Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M w końcu ma szybkie kombi - M3 Touring Competition xDrive

Audi RS4 i Mercedes C63 mają nowego rywala - BMW M3 Touring Competition xDrive.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2022
BMW M3 Touring Competition xDrive
29

Są tu fani szybkich kombi? Niewiele takich aut pojawia się ostatnio na rynku, ale BMW właśnie postanowiło zagospodarować tę niszę. M3 Touring było chyba najczęściej zapowiadanym modelem ostatniej dekady, ale wreszcie możemy go obejrzeć bez kamuflażu.

Zapotrzebowanie na M3 z większym bagażnikiem było wręcz namacalne i to na długo przed premierą. BMW w przeszłości kilkukrotnie podchodziło do tematu z prototypami: E30, które nigdy nie ujrzało światła dziennego i E46, które od czasu do czasu pojawia się na obchodach rocznicy powstania M3, ale tylko po to, aby drażnić fanów marki. Dopiero wiele lat później, być może na fali obchodów 50-lecia BMW M, zdecydowano się podejść do szybkiego kombi raz jeszcze, tym razem na poważnie.

BMW M3 Touring Competition xDrive - tył auta
29

Najważniejsza informacja jest taka, że Touring występuje tylko jako Competition z napędem na wszystkie koła xDrive. Oznacza to, że rzędowa “szóstka” generuje 510 KM650 Nm momentu obrotowego, a samochód przyspiesza do 100 km/h poniżej 4 s.

To najlepsza konfiguracja napędu pod kątem rynków, na których będziemy ten samochód oferować” twierdzi szef działu rozwoju BMW M, Dirk Hacker. Głównym rynkiem zbytu M3 Touring ma być Europa z Niemcami i Wielką Brytanią na czele. To właśnie na brytyjskiej ziemi odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz nowego BMW, a stanie się to na Goodwood Festival of Speed. Być może jest to krok w kierunku klientów wybierających do tej pory Audi RS4, ale Dirk nie chce się za bardzo koncentrować na rywalach. “To Touring jeżdżący jak prawdziwe M3, nie odwrotnie” - dodaje. Warto chyba wspomnieć, że w swojej czterodrzwiowej formie M3 z xDrive sprzedaje się znacznie lepiej niż odmiana z napędem tylko na tył.

BMW M3 Touring Competition xDrive - widok z góry
29

W porównaniu z sedanem wyposażonym w napęd xDrive nie ma żadnych większych zmian mechanicznych, choć zastosowano nowe tylne amortyzatory, które - co dziwne - pojawiają się również w zupełnie nowym M2. "Myślę, że większość kierowców siedząc z przodu i nie patrząc za siebie, nie byłaby w stanie wyczuć czy jest to model Touring, czy sedan. To właśnie było dla nas najważniejsze" - mówi Hacker.

"Zmieniliśmy sprężyny, amortyzatory i oprogramowanie sterujące amortyzatorami" - dodaje, po czym potwierdza, że jedynym celem było odtworzenie wrażeń z jazdy sedanem, a nie zaoferowanie czegoś nowego. Rozkład masy pozostaje zbliżony do 50:50 i chociaż ogólna masa własna nie jest w tej chwili podana, typowa różnica między sedanem, a Touringiem w gamie serii 3 wynosi około 70 kg. Oczywiście przed załadowaniem bagażnika.

BMW M3 Touring Competition xDrive - front auta
29

Opony i hamulce są dokładnie takie same, podobnie jak kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Program rozwojowy obejmował wyczerpujące testy w zakładach BMW w Miramas na południu Francji, a także w zimowym centrum testowym w Arjeplog oraz - co nikogo nie dziwi - na torze Nürburgring. W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s, zaledwie kilka sekund za zwykłym M3. Prędkość maksymalna wynosi standardowo 250 km/h, ale wzrasta do 280 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver's Package. Można również zamówić pakiet torowy, który oferuje karbonowo-ceramiczne hamulce i kontrowersyjne karbonowe fotele kubełkowe M.

