Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Mercedes-AMG C43 oferuje 408 KM - więcej niż Audi S4 i BMW M340i

Nowe C43 ma pod maską cztery cylindry zamiast sześciu, za to wspomagane układem hybrydowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 kwietnia 2022
Nowy Mercedes-AMG C43
20

Mercedes-AMG odkrywa karty w sprawie najsłabszej ze sportowych odmian nowej klasy C. Odświeżone C43 osiąga moc 408 KM z turbodoładowanego silnika czterocylindrowego wspomaganego niewielkim układem hybrydowym. Dzięki temu moc jest o 18 KM wyższa niż we wcześniejszym modelu z silnikiem V6 przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Do nowego C43 sedan i kombi wkrótce dołączy także nowe C63. Topowa odmiana klasy C od AMG także będzie hybrydą bazującą na czterocylindrowym silniku, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to wariant plug-in z zelektryfikowaną tylną osią AMG E-Performance.

Mercedes-AMG C43 na drodze
20

Na razie jednak skupmy się na C43, bo to właśnie w nim debiutuje najnowsza technologia AMG, dzięki której auto będzie mocniejsze, szybsze i bardziej ekonomiczne. Układ napędowy zbudowany jest wokół czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego M139l AMG - litera "l" w nazwie odnosi się do jego wzdłużnego umiejscowienia w podwoziu. Silnik ma pojemność 1991 cm3 i zamknięty blok - niezbędny w przypadku jednostki napędowej o mocy przekraczającej 200 KM z litra. Wyposażono go zarówno w bezpośredni, jak i pośredni wtrysk paliwa, przy czym pierwszy z nich zapewnia wydajność podczas normalnej jazdy, natomiast drugi może dostarczać więcej paliwa do cylindrów, gdy potrzeba wygenerować maksymalne osiągi.

408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm

Reklama

AMG podaje, że nowy układ napędowy osiąga 408 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm przy relatywnie wysokich 5000 obr./min. Sumaryczna moc jest nieco mniejsza niż w A45 S z tym samym silnikiem, ale to nie znaczy, że C43 brakuje technologii. Silnik wyposażono bowiem w pierwszą turbosprężarkę sterowaną elektrycznie oraz układ mild hybrid z starterem-generatorem napędzanym paskiem. Jego obecność w specyficznych sytuacjach powoduje wzrost mocy o kolejne 14 KM, a całość pracuje na instalacji elektrycznej 48V.

Mercedes-AMG C43 - silnik
20

Sama turbosprężarka to całkiem ciekawy kawał technologii, bo w jej obudowie zainstalowano dodatkowy silniczek elektryczny grubości 40 mm umieszczony pośrodku, między wirnikami, którego zadaniem jest błyskawicznie rozkręcić wirniki turbiny zanim gazów wydechowych jest na tyle dużo, że dadzą radę rozkręcić je jeszcze bardziej. System niemal do zera eliminuje pojęcie turbodziury, bo silniczek potrafi przez jakiś czas utrzymać turbosprężarkę gotową do działania nawet jeśli chwilowo kierowca zdjął nogę z gazu. Głównym zadaniem jakie stało przed inżynierami było stworzenie go tak, aby wytrzymywał wysokie temperatury jakie powstają w okolicy turbo. Udało się, a maksymalne obroty robocze tego systemu wynoszą 175 000 obr./min.

Mercedes-AMG C43 - widok z tyłu
20
Reklama

Optymalizacja chłodzenia w C43 wymagała stworzenia dodatkowej chłodnicy płynu specjalnie dla bloku silnika i głowicy, aby zawsze pracowały w optymalnych warunkach. Nie ma tu jednak aż takich ekstremalnych rozwiązań jak w A45 S, gdzie w skrajnej sytuacji do chłodzenia silnika wykorzystuje się układ klimatyzacji kabiny. Moc trafia na wszystkie koła przez przekładnię AMG 9G-MCT z mokrym sprzęgłem. Domyślny rozkład momentu obrotowego faworyzuje tylną oś w stosunku 69:31. W kwestii spalania nowe AMG wcale nie prezentuje znaczącej poprawy związanej z hybrydyzacją i stratą dwóch cylindrów. Mocno wyżyłowana jednostka czterocylindrowa też potrafi sporo wypić, więc oficjalny wynik zużycia paliwa w cyklu WLTP wynosi między 8,8, a 9,2 l/ 100 km.

Mercedes-AMG C43 - front auta
20

Układ jezdny C43 nie różni się od normalnej klasy C - podstawą są podwójne wahacze przy wszystkich kołach, adaptacyjne amortyzatory i skrętna tylna oś. Niestety mniejszy silnik nie przekłada się na zmniejszenie masy auta. C43 waży około 75 kg więcej od poprzednika, bo w wersji sedan jest to 1765 kg, a w kombi 1810 kg. Masa daje o sobie znać w sprintach. Nowy Mercedes przyspiesza do 100 km/h w przeciętne 4,6 s. Dla porównania BMW M340i wykonuje ten sam sprint 0,2 s szybciej, a waży 20 kg mniej mimo sześciocylindrowego silnika 3.0.

Mercedes-AMG C43 - 20 calowe felgi
20

Rozmiar kół w zależności od konfiguracji to 18-20 cali, ale pewnie niewiele aut wyjedzie z fabryki na podstawowych “osiemnastkach”. Design niczym nie odbiega od aktualnego języka stylistycznego Mercedesa, a poznać wersję C43 AMG obok zwykłej klasy C z pakietem AMG można właściwie tylko po czterech końcówkach wydechu w tylnym zderzaku i przednim grillu z pionowymi żeberkami. To samo podejście widać we wnętrzu. Tylko nieliczne detale i wykończenia sugerują, że ta nieco przyciasna kabina to usportowiony model.

Nie znamy jeszcze cennika nowej generacji Mercedesa-AMG C43, więc jedynym odnośnikiem są ceny bezpośrednich konkurentów. Najważniejszym z nich jest oczywiście BMW M340i kosztujące między 295, a 305 tys. zł w zależności od nadwozia. Mercedes powinien być wyceniony mniej więcej tak samo, a różnica między sedanem, a kombi powinna wynieść maksymalnie 10 tys. zł. Zazwyczaj pośrednie modele AMG, jak poprzednie C43, były tylko przystawką do głównego dania (C63), ale tym razem może być nieco inaczej. Zarówno C43, jak i C63 bazują na tym samym czterocylindrowym silniku, a będą się różnić rodzajem systemu hybrydowego, ale o dokładnych wadach, zaletach, różnicach i podobieństwach przekonamy się dopiero, gdy w końcu zadebiutuje topowa odmiana klasy C AMG.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025