Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG C63 S E-Performance - pojedynek moc vs masa

Najnowsze AMG ma świetne liczby, które niestety nie przekładają się na jakość przeżyć za kierownicą.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 października 2023
Mercedes-AMG C63 E-Performance
15
Ocena Evo
Cena:
od 530 800 zł
masa technologii
masa

Patrzycie na prawdopodobnie najbardziej radykalne AMG w historii. W nowym C63 S producent porzucił sprawdzoną formułę charakterystyczną dla całej sportowej marki. Nie ma już 4-litrowego V8 napędzającego tylne koła. Zamiast tego otrzymujesz całą masę technologii łączącej różne źródła energii i inteligentny napęd na wszystkie koła. Hybrydowy układ o nazwie E-Performance szczyci się ogromną mocą 680 KM, za to całe auto mocno przytyło i waży aż 2165 kg. Pytanie brzmi: która z tych liczb zrobi większą różnicę?

Silnik to zmodyfikowana czterocylindrowa jednostka 2.0 M139, która zachwyciła nas w modelu A45 S. W tej wersji jest jednak zamontowana wzdłużnie i ma większą turbosprężarkę wyposażoną w elektryczny napęd eliminujący turbodziurę. Maksymalna moc silnika to 476 KM, a moment obrotowy wynosi 545 Nm (przenoszony przez znajomą 9-stopniową skrzynię), więc obecnie jest to najmocniejszy seryjnie produkowany czterocylindrowy silnik na świecie. To nie koniec atrakcji, bo Mercedes-AMG wyposażył ten wóz także w baterię 6.1 kWh i silnik elektryczny generujący do 204 KM i 320 Nm pracujący w trybie ciągłym. Drugi motor podaje moc na tylną oś przez dwustopniową przekładnię - dokładnie tak samo jak we wcześniejszych modelach GT63 SS63 E.

Z takim potencjałem pod maską musi poradzić sobie stały napęd na wszystkie koła 4MATIC, dzięki któremu C63 S E-Performance przyspiesza do 100 km/h w 3,4 s.

Mercedes-AMG C63S E-Performance tył
15

Najciekawsza jest sama 400-woltowa bateria zdolna bardzo szybko przyjmować i oddawać energię. Składa się z 560 ogniw i wyposażono ją w innowacyjny system chłodzenia ze specjalnym płynem nowej generacji, który utrzymuje w baterii temperaturę około 45 stopni Celsjusza. Bezpośrednie, skuteczne chłodzenie pozwoliło na zastosowanie bardziej “wyczynowych” ogniw o większej wytrzymałości. W trybie stałym akumulatory oddają 70 kW (96 KM), ale przez 10 sekund są w stanie oddać nawet 150 kW (204 KM). W trybie elektrycznym nie zajedziesz zbyt daleko, bo zasięg wynosi tylko 13 km, ale za to akumulatory nie ważą zbyt wiele - tylko 89 kg wliczając 30 litrów płynu chłodzącego.

Akumulatory ważą rozsądne 89 kg, ale cały układ hybrydowy to trudne do zaakceptowania 250 kg dodatkowej masy.

W trybie elektrycznym C63 S E-Performance porusza się w całkowitej ciszy. Nawet po dołączeniu motoru spalinowego dźwięk jest dziwny, bo z pozycji kierowcy auto brzmi jak hot hatch. Szanujemy potężne 4-cylindrowe M139, ale bez wątpienia generuje ono osobliwy dźwięk jak na tę klasę auta. Jednakże w trybie Comfort auto pokonuje kilometry w bardzo spokojny sposób, bezszelestnie włączając i wyłączając silnik spalinowy w zależności od sytuacji. Szybko ładująca się bateria też robi spore wrażenie - energia jest do dyspozycji zawsze gdy tego potrzebujesz.

Mercedes-AMG C63S E-Performance kokpit
15

W kategoriach samochodu sportowego nie jest już tak różowo. Niestety, dodatkowa masa jest aż nazbyt odczuwalna. Na odpowiedniej drodze czuć to od pierwszego mocniejszego hamowania, bo C63 S niechętnie wytraca prędkość. Co prawda auto skręca z zadziwiającą zwinnością dzięki skrętnej tylnej osi, ale na nierównościach trudno pozbyć się wrażenia, że jedziesz autem znacznie większym niż klasa C. Samochód spisuje się lepiej w miękkim trybie Comfort, ale tylko wtedy, gdy nie jedziesz maksymalnie agresywnie i zachowujesz większy margines bezpieczeństwa. Wraz ze wzrostem tempa C63 S zaczyna walczyć z masą zamiast dodawać kierowcy pewności siebie.

Skrętna tylna oś i inteligentny napęd zasługują na uznanie, ale i tak C63 S nie prowadzi się tak dobrze jak konkurencja.

Mimo ogromnej mocy Mercedes pozwala na odważne wciskanie gazu. Napęd na wszystkie koła utrzymuje trakcję w ryzach; nawet przy ostrym wyjściu z ciasnego zakrętu poślizg jest łatwy do opanowania. Reakcja na gaz i czyste osiągi nie są aż tak dobre jak sugerują papierowe dane. To szybki samochód, ale w żadnym momencie nie poznasz, że ma prawie 700 KM. Ponownie na przeszkodzie stoi masa.

