Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
14
Ocena Evo
Cena:
od 497 000 zł
niesamowite osiągi w każdych warunkach; zwinność; świetny wygląd
nie jest tanio

Wreszcie jest. Samochód, o który fani BMW i ogólnie entuzjaści motoryzacji apelowali od wieków. Teoretycznie jest to auto ostateczne, po którym nie będziesz potrzebował niczego więcej. To trafna uwaga, i choć łatwo ubolewać nad tym jak bardzo współczesne M3 urosło i przytyło, być może nie było lepszego momentu na wprowadzenie Touringa do rodziny M3. Akurat w przypadku kombi zwiększenie rozmiarów ma pozytywny skutek - większe nadwozie to więcej praktyczności i użyteczności. Nowe M3 Touring jest oferowane tylko jako model Competition z napędem xDrive, więc z założenia ma być piekielnie mocnym wozem rodzinnym, który w odpowiednich warunkach potrafi dorównać kroku typowym sportowcom jak Porsche 911.

Podobną formułę widzieliśmy wcześniej w wykonaniu Audi RS i Mercedesa-AMG, ale M3 zawsze było o krok z przodu w kwestii dynamiki, dlatego dołączenie Touringa wzbudza tak wiele emocji. Z drugiej strony auto musi być w każdym calu tak dobre jak myśleliśmy że jest, aby uniknąć gorzkiego rozczarowania. Ceny startują od 497 tysięcy złotych, choć egzemplarze takie jak ten, z karbonowymi hamulcami, karbonowymi fotelami kubełkowymi i tapicerką z palety Individual kosztują już prawie 600 tysięcy. To dwukrotność ceny najnowszego Civika Type R lub dobrze wyposażonego BMW M240i opartego na tej samej architekturze. A może to całkiem akceptowalna oferta jak na 2023 rok?

Za te pieniądze kupujesz 510 KM przy 6250 obr./min. i 650 Nm przy 2750-5500 obr./min. generowanych z 3-litrowego silnika z podwójnym turbodoładowaniem. Do tego napęd na cztery koła xDrive z trzema trybami - 4WD, 4WD Sport i 2WD - oraz ogromny grill, maksimum 1510 litrów przestrzeni bagażowej i cała masa praktyczności. M3 Touring waży 1865 kg. Trudno to nazwać wagą piórkową, ale stare E61 M5 V10 jest jeszcze cięższe, a to nie przeszkadza nam go lubić, czyż nie?

W M3 Touring masa własna jest wyjątkowo wysoka, ale samochód doskonale potrafi ją maskować.

Jak wypada nowe M3? Cóż, jest sporo tematów do omówienia. Przede wszystkim reaktywność silnika, zalety i wady przekładni względem tradycyjnej dwusprzęgłówki, dodatkowa masa, zakrzywiony ekran multimediów… ale tak ogólnie BMW jeździ fantastycznie. W brzydki, zimny i deszczowy dzień nowe M3 znakomicie sobie radzi na każdym rodzaju nawierzchni. Jest szybki, stabilny, ma mnóstwo przyczepności i - tu zaczyna się część dotycząca tylko szybkich kombi - naprawdę zwinny, wyrafinowany i dający podobne odczucia jak auta typowo sportowe.

BMW M3 Touring przód prawy
14

To dziwne, że nowe M4 CSL nie zdołało osiągnąć celu i stać się hardkorowym samochodem dla kierowcy, podczas gdy to kombi ma naprawdę duże zdolności, a przy tym jest odpowiednio zwarte i daje poczucie wyjątkowości. Trochę się denerwuję pisząc te słowa, ale najlepsze współczesne M3 i M4 to te z napędem na wszystkie koła. xDrive należy do czołówki w całej branży i wydaje się, że nie ma w nim żadnego istotnego haczyka. Nie cierpi na tym układ kierowniczy, nie ma nieuzasadnionej podsterowności, a samochód nadal wydaje się bardzo tylnonapędowy, choć ma do dyspozycji znacznie więcej trakcji. Osiągnięto to wszystko bez osłabienia naturalnej równowagi auta.

Co z masą? Touring potrafi skutecznie ją ukrywać. Być może w trybie Comfort samochód staje się momentami aż nazbyt miękki i wtedy czuć nadwagę, ale w pozostałych ustawieniach jest lepiej. Po aktywacji trybu Sport tłumienie zauważalnie się poprawia, a samochód nabiera głębi w charakterystyce jazdy, nawet gdy jedziesz coraz szybciej i mocniej. Szczerze mówiąc, z miejsca kierowcy nie wyczujesz że to kombi, chyba że spojrzysz we wsteczne lusterko. Świadczy to o fundamentalnej jakości jaką mają wszystkie M3, ale także o dopracowaniu niuansów, dzięki którym Touring może zachowywać się na drodze tak samo dobrze jak pozostałe wersje. Wystarczy wspomnieć, że tylna część karoserii Touringa ma dodatkowe wzmocnienia strukturalne i opracowany tylko dla tego modelu tylny wózek zawieszenia, a to wszystko w celu poprawy sztywności i w konsekwencji - prowadzenia.

Reklama

Touring jeździ tak samo dobrze jak każde inne M3, a to największy komplement jaki można mu dać.

Silnik i skrzynia są takie same jak w każdym innym M3 Competition, co oznacza mnóstwo momentu obrotowego i całkiem przyjemne uderzenie w górnych partiach obrotomierza. Szybkie zmiany w górę połączono z bardzo ciasnymi środkowymi przełożeniami w skrzyni. Sama skrzynia nie daje odczucia typowego dla większości dwusprzęgłówek, że bezwładność nie istnieje, ale krótkie biegi w średnim zakresie dają bezcenną szybkość reakcji i poczucie, że to samochód sportowy, który zupełnie przypadkiem, przy okazji, ma pięcioro drzwi.

BMW M3 Touring kokpit
14

A nowa deska rozdzielcza? Właściwie to nawet ją polubiłem. Grafiki na centralnym wyświetlaczu mają delikatny styl retro, a przy okazji nawiązują do modeli z przeszłości np. na ekranie pokazującym ciśnienie w oponach sylwetka auta to wcale nie M3 Touring, a stare M1 z lat 70. Sam ekran jest z kolei szybki i dość intuicyjny. Nie mam nic przeciwko przyciskom, ale akurat w tym samochodzie multimedia wydają się logiczne, a nie niepotrzebnie skomplikowane.

Silnik: 3.0 twin turbo R6
Moc: 510 KM
Moment obrotowy: 650 Nm
Masa: 1865 kg
Stosunek moc/masa: 273 KM/tonę
0-100 km/h: 3,6 s
Prędkość: 250 km/h (280 km/h z pakietem M Driver)
Cena: 497 000 zł

Ogólnie rzecz biorąc nowe BMW M3 Touring wydaje się przekonujące, a jeśli na chwilę zapomnimy o kontrowersyjnym wyglądzie przodu, wyrasta na samochód niemal idealny. Kosztuje masę pieniędzy, ale na rynku nie ma drugiego auta tak dobrze łączącego praktyczność nadwozia z porywającą dynamiką samochodu sportowego. Mógłby być odrobinę cichszy i wygodniejszy na co dzień, ale to raczej mija się z celem. W końcu M3 Touring to także M3 i właśnie takie powinno pozostać.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023