Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 BMW M240i xDrive - poziom Golfa R czy coś więcej?

M240i nie jeździ jak najlepsze BMW z przeszłości, ale niewątpliwie jest szybki i atrakcyjny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 kwietnia 2022
BMW M240i xDrive 2022 sylwetka
20
Ocena Evo
Cena:
od: 254 900 zł
Kieszonkowe GT ze sporą mocą
Negatywnie zaskakuje wielkością i masą

Dopóki nie ma premiery nowego M2, najmocniejszym z małych coupe serii 2 pozostaje M240i z silnikiem o mocy, bagatela, 374 KM i napędem xDrive. Jest to najmniejsze coupe BMW, ale szufladkowanie tego modelu tylko po rozmiarze, co niewątpliwie każdy robi widząc numerek na tylnej klapie, jest błędem wynikającym z niezrozumienia idei tego modelu. Okej, jest mniejszy, ale bazuje na tej samej architekturze CLAR co seria 3 i 4, więc nie jest od nich dużo mniejszy, ani też lżejszy.

Kilka liczb? Proszę bardzo - masa 1690 kg, 374 KM przy 5500-6500 obr./min. i 500 Nm przy 1950-5000 obr./min. W skrzyni automatycznej z konwerterem momentu znajdziemy 8 przełożeń (jedyna dostępna skrzynia), a domyślnym rodzajem napędu M240i jest xDrive, dzięki któremu auto osiąga 100 km/h w 4,3 s. Może i jest to najmniejsze coupe BMW, ale różnica masy względem tylnonapędowej wersji M4 wynosi tylko 35 kg. To jedna z oczywistych wad współdzielenia platformy z większymi kuzynami, choć na papierze do osiągów nie można mieć zastrzeżeń. BMW ostatnio szokuje tym jak bardzo nowe M3 i M4 nabrały masy względem poprzedników, ale genialna inżynieria i wspaniałe podwozie tych modeli skutecznie potrafi maskować masę i dawać mnóstwo frajdy z jazdy. Może M240i odziedziczyło także tę cechę?

BMW M240i xDrive sylwetka z tyłu
20

Pozwolę Ci wyrobić sobie własne zdanie na temat stylistyki, ale powiem, że z pewnością M240i przyciąga uwagę na drodze, zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Jeśli szukasz w coupe wyrazistości, BMW na pewno jest jednym z kandydatów do rozważenia dzięki ciekawym proporcjom i niezwykłym detalom. Choć na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie stosunkowo kompaktowego samochodu, udaje mu się zachować równowagę pomiędzy ciasnotą coupe a zaskakującą praktycznością we wnętrzu. Typowa dla BMW deska rozdzielcza i wyposażenie wnętrza łączą w sobie solidność z przesadnie ekscentryczną grafiką na cyfrowym zestawie wskaźników, które nie zawsze są najłatwiejsze do odczytania. Ogólnie rzecz biorąc, jest to bardzo, bardzo wygodne wnętrze do spędzania długich tras.

Poczucie dopracowania dalej towarzyszy kierowcy po odpaleniu silnika. Rzędowa “szóstka” miarowo i gładko pomrukuje, a po dodaniu gazu emituje dostojne, gardłowe dźwięki. Z takim silnikiem BMW już na starcie ma w ręku handicap, bo w erze małych pojemności, wielkich turbin, hybryd i elektryków jednostka B58 wydaje się ewenementem, który należy doceniać i się nim delektować. Sześć cylindrów z miejsca sprawia, że nabywca lepiej się czuje sam ze sobą, że dobrze wydał swoje pieniądze, a to cecha, której nie należy lekceważyć.

