Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
14
Ocena Evo
Cena:
od 497 000 zł
niesamowite osiągi w każdych warunkach; zwinność; świetny wygląd
nie jest tanio

Wreszcie jest. Samochód, o który fani BMW i ogólnie entuzjaści motoryzacji apelowali od wieków. Teoretycznie jest to auto ostateczne, po którym nie będziesz potrzebował niczego więcej. To trafna uwaga, i choć łatwo ubolewać nad tym jak bardzo współczesne M3 urosło i przytyło, być może nie było lepszego momentu na wprowadzenie Touringa do rodziny M3. Akurat w przypadku kombi zwiększenie rozmiarów ma pozytywny skutek - większe nadwozie to więcej praktyczności i użyteczności. Nowe M3 Touring jest oferowane tylko jako model Competition z napędem xDrive, więc z założenia ma być piekielnie mocnym wozem rodzinnym, który w odpowiednich warunkach potrafi dorównać kroku typowym sportowcom jak Porsche 911.

Podobną formułę widzieliśmy wcześniej w wykonaniu Audi RS i Mercedesa-AMG, ale M3 zawsze było o krok z przodu w kwestii dynamiki, dlatego dołączenie Touringa wzbudza tak wiele emocji. Z drugiej strony auto musi być w każdym calu tak dobre jak myśleliśmy że jest, aby uniknąć gorzkiego rozczarowania. Ceny startują od 497 tysięcy złotych, choć egzemplarze takie jak ten, z karbonowymi hamulcami, karbonowymi fotelami kubełkowymi i tapicerką z palety Individual kosztują już prawie 600 tysięcy. To dwukrotność ceny najnowszego Civika Type R lub dobrze wyposażonego BMW M240i opartego na tej samej architekturze. A może to całkiem akceptowalna oferta jak na 2023 rok?

Za te pieniądze kupujesz 510 KM przy 6250 obr./min. i 650 Nm przy 2750-5500 obr./min. generowanych z 3-litrowego silnika z podwójnym turbodoładowaniem. Do tego napęd na cztery koła xDrive z trzema trybami - 4WD, 4WD Sport i 2WD - oraz ogromny grill, maksimum 1510 litrów przestrzeni bagażowej i cała masa praktyczności. M3 Touring waży 1865 kg. Trudno to nazwać wagą piórkową, ale stare E61 M5 V10 jest jeszcze cięższe, a to nie przeszkadza nam go lubić, czyż nie?

W M3 Touring masa własna jest wyjątkowo wysoka, ale samochód doskonale potrafi ją maskować.

Jak wypada nowe M3? Cóż, jest sporo tematów do omówienia. Przede wszystkim reaktywność silnika, zalety i wady przekładni względem tradycyjnej dwusprzęgłówki, dodatkowa masa, zakrzywiony ekran multimediów… ale tak ogólnie BMW jeździ fantastycznie. W brzydki, zimny i deszczowy dzień nowe M3 znakomicie sobie radzi na każdym rodzaju nawierzchni. Jest szybki, stabilny, ma mnóstwo przyczepności i - tu zaczyna się część dotycząca tylko szybkich kombi - naprawdę zwinny, wyrafinowany i dający podobne odczucia jak auta typowo sportowe.

BMW M3 Touring przód prawy
14

To dziwne, że nowe M4 CSL nie zdołało osiągnąć celu i stać się hardkorowym samochodem dla kierowcy, podczas gdy to kombi ma naprawdę duże zdolności, a przy tym jest odpowiednio zwarte i daje poczucie wyjątkowości. Trochę się denerwuję pisząc te słowa, ale najlepsze współczesne M3 i M4 to te z napędem na wszystkie koła. xDrive należy do czołówki w całej branży i wydaje się, że nie ma w nim żadnego istotnego haczyka. Nie cierpi na tym układ kierowniczy, nie ma nieuzasadnionej podsterowności, a samochód nadal wydaje się bardzo tylnonapędowy, choć ma do dyspozycji znacznie więcej trakcji. Osiągnięto to wszystko bez osłabienia naturalnej równowagi auta.

Co z masą? Touring potrafi skutecznie ją ukrywać. Być może w trybie Comfort samochód staje się momentami aż nazbyt miękki i wtedy czuć nadwagę, ale w pozostałych ustawieniach jest lepiej. Po aktywacji trybu Sport tłumienie zauważalnie się poprawia, a samochód nabiera głębi w charakterystyce jazdy, nawet gdy jedziesz coraz szybciej i mocniej. Szczerze mówiąc, z miejsca kierowcy nie wyczujesz że to kombi, chyba że spojrzysz we wsteczne lusterko. Świadczy to o fundamentalnej jakości jaką mają wszystkie M3, ale także o dopracowaniu niuansów, dzięki którym Touring może zachowywać się na drodze tak samo dobrze jak pozostałe wersje. Wystarczy wspomnieć, że tylna część karoserii Touringa ma dodatkowe wzmocnienia strukturalne i opracowany tylko dla tego modelu tylny wózek zawieszenia, a to wszystko w celu poprawy sztywności i w konsekwencji - prowadzenia.

Reklama

Touring jeździ tak samo dobrze jak każde inne M3, a to największy komplement jaki można mu dać.

Silnik i skrzynia są takie same jak w każdym innym M3 Competition, co oznacza mnóstwo momentu obrotowego i całkiem przyjemne uderzenie w górnych partiach obrotomierza. Szybkie zmiany w górę połączono z bardzo ciasnymi środkowymi przełożeniami w skrzyni. Sama skrzynia nie daje odczucia typowego dla większości dwusprzęgłówek, że bezwładność nie istnieje, ale krótkie biegi w średnim zakresie dają bezcenną szybkość reakcji i poczucie, że to samochód sportowy, który zupełnie przypadkiem, przy okazji, ma pięcioro drzwi.

BMW M3 Touring kokpit
14

A nowa deska rozdzielcza? Właściwie to nawet ją polubiłem. Grafiki na centralnym wyświetlaczu mają delikatny styl retro, a przy okazji nawiązują do modeli z przeszłości np. na ekranie pokazującym ciśnienie w oponach sylwetka auta to wcale nie M3 Touring, a stare M1 z lat 70. Sam ekran jest z kolei szybki i dość intuicyjny. Nie mam nic przeciwko przyciskom, ale akurat w tym samochodzie multimedia wydają się logiczne, a nie niepotrzebnie skomplikowane.

Silnik: 3.0 twin turbo R6
Moc: 510 KM
Moment obrotowy: 650 Nm
Masa: 1865 kg
Stosunek moc/masa: 273 KM/tonę
0-100 km/h: 3,6 s
Prędkość: 250 km/h (280 km/h z pakietem M Driver)
Cena: 497 000 zł

Ogólnie rzecz biorąc nowe BMW M3 Touring wydaje się przekonujące, a jeśli na chwilę zapomnimy o kontrowersyjnym wyglądzie przodu, wyrasta na samochód niemal idealny. Kosztuje masę pieniędzy, ale na rynku nie ma drugiego auta tak dobrze łączącego praktyczność nadwozia z porywającą dynamiką samochodu sportowego. Mógłby być odrobinę cichszy i wygodniejszy na co dzień, ale to raczej mija się z celem. W końcu M3 Touring to także M3 i właśnie takie powinno pozostać.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024