Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe BMW M4 CSL równa do najlepszych, najbardziej do 911 GT3

M4 CSL waży 100 kg mniej niż M4 Competition, ma napęd na tylną oś i aż 550 KM. 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 maja 2022
BMW_M4_CSL_sylwetka z przodu
24

Patrzycie na najszybsze i najlepsze pod względem wielu parametrów technicznych BMW w historii. Właśnie o to chodziło producentowi, bo gdy na jednym z aut tej marki pojawiają się litery CSL oznaczające Competition-Sport-Lightweight, zawsze oznaczają coś wykraczającego poza ramy standardowych BMW. Zdarza się to dopiero po raz trzeci, a poprzednicy nie bez powodu są częścią legendy BMW, dlatego presja na nowy model jest ogromna.

Na szczęście M4 CSL nie rozczarowuje, a jego wizytówką jest masa zmniejszona o podejrzanie równe 100 kg. Wygląda na to, że kuracja odchudzająca była priorytetem konstruktorów CSL, bo trzeba było nadać sens literce “L”, a nie było to łatwe zadanie. M4 Competition generacji F82 dorobiło się sporej nadwagi jak na tak pozycjonowany model, więc było nad czym pracować.

100 kg to sporo, ale czy “lekkość” w odniesieniu do samochodu o masie 1625 kg to odpowiednie określenie? Dopiero wgląd w proces uzyskiwania tej różnicy daje podstawy do powiedzenia, że jest to na miejscu. Zniknęła tylna kanapa, co stanowi 20% spadku masy, podczas gdy nowe karbonowe fotele kubełkowe z przodu pozwalają zaoszczędzić kolejne 12 kg na każdym z nich. Jeśli uważasz, że to już przesada możesz w salonie wybrać opcję powrotu do standardowych foteli z M4, które mają elektryczne sterowanie, podgrzewanie i szeroką regulację. To trzy elementy, które dla CSL poświęcono, aby wycisnąć z niego maksa.

BMW_M4_CSL_fotele
24

We wnętrzu wszystko jest urządzone na wyścigową modłę. Chociażby konsolę centralną wykonano z plastiku wzmacnianego karbonem, kierownica jest pokryta w całości alcantarą, a z pokładu usunięto zbędne luksusy. Wyrzucono między innymi klimatyzację i wybrane systemy asystujące.

Standardem w CSL są hamulce karbonowo-ceramiczne z ogromnymi tarczami - 400 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Działają skuteczniej niż stalowe, zwłaszcza w użytku torowym, i oczywiście pozwalają zgubić kolejne 14,3 kg masy. Wiele paneli karoserii wykonano z kompozytów - wśród nich jest maska, pokrywa bagażnika, dyfuzor, progi i dach - ten ostatni akurat w każdym M4 jest z lekkich materiałów. Szare fragmenty na karoserii to nic innego, jak nielakierowany karbon wykończony jeszcze dodatkową, czerwoną linią, aby nikt go nie przeoczył. Jeśli ci to nie pasuje, po prostu zamów jedną z dwóch pozostałych opcji - czarne lub białe pasy. Główna barwa lakieru na zdjęciach to Frozen Brooklyn Grey, ale M4 CSL możesz zamówić też w kolorze czarnym lub białym.

Bardziej niż kolor karoserii wzrok przykuwają światła przednie z żółtymi LED-ami do jazdy dziennej mające przypominać wyścigowe M4 GT3. Swoją drogą, sporo know-how CSL-a pochodzi właśnie od wyścigowego krewnego. Z tyłu też oświetlenie może się podobać - lampy mają bardziej subtelny i wyrafinowany, trójwymiarowy wzór niepodobny do innych współczesnych BMW.

BMW_M4_CSL_światła
24

Pewnie jesteście już ciekawi liczb jakimi charakteryzuje się ten samochód, no to proszę bardzo. “Najszybsze BMW w historii” brzmi dobrze, a w praktyce oznacza 100 km/h w czasie 3,7 s, 200 km/h w 10,7 s i prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 305 km/h. Jedno okrążenie tradycyjnej pętli Nurburgringu wynosi tutaj 7:15,677, ale jeśli brać pod uwagę tę ciut dłuższą, która służy wszystkim do bicia rekordów, czas M4 CSL wynosi 7:20,207. Z dużym zapasem jest to najszybsze seryjne BMW w Zielonym Piekle, a jego czas niebezpiecznie zbliżył się do osiągnięcia Porsche 991.2 GT3. Poprzednie CSL bazujące na E46 było tutaj o ponad pół minuty gorsze.

