, jak i C63 bazują na tym samym czterocylindrowym silniku, a będą się różnić rodzajem systemu hybrydowego, ale o dokładnych wadach, zaletach, różnicach i podobieństwach przekonamy się dopiero, gdy w końcu zadebiutuje topowa odmiana klasy C AMG.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025