Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

BMW M w końcu ma szybkie kombi - M3 Touring Competition xDrive

Audi RS4 i Mercedes C63 mają nowego rywala - BMW M3 Touring Competition xDrive.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2022
BMW M3 Touring Competition xDrive
29

Są tu fani szybkich kombi? Niewiele takich aut pojawia się ostatnio na rynku, ale BMW właśnie postanowiło zagospodarować tę niszę. M3 Touring było chyba najczęściej zapowiadanym modelem ostatniej dekady, ale wreszcie możemy go obejrzeć bez kamuflażu.

Zapotrzebowanie na M3 z większym bagażnikiem było wręcz namacalne i to na długo przed premierą. BMW w przeszłości kilkukrotnie podchodziło do tematu z prototypami: E30, które nigdy nie ujrzało światła dziennego i E46, które od czasu do czasu pojawia się na obchodach rocznicy powstania M3, ale tylko po to, aby drażnić fanów marki. Dopiero wiele lat później, być może na fali obchodów 50-lecia BMW M, zdecydowano się podejść do szybkiego kombi raz jeszcze, tym razem na poważnie.

BMW M3 Touring Competition xDrive - tył auta
29

Najważniejsza informacja jest taka, że Touring występuje tylko jako Competition z napędem na wszystkie koła xDrive. Oznacza to, że rzędowa “szóstka” generuje 510 KM650 Nm momentu obrotowego, a samochód przyspiesza do 100 km/h poniżej 4 s.

To najlepsza konfiguracja napędu pod kątem rynków, na których będziemy ten samochód oferować” twierdzi szef działu rozwoju BMW M, Dirk Hacker. Głównym rynkiem zbytu M3 Touring ma być Europa z Niemcami i Wielką Brytanią na czele. To właśnie na brytyjskiej ziemi odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz nowego BMW, a stanie się to na Goodwood Festival of Speed. Być może jest to krok w kierunku klientów wybierających do tej pory Audi RS4, ale Dirk nie chce się za bardzo koncentrować na rywalach. “To Touring jeżdżący jak prawdziwe M3, nie odwrotnie” - dodaje. Warto chyba wspomnieć, że w swojej czterodrzwiowej formie M3 z xDrive sprzedaje się znacznie lepiej niż odmiana z napędem tylko na tył.

Reklama
BMW M3 Touring Competition xDrive - widok z góry
29

W porównaniu z sedanem wyposażonym w napęd xDrive nie ma żadnych większych zmian mechanicznych, choć zastosowano nowe tylne amortyzatory, które - co dziwne - pojawiają się również w zupełnie nowym M2. "Myślę, że większość kierowców siedząc z przodu i nie patrząc za siebie, nie byłaby w stanie wyczuć czy jest to model Touring, czy sedan. To właśnie było dla nas najważniejsze" - mówi Hacker.

"Zmieniliśmy sprężyny, amortyzatory i oprogramowanie sterujące amortyzatorami" - dodaje, po czym potwierdza, że jedynym celem było odtworzenie wrażeń z jazdy sedanem, a nie zaoferowanie czegoś nowego. Rozkład masy pozostaje zbliżony do 50:50 i chociaż ogólna masa własna nie jest w tej chwili podana, typowa różnica między sedanem, a Touringiem w gamie serii 3 wynosi około 70 kg. Oczywiście przed załadowaniem bagażnika.

BMW M3 Touring Competition xDrive - front auta
29

Opony i hamulce są dokładnie takie same, podobnie jak kute felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Program rozwojowy obejmował wyczerpujące testy w zakładach BMW w Miramas na południu Francji, a także w zimowym centrum testowym w Arjeplog oraz - co nikogo nie dziwi - na torze Nürburgring. W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s, zaledwie kilka sekund za zwykłym M3. Prędkość maksymalna wynosi standardowo 250 km/h, ale wzrasta do 280 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver's Package. Można również zamówić pakiet torowy, który oferuje karbonowo-ceramiczne hamulce i kontrowersyjne karbonowe fotele kubełkowe M.

