Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 BMW M240i xDrive - poziom Golfa R czy coś więcej?

M240i nie jeździ jak najlepsze BMW z przeszłości, ale niewątpliwie jest szybki i atrakcyjny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 kwietnia 2022
BMW M240i xDrive 2022 sylwetka
20
Ocena Evo
Cena:
od: 254 900 zł
Kieszonkowe GT ze sporą mocą
Negatywnie zaskakuje wielkością i masą

Dopóki nie ma premiery nowego M2, najmocniejszym z małych coupe serii 2 pozostaje M240i z silnikiem o mocy, bagatela, 374 KM i napędem xDrive. Jest to najmniejsze coupe BMW, ale szufladkowanie tego modelu tylko po rozmiarze, co niewątpliwie każdy robi widząc numerek na tylnej klapie, jest błędem wynikającym z niezrozumienia idei tego modelu. Okej, jest mniejszy, ale bazuje na tej samej architekturze CLAR co seria 3 i 4, więc nie jest od nich dużo mniejszy, ani też lżejszy.

Kilka liczb? Proszę bardzo - masa 1690 kg, 374 KM przy 5500-6500 obr./min. i 500 Nm przy 1950-5000 obr./min. W skrzyni automatycznej z konwerterem momentu znajdziemy 8 przełożeń (jedyna dostępna skrzynia), a domyślnym rodzajem napędu M240i jest xDrive, dzięki któremu auto osiąga 100 km/h w 4,3 s. Może i jest to najmniejsze coupe BMW, ale różnica masy względem tylnonapędowej wersji M4 wynosi tylko 35 kg. To jedna z oczywistych wad współdzielenia platformy z większymi kuzynami, choć na papierze do osiągów nie można mieć zastrzeżeń. BMW ostatnio szokuje tym jak bardzo nowe M3 i M4 nabrały masy względem poprzedników, ale genialna inżynieria i wspaniałe podwozie tych modeli skutecznie potrafi maskować masę i dawać mnóstwo frajdy z jazdy. Może M240i odziedziczyło także tę cechę?

BMW M240i xDrive sylwetka z tyłu
20

Pozwolę Ci wyrobić sobie własne zdanie na temat stylistyki, ale powiem, że z pewnością M240i przyciąga uwagę na drodze, zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Jeśli szukasz w coupe wyrazistości, BMW na pewno jest jednym z kandydatów do rozważenia dzięki ciekawym proporcjom i niezwykłym detalom. Choć na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie stosunkowo kompaktowego samochodu, udaje mu się zachować równowagę pomiędzy ciasnotą coupe a zaskakującą praktycznością we wnętrzu. Typowa dla BMW deska rozdzielcza i wyposażenie wnętrza łączą w sobie solidność z przesadnie ekscentryczną grafiką na cyfrowym zestawie wskaźników, które nie zawsze są najłatwiejsze do odczytania. Ogólnie rzecz biorąc, jest to bardzo, bardzo wygodne wnętrze do spędzania długich tras.

Poczucie dopracowania dalej towarzyszy kierowcy po odpaleniu silnika. Rzędowa “szóstka” miarowo i gładko pomrukuje, a po dodaniu gazu emituje dostojne, gardłowe dźwięki. Z takim silnikiem BMW już na starcie ma w ręku handicap, bo w erze małych pojemności, wielkich turbin, hybryd i elektryków jednostka B58 wydaje się ewenementem, który należy doceniać i się nim delektować. Sześć cylindrów z miejsca sprawia, że nabywca lepiej się czuje sam ze sobą, że dobrze wydał swoje pieniądze, a to cecha, której nie należy lekceważyć.

