Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M4 Competition Cabrio - tańsza alternatywa dla Porsche 911 Cabrio

BMW M3 i M4 to wybitne przykłady samochodów dla kierowcy. Czy to samo można powiedzieć o M4 Cabrio?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 kwietnia 2022
BMW M4 Cabrio z przodu
14
Ocena Evo
Cena:
od: 483 900 zł
wspaniałe osiągi; jak dotąd najlepsze M4 Cabrio
wersja otwarta nie trzyma poziomu M3 i M4 coupe

Nowe BMW M4 xDrive Cabrio różni się od swojego poprzednika w kilku kluczowych kwestiach. Po pierwsze: na wielu rynkach, w tym w Polsce, jest dostępne wyłącznie jako model Competition xDrive z napędem na cztery koła. Po drugie: metalowy, składany dach ustąpił miejsca materiałowemu. To pierwsza taka sytuacja w M3 od czasu, gdy model E93 z V8 podbił nasze serca w okolicach roku 2008. A numer trzy? Powiemy to szeptem… to nie jest nasz ulubiony kabriolet serii 4.

Od strony układu napędowego nowe M4 Competition Cabrio jest dokładnym odbiciem wersji coupe. Mamy tu silnik rzędowy, sześciocylindrowy, twin turbo o pojemności 3 litrów przekazujący moc 510 KM na wszystkie koła przez 8-biegowy automat z konwerterem momentu obrotowego. Kierowca znajdzie tu dokładnie te same tryby jazdy dostosowujące  układ kierowniczy, zmianę biegów, reakcję na gaz, twardość tłumienia i głośność wydechu. Tutaj także można zamówić karbonowe fotele z dziwną podstawką, do której można wlać ulubiony sos z restauracji typu drive-thru. No i przód auta wcale nie jest lepszy.

Ta bestia jest dość otyła, bo waży aż 1900 kg - to o 145 kg więcej niż tłuste z natury M4 coupe. Generalnie BMW powinno się wstydzić tak wysokiej masy swoich sportowych modeli. Dzisiejsze samochody są bardziej bezpiecznie niż kiedykolwiek wcześniej, ale można chronić pasażerów przy pomocy sprytnej inżynierii, a nie tylko dodając więcej wszystkiego. Na koniec pewnie ktoś na tym ucierpi, ale nie pasażerowie, tylko ten biedny człowiek, który wpadnie pod koła.

BMW M4 Competition xDrive Convertible na drodze
14

W każdym razie BMW M4 Competition Cabrio ma jedną, kluczową cechę wspólną z pozostałymi M3M4 - genialnie maskuje swoją wysoką masę. Ani przez moment nie daje jakichkolwiek sygnałów braku spójności i nie zostawia kierowcy bez poczucia kontroli. Na kiepskiej nawierzchni amortyzatory nie pracują aż tak elastycznie jak w coupe, ale droga musi być naprawdę zła, by poczuć jak cała ta masa chce się wyrwać spod kontroli. M4 Cabrio nigdy nie sygnalizuje, że jest za słabe czy za wolne, ale w bezpośrednim starciu z M4 coupe, kierowca kabrioletu mógłby tylko wąchać spaliny uciekającego rywala.

Nasze doświadczenia z pozostałymi M3/M4 dowodzą, że xDrive nie stoi w sprzeczności z walorami wersji tylnonapędowych. Tylko układ kierowniczy zestrojono tutaj bardziej miękko, aby wykluczyć najbardziej niespodziewane korekty w środku zakrętu. Przez to brakuje tej odrobiny wyczucia i wejście w zakręt nie jest tak czyste jak mogłoby być. Często przed zdecydowanym wciśnięciem gazu na wyjściu trzeba jeszcze popracować małą kontrą, by przód zmierzał dokładnie tam, gdzie chce kierowca.

BMW M4 Competition xDrive na poboczu
14

Podczas jazdy w trybie “time attack” dodatkowa masa pozbawia M4 części balansu jaki mają wersje zamknięte. Idealne wyważenie gdzieś ucieka, a auto szybciej zbliża się do kresu swoich możliwości. W dodatku przy mocnym traktowaniu M4 Competition Cabrio wydaje się w zakrętach opierać bardziej na przedniej osi niż wokół swojego punktu środka ciężkości.

Przy otwartym dachu nie ma szans zauważyć dziwnych wstrząsów wskazujących na utratę sztywności. Przy pełnym wykorzystywaniu osiągów tylko kierownica daje znać o braku sztywnego dachu, bo sterowanie staje się nerwowe, a tylna oś często reaguje na najmniejsze nawet oznaki utraty stabilności. Po przekroczeniu 70% możliwości samochodu M4 Cabrio zaczyna walczyć z masą i prawami fizyki o wiele bardziej niż coupe.

BMW M4 Competition xDrive sylwetka z przodu
14
Reklama

W tym miejscu pojawia się problem, bo istnieje sporo tańsze BMW M440i xDrive Cabrio. Z ceną niższą wyjściowo o ponad 133 tys. zł jego charakterystyka bardziej pasuje do kabrioletu niż pełnokrwiste M, co prawdopodobnie sprawi, że nikt nie będzie czuł niedosytu związanego z nieco niższą mocą. Przy tych prędkościach, przy których M4 Cabrio błyszczy, M440i radzi sobie równie dobrze, a jego bardziej komfortowe zawieszenie pozwala delektować się jazdą bez dachu.

Pod względem czystej szybkości M4 oczywiście zostawi daleko w tyle M440i, choć “sportowa jazda” to coś więcej niż tylko papierowe dane. Mimo to nadal uważam, że przyspieszenie do 100 km/h w 3,7 s to ponadprzeciętnie dobry wynik.

Dotarliśmy do podsumowania i mamy paradoks. Nowe BMW M4 xDrive Cabrio to obiektywnie najlepsze M4 z otwartym dachem jakie powstało. Prześciga swoich poprzedników w każdej kategorii, ale subiektywnie i tak nie jest najlepszym otwartym BMW serii 4, jakie w tym momencie oferuje niemiecka marka.

BMW M4 Competition xDrive test na drodze
14

Ceny i konkurencja

To skomplikowane, bo pozornie 483 tys. złotych bez opcji to bardzo dużo, ale w zestawieniu z rywalami ta cena nabiera zupełnie innego kontekstu. Dość powiedzieć, że Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet, które ma 4 miejsca (powiedzmy…) i mniej mocy z 6-cylindrowego silnika, kosztuje aż 660 tys. zł bez opcji. Boli, ale w zamian dostaje się jeden z najbardziej pożądanych samochodów świata.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024