Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW M4 CSL równa do najlepszych, najbardziej do 911 GT3

M4 CSL waży 100 kg mniej niż M4 Competition, ma napęd na tylną oś i aż 550 KM. 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 maja 2022
BMW_M4_CSL_sylwetka z przodu
24

Patrzycie na najszybsze i najlepsze pod względem wielu parametrów technicznych BMW w historii. Właśnie o to chodziło producentowi, bo gdy na jednym z aut tej marki pojawiają się litery CSL oznaczające Competition-Sport-Lightweight, zawsze oznaczają coś wykraczającego poza ramy standardowych BMW. Zdarza się to dopiero po raz trzeci, a poprzednicy nie bez powodu są częścią legendy BMW, dlatego presja na nowy model jest ogromna.

Na szczęście M4 CSL nie rozczarowuje, a jego wizytówką jest masa zmniejszona o podejrzanie równe 100 kg. Wygląda na to, że kuracja odchudzająca była priorytetem konstruktorów CSL, bo trzeba było nadać sens literce “L”, a nie było to łatwe zadanie. M4 Competition generacji F82 dorobiło się sporej nadwagi jak na tak pozycjonowany model, więc było nad czym pracować.

100 kg to sporo, ale czy “lekkość” w odniesieniu do samochodu o masie 1625 kg to odpowiednie określenie? Dopiero wgląd w proces uzyskiwania tej różnicy daje podstawy do powiedzenia, że jest to na miejscu. Zniknęła tylna kanapa, co stanowi 20% spadku masy, podczas gdy nowe karbonowe fotele kubełkowe z przodu pozwalają zaoszczędzić kolejne 12 kg na każdym z nich. Jeśli uważasz, że to już przesada możesz w salonie wybrać opcję powrotu do standardowych foteli z M4, które mają elektryczne sterowanie, podgrzewanie i szeroką regulację. To trzy elementy, które dla CSL poświęcono, aby wycisnąć z niego maksa.

BMW_M4_CSL_fotele
24

We wnętrzu wszystko jest urządzone na wyścigową modłę. Chociażby konsolę centralną wykonano z plastiku wzmacnianego karbonem, kierownica jest pokryta w całości alcantarą, a z pokładu usunięto zbędne luksusy. Wyrzucono między innymi klimatyzację i wybrane systemy asystujące.

Standardem w CSL są hamulce karbonowo-ceramiczne z ogromnymi tarczami - 400 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Działają skuteczniej niż stalowe, zwłaszcza w użytku torowym, i oczywiście pozwalają zgubić kolejne 14,3 kg masy. Wiele paneli karoserii wykonano z kompozytów - wśród nich jest maska, pokrywa bagażnika, dyfuzor, progi i dach - ten ostatni akurat w każdym M4 jest z lekkich materiałów. Szare fragmenty na karoserii to nic innego, jak nielakierowany karbon wykończony jeszcze dodatkową, czerwoną linią, aby nikt go nie przeoczył. Jeśli ci to nie pasuje, po prostu zamów jedną z dwóch pozostałych opcji - czarne lub białe pasy. Główna barwa lakieru na zdjęciach to Frozen Brooklyn Grey, ale M4 CSL możesz zamówić też w kolorze czarnym lub białym.

Bardziej niż kolor karoserii wzrok przykuwają światła przednie z żółtymi LED-ami do jazdy dziennej mające przypominać wyścigowe M4 GT3. Swoją drogą, sporo know-how CSL-a pochodzi właśnie od wyścigowego krewnego. Z tyłu też oświetlenie może się podobać - lampy mają bardziej subtelny i wyrafinowany, trójwymiarowy wzór niepodobny do innych współczesnych BMW.

BMW_M4_CSL_światła
24

Pewnie jesteście już ciekawi liczb jakimi charakteryzuje się ten samochód, no to proszę bardzo. “Najszybsze BMW w historii” brzmi dobrze, a w praktyce oznacza 100 km/h w czasie 3,7 s, 200 km/h w 10,7 s i prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 305 km/h. Jedno okrążenie tradycyjnej pętli Nurburgringu wynosi tutaj 7:15,677, ale jeśli brać pod uwagę tę ciut dłuższą, która służy wszystkim do bicia rekordów, czas M4 CSL wynosi 7:20,207. Z dużym zapasem jest to najszybsze seryjne BMW w Zielonym Piekle, a jego czas niebezpiecznie zbliżył się do osiągnięcia Porsche 991.2 GT3. Poprzednie CSL bazujące na E46 było tutaj o ponad pół minuty gorsze.