BMW M240i xDrive silnik
20

Podczas jazdy ten mały samochód daje znać, że ma w sobie geny GT. Doskonale izoluje pasażerów od szumów i wiatru, a przy tym potrafi bezwysiłkowo dostarczać niebywałe przyspieszenia przy niemal każdej prędkości obrotowej. Spory moment obrotowy wynikający z zastosowania turbodoładowania, w połączeniu z precyzyjnie dobranymi przełożeniami w skrzyni, daje piorunujące osiągi i umiejętnie maskuje masę podobnie jak większe modele M. Na pełnych obrotach M240i daleko jest do szybkości M4, ale nigdy nie zostawia kierowcy z poczuciem niedosytu szybkości podczas jazdy po drogach publicznych. Tryb Comfort jest idealny do większości podróży i zapewnia dobrą jakość tłumienia, ale przejście do trybów Sport, Sport+ i Sport Individual daje więcej możliwości. Jeśli nie jedziesz akurat tak, jakby jutra miało nie być, tłumienie Sport jest moim zdaniem zbyt agresywne, więc moim domyślnym wyborem był tryb Individual. Można w nim ustawić wszystko na Sport (układ kierowniczy, wydech reakcja na gaz), a tłumienie zostawić na Comfort. Z kolei pracę amortyzatorów w trybie Sport+ można nazwać co najwyżej bezmyślną…

Reklama

Napęd na wszystkie koła xDrive w tym modelu pozwala na wiele, w tym na typowo tylnonapędowe poślizgi po mocnym dodaniu gazu w łuku. trzeba tylko pamiętać, że to nie jest pełnokrwiste M, więc elektronika szybko posprząta bałagan, jeśli zrobi się nieco za gorąco. Mimo to szybka jazda tym autem daje jednoznacznie tylnonapędowe wrażenia, więc można czerpać z niego wiele radości. Oczywiście M240i znosi brutalne traktowanie, ale lepiej czuje się w roli bardzo szybkiego cruisera, gdy zakręty nie muszą być pokonywane na milimetry. Wtedy odwdzięcza się wysoką stabilnością i pokonuje przestrzeń w bardzo wydajny sposób w każdych warunkach pogodowych. Układ kierowniczy jest przyzwoity, wystarczająco dokładny i precyzyjny, choć BMW potrafi robić układy, które lepiej komunikują się z kierowcą niż ma to tutaj miejsce.

BMW M240i xDrive z przodu na drodze
20

Ceny i konkurencja

Być może wyrobiliście już sobie opinię i obraz tego samochodu. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się rozczarowującym, niewielkim autem sportowym, w którym masa własna psuje całą zabawę, okazuje się całkiem udaną konstrukcją. Im dłużej się tym samochodem jeździ, tym bardziej się go lubi, aż do pewnej formy uzależnienia. BMW M240i okazuje się bardzo dobrym, szybkim autem wielozadaniowym. Z ceną podstawową 254 900 zł gra w tej samej lidze co Mercedesy A45CLA45 i jest odczuwalnie tańszy niż Audi RS3. Jedynie Golf R jest propozycją sporo tańszą od BMW z ceną od 206 tys. zł, która i tak wydaje się przesadzona.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Bugatti V16 zapowiedź
Bugatti
Następca Bugatti Chirona będzie hybrydą z niesamowicie brzmiącym V16

Dokładnie 8 lat po premierze Chirona Bugatti ujawnia pierwsze fakty na temat jego następcy.

1 marca 2024
2024 Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati / GranCabrio
Maserati wprowadza GranCabrio Trofeo - na celowniku Roma Spider

Z nowymi GT: GranTurismo i GranCabrio Maserati może na poważnie rywalizować z Bentleyem i Ferrari.

29 lutego 2024
Jensen Interceptor FF "MK5" restomod
restomod
Jensen Interceptor powraca jako hybrydowe “MK5” o mocy 780 KM

Po 60 latach od debiutu możesz kupić nową wersję Jensena Interceptora z silnikiem V8 i hybrydą.

29 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
Jaguar / F-Pace
Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

28 lutego 2024
2024 Cupra Leon Sportstourer 4Drive
Cupra / Leon
Cupra Leon Sportstourer 4Drive - skuteczna nowoczesność w klasycznym opakowaniu

Cupra okazała się przebojem koncernu VW, w przeciwieństwie do… Seata. O co tutaj chodzi?

28 lutego 2024
2024 Renault Clio E-Tech hatchback
Renault / Clio
Renault Clio - odświeżony szlagier, już z hybrydą

Clio to niewątpliwie motor napędowy francuskiej marki. Czy hybrydowa odmiana zdobędzie zaufanie klientów?

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
Audi / S8
Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

28 lutego 2024
Corvette C8 Hennessey H700 pakiet
Chevrolet / Corvette C8
Corvette C8 Convertible H700 - kolejny as w talii Hennesseya

Hennessey H700 to Corvette po solidnej kuracji wzmacniającej w warsztacie teksańskiego tunera.

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

27 lutego 2024