To nie tylko kwestia restrykcyjnego odchudzania. Napęd także przeszedł gruntowną rewizję, w tym ośmiobiegowy automat. Dostaliśmy obietnicę, że ma pracować ostrzej i szybciej, aby pasował do wzmocnionego silnika. Pod maską nadal znajduje się jednostka 3.0 twin turbo, ale jej moc wzrosła o 40 KM poprzez m.in. podniesienie ciśnienia doładowania. M4 CSL może się pochwalić mocą 550 KM przy 6250 obr./min. i momentem obrotowym 650 Nm w zakresie 2750-5950 obr./min. CSL ma napęd tylko na tył, co dobrze wpłynęło na masę i powinno spodobać się purystom.

Reklama
BMW_M4_CSL_silnik
24

Wygląda na to, że silnik nie zmienił się znacząco, ale trzeba było poprawić chłodzenie. Udało się to przy pomocy większych otworów w przednim pasie i dodatkowym chłodnicom w okolicach przednich nadkoli. Tytanowy tłumik końcowy pozwala zaoszczędzić kilka kilogramów (dokładnie 4,3 kg), ale także wnosi - według słów BMW - "intensywną wyścigową aurę".

Sporo zmieniło się w specyfikacji podwozia. Dedykowane kute koła (19 cali przód, 20 cali tył) są pochylone pod bardziej agresywnym kątem i wyposażone w opony Pilot Cup 2R podobne do tych używanych w torowych wersjach 911 oraz w Ferrari 296 GTB z pakietem Assetto Fiorano. BMW twierdzi, że mocno pracowało nad gumami razem z Michelin, więc pewnie to jest główna przyczyna rewelacyjnych czasów na Nurburgringu. Niektórzy klienci pewnie chcieliby jeździć swoim M4 CSL nie tylko po torze w ładną pogodę, wtedy mogą zamówić bardziej przyjazne opony Pilot Sport 4S.

BMW_AK_M4_CSL_Det_Front_02_x46odt-gigapixel-very_compressed-width-1700px
24

Standardowe dla każdego M4 adaptacyjne amortyzatory pozostały także w CSL, tyle że w wersji o 8 mm niższej. Jako dodatek do pochylonych przednich kół BMW zdecydowało się także na zamianę wybranych tulei zawieszenia tylnego na bardziej precyzyjne połączenia kulowe. Powinno to pozytywnie zadziałać w kilku najbardziej ekstremalnych trybach pracy osławionej, 10-stopniowej kontroli trakcji. BMW M4 CSL zapewne będzie autem o minimalnym marginesie błędu i tego samego będzie oczekiwać od kierowcy.

Wszystkie te zmiany składają się na całkiem solidny pakiet, w sam raz na uhonorowanie 50. rocznicy istnienia dywizji BMW M. Okrągła rocznica dobrze komponuje się z okrągłą liczbą egzemplarzy M4 CSL. Powstanie ich tylko 1000 sztuk w cenie mniej więcej 800 tys. zł, ale nie wiadomo jeszcze ile przypadnie na polski rynek. To dużo pieniędzy, sporo więcej niż trzeba było 10 lat temu zapłacić za M3 E92 GTS - rzadsze i wyposażone w wolnossące V8. Z kolei poprzednich CSL na bazie E46 powstało ciut więcej, bo ponad 1300 sztuk.

Jeśli jednak przegapisz tę okazję, to może uda się z innym modelem oznaczonym równie ekscytującym logo. "CSL to pierwsza oferta specjalnego modelu na bazie M4" - mówi Dirk Häcker, szef działu rozwoju M. "Być może nie jest to ostatnie słowo". Widać wyraźnie błysk w jego oku. Krążą pogłoski, że powstanie wersja CS, więc pewnie niektóre elementy stylizacji CSL zostaną zachowane w mniej ekstremalnym, czteromiejscowym modelu specjalnym. Trzeba będzie tylko przeboleć fakt, że już nie będzie to ta najszybsza wersja jaka powstawała w Monachium.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025