Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M w końcu ma szybkie kombi - M3 Touring Competition xDrive

Audi RS4 i Mercedes C63 mają nowego rywala - BMW M3 Touring Competition xDrive.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2022
BMW M3 Touring Competition xDrive
29

Są tu fani szybkich kombi? Niewiele takich aut pojawia się ostatnio na rynku, ale BMW właśnie postanowiło zagospodarować tę niszę. M3 Touring było chyba najczęściej zapowiadanym modelem ostatniej dekady, ale wreszcie możemy go obejrzeć bez kamuflażu.

Zapotrzebowanie na M3 z większym bagażnikiem było wręcz namacalne i to na długo przed premierą. BMW w przeszłości kilkukrotnie podchodziło do tematu z prototypami: E30, które nigdy nie ujrzało światła dziennego i E46, które od czasu do czasu pojawia się na obchodach rocznicy powstania M3, ale tylko po to, aby drażnić fanów marki. Dopiero wiele lat później, być może na fali obchodów 50-lecia BMW M, zdecydowano się podejść do szybkiego kombi raz jeszcze, tym razem na poważnie.

BMW M3 Touring Competition xDrive - tył auta
29

Najważniejsza informacja jest taka, że Touring występuje tylko jako Competition z napędem na wszystkie koła xDrive. Oznacza to, że rzędowa “szóstka” generuje 510 KM650 Nm momentu obrotowego, a samochód przyspiesza do 100 km/h poniżej 4 s.

To najlepsza konfiguracja napędu pod kątem rynków, na których będziemy ten samochód oferować” twierdzi szef działu rozwoju BMW M, Dirk Hacker. Głównym rynkiem zbytu M3 Touring ma być Europa z Niemcami i Wielką Brytanią na czele. To właśnie na brytyjskiej ziemi odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz nowego BMW, a stanie się to na Goodwood Festival of Speed. Być może jest to krok w kierunku klientów wybierających do tej pory Audi RS4, ale Dirk nie chce się za bardzo koncentrować na rywalach. “To Touring jeżdżący jak prawdziwe M3, nie odwrotnie” - dodaje. Warto chyba wspomnieć, że w swojej czterodrzwiowej formie M3 z xDrive sprzedaje się znacznie lepiej niż odmiana z napędem tylko na tył.

BMW M3 Touring Competition xDrive - widok z góry
29

W porównaniu z sedanem wyposażonym w napęd xDrive nie ma żadnych większych zmian mechanicznych, choć zastosowano nowe tylne amortyzatory, które - co dziwne - pojawiają się również w zupełnie nowym M2. "Myślę, że większość kierowców siedząc z przodu i nie patrząc za siebie, nie byłaby w stanie wyczuć czy jest to model Touring, czy sedan. To właśnie było dla nas najważniejsze" - mówi Hacker.

"Zmieniliśmy sprężyny, amortyzatory i oprogramowanie sterujące amortyzatorami" - dodaje, po czym potwierdza, że jedynym celem było odtworzenie wrażeń z jazdy sedanem, a nie zaoferowanie czegoś nowego. Rozkład masy pozostaje zbliżony do 50:50 i chociaż ogólna masa własna nie jest w tej chwili podana, typowa różnica między sedanem, a Touringiem w gamie serii 3 wynosi około 70 kg. Oczywiście przed załadowaniem bagażnika.

BMW M3 Touring Competition xDrive - front auta
29

Opony i hamulce są dokładnie takie same, podobnie jak kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Program rozwojowy obejmował wyczerpujące testy w zakładach BMW w Miramas na południu Francji, a także w zimowym centrum testowym w Arjeplog oraz - co nikogo nie dziwi - na torze Nürburgring. W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s, zaledwie kilka sekund za zwykłym M3. Prędkość maksymalna wynosi standardowo 250 km/h, ale wzrasta do 280 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver's Package. Można również zamówić pakiet torowy, który oferuje karbonowo-ceramiczne hamulce i kontrowersyjne karbonowe fotele kubełkowe M.

