Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 BMW M240i xDrive - poziom Golfa R czy coś więcej?

M240i nie jeździ jak najlepsze BMW z przeszłości, ale niewątpliwie jest szybki i atrakcyjny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 kwietnia 2022
BMW M240i xDrive 2022 sylwetka
20
Ocena Evo
Cena:
od: 254 900 zł
Kieszonkowe GT ze sporą mocą
Negatywnie zaskakuje wielkością i masą

Dopóki nie ma premiery nowego M2, najmocniejszym z małych coupe serii 2 pozostaje M240i z silnikiem o mocy, bagatela, 374 KM i napędem xDrive. Jest to najmniejsze coupe BMW, ale szufladkowanie tego modelu tylko po rozmiarze, co niewątpliwie każdy robi widząc numerek na tylnej klapie, jest błędem wynikającym z niezrozumienia idei tego modelu. Okej, jest mniejszy, ale bazuje na tej samej architekturze CLAR co seria 3 i 4, więc nie jest od nich dużo mniejszy, ani też lżejszy.

Kilka liczb? Proszę bardzo - masa 1690 kg, 374 KM przy 5500-6500 obr./min. i 500 Nm przy 1950-5000 obr./min. W skrzyni automatycznej z konwerterem momentu znajdziemy 8 przełożeń (jedyna dostępna skrzynia), a domyślnym rodzajem napędu M240i jest xDrive, dzięki któremu auto osiąga 100 km/h w 4,3 s. Może i jest to najmniejsze coupe BMW, ale różnica masy względem tylnonapędowej wersji M4 wynosi tylko 35 kg. To jedna z oczywistych wad współdzielenia platformy z większymi kuzynami, choć na papierze do osiągów nie można mieć zastrzeżeń. BMW ostatnio szokuje tym jak bardzo nowe M3 i M4 nabrały masy względem poprzedników, ale genialna inżynieria i wspaniałe podwozie tych modeli skutecznie potrafi maskować masę i dawać mnóstwo frajdy z jazdy. Może M240i odziedziczyło także tę cechę?

BMW M240i xDrive sylwetka z tyłu
20

Pozwolę Ci wyrobić sobie własne zdanie na temat stylistyki, ale powiem, że z pewnością M240i przyciąga uwagę na drodze, zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Jeśli szukasz w coupe wyrazistości, BMW na pewno jest jednym z kandydatów do rozważenia dzięki ciekawym proporcjom i niezwykłym detalom. Choć na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie stosunkowo kompaktowego samochodu, udaje mu się zachować równowagę pomiędzy ciasnotą coupe a zaskakującą praktycznością we wnętrzu. Typowa dla BMW deska rozdzielcza i wyposażenie wnętrza łączą w sobie solidność z przesadnie ekscentryczną grafiką na cyfrowym zestawie wskaźników, które nie zawsze są najłatwiejsze do odczytania. Ogólnie rzecz biorąc, jest to bardzo, bardzo wygodne wnętrze do spędzania długich tras.

Poczucie dopracowania dalej towarzyszy kierowcy po odpaleniu silnika. Rzędowa “szóstka” miarowo i gładko pomrukuje, a po dodaniu gazu emituje dostojne, gardłowe dźwięki. Z takim silnikiem BMW już na starcie ma w ręku handicap, bo w erze małych pojemności, wielkich turbin, hybryd i elektryków jednostka B58 wydaje się ewenementem, który należy doceniać i się nim delektować. Sześć cylindrów z miejsca sprawia, że nabywca lepiej się czuje sam ze sobą, że dobrze wydał swoje pieniądze, a to cecha, której nie należy lekceważyć.

BMW M240i xDrive silnik
20

Podczas jazdy ten mały samochód daje znać, że ma w sobie geny GT. Doskonale izoluje pasażerów od szumów i wiatru, a przy tym potrafi bezwysiłkowo dostarczać niebywałe przyspieszenia przy niemal każdej prędkości obrotowej. Spory moment obrotowy wynikający z zastosowania turbodoładowania, w połączeniu z precyzyjnie dobranymi przełożeniami w skrzyni, daje piorunujące osiągi i umiejętnie maskuje masę podobnie jak większe modele M. Na pełnych obrotach M240i daleko jest do szybkości M4, ale nigdy nie zostawia kierowcy z poczuciem niedosytu szybkości podczas jazdy po drogach publicznych. Tryb Comfort jest idealny do większości podróży i zapewnia dobrą jakość tłumienia, ale przejście do trybów Sport, Sport+ i Sport Individual daje więcej możliwości. Jeśli nie jedziesz akurat tak, jakby jutra miało nie być, tłumienie Sport jest moim zdaniem zbyt agresywne, więc moim domyślnym wyborem był tryb Individual. Można w nim ustawić wszystko na Sport (układ kierowniczy, wydech reakcja na gaz), a tłumienie zostawić na Comfort. Z kolei pracę amortyzatorów w trybie Sport+ można nazwać co najwyżej bezmyślną…

Reklama

Napęd na wszystkie koła xDrive w tym modelu pozwala na wiele, w tym na typowo tylnonapędowe poślizgi po mocnym dodaniu gazu w łuku. trzeba tylko pamiętać, że to nie jest pełnokrwiste M, więc elektronika szybko posprząta bałagan, jeśli zrobi się nieco za gorąco. Mimo to szybka jazda tym autem daje jednoznacznie tylnonapędowe wrażenia, więc można czerpać z niego wiele radości. Oczywiście M240i znosi brutalne traktowanie, ale lepiej czuje się w roli bardzo szybkiego cruisera, gdy zakręty nie muszą być pokonywane na milimetry. Wtedy odwdzięcza się wysoką stabilnością i pokonuje przestrzeń w bardzo wydajny sposób w każdych warunkach pogodowych. Układ kierowniczy jest przyzwoity, wystarczająco dokładny i precyzyjny, choć BMW potrafi robić układy, które lepiej komunikują się z kierowcą niż ma to tutaj miejsce.

BMW M240i xDrive z przodu na drodze
20

Ceny i konkurencja

Być może wyrobiliście już sobie opinię i obraz tego samochodu. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się rozczarowującym, niewielkim autem sportowym, w którym masa własna psuje całą zabawę, okazuje się całkiem udaną konstrukcją. Im dłużej się tym samochodem jeździ, tym bardziej się go lubi, aż do pewnej formy uzależnienia. BMW M240i okazuje się bardzo dobrym, szybkim autem wielozadaniowym. Z ceną podstawową 254 900 zł gra w tej samej lidze co Mercedesy A45CLA45 i jest odczuwalnie tańszy niż Audi RS3. Jedynie Golf R jest propozycją sporo tańszą od BMW z ceną od 206 tys. zł, która i tak wydaje się przesadzona.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025