Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M w końcu ma szybkie kombi - M3 Touring Competition xDrive

Audi RS4 i Mercedes C63 mają nowego rywala - BMW M3 Touring Competition xDrive.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2022
BMW M3 Touring Competition xDrive
29

Są tu fani szybkich kombi? Niewiele takich aut pojawia się ostatnio na rynku, ale BMW właśnie postanowiło zagospodarować tę niszę. M3 Touring było chyba najczęściej zapowiadanym modelem ostatniej dekady, ale wreszcie możemy go obejrzeć bez kamuflażu.

Zapotrzebowanie na M3 z większym bagażnikiem było wręcz namacalne i to na długo przed premierą. BMW w przeszłości kilkukrotnie podchodziło do tematu z prototypami: E30, które nigdy nie ujrzało światła dziennego i E46, które od czasu do czasu pojawia się na obchodach rocznicy powstania M3, ale tylko po to, aby drażnić fanów marki. Dopiero wiele lat później, być może na fali obchodów 50-lecia BMW M, zdecydowano się podejść do szybkiego kombi raz jeszcze, tym razem na poważnie.

BMW M3 Touring Competition xDrive - tył auta
29

Najważniejsza informacja jest taka, że Touring występuje tylko jako Competition z napędem na wszystkie koła xDrive. Oznacza to, że rzędowa “szóstka” generuje 510 KM650 Nm momentu obrotowego, a samochód przyspiesza do 100 km/h poniżej 4 s.

To najlepsza konfiguracja napędu pod kątem rynków, na których będziemy ten samochód oferować” twierdzi szef działu rozwoju BMW M, Dirk Hacker. Głównym rynkiem zbytu M3 Touring ma być Europa z Niemcami i Wielką Brytanią na czele. To właśnie na brytyjskiej ziemi odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz nowego BMW, a stanie się to na Goodwood Festival of Speed. Być może jest to krok w kierunku klientów wybierających do tej pory Audi RS4, ale Dirk nie chce się za bardzo koncentrować na rywalach. “To Touring jeżdżący jak prawdziwe M3, nie odwrotnie” - dodaje. Warto chyba wspomnieć, że w swojej czterodrzwiowej formie M3 z xDrive sprzedaje się znacznie lepiej niż odmiana z napędem tylko na tył.

BMW M3 Touring Competition xDrive - widok z góry
29

W porównaniu z sedanem wyposażonym w napęd xDrive nie ma żadnych większych zmian mechanicznych, choć zastosowano nowe tylne amortyzatory, które - co dziwne - pojawiają się również w zupełnie nowym M2. "Myślę, że większość kierowców siedząc z przodu i nie patrząc za siebie, nie byłaby w stanie wyczuć czy jest to model Touring, czy sedan. To właśnie było dla nas najważniejsze" - mówi Hacker.

"Zmieniliśmy sprężyny, amortyzatory i oprogramowanie sterujące amortyzatorami" - dodaje, po czym potwierdza, że jedynym celem było odtworzenie wrażeń z jazdy sedanem, a nie zaoferowanie czegoś nowego. Rozkład masy pozostaje zbliżony do 50:50 i chociaż ogólna masa własna nie jest w tej chwili podana, typowa różnica między sedanem, a Touringiem w gamie serii 3 wynosi około 70 kg. Oczywiście przed załadowaniem bagażnika.

BMW M3 Touring Competition xDrive - front auta
29

Opony i hamulce są dokładnie takie same, podobnie jak kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Program rozwojowy obejmował wyczerpujące testy w zakładach BMW w Miramas na południu Francji, a także w zimowym centrum testowym w Arjeplog oraz - co nikogo nie dziwi - na torze Nürburgring. W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s, zaledwie kilka sekund za zwykłym M3. Prędkość maksymalna wynosi standardowo 250 km/h, ale wzrasta do 280 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver's Package. Można również zamówić pakiet torowy, który oferuje karbonowo-ceramiczne hamulce i kontrowersyjne karbonowe fotele kubełkowe M.

