Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW M4 Competition Cabrio - tańsza alternatywa dla Porsche 911 Cabrio

BMW M3 i M4 to wybitne przykłady samochodów dla kierowcy. Czy to samo można powiedzieć o M4 Cabrio?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 kwietnia 2022
BMW M4 Cabrio z przodu
14
Ocena Evo
Cena:
od: 483 900 zł
wspaniałe osiągi; jak dotąd najlepsze M4 Cabrio
wersja otwarta nie trzyma poziomu M3 i M4 coupe

Nowe BMW M4 xDrive Cabrio różni się od swojego poprzednika w kilku kluczowych kwestiach. Po pierwsze: na wielu rynkach, w tym w Polsce, jest dostępne wyłącznie jako model Competition xDrive z napędem na cztery koła. Po drugie: metalowy, składany dach ustąpił miejsca materiałowemu. To pierwsza taka sytuacja w M3 od czasu, gdy model E93 z V8 podbił nasze serca w okolicach roku 2008. A numer trzy? Powiemy to szeptem… to nie jest nasz ulubiony kabriolet serii 4.

Od strony układu napędowego nowe M4 Competition Cabrio jest dokładnym odbiciem wersji coupe. Mamy tu silnik rzędowy, sześciocylindrowy, twin turbo o pojemności 3 litrów przekazujący moc 510 KM na wszystkie koła przez 8-biegowy automat z konwerterem momentu obrotowego. Kierowca znajdzie tu dokładnie te same tryby jazdy dostosowujące  układ kierowniczy, zmianę biegów, reakcję na gaz, twardość tłumienia i głośność wydechu. Tutaj także można zamówić karbonowe fotele z dziwną podstawką, do której można wlać ulubiony sos z restauracji typu drive-thru. No i przód auta wcale nie jest lepszy.

Ta bestia jest dość otyła, bo waży aż 1900 kg - to o 145 kg więcej niż tłuste z natury M4 coupe. Generalnie BMW powinno się wstydzić tak wysokiej masy swoich sportowych modeli. Dzisiejsze samochody są bardziej bezpiecznie niż kiedykolwiek wcześniej, ale można chronić pasażerów przy pomocy sprytnej inżynierii, a nie tylko dodając więcej wszystkiego. Na koniec pewnie ktoś na tym ucierpi, ale nie pasażerowie, tylko ten biedny człowiek, który wpadnie pod koła.

BMW M4 Competition xDrive Convertible na drodze
14

W każdym razie BMW M4 Competition Cabrio ma jedną, kluczową cechę wspólną z pozostałymi M3M4 - genialnie maskuje swoją wysoką masę. Ani przez moment nie daje jakichkolwiek sygnałów braku spójności i nie zostawia kierowcy bez poczucia kontroli. Na kiepskiej nawierzchni amortyzatory nie pracują aż tak elastycznie jak w coupe, ale droga musi być naprawdę zła, by poczuć jak cała ta masa chce się wyrwać spod kontroli. M4 Cabrio nigdy nie sygnalizuje, że jest za słabe czy za wolne, ale w bezpośrednim starciu z M4 coupe, kierowca kabrioletu mógłby tylko wąchać spaliny uciekającego rywala.

Nasze doświadczenia z pozostałymi M3/M4 dowodzą, że xDrive nie stoi w sprzeczności z walorami wersji tylnonapędowych. Tylko układ kierowniczy zestrojono tutaj bardziej miękko, aby wykluczyć najbardziej niespodziewane korekty w środku zakrętu. Przez to brakuje tej odrobiny wyczucia i wejście w zakręt nie jest tak czyste jak mogłoby być. Często przed zdecydowanym wciśnięciem gazu na wyjściu trzeba jeszcze popracować małą kontrą, by przód zmierzał dokładnie tam, gdzie chce kierowca.

BMW M4 Competition xDrive na poboczu
14

Podczas jazdy w trybie “time attack” dodatkowa masa pozbawia M4 części balansu jaki mają wersje zamknięte. Idealne wyważenie gdzieś ucieka, a auto szybciej zbliża się do kresu swoich możliwości. W dodatku przy mocnym traktowaniu M4 Competition Cabrio wydaje się w zakrętach opierać bardziej na przedniej osi niż wokół swojego punktu środka ciężkości.

Przy otwartym dachu nie ma szans zauważyć dziwnych wstrząsów wskazujących na utratę sztywności. Przy pełnym wykorzystywaniu osiągów tylko kierownica daje znać o braku sztywnego dachu, bo sterowanie staje się nerwowe, a tylna oś często reaguje na najmniejsze nawet oznaki utraty stabilności. Po przekroczeniu 70% możliwości samochodu M4 Cabrio zaczyna walczyć z masą i prawami fizyki o wiele bardziej niż coupe.

BMW M4 Competition xDrive sylwetka z przodu
14
Reklama
Reklama

W tym miejscu pojawia się problem, bo istnieje sporo tańsze BMW M440i xDrive Cabrio. Z ceną niższą wyjściowo o ponad 133 tys. zł jego charakterystyka bardziej pasuje do kabrioletu niż pełnokrwiste M, co prawdopodobnie sprawi, że nikt nie będzie czuł niedosytu związanego z nieco niższą mocą. Przy tych prędkościach, przy których M4 Cabrio błyszczy, M440i radzi sobie równie dobrze, a jego bardziej komfortowe zawieszenie pozwala delektować się jazdą bez dachu.

Pod względem czystej szybkości M4 oczywiście zostawi daleko w tyle M440i, choć “sportowa jazda” to coś więcej niż tylko papierowe dane. Mimo to nadal uważam, że przyspieszenie do 100 km/h w 3,7 s to ponadprzeciętnie dobry wynik.

Dotarliśmy do podsumowania i mamy paradoks. Nowe BMW M4 xDrive Cabrio to obiektywnie najlepsze M4 z otwartym dachem jakie powstało. Prześciga swoich poprzedników w każdej kategorii, ale subiektywnie i tak nie jest najlepszym otwartym BMW serii 4, jakie w tym momencie oferuje niemiecka marka.

BMW M4 Competition xDrive test na drodze
14

Ceny i konkurencja

To skomplikowane, bo pozornie 483 tys. złotych bez opcji to bardzo dużo, ale w zestawieniu z rywalami ta cena nabiera zupełnie innego kontekstu. Dość powiedzieć, że Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet, które ma 4 miejsca (powiedzmy…) i mniej mocy z 6-cylindrowego silnika, kosztuje aż 660 tys. zł bez opcji. Boli, ale w zamian dostaje się jeden z najbardziej pożądanych samochodów świata.

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025