W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s.

W tylnej części kabiny wszystko jest takie same jak w szczególnie dobrze wyposażonej serii 3 Touring - nie ma sportowych kubełków dla osób siedzących z tyłu na wzór M5 CS. Kanapa dzieli się w proporcjach 40:20:40, co zapewnia maksymalną wszechstronność, a przestrzeń bagażnika o pojemności 500 litrów (1510 po złożeniu wszystkich siedzeń) pozostaje nienaruszona. Zachowano sprytny i przydatny gadżet w postaci otwieranej tylnej szyby.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze auta
29
Reklama

Całkiem rozsądne wnętrze skrywa się pod bardzo efektownym nadwoziem. Jest ono nie tylko szersze niż w zwykłej trójce - zwiększony rozstaw kół oznacza, że nadkola musiały się znacznie powiększyć - ale także szersze niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Touring z oznaczeniem M. Stare M5 nie wymagały w takim stopniu szytej na miarę karoserii. Do tego dochodzą poszerzone progi boczne oraz przednie i tylne zderzaki, a także agresywny tylny dyfuzor, w którym umieszczono dwa razy więcej końcówek rur wydechowych niż w pozostałych wersjach (każda z nich ma 100 mm średnicy). Zapewniamy, że jeśli ktoś zdecyduje się na usunięcie plakietek ze swojego samochodu, nadal będzie można dostrzec różnicę.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze z czerwonymi kubełkowymi fotelami
29

W sumie nadwozie jest o 76 mm szersze od standardowej serii 3, a także o 85 mm dłuższe i 4 mm niższe. Charakterystyczny dla M3 karbonowy dach nie jest dostępny, nawet jako opcja Do wyboru pozostaje dach lakierowany na błyszczącą czerń lub w kolor nadwozia, czyli te same opcje co w przypadku normalnego Touringa i wersji czterodrzwiowej. W ramach opcjonalnego pakietu karbonowego lusterka i przednie wloty powietrza mogą być wykonane z tworzywa CFRP (carbon fiber reinforced plastic). Szacujemy masę własną nowego M3 Touring na jakieś 1850 kg, ale patrząc na nowe M2 dochodzimy do wniosku, że masa nie jest czymś, co spędza sen z powiek inżynierom BMW M.

BMW M3 Touring Competition xDrive - multimedia
29

BMW M3 Touring pojawia się prawie równo z liftingiem całej serii 3, więc wnętrze auta jest już w nowej wersji, co może niektórych zmartwić. Oznacza to bowiem jeszcze większe napakowanie technologią, ale także więcej ekranów dotykowych i mniej klasycznych przycisków. Dwa wyświetlacze - kierowcy o przekątnej 12,3 cala i ekran dotykowy multimediów o przekątnej 14,9 cala - tworzą jedną dużą powierzchnię szklaną skierowaną w stronę kierowcy. I tak, system iDrive nadal będzie kierował Cię w stronę niesławnego oprogramowania M Drift Analyser

BMW M3 Touring Competition xDrive - czarny lakierowany dach
29

"Długo czekaliście na model M3 Touring i teraz go macie!" - śmieje się Dirk. "Mamy zaplanowaną pewną wielkość sprzedaży tego samochodu i myślę, że zrealizujemy ją z nawiązką. W ostatnich latach popyt na samochody i dobra luksusowe raczej wzrósł niż zmalał, ponieważ być może jest to ostatnia szansa dla ludzi, aby kupić coś takiego." Przesłanie jest jasne. Jeśli przez cały ten czas cierpliwie czekaliście, aż BMW wyprodukuje M3 Touring, lepiej łapcie go, póki jest okazja.

Polskich cen jeszcze nie podano, ale z dużym prawdopodobieństwem wystarczy znaleźć kwotę idealnie pośrodku między M3 Competition xDrive, a X3 M, aby trafnie oszacować ile ten model może kosztować.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024