Mercedes-AMG C63S E-Performance koło
15

Pełne 150 kW akumulator podaje tylko w trybie Race z wybraną opcją Boost i gazem wciśniętym do samego końca. To nie znaczy że powinieneś z tej opcji korzystać przy każdej okazji. Mercedes ma wgrane optymalne strategie użycia energii na 70 torach na całym świecie. Wystarczy podążać za wskazówkami na ekranie, aby uzyskać optymalny czas okrążenia i wykorzystać wszystkie możliwości systemu. Na przykład na torze Ascari, gdzie odbywała się oficjalna prezentacja dla dziennikarzy, wskazówki Mercedesa pozwalają pojechać pierwszą połowę okrążenia dość zachowawczo, aby w drugiej połowie zyskać nieco czasu.

Hybryda AMG wyróżnia się innowacyjną baterią opracowaną przy pomocy technologii Formuły 1.

Reklama

Pewnie nie będziecie zaskoczeni, że maczali w tym palce specjaliści z zespołów fabrycznych Formuły E i Formuły 1. Dla nich dbałość o energię zgromadzoną w akumulatorach stała się już chlebem powszednim. To w jakimś stopniu fascynujące… ale czy fajne? Po wielu okrążeniach pokonanych w tym stylu wcale nie jestem przekonany. To ciekawe dowiedzieć się jak optymalnie pokonać ten czy tamten zakręt, ale czasami masz ochotę po prostu prowadzić i nie myśleć o tym czy twoja bateria za chwilę nie padnie.

Na torze spora masa własna także jest odczuwalna, ale z całą pewnością gdzieś pod spodem można wyczuć naturalny, przyzwoity balans podwozia. Trzeba uważać, aby nie przeciążyć przedniej osi, ale przy odrobinie wprawy tył zaczyna zgrabnie tańczyć, a napęd 4MATIC bez trudu radzi sobie z mocnym dodawaniem gazu na wyjściu z łuku. Warto pochwalić również ustawienie ESP Sport za niebywałą dyskrecję w interwencjach.

Mercedes-AMG C63S E-Performance dynamiczne
15

Nowy Mercedes-AMG C63 S E-Performance wydaje się tak skomplikowany (nawet w kwestii nazwy), że docenienie pełni jego możliwości z pewnością wymaga czasu. Siedząc w jego eleganckim i luksusowym wnętrzu na pewno nie uznacie tego czasu za stracony. Nie da się jednak uciec od faktu, że dodatkowe 250 kg wynikające z obecności układu hybrydowego jest odczuwalne w dynamice auta i nawet ogromna moc nie jest w stanie tego ukryć.

Ceny i konkurencja

Nowy Mercedes-AMG C63 S E-Performance będzie dostępny z dwoma rodzajami nadwozia: sedan i kombi. Biorąc pod uwagę charakter auta chyba lepiej będzie wybrać go w bardziej praktycznym wydaniu kombi. Oficjalna cena tego samochodu w Polsce wynosi minimum 530 800 zł.

Tradycyjnie rywalem dla AMG będzie aktualne BMW M3 Competition xDrive w wersji sedan (485 tys. zł) oraz Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (477 tys. zł). ba te auta  są lepsze pod względem dynamicznym i niemal z całą pewnością będą tańsze. Niejednokrotnie krytykowaliśmy nowe M3 xDrive za masę na poziomie 1780 kg, ale przy C63 S BMW można uznać za wyznawcę ideologii lekkości Colina Chapmana. Z drugiej strony ani Alfa ani BMW nie są hybrydami i nie potrafią jeździć na samym prądzie - ten fakt może być dla niektórych klientów istotny.

Konkurencją dla AMG C63 S w wersji kombi będzie przede wszystkim Audi RS4 (od 439 500 zł), które ostatnio dostało pakiet istotnych modyfikacji o nazwie Competition plus (minimum 516 700 zł). Już pojawiły się na drogach także nowe BMW M3 Touring xDrive w cenie od 497 tys. zł. Oba te auta są lżejsze od Mercedesa, ale nie oferują takiej wszechstronności jak hybrydowy napęd AMG.

Mercedes-AMG C63 S E-Performance - podstawowe dane

Silnik spalinowy: 1991 cm3, R4 z elektrycznie sterowanym turbodoładowaniem
Silnik elektryczny: Stale pracujący synchroniczny silnik elektryczny na tylnej osi
Przeniesienie napędu: 9-stopniowy automat MCT, dwustopniowa przekładnia dodatkowa, elektroniczna szpera
Moc: 680 KM (476 KM przy 6725 obr./min +204 KM)
Moment obrotowy: 1020 Nm (545 Nm przy 5250-5500 obr./min. +320 Nm
Masa: 2165 kg (314 KM/ tonę)
Zasięg elektryczny: 13 km
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 250 km/h (280 km/h z Pakietem Kierowcy AMG)
Cena: od 530 800 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 Speciale
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025