W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s.

W tylnej części kabiny wszystko jest takie same jak w szczególnie dobrze wyposażonej serii 3 Touring - nie ma sportowych kubełków dla osób siedzących z tyłu na wzór M5 CS. Kanapa dzieli się w proporcjach 40:20:40, co zapewnia maksymalną wszechstronność, a przestrzeń bagażnika o pojemności 500 litrów (1510 po złożeniu wszystkich siedzeń) pozostaje nienaruszona. Zachowano sprytny i przydatny gadżet w postaci otwieranej tylnej szyby.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze auta
29
Reklama

Całkiem rozsądne wnętrze skrywa się pod bardzo efektownym nadwoziem. Jest ono nie tylko szersze niż w zwykłej trójce - zwiększony rozstaw kół oznacza, że nadkola musiały się znacznie powiększyć - ale także szersze niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Touring z oznaczeniem M. Stare M5 nie wymagały w takim stopniu szytej na miarę karoserii. Do tego dochodzą poszerzone progi boczne oraz przednie i tylne zderzaki, a także agresywny tylny dyfuzor, w którym umieszczono dwa razy więcej końcówek rur wydechowych niż w pozostałych wersjach (każda z nich ma 100 mm średnicy). Zapewniamy, że jeśli ktoś zdecyduje się na usunięcie plakietek ze swojego samochodu, nadal będzie można dostrzec różnicę.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze z czerwonymi kubełkowymi fotelami
29

W sumie nadwozie jest o 76 mm szersze od standardowej serii 3, a także o 85 mm dłuższe i 4 mm niższe. Charakterystyczny dla M3 karbonowy dach nie jest dostępny, nawet jako opcja Do wyboru pozostaje dach lakierowany na błyszczącą czerń lub w kolor nadwozia, czyli te same opcje co w przypadku normalnego Touringa i wersji czterodrzwiowej. W ramach opcjonalnego pakietu karbonowego lusterka i przednie wloty powietrza mogą być wykonane z tworzywa CFRP (carbon fiber reinforced plastic). Szacujemy masę własną nowego M3 Touring na jakieś 1850 kg, ale patrząc na nowe M2 dochodzimy do wniosku, że masa nie jest czymś, co spędza sen z powiek inżynierom BMW M.

BMW M3 Touring Competition xDrive - multimedia
29

BMW M3 Touring pojawia się prawie równo z liftingiem całej serii 3, więc wnętrze auta jest już w nowej wersji, co może niektórych zmartwić. Oznacza to bowiem jeszcze większe napakowanie technologią, ale także więcej ekranów dotykowych i mniej klasycznych przycisków. Dwa wyświetlacze - kierowcy o przekątnej 12,3 cala i ekran dotykowy multimediów o przekątnej 14,9 cala - tworzą jedną dużą powierzchnię szklaną skierowaną w stronę kierowcy. I tak, system iDrive nadal będzie kierował Cię w stronę niesławnego oprogramowania M Drift Analyser

BMW M3 Touring Competition xDrive - czarny lakierowany dach
29

"Długo czekaliście na model M3 Touring i teraz go macie!" - śmieje się Dirk. "Mamy zaplanowaną pewną wielkość sprzedaży tego samochodu i myślę, że zrealizujemy ją z nawiązką. W ostatnich latach popyt na samochody i dobra luksusowe raczej wzrósł niż zmalał, ponieważ być może jest to ostatnia szansa dla ludzi, aby kupić coś takiego." Przesłanie jest jasne. Jeśli przez cały ten czas cierpliwie czekaliście, aż BMW wyprodukuje M3 Touring, lepiej łapcie go, póki jest okazja.

Polskich cen jeszcze nie podano, ale z dużym prawdopodobieństwem wystarczy znaleźć kwotę idealnie pośrodku między M3 Competition xDrive, a X3 M, aby trafnie oszacować ile ten model może kosztować.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025