W Zielonym Piekle samochód już zdobył tytuł "najszybszego kombi" z czasem okrążenia 7:35,06 s.

W tylnej części kabiny wszystko jest takie same jak w szczególnie dobrze wyposażonej serii 3 Touring - nie ma sportowych kubełków dla osób siedzących z tyłu na wzór M5 CS. Kanapa dzieli się w proporcjach 40:20:40, co zapewnia maksymalną wszechstronność, a przestrzeń bagażnika o pojemności 500 litrów (1510 po złożeniu wszystkich siedzeń) pozostaje nienaruszona. Zachowano sprytny i przydatny gadżet w postaci otwieranej tylnej szyby.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze auta
29
Reklama

Całkiem rozsądne wnętrze skrywa się pod bardzo efektownym nadwoziem. Jest ono nie tylko szersze niż w zwykłej trójce - zwiększony rozstaw kół oznacza, że nadkola musiały się znacznie powiększyć - ale także szersze niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Touring z oznaczeniem M. Stare M5 nie wymagały w takim stopniu szytej na miarę karoserii. Do tego dochodzą poszerzone progi boczne oraz przednie i tylne zderzaki, a także agresywny tylny dyfuzor, w którym umieszczono dwa razy więcej końcówek rur wydechowych niż w pozostałych wersjach (każda z nich ma 100 mm średnicy). Zapewniamy, że jeśli ktoś zdecyduje się na usunięcie plakietek ze swojego samochodu, nadal będzie można dostrzec różnicę.

BMW M3 Touring Competition xDrive - wnętrze z czerwonymi kubełkowymi fotelami
29

W sumie nadwozie jest o 76 mm szersze od standardowej serii 3, a także o 85 mm dłuższe i 4 mm niższe. Charakterystyczny dla M3 karbonowy dach nie jest dostępny, nawet jako opcja Do wyboru pozostaje dach lakierowany na błyszczącą czerń lub w kolor nadwozia, czyli te same opcje co w przypadku normalnego Touringa i wersji czterodrzwiowej. W ramach opcjonalnego pakietu karbonowego lusterka i przednie wloty powietrza mogą być wykonane z tworzywa CFRP (carbon fiber reinforced plastic). Szacujemy masę własną nowego M3 Touring na jakieś 1850 kg, ale patrząc na nowe M2 dochodzimy do wniosku, że masa nie jest czymś, co spędza sen z powiek inżynierom BMW M.

BMW M3 Touring Competition xDrive - multimedia
29

BMW M3 Touring pojawia się prawie równo z liftingiem całej serii 3, więc wnętrze auta jest już w nowej wersji, co może niektórych zmartwić. Oznacza to bowiem jeszcze większe napakowanie technologią, ale także więcej ekranów dotykowych i mniej klasycznych przycisków. Dwa wyświetlacze - kierowcy o przekątnej 12,3 cala i ekran dotykowy multimediów o przekątnej 14,9 cala - tworzą jedną dużą powierzchnię szklaną skierowaną w stronę kierowcy. I tak, system iDrive nadal będzie kierował Cię w stronę niesławnego oprogramowania M Drift Analyser

BMW M3 Touring Competition xDrive - czarny lakierowany dach
29

"Długo czekaliście na model M3 Touring i teraz go macie!" - śmieje się Dirk. "Mamy zaplanowaną pewną wielkość sprzedaży tego samochodu i myślę, że zrealizujemy ją z nawiązką. W ostatnich latach popyt na samochody i dobra luksusowe raczej wzrósł niż zmalał, ponieważ być może jest to ostatnia szansa dla ludzi, aby kupić coś takiego." Przesłanie jest jasne. Jeśli przez cały ten czas cierpliwie czekaliście, aż BMW wyprodukuje M3 Touring, lepiej łapcie go, póki jest okazja.

Polskich cen jeszcze nie podano, ale z dużym prawdopodobieństwem wystarczy znaleźć kwotę idealnie pośrodku między M3 Competition xDrive, a X3 M, aby trafnie oszacować ile ten model może kosztować.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025