W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s.

W tylnej części kabiny wszystko jest takie same jak w szczególnie dobrze wyposażonej serii 3 Touring - nie ma sportowych kubełków dla osób siedzących z tyłu na wzór M5 CS. Kanapa dzieli się w proporcjach 40:20:40, co zapewnia maksymalną wszechstronność, a przestrzeń bagażnika o pojemności 500 litrów (1510 po złożeniu wszystkich siedzeń) pozostaje nienaruszona. Zachowano sprytny i przydatny gadżet w postaci otwieranej tylnej szyby.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze auta
29
Reklama

Całkiem rozsądne wnętrze skrywa się pod bardzo efektownym nadwoziem. Jest ono nie tylko szersze niż w zwykłej trójce - zwiększony rozstaw kół oznacza, że nadkola musiały się znacznie powiększyć - ale także szersze niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Touring z oznaczeniem M. Stare M5 nie wymagały w takim stopniu szytej na miarę karoserii. Do tego dochodzą poszerzone progi boczne oraz przednie i tylne zderzaki, a także agresywny tylny dyfuzor, w którym umieszczono dwa razy więcej końcówek rur wydechowych niż w pozostałych wersjach (każda z nich ma 100 mm średnicy). Zapewniamy, że jeśli ktoś zdecyduje się na usunięcie plakietek ze swojego samochodu, nadal będzie można dostrzec różnicę.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze z czerwonymi kubełkowymi fotelami
29

W sumie nadwozie jest o 76 mm szersze od standardowej serii 3, a także o 85 mm dłuższe i 4 mm niższe. Charakterystyczny dla M3 karbonowy dach nie jest dostępny, nawet jako opcja Do wyboru pozostaje dach lakierowany na błyszczącą czerń lub w kolor nadwozia, czyli te same opcje co w przypadku normalnego Touringa i wersji czterodrzwiowej. W ramach opcjonalnego pakietu karbonowego lusterka i przednie wloty powietrza mogą być wykonane z tworzywa CFRP (carbon fiber reinforced plastic). Szacujemy masę własną nowego M3 Touring na jakieś 1850 kg, ale patrząc na nowe M2 dochodzimy do wniosku, że masa nie jest czymś, co spędza sen z powiek inżynierom BMW M.

BMW M3 Touring Competition xDrive - multimedia
29

BMW M3 Touring pojawia się prawie równo z liftingiem całej serii 3, więc wnętrze auta jest już w nowej wersji, co może niektórych zmartwić. Oznacza to bowiem jeszcze większe napakowanie technologią, ale także więcej ekranów dotykowych i mniej klasycznych przycisków. Dwa wyświetlacze - kierowcy o przekątnej 12,3 cala i ekran dotykowy multimediów o przekątnej 14,9 cala - tworzą jedną dużą powierzchnię szklaną skierowaną w stronę kierowcy. I tak, system iDrive nadal będzie kierował Cię w stronę niesławnego oprogramowania M Drift Analyser

BMW M3 Touring Competition xDrive - czarny lakierowany dach
29

"Długo czekaliście na model M3 Touring i teraz go macie!" - śmieje się Dirk. "Mamy zaplanowaną pewną wielkość sprzedaży tego samochodu i myślę, że zrealizujemy ją z nawiązką. W ostatnich latach popyt na samochody i dobra luksusowe raczej wzrósł niż zmalał, ponieważ być może jest to ostatnia szansa dla ludzi, aby kupić coś takiego." Przesłanie jest jasne. Jeśli przez cały ten czas cierpliwie czekaliście, aż BMW wyprodukuje M3 Touring, lepiej łapcie go, póki jest okazja.

Polskich cen jeszcze nie podano, ale z dużym prawdopodobieństwem wystarczy znaleźć kwotę idealnie pośrodku między M3 Competition xDrive, a X3 M, aby trafnie oszacować ile ten model może kosztować.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024