To nie tylko kwestia restrykcyjnego odchudzania. Napęd także przeszedł gruntowną rewizję, w tym ośmiobiegowy automat. Dostaliśmy obietnicę, że ma pracować ostrzej i szybciej, aby pasował do wzmocnionego silnika. Pod maską nadal znajduje się jednostka 3.0 twin turbo, ale jej moc wzrosła o 40 KM poprzez m.in. podniesienie ciśnienia doładowania. M4 CSL może się pochwalić mocą 550 KM przy 6250 obr./min. i momentem obrotowym 650 Nm w zakresie 2750-5950 obr./min. CSL ma napęd tylko na tył, co dobrze wpłynęło na masę i powinno spodobać się purystom.

Reklama
BMW_M4_CSL_silnik
24

Wygląda na to, że silnik nie zmienił się znacząco, ale trzeba było poprawić chłodzenie. Udało się to przy pomocy większych otworów w przednim pasie i dodatkowym chłodnicom w okolicach przednich nadkoli. Tytanowy tłumik końcowy pozwala zaoszczędzić kilka kilogramów (dokładnie 4,3 kg), ale także wnosi - według słów BMW - "intensywną wyścigową aurę".

Sporo zmieniło się w specyfikacji podwozia. Dedykowane kute koła (19 cali przód, 20 cali tył) są pochylone pod bardziej agresywnym kątem i wyposażone w opony Pilot Cup 2R podobne do tych używanych w torowych wersjach 911 oraz w Ferrari 296 GTB z pakietem Assetto Fiorano. BMW twierdzi, że mocno pracowało nad gumami razem z Michelin, więc pewnie to jest główna przyczyna rewelacyjnych czasów na Nurburgringu. Niektórzy klienci pewnie chcieliby jeździć swoim M4 CSL nie tylko po torze w ładną pogodę, wtedy mogą zamówić bardziej przyjazne opony Pilot Sport 4S.

BMW_AK_M4_CSL_Det_Front_02_x46odt-gigapixel-very_compressed-width-1700px
24

Standardowe dla każdego M4 adaptacyjne amortyzatory pozostały także w CSL, tyle że w wersji o 8 mm niższej. Jako dodatek do pochylonych przednich kół BMW zdecydowało się także na zamianę wybranych tulei zawieszenia tylnego na bardziej precyzyjne połączenia kulowe. Powinno to pozytywnie zadziałać w kilku najbardziej ekstremalnych trybach pracy osławionej, 10-stopniowej kontroli trakcji. BMW M4 CSL zapewne będzie autem o minimalnym marginesie błędu i tego samego będzie oczekiwać od kierowcy.

Wszystkie te zmiany składają się na całkiem solidny pakiet, w sam raz na uhonorowanie 50. rocznicy istnienia dywizji BMW M. Okrągła rocznica dobrze komponuje się z okrągłą liczbą egzemplarzy M4 CSL. Powstanie ich tylko 1000 sztuk w cenie mniej więcej 800 tys. zł, ale nie wiadomo jeszcze ile przypadnie na polski rynek. To dużo pieniędzy, sporo więcej niż trzeba było 10 lat temu zapłacić za M3 E92 GTS - rzadsze i wyposażone w wolnossące V8. Z kolei poprzednich CSL na bazie E46 powstało ciut więcej, bo ponad 1300 sztuk.

Jeśli jednak przegapisz tę okazję, to może uda się z innym modelem oznaczonym równie ekscytującym logo. "CSL to pierwsza oferta specjalnego modelu na bazie M4" - mówi Dirk Häcker, szef działu rozwoju M. "Być może nie jest to ostatnie słowo". Widać wyraźnie błysk w jego oku. Krążą pogłoski, że powstanie wersja CS, więc pewnie niektóre elementy stylizacji CSL zostaną zachowane w mniej ekstremalnym, czteromiejscowym modelu specjalnym. Trzeba będzie tylko przeboleć fakt, że już nie będzie to ta najszybsza wersja jaka powstawała w Monachium.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022