BMW M240i xDrive silnik
20

Podczas jazdy ten mały samochód daje znać, że ma w sobie geny GT. Doskonale izoluje pasażerów od szumów i wiatru, a przy tym potrafi bezwysiłkowo dostarczać niebywałe przyspieszenia przy niemal każdej prędkości obrotowej. Spory moment obrotowy wynikający z zastosowania turbodoładowania, w połączeniu z precyzyjnie dobranymi przełożeniami w skrzyni, daje piorunujące osiągi i umiejętnie maskuje masę podobnie jak większe modele M. Na pełnych obrotach M240i daleko jest do szybkości M4, ale nigdy nie zostawia kierowcy z poczuciem niedosytu szybkości podczas jazdy po drogach publicznych. Tryb Comfort jest idealny do większości podróży i zapewnia dobrą jakość tłumienia, ale przejście do trybów Sport, Sport+ i Sport Individual daje więcej możliwości. Jeśli nie jedziesz akurat tak, jakby jutra miało nie być, tłumienie Sport jest moim zdaniem zbyt agresywne, więc moim domyślnym wyborem był tryb Individual. Można w nim ustawić wszystko na Sport (układ kierowniczy, wydech reakcja na gaz), a tłumienie zostawić na Comfort. Z kolei pracę amortyzatorów w trybie Sport+ można nazwać co najwyżej bezmyślną…

Reklama

Napęd na wszystkie koła xDrive w tym modelu pozwala na wiele, w tym na typowo tylnonapędowe poślizgi po mocnym dodaniu gazu w łuku. trzeba tylko pamiętać, że to nie jest pełnokrwiste M, więc elektronika szybko posprząta bałagan, jeśli zrobi się nieco za gorąco. Mimo to szybka jazda tym autem daje jednoznacznie tylnonapędowe wrażenia, więc można czerpać z niego wiele radości. Oczywiście M240i znosi brutalne traktowanie, ale lepiej czuje się w roli bardzo szybkiego cruisera, gdy zakręty nie muszą być pokonywane na milimetry. Wtedy odwdzięcza się wysoką stabilnością i pokonuje przestrzeń w bardzo wydajny sposób w każdych warunkach pogodowych. Układ kierowniczy jest przyzwoity, wystarczająco dokładny i precyzyjny, choć BMW potrafi robić układy, które lepiej komunikują się z kierowcą niż ma to tutaj miejsce.

BMW M240i xDrive z przodu na drodze
20

Ceny i konkurencja

Być może wyrobiliście już sobie opinię i obraz tego samochodu. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się rozczarowującym, niewielkim autem sportowym, w którym masa własna psuje całą zabawę, okazuje się całkiem udaną konstrukcją. Im dłużej się tym samochodem jeździ, tym bardziej się go lubi, aż do pewnej formy uzależnienia. BMW M240i okazuje się bardzo dobrym, szybkim autem wielozadaniowym. Z ceną podstawową 254 900 zł gra w tej samej lidze co Mercedesy A45CLA45 i jest odczuwalnie tańszy niż Audi RS3. Jedynie Golf R jest propozycją sporo tańszą od BMW z ceną od 206 tys. zł, która i tak wydaje się przesadzona.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS x Michelin Pilot Sport S 5
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche GT3 RS na nowych oponach Michelin wyrasta na pogromcę deszczu

W deszczowych warunkach opony Michelin Pilot Sport S 5 dają kierowcy lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

14 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
BMW / M4 CSL
BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

13 lutego 2025
2025 Volkswagen Multivan TDI test
Volkswagen / Multivan
Volkswagen Multivan TDI - stara szkoła wciąż się liczy

Na rynku pojawiają się nowe minivany, ale czołówka pozostaje niezmienna.

12 lutego 2025
Maserati Shamal MA-01 restomod
Restomod
Modena MA-01 to włoska odpowiedź na restomody Porsche 911

Maserati Biturbo/Shamal od Modena Automobili pozwoli ci się wyróżnić wśród licznych restomodów 911.

11 lutego 2025
Audi RS e-tron GT performance test
Audi / e-tron GT
Audi RS e-tron GT performance - kosmiczna moc i co jeszcze?

E-tron GT mimo lat wygląda świetnie. Czy potrzebował więcej mocy?

10 lutego 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT w wersji produkcyjnej na nieoficjalnych zdjęciach

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

10 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025